Gå til innhold

USB-dødaren er klar


Anbefalte innlegg

USB pluggen funger ganske bra . Man er ganske amatør hvis man lar problemet hvilken vei den skal plugges i gå til hodet på en. Nok om det. problemer med plugger som skal kunne settes begge veier er at de ekstra tilkoblingene blokker for utvidelser senere. bakover kompatibilitet innebærer at man ikke kan gjøre så mye med designet. Da er det bedre å gjøre kontakten slik at det er lett å rotere den uten at man trenger å rotere hele kabelen , men dekan gå ut over holdbarheten i de tynne lederen inne i selve kabelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Du kan ikke skyte mekanikeren fordi du kjører bil dårlig.

Den rette analogien er vel at jeg ikke kan skyte Fort for å lage en bil som er vanskelig å kjøre.. noe jeg kan.

Nja, det skal innrømmes at min analogi ikke var særlig god.

 

Poenget var imidlertid at plugg designere ikke kan ta skulda for håpløs plassering av USB utganger, men at ansvaret for dette isteden må tilskrives maskinfabrikant. Det samme gjelder laptoper hvor utgangene sitter for tett.

Lenke til kommentar

Vil dette med andre ord si :

 

AMD får ikke lov og bruke denne "porten / teknologien" på sine hovedkort? Noe som igjen gjør at AMD vil slippe sin egen "nokså like bare annet navn" teknologi med egen port. Som igjen vil føre til X antall produkter med ene typen og X antall med andre typen?

Hvis Intel skulle finne på noe slikt ville de nok både blitt saksøkt og tiltalt for å utnytte sin posisjon som monopolist.

Lenke til kommentar

Amatør betyr jo "en som elsker", så ordet brukes feil her. Det er vi som er amatørene !

Bestemora mi elsker ikke dette vi driver med, men vil gjerne sette i en plugg problemfritt, og jeg vil forsvare hennes rett til det.

Dette utstyret skal kunne brukes mest mulig problemfritt av absolutt alle, og jeg syns det er skikkelig dumt å hevde noe i stil med "jeg klarer det, og da må alle andre også".

Lenke til kommentar

Er mini Displayport og Displayport helt like bortsett fra størrelse på pluggen?

 

Forøvrig:

Shortly after announcing the Mini DisplayPort, Apple announced that it would license the connector technology with no fee.[5] Apple reserves the right to void the license should the licensee "commence an action for patent infringement against Apple".[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
Lenke til kommentar
Du kan ikke skyte mekanikeren fordi du kjører bil dårlig.

Den rette analogien er vel at jeg ikke kan skyte Fort for å lage en bil som er vanskelig å kjøre.. noe jeg kan.

Nja, det skal innrømmes at min analogi ikke var særlig god.

 

Poenget var imidlertid at plugg designere ikke kan ta skulda for håpløs plassering av USB utganger, men at ansvaret for dette isteden må tilskrives maskinfabrikant. Det samme gjelder laptoper hvor utgangene sitter for tett.

 

Å plassere ut og innganger på andre steder enn forsiden av produkt er ikke "håpløs plassering".

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det kommer jo litt an på meningen med utgangene. En PC med alle USB utgangene bak vil jeg påstå er noe meningsløst. Det er greit nok med to bak, men resten bør være plassert i front (dvs der hvor de sannsynligvis blir lettest tilgjengelige).

Lenke til kommentar

Amatør betyr jo "en som elsker", så ordet brukes feil her. Det er vi som er amatørene !

Bestemora mi elsker ikke dette vi driver med, men vil gjerne sette i en plugg problemfritt, og jeg vil forsvare hennes rett til det.

Dette utstyret skal kunne brukes mest mulig problemfritt av absolutt alle, og jeg syns det er skikkelig dumt å hevde noe i stil med "jeg klarer det, og da må alle andre også".

 

"amatør" er brukt til å betegne man ikke kan eller ikke har gjort noe særlig av.

 

Når man sier art noen har gjort noe på en amatørmessing måte så betyr det bare at man har tatt noen snarveier og brukt lettvinte løsninger.

 

Som sagt så må man lære seg å bli kjent med de pluggende og kontakten man bruker

 

Og så kan man ikke skylde på standarden hvis den ikke følges

Lenke til kommentar

Tiltman: Maskinen jeg skriver dette på har tastatur, mus, mikrofon, kamera, temperatursensor, kabel til mobil #1, kabel til mobil #2 og kabel til tablet tilkoblet med USB. Skal dette tilkobles fremsiden av maskinen? Og selv om det blir gjort endrer ikke det saken at pluggen hadde vært bedre om den hadde vært utformet asymetrisk.

 

Her er også to av mine meningsløse kabinetter:

http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2009/08/ASRock-ION-330-BD-Nettop.jpg

http://img.gfx.no/222/222911/eye981sc_274_org.800x500.jpg

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på meningen med utgangene. En PC med alle USB utgangene bak vil jeg påstå er noe meningsløst. Det er greit nok med to bak, men resten bør være plassert i front (dvs der hvor de sannsynligvis blir lettest tilgjengelige).

 

Innganger foran er stygt, og kun egnet til midlertidige ting som skal mye ut og inn. Det er åpenbart at USB også har mange bruksområder der innplugging på et lite synlig sted er hensiktsmessig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Andre elgen demonsterer bare sin ufattlige uvitenhet her.

Når vi tar Franske ord inn i Norsk språk, er det selvfølgelig at vi legger den betydning i det som det opprinnelig har.

