Gå til innhold

USB-dødaren er klar


Anbefalte innlegg

Fiber er på ingen måte uløselig knyttet til thunderbolt eller andre standarder. Du får i dag fiber til det meste, kostnaden er ulempen. I fremtiden vil fiber bli billigere grunnet ny teknologi som fungerer utmerket i lab i dag og dette vil komme mange standarder til gode, selv USB.

 

Det geniale med thunderbolt er ikke fiber, men virtualiseringen av kabelen, den ekstremt effektive protokollen som er rask å switche (strengt tatt routed om en tenker ethernet terminologi) og tilbyr ekstremt bra klokkesynkronisering.

 

Det kommer også en server versjon av dette og det virkelig store steget blir den dagen en kan kaste ethernet over bord så vel hjemme som i datasenteret. Ethernet er den store synderen i nettverksverdenen (ekvivalent med x86 for CPU og blokker for lagring) som sluker enormt med ytelsespotensial. Thunderbolt er en genial måte å få kvittet seg med slike inngrodde standarder gjennom en taknikk som kan minne mye om embrace, extend, exterminate, med virtualisering som det aktive virkemidlet.

 

http://www.stanford.edu/class/ee380/Abstracts/101027-lightpeak-slides.pdf

 

ps glem ikke det kanskje største argumentet for ola dunk; enhetlig kabling. Det blir samme kabelen enten du skal koble til WLAN router, NAS, mediasenter, TV, osv. Så lenge alle er koblet sammen på ett eller annet vis så funker det. En kabel ble ødelagt sier du? greit, titt i reservedels skuffen og hent en som er lang nok, det er bare en type uansett. Selv bestemor fikser det.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at fiber har eksitert lenge, det er ikek peognet mitt, peonget mitt er at fiber-thunderbolt ikke eksisterer. Det at multimode-fiber allerede har ekistert lenge og forstatt er dyrt og sårabart taler heller mot enn for at man raskt skal få en noenlunde billig kabel til hjemmebruk med innbygd elektronikk.

 

Problemet er at hovedbruksområdene av noe slikt enten krever, eller har stor nytte av lang rekkevidde, om man ikke raskt kommer seg over 3 meters rekkevidde er fordelen liten. Uansett hvor genialt det er vil det da i praksis ha vesentlig redusert nytteverdi

 

AtW

Lenke til kommentar

*snip*

*snip*

kan du forklare det for en som ikke er helt oppdater på alle de nye begrepene ?

Av det jeg forstår så ser jeg bare ikke behovet for en slik standard på mange år.

*snip*

Daisy-chaining er ikke et nytt begrep, det har vært brukt siden tidlig 90 tall innen data og sikkert ennå lenger tilbake.

 

EDIT:

Lagt til quoten dette var ment som et svar til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Greit nok la oss enes om at det er fint hvis det protokoll agnostiske PHY laget blir vesentlig forbedret. Kanskje vil noen få glede av det gjennom billigere aktive optiske USB eller DVI kabler mens andre får glede av det sammen med nye standarder. Tiden der PHY og datalink hang uløselig sammen er over for lengst.

 

 

http://www.networktechinc.com/dvi-fiber-cable.html

http://industrialcomponent.com/opticis/optusbext.html

Fint om også disse blir billigere med de nye CMOS laserne, men for meg betyr det nada.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Daisy-chaining er ikke et nytt begrep, det har vært brukt siden tidlig 90 tall innen data og sikkert ennå lenger tilbake.

Daisy chaining er en enkel topologi for direktekoblede nettverk. Har nok eksistert i godt over en halvt århundre. Poenget?

 

Thunderbolt støtter enhver graf topologi, hvorav daisy chaining er den enkleste mulige topologi. Routing i nettet settes opp ved tilkobling, mye likt nyere standarder som Infiniband og datacenter bridging (tidligere kjent som data center ethernet).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det første innpasset til TB blir vel ift. eksterne disker og diskkabinetter og hvis man skal sammenligne med eSATA vs USB så ser det dystert ut. Ift. skjermer har man DP med daisy-chaining allerede så der kan det også bli vanskelig. Styrken til TB er først og fremst at den kan brukes til alt, men suksessfaktoren i dette avhenger av om produsentene vil støtte den. At Intel er en stor støttespiller er ikke nødvendigvis nok.

