Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Utsagnet ditt tofagerl har ikke hold i virkeligheten

"Skjermene på Macbook Pro er EASILY de beste i bransjen, og koster tusenvis av kroner"
At man får og betaler for gode skjermer hos apple er det ingen tvil om, men easy de beste er å dra det for langt. Sjekk f.eks her: http://www.anandtech.com/bench/Mobile/249

Jeg ser forøvrig ikke noen mulighet til å velge matt skjerm på macbook pro i den norske butikken deres.

 

!5" og 17" MBP har matt (Antiglare) skjerm som valgmulighet, også i den norske butikken.

 

Er matt og antiglare det samme?

 

AtW

I dette tilfellet, ja. Skjermene leveres uten den blanke glassplaten som er på standardutgavene, og har en overflate som er temmelig matt - dvs. man kan ikke se skarpe speilbilder i skjermen selv når den er avslått, og det lille som reflekteres er sterkt diffusert.

 

Ok, takk for infoen, jeg oppfattet det sli som det var den vanlige glassplaten, bare med et antiglare-belegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og hadde noen kommet med en produsent som lager bedre skjermer hadde det jo vært greit å få en diskusjon, men å argumentere med at jeg tar feil fordi "det kan ikke være riktig" uten å komme med noen faktiske argumenter er omtrent som å spille biljard med våt spagghetti.

 

I motsetning til din "det er rikitg"-påstand? Det har allerede vært vist til et ganske omfattende datasett basert på tester. Hva konkret har du å vise til utenom dine egne påstander?

 

AtW

 

Nei, jeg har ingenting å vise til utenom mine egne påstander. Faktum er at det ikke finnes noen de facto standard for testing av skjermer, så bortsett fra rene spesifikasjoner og ikke-testbare subjektive preferanser er "min mening" det beste jeg kan komme med.

Lenke til kommentar

Ja, og hadde noen kommet med en produsent som lager bedre skjermer hadde det jo vært greit å få en diskusjon, men å argumentere med at jeg tar feil fordi "det kan ikke være riktig" uten å komme med noen faktiske argumenter er omtrent som å spille biljard med våt spagghetti.

 

I motsetning til din "det er rikitg"-påstand? Det har allerede vært vist til et ganske omfattende datasett basert på tester. Hva konkret har du å vise til utenom dine egne påstander?

 

AtW

 

Nei, jeg har ingenting å vise til utenom mine egne påstander. Faktum er at det ikke finnes noen de facto standard for testing av skjermer, så bortsett fra rene spesifikasjoner og ikke-testbare subjektive preferanser er "min mening" det beste jeg kan komme med.

 

Så fint, håper du strekker den godviljen til andre mennesker også, istedet for å sammenlikne det med båt spaghetti.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, jeg har testet skjermer fra følgende produsenter: Dell, Sony, HP, Samsung, BenQ, Asus, Acer, Nokia og Fujitsu-Siemens. Ikke alle disse har vært bærbare skjermer, men jeg vet faktisk hva jeg snakker om. For de som lurer var Sony de beste på gode gamle CRT-skjermer, men nå er det Apple på første plass og Dell på andreplass på min liste. Samsung er heller ikke ille, mens HP og Acer antageligvis er de dårligste.

Dette er selvsagt ingen offisiell ranking, jeg har langt fra testet alle mulige modeller, men jeg har gjennom mitt yrkes- og privatliv fått en temmelig god oversikt.

 

Nå, hvilken produsent syntes du lager de beste skjermene?

Tror du skal moderere dine bastante uttaleleser til du har testet Nec og Eizo sine skjermer. I gode gamle CRT tiden, var Eizo og Panasonic noe av det beste som fantes.

Der finnes en bærbar som overgår MacBook pro på alle områder. Sjekk ut HP envy 15-1195EO eller 17-1195.

Lenke til kommentar

Der finnes en bærbar som overgår MacBook pro på alle områder. Sjekk ut HP envy 15-1195EO eller 17-1195.

Ikke på lang batteritid, for å ta det mest åpenbare - der er vel MBP ca 3-4 ganger bedre, og takket være vesentlig lavere strømforbuk blir en MBP heller ikke så varm og støyende som en HP Envy... ;)

MBP blir heller ikke overgått på byggekvalitet, skjermkvalitet, tastaturet (bakbelyst) og styreflaten - selv om HP åpenbart har gjort sitt beste for å etterligne Apples design.

CPU og GPU er marginalt raskere på de to HP maskinene, men prisen for det er altså katastrofalt dårlig batteritid.

 

Men bra for deg at du liker din HP Envy, selv om den til tross for navnet ikke er spesielt misunnelsesverdig - etter min mening. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Der finnes en bærbar som overgår MacBook pro på alle områder. Sjekk ut HP envy 15-1195EO eller 17-1195.