Og det har vi da selvfølgelig også gjort her.

Vil instendig oppfordre den andre elgen til å sette seg inn i hva ord betyr før de tas i bruk.

Lenke til kommentar

Andre elgen demonsterer bare sin ufattlige uvitenhet her.

Når vi tar Franske ord inn i Norsk språk, er det selvfølgelig at vi legger den betydning i det som det opprinnelig har.

Og det har vi da selvfølgelig også gjort her.

Vil instendig oppfordre den andre elgen til å sette seg inn i hva ord betyr før de tas i bruk.

Det må være flaut å skrike ut så høyt om andres uvitenhet når du selv vet så lite.

 

Språk er i konstant endring, og nettopp derfor finnes latin, det er et dødt språk, snakkes ikke av noen, og betyr derfor det samme i dag som for 1000 år siden. Norske ord og uttrykk derimot er i konstant forandring, og amatør er i dag ekvivalent med nybegynner. Noe som ikke er så alt for langt fra grunnbetydningen, da en forelsket gjerne er en nybegynner i kjærlighet.

 

Man kan også se for seg at man har brukt amatør om folk som elsker hobbyen sin, og etterhvert som det går inflasjon i ordet endres det fra positiv "hylling av sin hobby" til "han har en hobby" til "han har en ny hobby".

 

Språket er i utvikling, akkuratt som mennesker er i utvikling. Eller vil du si at det engelske ordet fag betyr det samme i dag som for 50 år siden?

Lenke til kommentar

Andre elgen demonsterer bare sin ufattlige uvitenhet her.

Når vi tar Franske ord inn i Norsk språk, er det selvfølgelig at vi legger den betydning i det som det opprinnelig har.

Og det har vi da selvfølgelig også gjort her.

Vil instendig oppfordre den andre elgen til å sette seg inn i hva ord betyr før de tas i bruk.

 

Det er på tide at du faktisk sjekker opp hva ordet "amatør" betyr.

Lenke til kommentar
amatø'r m1 (gj fr fra lat., av amare 'elske') person som driver med vitenskap, kunst, idrett o l uten å ha det som levevei; selvlært person

 

http://www.dokpro.ui...abet=n&renset=j

 

Det blir i grunnen den samme betydningen.

 

En amatør er en person som driver med noe man liker uten at man strengt tatt trenger å gjøre det.

Det er en hobby eller tidsfordriv for å ikke kjede seg .

Man driver det heller ikke på et profesjonelt plan.

 

Jeg vil jo tro at de fleste av dere her på forumet driver med andre ting på jobben og har data som hobby.

De fleste vil da være amatører på dette feltet

Lenke til kommentar

Ser ut til at denne nye standard-pluggen blir kliss lik USB med tanke på utforming av pluggen.

 

bilde av den finnes her.

 

Den er ganske så annerledes ift. USB. Hvis du har et skjermkort med miniDP vil du se det bedre. Når det gjelder USB og orientering av innstikkene så er det artig med produsenter som varierer med opp eller ned på laptoper og forskjellig orientering foran og bak på stasjonær. Det skulle vært en standard slik det var for PS2, pinnen skulle alltid opp.(vel, ok det var noen få unntak hvor den skulle til siden)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser ut til at denne nye standard-pluggen blir kliss lik USB med tanke på utforming av pluggen.

 

bilde av den finnes her.

 

Den er ganske så annerledes ift. USB. Hvis du har et skjermkort med miniDP vil du se det bedre.

 

Bildet viser ingen detaljer.

 

Hvis en standard USB er dårlig designet så er det rart at så mange får den til å funger uten problemer.

I samme slengen vil omtrent alt av plugger med mange ledere være dårlig designet hvis det kommer an på bruks måten.

 

Man må lære å bruke redskapet riktig. Det tviler dere som klager har klart

Lenke til kommentar

Den er ganske så annerledes ift. USB. Hvis du har et skjermkort med miniDP vil du se det bedre. Når det gjelder USB og orientering av innstikkene så er det artig med produsenter som varierer med opp eller ned på laptoper og forskjellig orientering foran og bak på stasjonær. Det skulle vært en standard slik det var for PS2, pinnen skulle alltid opp.(vel, ok det var noen få unntak hvor den skulle til siden)

Pinnen på ps/2 kontakten skulle alltid peke opp anta at pcen lå ned. Samme gjelder med usb, logoen skal alltid peke mot deg/opp. Jeg har til dags dato kun sett to unntak til dette, den ene er dell-skjermen min, og den andre er en gammel laptop.

Lenke til kommentar

Den er ganske så annerledes ift. USB. Hvis du har et skjermkort med miniDP vil du se det bedre. Når det gjelder USB og orientering av innstikkene så er det artig med produsenter som varierer med opp eller ned på laptoper og forskjellig orientering foran og bak på stasjonær. Det skulle vært en standard slik det var for PS2, pinnen skulle alltid opp.(vel, ok det var noen få unntak hvor den skulle til siden)

Pinnen på ps/2 kontakten skulle alltid peke opp anta at pcen lå ned. Samme gjelder med usb, logoen skal alltid peke mot deg/opp. Jeg har til dags dato kun sett to unntak til dette, den ene er dell-skjermen min, og den andre er en gammel laptop.

 

var det når hovedkortet lå vannrett ?

ps/2 kontakten er forsatt tilgjengelig på hovedkort i dag.

Siden det nå står loddrett så vender dette punktet til venstre.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...