Gå til innhold

USB-dødaren er klar


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg lurer på, etter å ha lest denne tråden, om terskelen til begrepet "avansert bruker" nå går ved det å sette inn USB plugger riktig vei. Definisjonen på "dårlig design" har blitt at tingen kan benyttes feil.

 

Forøvrig;

 

thunderbolt_example.png

 

 

PCIe X4 ... Hvor ble det av muligheten for å ha et skikkelig eksternt skjermkort på laptopen ?

(eller dvs. Hva betyr den "dGFX" streken, displayport ?)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thunderbolt vil kanskje muliggjøre at eksterne skjermkort for lap blir en smal sak? Men muligens bare low-end med tanke på 10Gb/s begrensning? (Hva båndbredde trenger et mid kort i dag?)

Med en foreløpig limit på 10Gb/s vil ikke Thunderbolt makse ut pcie 2.0 x4 som har en rate på 16Gb/s

Men når Thunderbolt/Lightpeak kommer med sine lovede 100Gb blir det andre saker. PCIe 3.0 x16 har jo en rate på 102,4Gb/s så hvis teknologien tillater det vil kanskje TB 2.0 støtte det.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

JEg har sett ett unntak på hvilken vei usb pluggen peker, noensinne, jeg har drevet support på noen hundre maskiner. Jeg har heller aldri sett en usb kabel uten brett på baksiden eller usb logo på fremsiden.

 

Så basert på din erfaring og din oppfatning av USB porten så vil du konstatere at designet er OK? Bare å ignorere hva alle andre sier, og det faktum at produsenter har gått til det skrittet å designe USB kabler som lar seg plugge i begge veier? Latterlig å diskutere dette egentlig, alle vet jo at USB porten har et dårlig design bortsett fra deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så basert på din erfaring og din oppfatning av USB porten så vil du konstatere at designet er OK?

USB er billig å lage, tåler høy innstikksrepetisjon, motstår stor sideveis belastning og faller heller ikke lett ut selv uten egen mekanisk festemekanisme.

 

USB er etter mitt syn rimelig langt fra "dårlig" selv om enkelte tydeligvis sliter med å få den inn rett vei hver gang. En RJ45 (nettverksplugg) er helt talentløst designet sett i forhold til USB.

 

Det jeg finner mer problematisk er produsenter som setter pluggene for tett eller plasserer dem et idiotisk sted på enheten. Det kan imidlertid ikke pluggdesignet ta skylda for.

 

Det var hva jeg hadde å si om dette OT sidespranget.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Personlig så ser jeg på det som flisespikking å klage på utforming av selve pluggen.

Kunne de gjort det enda bedre - f.eks. en asymetrisk plug og kanskje også en standard for fargekoding eller noe sånt? - jada. Men til og med mine gamle foreldre klarer seg ganske bra i forhold til den pluggen som finnes nå.

 

I forhold til tekniske specs på hva standarden klarer og hvor bakoverkompatibel den er osv. så er utformingen av pluggen ganske langt ned på listen over prioriteter honestly...

 

Det er forsovidt fint å se videre utvikling på denne fronten - og jeg tror at dette på sikt vil ta over for USB og (kort distanse ihvertfall) nettverk, men jeg er litt skeptisk til å hoppe inn med begge bena enda - og ihvertfall ikke klar til å kaste USB standarden slik som noen her faktisk foreslår. Det er aaaalt for mye USB basert som må holdes bakoverkompatibelt lenge lenge enda. Jeg tror USB3 vil bli like stort som USB/USB2 for denne neste runden. Det er først etter dette, når USB3 igjen begynner å bli manglende i hastighet at jeg tror vi vil se en overgang når det gjelder den grunnleggende teknologien.

 

USB3 har tross alt de fordelene at det er billig, utbredt, kjennt av hvermannsen og flott bakoverkompatibelt med alle de gamle devicene dine. I forhold til hastighet er det også tross alt MER enn godt nok for en lang stund fremover. Så lenge vi ikke snakker om en erstatter for lokale nettverk så er det tross alt få devices og harddisker (til og med SSDer) som kan makse ut en USB3 forbindelse. Thunderbolt er kansje dobbelt så rask, men hva er det egentlig du kan få brukt denne ekstra hastigheten på i nær fremtid utover det som USB3 kan?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

JEg har sett ett unntak på hvilken vei usb pluggen peker, noensinne, jeg har drevet support på noen hundre maskiner. Jeg har heller aldri sett en usb kabel uten brett på baksiden eller usb logo på fremsiden.