Ikke på lang batteritid, for å ta det mest åpenbare - der er vel MBP ca 3-4 ganger bedre, og takket være vesentlig lavere strømforbuk blir en MBP heller ikke så varm og støyende som en HP Envy... ;)

MBP blir heller ikke overgått på byggekvalitet, skjermkvalitet, tastaturet (bakbelyst) og styreflaten - selv om HP åpenbart har gjort sitt beste for å etterligne Apples design.

CPU og GPU er marginalt raskere på de to HP maskinene, men prisen for det er altså katastrofalt dårlig batteritid.

 

Men bra for deg at du liker din HP Envy, selv om den til tross for navnet ikke er spesielt misunnelsesverdig - etter min mening. ;)

Helt enig, envy navnet er svært missvisende. Kjøpte inn en envy 15 til en medarbeider for en tid tilbake. God ytelse, men jævlig varm og støyende og tastaturet er av lav kvalitet. Tok ikke lang tid før knapper begynte å falle av, selv med helt normal bruk :thumbdown:

Lenke til kommentar

Uansett hva man kjøper: Handle ALDRI i eple-butikken! Apple kunne ikke brydd seg mindre om dine rettigheter etter forbrukerkjøploven, og det samme gjør eplebutikken - som bare forteller deg det Apple forteller dem, om du har vært så uheldig å maskinen din inn for service.

 

Skal man ha noe med en logo av et halvspist eple, kjøp det hos komplett eller Elkjøp. De respekterer i hvert fall forbrukerkjøploven som hovedregel. Hos Apple er det sjeldne unntakstilfeller.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Tror du skal moderere dine bastante uttaleleser til du har testet Nec og Eizo sine skjermer. I gode gamle CRT tiden, var Eizo og Panasonic noe av det beste som fantes.

Der finnes en bærbar som overgår MacBook pro på alle områder. Sjekk ut HP envy 15-1195EO eller 17-1195.

 

 

Vi snakket om bærbare PCer her, så CRT-skjermene til Eizo og Panasonic er ikke det beste eksempelet på et godt argument mot meg ;)

 

Uansett hva man kjøper: Handle ALDRI i eple-butikken! Apple kunne ikke brydd seg mindre om dine rettigheter etter forbrukerkjøploven, og det samme gjør eplebutikken  - som bare forteller deg det Apple forteller dem, om du har vært så uheldig å maskinen din inn for service.

 

Skal man ha noe med en logo av et halvspist eple, kjøp det hos komplett eller Elkjøp. De respekterer i hvert fall forbrukerkjøploven som hovedregel. Hos Apple er det sjeldne unntakstilfeller.

 

 

Dessverre sant... Personlig bruker jeg Eplehuset (altså, ikke Apple Store) og de er veldig greie.

Lenke til kommentar

Uansett hva man kjøper: Handle ALDRI i eple-butikken! Apple kunne ikke brydd seg mindre om dine rettigheter etter forbrukerkjøploven, og det samme gjør eplebutikken - som bare forteller deg det Apple forteller dem, om du har vært så uheldig å maskinen din inn for service.

 

Skal man ha noe med en logo av et halvspist eple, kjøp det hos komplett eller Elkjøp. De respekterer i hvert fall forbrukerkjøploven som hovedregel. Hos Apple er det sjeldne unntakstilfeller.

Har du mange personlige erfaringer med Apple og Eplehuset?

 

Jeg har nemlig eid og brukt Apple-produkt i noen år, og mitt inntrykk er at regelen er at både Apple og Eplehuset respekterer Lov om forbrukerkjøp. Har personlig bare hatt en reklamasjonssak med Eplehuset, en defekt lader, men det var null problem og null diskusjon for å få en ny på reklamasjonsretten etter ca 4 års bruk.

 

Jeg har med andre ord null betenkeligheter med å handle direkte fra Apple eller fra Eplehuset, og vil i tilfelle reklamasjoner mye heller forholde meg til de profesjonelle folkene hos det lokale reparasjonsverkstedet til Eplehuset, enn en deltidsansatt TV/PC/vaskemaskinselger hos Elkjip. ;)

Lenke til kommentar

Er det så rart at "den gjengse hjemmebruker" bryr seg om byggekvalitet og design? Det er begge ting som betyr mer enn rå kraft for de aller, aller fleste.

Vi snakker om Mac Pro her. En stasjonær boks som på lik linje med en PC havner under et bord en plass. Her er virkelig ikke design noe stort salgspunkt, ei heller byggekvaliteten på kabinettet.

Lenke til kommentar

Er det så rart at "den gjengse hjemmebruker" bryr seg om byggekvalitet og design? Det er begge ting som betyr mer enn rå kraft for de aller, aller fleste.