 

Jeg dømmer ikke TB nord og ned for teknologien er meget bra og jeg ønsker den sterkt velkommen, men det gjenstår å se om den får støtte hos produsentene. Videre så må den nok over på fiber for virkelig å ta av.

 

Men jeg ser helt klart vesentlig fler spennende bruksområder for TB på serverrommet, så det kan hende det er der den utvikler seg først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Daisy-chaining er ikke et nytt begrep, det har vært brukt siden tidlig 90 tall innen data og sikkert ennå lenger tilbake.

Daisy chaining er en enkel topologi for direktekoblede nettverk. Har nok eksistert i godt over en halvt århundre. Poenget?

Noe jeg selvf. er klar over, jeg snakket om hvor lenge jeg hadde hørt det i mitt daglige virke.

Poenget var å kommentere den-andre-elgen som mente dette var et nytt begrep innen dataverden, noe det absolutt ikke er. Riktignok skulle det vært en quote med der.

 

Forøvrig er nok uttrykket daisy-chaining blitt brukt lenge før nettverkstopologi kom til verden, som de fleste uttrykk som blir adoptert for å beskrive noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Virker som det har oppstått et nytt fenomen her på forumet. USB-fanboys :)

 

For de som ikke har fått det med seg så er Thunderbolt overlegen USB på alle punkter. Det er den nye standarden, enten dere vil eller ikke.

 

Når det gjelder optisk vs kobber så er det vel en ikke-sak da portene vil være kompatible om hverandre.

 

@den andre elgen

 

Hva er det du snakker om? Alle Apple's laptoper har Thunderbolt, og Lacie har allerede lansert ekstern disk. Det ville jeg definert som "tatt i bruk".

 

http://mac1.no/artikkel/9674/utstyrsprodusenter-lover-thunderbolt-produkter

 

Flere kommer. Ingen som ber deg bytte ut noe som helst, nye produkter vil inkludere både USB og Thunderbolt. Sier seg selv at det vil ta lang tid før USB forsvinner, men det blir vel som med serieport/parallell/ps2. Forsvinner til slutt.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Saken er at USB ikke strekker til som generisk IO standard. Det er for mange problemer USB 3.0 ikke kan løse tilfredsstillende selv når det kommer optiske USB 3.0 kabler. Protokollen er for utdatert. Nytter ikke selv med uendelige mengder lebestift på en gris, det er fortsatt en gris.

 

Jeg foretrekker da heller flere IO-standarder enn kun thunderbolt over elektrisk. Vi er ikke nødt til å ha kun en standard i bruk, selv om det selvsagt er en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Optiske kabler kommer jo, skjønner ikke helt hvorfor det skal være en sak fem dager etter lansering. Hvis man ser på størsteparten av kablene tilkoblet datamaskiner hjemme hos folk så er vel de fleste under 3 meter.

 

Hvorfor har det ikke kommet allerede? Fiberkabel er ikke noe nytt. Jeg tipper svaret på det spørsmålet er at det er vanskelig å få det til på en robust og billig måte.

 

Poenget er at vanlig nettverksoverføring begynner å bli en flaskehals, og skjermbilder kan overføres for kort. Å kunne overføre mesteparten av det vi overfører av data over lengre distanser vil være en enorm fordel. Tenk å feks ha skjermer helt uahvengig av hvor maskinene står? Spille litt en dag? Du kan selv velge fritt om skjermsignalet fra spillmaskinen går til stue kontor eller barnerom, ditto med all annen funksjonalitet. På sikt vil en slik teknologi med med lang rekkevidde revolusjonere mer enn det meste annet av IO-varianter. Men i mine øyne er nettoopp lang rekkevidde et kritisk punkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker som det har oppstått et nytt fenomen her på forumet. USB-fanboys :)

 

For de som ikke har fått det med seg så er Thunderbolt overlegen USB på alle punkter. Det er den nye standarden, enten dere vil eller ikke.

*host* vel da er det en del markedsmekanikker du kanskje ikke helt forstår. At Apple går foran er heller ingen garanti for å sette en standard, det så vi godt med firewire.

At TB er overlegen USB har jeg heller ikke sett noen bestride. Mye tullprat her.

 

Alle Apple's laptoper har Thunderbolt, .... Det ville jeg definert som "tatt i bruk".