 

Så basert på din erfaring og din oppfatning av USB porten så vil du konstatere at designet er OK? Bare å ignorere hva alle andre sier, og det faktum at produsenter har gått til det skrittet å designe USB kabler som lar seg plugge i begge veier? Latterlig å diskutere dette egentlig, alle vet jo at USB porten har et dårlig design bortsett fra deg.

Det er da ingen som har laget usb porter for at de skal passe begge veier? Eneste jeg har sett er usb-porter på enheter som er laget for å være tynnest minst mulig som passer begge veier, siden de ikke har noe skal rundt.

 

Det er faktisk ytterst få som har problemer med usb kontakten, og den største feildesignen på den er at den er nøyaktig samme bredde som ethernet porten.

 

EDIT: Unntatt enkelte amatører her i tråden da.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hvis en på død og liv må lage en flat firkanta plugg, så er det ingenting iveien for å designe pinnetilkoblingen slik at det er det samme hvilken vei man setter den inn. Uten mekanikk i pluggen. En dobbeltsidig kontakt og en enkeltsidig plugg fikser jo det.

Bildet det linkes til over her tyder ikke bra. For noen er det nok at plugger er hvite og ordet begynner med liten i.

Det holder bare ikke.

RS232 er et kapittel for seg - laget i en tid hvor nerder var nerder og ikke bestemødre. Plugger skulle settes i en gang, og skrus fast! Den elektroniske siden designet runde DIN-plugger på den tiden!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis en på død og liv må lage en flat firkanta plugg, så er det ingenting iveien for å designe pinnetilkoblingen slik at det er det samme hvilken vei man setter den inn.

Som regel medfører sånne "brukervennlige" ting en eller flere ulemper. Enten økt produksjonskost, endret fysisk størrelse eller svakere konstruksjon. Husk at USB leverer støm i tillegg til signal.

 

Jeg vil personlig heller ha en plugg som holder lenge enn en som kan brukes begge veier.

 

Apropos;

Lettvindt er ikke alltid like sunt. Jeg husker en fyr en gang som hadde med seg patche-snorer til et sted som kjørte Power-Over-LAN. På grunn av "lettvindt" autosensing på switcher og nettverkskort der snorene vanligvis ble brukt visste ikke mannen at en av patche-snorene var kryssa...

(Mannen var seff. meg og jeg ble temmelig :blush: når det begynte å sive frem blå røyk)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er det mulig.USB Kontakter? Enten feil vei eller ikke. Du ser på pluggen, ser at den er riktig vei, holder den mens du fører den bak PCen, og finner en plugg. Eller så prøver du først, feiler, snur den rundt.

 

Scart kabler f.eksempel, er de noe bedre? Du ser like mye hvilken vei den skal, og den passer. Eller ikke. Passer ikke? Da snur du den. Akkurat som USB. At man kan klage på USB designet, og diskusjonene IMOT dette er utrolig... Det meste kan forbedres, USB er ikke et untak, men de fleste klarer å snu denne lille pluggen 180 grader for å sette den inn, vis de gjør det i mørket. Men de fleste "amatørene" har da lys rundt seg, så de tar den fram i lyset, kan se hvilken vei den skal være , for å så putte den inn.

Lenke til kommentar

JEg har sett ett unntak på hvilken vei usb pluggen peker, noensinne, jeg har drevet support på noen hundre maskiner. Jeg har heller aldri sett en usb kabel uten brett på baksiden eller usb logo på fremsiden.

 

Så basert på din erfaring og din oppfatning av USB porten så vil du konstatere at designet er OK? Bare å ignorere hva alle andre sier, og det faktum at produsenter har gått til det skrittet å designe USB kabler som lar seg plugge i begge veier? Latterlig å diskutere dette egentlig, alle vet jo at USB porten har et dårlig design bortsett fra deg.

Det er da ingen som har laget usb porter for at de skal passe begge veier? Eneste jeg har sett er usb-porter på enheter som er laget for å være tynnest minst mulig som passer begge veier, siden de ikke har noe skal rundt.

 

Det er faktisk ytterst få som har problemer med usb kontakten, og den største feildesignen på den er at den er nøyaktig samme bredde som ethernet porten.

 

EDIT: Unntatt enkelte amatører her i tråden da.

 

Virkelig, prøv å se når folk kobler i usb, og sjekk hvor mange ganger de snur tingen som skal kobles inn, det skjer ganske ofte.