Vi snakker om Mac Pro her. En stasjonær boks som på lik linje med en PC havner under et bord en plass. Her er virkelig ikke design noe stort salgspunkt, ei heller byggekvaliteten på kabinettet.

 

Tja, jeg må få si meg veldig uenig i akkurat det :)

 

Selv brukte jeg svært lang tid på å velge kabinett, bare for å finne det jeg virkelig ble fornøyd med.

 

Skulle gjerne hatt kabinettet til Mac Pro. Rimelig stilig.

 

Ang skrekkhistorier om Apple, så skal du ikke ha mange søk på google før du får nyhetstreff og andre artikler. Tette historier.

 

Kan jo ta vår kjære iPhone. Den er ikke garantert å virke under 0 grader og over 35 grader. Ergo er produktet i bunn og grunn garantiløst for deg som forbruker, her til lands. Noe å tenke på.

 

Da synes jeg bildet blir noe annerledes. Jeg bestrider overhode ikke at Apple har gode produkter. De har bare en sjukt sær holdning til lover og regler.

 

Skal jeg nevne iTunes? :p

 

(siste er en ganske intern PC WINDOWS fleip...)

Lenke til kommentar

Har du mange personlige erfaringer med Apple og Eplehuset?

Kun en personlig, men man hører nok skrekkhistorier. Ikke bare privat, men de dukker jo også opp i media med ujevne mellomrom når nok en svenske har nektet deg reklamasjon, og fortalt deg hva "garantien" dekker. Merk at det gjelder Apple-support, og ikke Eplehuset. Har hørt en del rare historier om eplehuset i bergen og, men kan ikke si jeg har noe bastant inntrykk av at de bryter forbrukerkjøpsloven som hovedregel.

 

og vil i tilfelle reklamasjoner mye heller forholde meg til de profesjonelle folkene hos det lokale reparasjonsverkstedet til Eplehuset, enn en deltidsansatt TV/PC/vaskemaskinselger hos Elkjip. ;)
Stiller de med eget verksted er jo ingenting bedre enn det. :) Men etter å ha holdt meg unna Elkjøp lenge, virker det som om de har skjerpet seg betraktelig, jeg møtte i hvert fall hyggelige folk både i serviceluken og butikken sist jeg hadde problemer, etter å ha falt for et veldig godt tilbud i nettbutikken deres.

 

Nei, det er Humac. Kanskje du burde orientere deg litt i markedet før du kommer med hint om "skrekkhistorier"...?

Er det ikke nettopp det jeg gjør, når jeg SPØR om butikken på Aker Brygge er Eplehuset da? ;)
Lenke til kommentar

Er det så rart at "den gjengse hjemmebruker" bryr seg om byggekvalitet og design? Det er begge ting som betyr mer enn rå kraft for de aller, aller fleste.

Vi snakker om Mac Pro her. En stasjonær boks som på lik linje med en PC havner under et bord en plass. Her er virkelig ikke design noe stort salgspunkt, ei heller byggekvaliteten på kabinettet.

 

Tja, jeg må få si meg veldig uenig i akkurat det :)

 

Selv brukte jeg svært lang tid på å velge kabinett, bare for å finne det jeg virkelig ble fornøyd med.

 

Skulle gjerne hatt kabinettet til Mac Pro. Rimelig stilig.

 

Ang skrekkhistorier om Apple, så skal du ikke ha mange søk på google før du får nyhetstreff og andre artikler. Tette historier.

 

Kan jo ta vår kjære iPhone. Den er ikke garantert å virke under 0 grader og over 35 grader. Ergo er produktet i bunn og grunn garantiløst for deg som forbruker, her til lands. Noe å tenke på.

 

Da synes jeg bildet blir noe annerledes. Jeg bestrider overhode ikke at Apple har gode produkter. De har bare en sjukt sær holdning til lover og regler.

 

Skal jeg nevne iTunes? :p

 

(siste er en ganske intern PC WINDOWS fleip...)

Kabinettet til Mac Pro er ikke bare stilig og oser av byggekvalitet, det er også svært funksjonelt og godt oppbygget på innsiden. Jeg ble ikke virkelig imponert av Mac Pro før jeg tok av dekselet og så innmaten ;) Modulært, inndelt i termiske soner, godt dimensjonert strømforsyning (1000 W), et effektivt og stillegående kjølesystem som gjør at CPU temp. ligger på 35 grader ved lett jobbing og sjeldent kommer opp i så mye som 65 grader ved tung jobbing.

 

Skrekkhistorier = generelt mediahysteri som blåser opp alt som har med Apple å gjøre.

