Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, integrert batteri SPARER plass. Og man må ha prisen i bakhodet og. Det hjelper ikke hvor god skjermen er, eller hva maskinen er laget av - 10K for kun on-board Intel-grafikk er stusselig.

 

Helt enig. Håper bare at grafikken ikke blir så mye verre enn 320m, men verre blir den... Håper og på 15 timers batteri.

Lenke til kommentar

Neinei, nå snakker vi litt forbi hver andre her. Tenkte at vis du tar dagens MacBook Pro 13" uten dedikert skjermkort og med plassen som de sparer ved å ha integrert som da brukes til batteri, skal du sette inn dedikert her så må jo det naturligvis gå på bekostning av batteriet, du får for det første et skjermkort som bruker mer strøm samtidig som batteriet jo blir mindre ettersom du må fjerne plassen som i dag brukes til batteri for og sette inn dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dyrt det må bli for å få brukbar grafikk på MPB da...

 

Se på Asus G73jw til 10000kr: i7-740, 460m grafikk (2X bedre enn MPB 15"), Blu-ray spiller, USB 3, 6gb DDR3 minne. Ville ikke valgt MBP hvis man har tenkt å game ihvertfall, hehe.

 

Vurderer faktisk 13" macbook air jeg nå... Eller kjøpe en brukt MPB 13" 2010 med Nvidia grafikk.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Nå må man jo se litt inn i fremtiden når man tar for seg denne problemstillingen (IT-avdelinger, og en vesentlig overgang til Mac OS i bedrifter), dette er noe som isåfall vil ta mange år, sikkert fort oppimot et tiår. Sålenge det underliggende systemet ikke er designet bedre sikkerhetsmessig, så er det ikke noen spesiell grunn til å anta at det vil ha færre problemer på sikt med slik om det tar over markedet. Som enkeltbruker i dagens realitet er jo situasjonen og vurderingene annerledes såklart, men dette er jo fremtidstankespinn vi snakker om.

 

AtW

Greit for meg at folk er villige til å vente et tiår til for å se om Mac blir verre eller Windows bedre. Jeg gidder ikke; selskaper som prøver seg på å ansette meg uten å gi meg en stor Mac kan finne noen andre å ringe. Livet er for kort til å akseptere tungrodde, rigide løsninger og meningsløst byråkrati -- det er i alle fall min vurdering.

 

Jeg skjønner godt at jeg prioriterer spesielt, at andre ikke kan ta seg råd til samme absurde valg, at risikoaverse IT-avdelinger holder seg til det kjente og at de faktorene som er av betydning for meg ikke er særlig viktige for mange andre. Det er nettopp dette som er poenget: Apple-kunder får et produkt designet med en klar filosofi og harde prioriteringer; for de som er på linje med designvalgene har en høyere innkjøpspris marginal betydning, for alle andre virker det komplett meningsløst at vi betaler 30% premium for å binde oss til Cupertino.

 

(30% er ikke særlig vitenskapelig, men det er innenfor ballpark. Inkludert i dette er riktignok IP-delen av en del Apple-innovasjoner, så man kan sikkert argumentere det ned til 10-20% på en del modeller. Jeg gir blanke og drar kortet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ansvarlig for IT og driftsløsninger i en av landets største bedrifter, må jeg få si at Apple og OSX ikke er den største utfordringen.

 

Det som derimot kan by på problemer er kompetanse når ting ikke helt går veien. Møter på utfordringer med programvare og annet som skal inn på maskinen. Riktignok er bootcamp strålende for å kjøre programmer i Windows-mode, men helt optimalt er det ikke.

 

At de dytter inn AMD skjermkort er vel bare bra? Mener å vite at de trekker lite strøm, om det er samme regler som gjelder for deres skjermkort til stasjonære. Såklart, jeg vil også ha et 580GTX, men da må jeg kjøpe ny PSU også... og betale ganske dyrt for det. + strømforbruket ...

 

Men igjen, tilbake til poenget her, om man må ha og vil ha Mac i et Microsoft miljø, så lar det seg gjøre, men man kan bli stoppet opp rett og slett pga kompetanse om Apple. Der får man nesten takke "nerdene" (som jeg vitterlig er), for at jeg aldri satte meg inn i hva Apple sine OS egentlig er for noe og hva det er godt for. Mye av problemene er rett og slett knyttet til "vet ikke bedre".

 

Det er mye lettere å gjemme seg bak "microsoft" maska enn å innrømme at "dette har jeg ikke fryktelig god peiling på".

 

EDIT:

Et spørsmål som slår meg er hvorfor kan man lage svært gode spill til iPhone og iPad, med god grafikk til HW og være, når man må ha så sinnsykt mye kraft for å spille på en PC/Mac i forhold.

 

Konsoller har den fordelen av HW allerede er fastsatt og rammeverket må brukes, men kan man ikke implementere samme tankegang på datamaskiner?

 

Ser jo at dette vil stoppe opp for utvikling av f.eks skjermkort i like rasende tempo som nå, men innholdet i spill og lignende vil da måtte forbedre seg og man må programmere smartere. Eller er jeg helt på bærtur her?

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Nå må man jo se litt inn i fremtiden når man tar for seg denne problemstillingen (IT-avdelinger, og en vesentlig overgang til Mac OS i bedrifter), dette er noe som isåfall vil ta mange år, sikkert fort oppimot et tiår. Sålenge det underliggende systemet ikke er designet bedre sikkerhetsmessig, så er det ikke noen spesiell grunn til å anta at det vil ha færre problemer på sikt med slik om det tar over markedet. Som enkeltbruker i dagens realitet er jo situasjonen og vurderingene annerledes såklart, men dette er jo fremtidstankespinn vi snakker om.