Litt vel upresis ordbruk, de nye modellene har TB. De gamle har ikke TB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Saken er at USB ikke strekker til som generisk IO standard. Det er for mange problemer USB 3.0 ikke kan løse tilfredsstillende selv når det kommer optiske USB 3.0 kabler. Protokollen er for utdatert. Nytter ikke selv med uendelige mengder lebestift på en gris, det er fortsatt en gris.

He he godt sagt og jeg er helt enig og håper TB vokser frem som en sterk og gjeldende standard men også at fiber blir et folkelig og billig kablingsalternativ for TB.

 

 

Optiske kabler kommer jo, skjønner ikke helt hvorfor det skal være en sak fem dager etter lansering. Hvis man ser på størsteparten av kablene tilkoblet datamaskiner hjemme hos folk så er vel de fleste under 3 meter.

Hvorfor har det ikke kommet allerede? Fiberkabel er ikke noe nytt. Jeg tipper svaret på det spørsmålet er at det er vanskelig å få det til på en robust og billig måte.
Toslink og mini-Toslink er jo utbredt i mange hjem både i stereoannlegg, tv-apparater og PCer, slik sett er det ikke helt nytt der heller. Men vi får håpe TB fører fiber inn i større grad. Riktignok er det sikkert toslink muligheten brukt i stor grad, men det går vel heller på andre faktorer.

 

Poenget er at vanlig nettverksoverføring begynner å bli en flaskehals, og skjermbilder kan overføres for kort. Å kunne overføre mesteparten av det vi overfører av data over lengre distanser vil være en enorm fordel. Tenk å feks ha skjermer helt uahvengig av hvor maskinene står? Spille litt en dag? Du kan selv velge fritt om skjermsignalet fra spillmaskinen går til stue kontor eller barnerom, ditto med all annen funksjonalitet. På sikt vil en slik teknologi med med lang rekkevidde revolusjonere mer enn det meste annet av IO-varianter. Men i mine øyne er nettoopp lang rekkevidde et kritisk punkt.

 

AtW

Jeg synes ikke først og fremst dette er begrenset av rekkevidde på kabler men heller det at man faktisk må kable det. Å kable et helt hus er en stor ulempe i seg selv. At fiberkabling etterhvert blir en standard i etthvert nytt hus er dog en ønskedrøm og her er jo TB et godt utgangspunkt som standard, men det gjør det ikke særlig tilgjengelig for hvermansen. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du vil fram til jeg. Optisk overføring er flott det, ingen som benekter det. Men at det har noe som helst å si for utbredelse av Thunderbolt tviler jeg på.

 

Det jeg vil fram til er at å overføre høy båndbredde over en viss distanse er en enorm fordel og kan ha en rekke svært spennende bruksområder. Ser du feks ikke fordelen med å kunne plassere maskinen din i kjelleren og å bare når som helst velge å sende outputet til en hvilken som helst skjerm i huset?

 

AtW

Lenke til kommentar

Koble fiberkabelen fra veggen til skjermen og mus/tastatur fra skjermen enten kablet eller trådløst samt mulighet for minnepinne og andre periferende tilkoblinger via skjermen. Helt klart.

 

Men kablingen av huset er i mine øyne den tilbakevendende begrensende faktoren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Andeler? Du sa "erstatte USB for bærbar lagring". Mener du at Thunderbolt ikke kommer til å ha andeler av markedet før om 3-4 år?

 

Jeg mener at Thunderbolt ikke kommer til å ha en betydelig andel av markedet før tidligst om 3-4 år. Grunnen er enkel. USB finnes i dag så å si alle maskiner man kommer over. Dette vil ikke være tilfellet med Thunderbolt før om noen år.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Alle Apple's laptoper har Thunderbolt, og Lacie har allerede lansert ekstern disk. Det ville jeg definert som "tatt i bruk".

 

Hvem fant opp dette da ?

artikkelen gir inntrykk av at det er Intel som har funnet det opp for svært kort tid siden .

Da ville det være lit merkelig At Apple allerede har begynt å bruke det

 

For meg fremstår det som bare en ny variant av USB . Kall det gjerne USB 5.

 

fordelene med dette fremfor USB er ikke mange. Det er også slike ting man godt kunne ha funnet på for å forlenge USB standarden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...