 

iPhone og garanti: det er slett ikke uvanlig fra andre produsenter at man angir min. og max. temperatur for bruk. Apple er bare tydeligere på dette, og deklarerer det tydelig på sine produktsider, mens du må finlese liten skrift i manualer for å finne ut hvilke bruksbetingelser som gjelder for din HTC eller Samsung-telefon. Det betyr ikke det samme som at du er garantiløs, det betyr at du må bruke hodet og tenke over hvilke påkjenninger du utsetter telefonen for - f.eks unngå for raske endringer i temperatur og/eller luftfuktighet, ikke ta med telefonen rett fra sprengkula og inn på badet når du skal ta en varm dusj, ikke plugge inn laderen når telefonen holder 15 minusgrader, osv.

Mye av det samme gjelder forresten for mange kamera, så kanskje du bør sjekke bruksgrensene til produsenten neste gang du skal ut og ta vinterbilder. ;)

 

iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg har nemlig eid og brukt Apple-produkt i noen år, og mitt inntrykk er at regelen er at både Apple og Eplehuset respekterer Lov om forbrukerkjøp. Har personlig bare hatt en reklamasjonssak med Eplehuset, en defekt lader, men det var null problem og null diskusjon for å få en ny på reklamasjonsretten etter ca 4 års bruk.

Basert på èn reklamasjonssak?

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Har du mange personlige erfaringer med Apple og Eplehuset?

Kun en personlig, men man hører nok skrekkhistorier. Ikke bare privat, men de dukker jo også opp i media med ujevne mellomrom når nok en svenske har nektet deg reklamasjon, og fortalt deg hva "garantien" dekker. Merk at det gjelder Apple-support, og ikke Eplehuset. Har hørt en del rare historier om eplehuset i bergen og, men kan ikke si jeg har noe bastant inntrykk av at de bryter forbrukerkjøpsloven som hovedregel.

Skrekkhistorier på folkemunne, og diverse tabloide mediaagurker, er ikke nødvendigvis sannheten. Ofte er historiene ekstremt subjektive, svakt dokumentert, tvetydige og mangler vesentlige faktaopplysninger.

 

Som alltid, uansett hvilken produsent eller butikk man forholder seg til: Man bør vite forskjellen på garanti og reklamasjon. Man skal ikke si at man vil ha "fikset ting på garantien", hvis det i virkeligheten er reklamasjonsretten du skal påberope deg. Tro ikke at reklamasjonsrett er en blankofullmakt til å få fikset alt som måtte oppstå som følge av bruk og misbruk. Sett deg inn i lov om forbrukerkjøp, kjenn dine rettigheter, og vær tydelig på hva du krever og hvorfor du har krav på det - om nødvendig med henvisning til loven. Da går det som regel greit, hvis du har en god og redelig sak.

Lenke til kommentar

Er det så rart at "den gjengse hjemmebruker" bryr seg om byggekvalitet og design? Det er begge ting som betyr mer enn rå kraft for de aller, aller fleste.

Vi snakker om Mac Pro her. En stasjonær boks som på lik linje med en PC havner under et bord en plass. Her er virkelig ikke design noe stort salgspunkt, ei heller byggekvaliteten på kabinettet.

 

Tja, jeg må få si meg veldig uenig i akkurat det :)

 

Selv brukte jeg svært lang tid på å velge kabinett, bare for å finne det jeg virkelig ble fornøyd med.

 

Skulle gjerne hatt kabinettet til Mac Pro. Rimelig stilig.

 

Ang skrekkhistorier om Apple, så skal du ikke ha mange søk på google før du får nyhetstreff og andre artikler. Tette historier.

 

Kan jo ta vår kjære iPhone. Den er ikke garantert å virke under 0 grader og over 35 grader. Ergo er produktet i bunn og grunn garantiløst for deg som forbruker, her til lands. Noe å tenke på.

 

Da synes jeg bildet blir noe annerledes. Jeg bestrider overhode ikke at Apple har gode produkter. De har bare en sjukt sær holdning til lover og regler.

 

Skal jeg nevne iTunes? :p

 

(siste er en ganske intern PC WINDOWS fleip...)

Kabinettet til Mac Pro er ikke bare stilig og oser av byggekvalitet, det er også svært funksjonelt og godt oppbygget på innsiden. Jeg ble ikke virkelig imponert av Mac Pro før jeg tok av dekselet og så innmaten ;) Modulært, inndelt i termiske soner, godt dimensjonert strømforsyning (1000 W), et effektivt og stillegående kjølesystem som gjør at CPU temp. ligger på 35 grader ved lett jobbing og sjeldent kommer opp i så mye som 65 grader ved tung jobbing.

 

Selvfølgelig! Hva ellers forventer man for en maskin fra 20.000-41.000kr?

 

Det er ingen tvil om at jeg sikler på den Mac Pro-maskinen som står på skolen og støver ned, med Xeon-prosessor, utallige gigabyte med RAM, 2 x 27" Cinema-skjermer. Men igjen så må man ta prisen til betraktning, og ingen argumenter kan svare på pris.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...