Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på røykelukt fra beboer i boligblokk


Fjellsboe

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne skulle her eller i helseforumet, men here goes:

 

Jeg bor ca midt i en boligblokk. Rett under meg bor det en litt eldre kar som røyker mer eller mindre konstant. Han har tydelig kolshoste og ser shabby ut generellt sett. i oppgangen rundt våre leiligheter lukter det stort sett røyk hele tiden, og når han har åpnet døren sin så går det knapt an å puste pga en fin blandingslukt av gammel svette og gammel røyk. Det siver røykelukt via ventilasjonen inn på badet vårt, noe som også fyller gangen vår til tider. Hvis vi har vinduet åpent på soverommet for å lufte litt, kommer det også her inn røykelukt til tider hvis han har åpnet sin dør ut til balkongen i samme tidsrom.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skrive en klage på dårlig hygiene til styret i borettslaget, men jeg er usikker på hvor langt jeg vil komme med noe slikt. Utover luktproblemet så er ikke karen til noen særlig sjenanse, med unntak av at han har noen jævlige hostebyger til tider. Er det noen som har noe erfaring med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er inget troll. :nei:

 

Seriøst, hva vil du skal skje? Skal styret tvinge han til å slutte å røyke, i sitt eget hjem? Det går ikke.

 

Det jeg er ute etter er vel hvor grensen går før dårlig hygiene fra en beboer kan bli grunnlag for ett eller annet tiltak fra styret. Hvis mannen hadde hatt en død rotte liggende i boligen sin som lagde py og helvete for resten av beboerne, er det så forskjellig fra å føre en utrøykt bolig som sikkert aldri støvsuges eller vaskes ?

 

Det var vel litt derfor jeg la denne tråden innunder juss også. Kanskje det er noe som ligger under dette med å "forstyrre ro og orden" ? Det er jo ganske klare regelverk på det når det kommer til lyd og støy, men lukt ?

 

Det er bare å vente litt, så dør han og problemet er løst..

 

Evt så har ikke mannen arvinger og boligen ender i kommunens hender og brukes som sosialbolig til ett narkomant ektepar som lager amfetamin på kjøkkenet.

 

Hehe, det er sikkert ikke langt fra et plausibelt utfall.

Lenke til kommentar

Det skal endel til for å bli tvangsutkastet, men jeg vet det har skjedd ved feks mye bråk og festing. Det må gjentatte naboklager til, gjerne fra flere naboer, samt at det etterhvert må komme en skriftlig advarsel fra styret i borettslaget. Hvis det ikke etter dette blir endringer kan det ende i tvangssutkastelse.

 

Røyklukt kommer du nok ingen vei med, men hvis hygienen er såpass dårlig at det blir ubehagelig for flere beboere over tid kan nok dette være en grunn til å klage.

 

Muligens kan man også skrive en slags bekymringsmelding til kommunen eller helsevesenet om at denne mannen ikke har det bra, er en fare for seg selv og andre pga hygienen og trenger hjelp/pleie.

 

Er det flere som plages av dette? Har du pratet med mannen om problemet? Kan hende han endrer litt på livsstilen dersom dere konfronterer han med at han stinker ned hele blokka.

Lenke til kommentar
Han har tydelig kolshoste og ser shabby ut generellt sett.

Slik du fremstiller det virker det på meg som om du mener dette skal ha noen betydning. Folk må da få se ut som de vil.

 

Det mest nærliggende er kanskje å klage på at hygienen hans trekker ned verdien på borettslaget, hvis det virkelig er så ille. Men det er vel ansatte i borettslaget som har bedre greie på dette enn oss?

Lenke til kommentar

Jeg ville montert et ventilasjonsanlegg.

 

Sett en vifte på ventilasjonskanalen på badet . Da er problemet løst her. (For at denne viften ikke skal ødelegge for vifte no.2, så må baderomsviften være litt svakere. )

 

Og så monterer du en vifte no.2 som sørger for overtrykk i deres leilighet. Nok et problem løst.

 

Så får dere heller trekker pusten godt inn når dere skal ut i trappen...

Lenke til kommentar

Jeg ville montert et ventilasjonsanlegg.

 

Sett en vifte på ventilasjonskanalen på badet . Da er problemet løst her. (For at denne viften ikke skal ødelegge for vifte no.2, så må baderomsviften være litt svakere. )

 

Og så monterer du en vifte no.2 som sørger for overtrykk i deres leilighet. Nok et problem løst.

 

Så får dere heller trekker pusten godt inn når dere skal ut i trappen...

 

Hvem skal betale dette ?

Lenke til kommentar

Jeg ville montert et ventilasjonsanlegg.

 

Sett en vifte på ventilasjonskanalen på badet . Da er problemet løst her. (For at denne viften ikke skal ødelegge for vifte no.2, så må baderomsviften være litt svakere. )

 

Og så monterer du en vifte no.2 som sørger for overtrykk i deres leilighet. Nok et problem løst.

 

Så får dere heller trekker pusten godt inn når dere skal ut i trappen...

 

Det spørs om det er noe lurt, om det er felles ventilasjonssystem risikerer du at de andres avtrekk ikke fungerer pga. overtrykk. I de borettslagene jeg har vært borti har det ikke vært tillatt å gjøre endringer på ventilasjonsanlegg uten godkjennelse av nettopp denne grunn.

 

Men du kan jo klage på at ventilasjonsanlegget ikke fungerer ordentlig?

Lenke til kommentar

jeg ville definer det som en feilkonstruksjon av helle ventilasjonsanlegg.

 

Da må ansvaret ligge hos eieren av boligblokken.

 

Hvis alt er konstruer riktig så skal det verken være nødvendig med ekstra vifter å skaffe tilstrekkelig overtrykk for å hindre at luft fra naboene siver inn.

 

Spørs om det i hele tatt eksisterer eller fungerer.

 

Her er en historie fra en blokk i Bergen:

 

Blokken var konstruert med sentralt avtrekk med en vifte og sugde fra alle kjøkken / bad i blokken. Anlegget slo seg på med timer fra kl 14:00 til kl 19:00 og alt fungerte (for de som laget middag i den tiden).

 

Så klikket timeren, sånn at viften slo seg på om natten. Hansen i første etg. viste ikke om dette, men løste problemet med å kjøpe en kjøkkenvifte. Dermed fikk Hansen sitt problem løst 1 problem og laget 49 nye problemer for de andre leilighetene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...