 

AtW

Greit for meg at folk er villige til å vente et tiår til for å se om Mac blir verre eller Windows bedre. Jeg gidder ikke; selskaper som prøver seg på å ansette meg uten å gi meg en stor Mac kan finne noen andre å ringe. Livet er for kort til å akseptere tungrodde, rigide løsninger og meningsløst byråkrati -- det er i alle fall min vurdering.

 

Jeg skjønner godt at jeg prioriterer spesielt, at andre ikke kan ta seg råd til samme absurde valg, at risikoaverse IT-avdelinger holder seg til det kjente og at de faktorene som er av betydning for meg ikke er særlig viktige for mange andre. Det er nettopp dette som er poenget: Apple-kunder får et produkt designet med en klar filosofi og harde prioriteringer; for de som er på linje med designvalgene har en høyere innkjøpspris marginal betydning, for alle andre virker det komplett meningsløst at vi betaler 30% premium for å binde oss til Cupertino.

 

(30% er ikke særlig vitenskapelig, men det er innenfor ballpark. Inkludert i dette er riktignok IP-delen av en del Apple-innovasjoner, så man kan sikkert argumentere det ned til 10-20% på en del modeller. Jeg gir blanke og drar kortet.)

 

Nå var jo spøsmålet du tok opp IT-avdelingers framtid og IT-systemers framtid. Det er dette jeg har kommentert, ikke dine prioriteringer når du velger arbeidsplass. Tiårs-perspektivet er ikke noe som omhandler din personlige situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dyrt det må bli for å få brukbar grafikk på MPB da...

 

Se på Asus G73jw til 10000kr: i7-740, 460m grafikk (2X bedre enn MPB 15"), Blu-ray spiller, USB 3, 6gb DDR3 minne. Ville ikke valgt MBP hvis man har tenkt å game ihvertfall, hehe.

 

Vurderer faktisk 13" macbook air jeg nå... Eller kjøpe en brukt MPB 13" 2010 med Nvidia grafikk.

 

Du treffer jo spikern på hode som det heter. MacBook Pro er jo ingen spillemaskin, og du sammenligner jo med en Asus maskin som har 2-3t batterilevetid på det beste, som veier 3.9kg og på sånn måte så blir det jo to helt forskjellige produkter rettet mot du forskjellige kundegrupper.

 

Ingen tvil om at maskinvaren på Asus en gir mer for pengene, selv om den ikke har like oppdatert hovedkort / plattformen og svakere prosessor. Men det blir to helt forskjellige produkter, en som alvorlig vurderer MacBook Pro ville jo aldri gått for den maskinen og de som seriøst vurderer den Asus maskinen ville heller aldri vurdert MacBook Pro.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det at de fjerner Mac Server kan bety to forskjellige ting: Den optimistiske betydningen er at de føler at det ikke lenger bør være nødvendig å ha en MacOS server i en windows-miljø for å få full kompatibilitet ift. AD og andre windows server-teknologier. Problemet med det er at de aldri har sagt noe om det...

Den pessimistiske betydningen er at de har gitt opp bedriftene og satser mer på hjemmebruk, som alltid før...

Lenke til kommentar

Må si Thunderbolt virker som en svært lovende teknologi i allefall. :yes:

 

Får se, det finnes jo konkurrende 10 Gb.teknologi over vanlig TP-kabler med mere fleksibilitet og power i tillegg, foreløpig virker lightpeak som en litt underlig greie. Men det viktigste er kanskje at industrien blir enig om noe fleksibelt, som kan trekkes et stykke og som støtter minst 10 gb, om det er den 100% optimale løsningen er mindre viktig.

 

AtW

 

Neinei, nå snakker vi litt forbi hver andre her. Tenkte at vis du tar dagens MacBook Pro 13" uten dedikert skjermkort og med plassen som de sparer ved å ha integrert som da brukes til batteri, skal du sette inn dedikert her så må jo det naturligvis gå på bekostning av batteriet, du får for det første et skjermkort som bruker mer strøm samtidig som batteriet jo blir mindre ettersom du må fjerne plassen som i dag brukes til batteri for og sette inn dedikert skjermkort.

 

Ah, rikitg, trodde du drev å sammenliknet med sonys maskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må si Thunderbolt virker som en svært lovende teknologi i allefall. :yes:

 

Får se, det finnes jo konkurrende 10 Gb.teknologi over vanlig TP-kabler med mere fleksibilitet og power i tillegg, foreløpig virker lightpeak som en litt underlig greie. Men det viktigste er kanskje at industrien blir enig om noe fleksibelt, som kan trekkes et stykke og som støtter minst 10 gb, om det er den 100% optimale løsningen er mindre viktig.

 

AtW

Hvilken teknologi tenker du på da? For meg virker Light Peak både fleksibelt og kraftig, men så følger jeg ikke så voldsomt med i tekno-verden for tiden.

Lenke til kommentar

Må si Thunderbolt virker som en svært lovende teknologi i allefall. :yes:

 

Får se, det finnes jo konkurrende 10 Gb.teknologi over vanlig TP-kabler med mere fleksibilitet og power i tillegg, foreløpig virker lightpeak som en litt underlig greie. Men det viktigste er kanskje at industrien blir enig om noe fleksibelt, som kan trekkes et stykke og som støtter minst 10 gb, om det er den 100% optimale løsningen er mindre viktig.

 

AtW

Hvilken teknologi tenker du på da? For meg virker Light Peak både fleksibelt og kraftig, men så følger jeg ikke så voldsomt med i tekno-verden for tiden.

 

Nå husker jeg ikke hva den heter på stående fot, men den drar ihvertfall 10 gbit og 70(?) watt power over vanlig TP-kabler, og støtter displayport og alt det der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...