 

Ellers er jeg som nevnt litt lunken til standarden per i dag, i elektrisk implmentasjon er den desverre litt halveis ubrukelig pga kort rekkevidde. Håper de klarer å få en optisk variant ut ganske raskt, men multimode-fiber men traceiver i kabelen som har liten størrelse og grei pris? Jeg håper ihvertfall de kan få det til, men jeg kunne vært mer positiv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det mulig.USB Kontakter? Enten feil vei eller ikke. Du ser på pluggen, ser at den er riktig vei, holder den mens du fører den bak PCen, og finner en plugg. Eller så prøver du først, feiler, snur den rundt.

Problemet mitt er at jeg har ikke USB på fremsiden av noen kabinetter (som er saken for mange servere og mediasenter) eller de er opptatt og at den enheten jeg oftest plugger i er minnepinner. På minnepinner er det ikke logoer og selv om jeg har mye tåpelig informasjon i hodet er ikke direksjon på USB-plugger prioritert å lære meg. Når jeg skal plugge en minnepinne inn i maskinen bruker jeg først fingrene for å sørge for at jeg ikke plugger den inn i en RJ45- eller Firewire-kontant, så prøver jeg først en vilkårlig orientasjon. Jeg snur den 180 grader og prøver igjen. Jeg snur den 180 grader og prøver igjen. Jeg snur den 180 grader og prøver igjen. Dette prøver jeg med økende kraft i et par fem sekunder til den faktisk passer. Det samme gjorde jeg også med PS2-kontakter hvor trikset var å rotere pluggen mens du økte trykket, noe som har ført til flere ødelagte plugger.

 

En plugg med følbar usymetrisk geometri ser jeg absolutt på som en fordel. Ikke et krav så lenge pluggen tåler det (altså ikke som mini-/micro-USB?), men mer som USB, USB-B, DP, Mini-DP, D-SUB, HDMI, DVI og FW.

 

Scart kabler f.eksempel, er de noe bedre? Du ser like mye hvilken vei den skal, og den passer. Eller ikke.

::RAGE::

Her om dagen måtte jeg bruke compositt/Scart i stedet for YPbPr fra PS2 på en TV fastmontert til vegg med under 10cm avstand til veggen, med andre ord kunne jeg ikke se baksiden av apparatet. Det endte opp med at jeg måtte bruke en negl og trace sporet for å finne ut hvor den skrå siden skulle være.

Lenke til kommentar

Tror forøvrig at dette med eksternt skjermkort ikke kommer til å bli noen stor hit. Det vil antagelighvis bli ganske mange millisekunder med lag pr. frame. Ville aldri funke i spill ihvertfall. En av grunnene til at komponenter må plugges i hovedkortet er nettopp behovet for lav latens.

 

Hva legger du i mange? Finnes knapt noen systemer i dag som har et ensifret antall millisekund i input-lag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet mitt er at jeg har ikke USB på fremsiden av noen kabinetter (som er saken for mange servere og mediasenter)

Det har fint lite med pluggen i seg selv å gjøre. Du kan ikke skyte mekanikeren fordi du kjører bil dårlig.

Lenke til kommentar

Plugg som passer begge veier er vel ikke laget, men HW presenterte en løsning som innebar en mekanikk i pluggen for få dager siden. Det er ikke noen god løsning, men belyser vel at man er oppmerksom på problemet.

Jeg mener løsningen er såre enkel og vil ikke innebære endringer i pluggen, kun i kontakten. Og eneste endringen i kontakten er å bruke en dobbeltsidig kontaktprint isteden for den enkeltsidige som benyttes idag. Altså bare snakk om å trykke litt mer forgyldt kobber. USB inneholder 4 tilkoblinger som er polaritetsavhengige, og dette ivaretas med forslaget.

Lenke til kommentar

Vil dette med andre ord si :

 

AMD får ikke lov og bruke denne "porten / teknologien" på sine hovedkort? Noe som igjen gjør at AMD vil slippe sin egen "nokså like bare annet navn" teknologi med egen port. Som igjen vil føre til X antall produkter med ene typen og X antall med andre typen?

 

Om det er svaret, så kan vi bare bli med USB. Vi trenger ikke X antall kabler til vertf...

 

Ser for meg en venn kommer med bærbare harddisken sin "Jaaa, du kan ikke bruke den du for du har et AMD hovedkort"... Så må vi på lang sikt velge den som er mest utbredt med mest tilbehør..

 

Gi oss en standard!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...