Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig eid og brukt Apple-produkt i noen år, og mitt inntrykk er at regelen er at både Apple og Eplehuset respekterer Lov om forbrukerkjøp. Har personlig bare hatt en reklamasjonssak med Eplehuset, en defekt lader, men det var null problem og null diskusjon for å få en ny på reklamasjonsretten etter ca 4 års bruk.

Basert på èn reklamasjonssak?

Personlig, ja - én liten bagatell av en reklamasjon i løpet av mer enn 10 år som Mac-bruker. Trekker jeg inn jobb, familie, venner og bekjente så blir det flere saker - og stort sett med positivt utfall. Et par stykker måtte pushe litt på, men fikk igjennom sine krav uten alt for mye diskusjon. Folk har fått nye batteri, bytte av hovedkort, bytte av styreflate, osv, dekket av garanti og/eller reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig! Hva ellers forventer man for en maskin fra 20.000-41.000kr?

 

Det er ingen tvil om at jeg sikler på den Mac Pro-maskinen som står på skolen og støver ned, med Xeon-prosessor, utallige gigabyte med RAM, 2 x 27" Cinema-skjermer. Men igjen så må man ta prisen til betraktning, og ingen argumenter kan svare på pris.

Man forventer kvalitet, og man får kvalitet - tvers igjennom. Det er jo mye av poenget.

 

Kvalitet koster, det er argumentet som "kan svare på pris". Har man råd, så har man lov til å unne seg noe av det bedre som er å få kjøpt - særlig hvis det viser seg å betale seg selv på kort tid, fordi man gjør en bedre og raskere jobb. ;)

 

*stort sitat fjernet av moderator*

Endret av Runar
Lenke til kommentar
iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

Den var god. Den vanligste kritikken har vært at produktene deres er bundet til dette programmet. Men at det er seigt bloatware er også et populært argument.

 

Forresten, er det mulig å sette iphone / ipod i masselagringsmodus slik at jeg kan kopiere bilder og musikk over fra enheten til pc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Vi snakket om bærbare PCer her, så CRT-skjermene til Eizo og Panasonic er ikke det beste eksempelet på et godt argument mot meg ;)

 

Det var du som nevnte CRT skjermer og jeg svarte på det. Da burde ikke du vri på at diskusjonen handler om bærbare, når du selv nevnte CRT skjermer.

Jeg sier at så lenge du ikke har testet Eizo og Nec skjermer i dag, så bør du ikke være så bastant i hva som er det beste i dag.

 

Siden du heller ikke nevnte Eizo eller Panasonic, men fremhevet Sony som beste CRT skjerm, viser bare at du er historisk bastant....

Lenke til kommentar

 

 

iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

 

iTunes har en ganske stor mangel til å konfigureres etter "eget behov", det gjør for lite, og mye av det det gjør gjøres på dårlige måter. Å måtte bindes til itunes, og apples fiendtlige holdning mot andre programmer til å overføre data er et av de primære hemskoene med amnge av apples produkter.

 

AtW

 

Selvfølgelig! Hva ellers forventer man for en maskin fra 20.000-41.000kr?

 

Det er ingen tvil om at jeg sikler på den Mac Pro-maskinen som står på skolen og støver ned, med Xeon-prosessor, utallige gigabyte med RAM, 2 x 27" Cinema-skjermer. Men igjen så må man ta prisen til betraktning, og ingen argumenter kan svare på pris.

Man forventer kvalitet, og man får kvalitet - tvers igjennom. Det er jo mye av poenget.

 

Kvalitet koster, det er argumentet som "kan svare på pris". Har man råd, så har man lov til å unne seg noe av det bedre som er å få kjøpt - særlig hvis det viser seg å betale seg selv på kort tid, fordi man gjør en bedre og raskere jobb. ;)

 

*stort sitat fjernet av moderator*

 

De fleste workstations har god kvalitet på kabinettet, og de har god flow i kabinettet, er enkle å skifte deler i osv. Hva er det egentlig du mener du merker praktisk i arbeidet? Du får en dyr maskin, og du får OSX, det er vel i praksis de eneste forskjellene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det så rart at "den gjengse hjemmebruker" bryr seg om byggekvalitet og design? Det er begge ting som betyr mer enn rå kraft for de aller, aller fleste.

Vi snakker om Mac Pro her. En stasjonær boks som på lik linje med en PC havner under et bord en plass. Her er virkelig ikke design noe stort salgspunkt, ei heller byggekvaliteten på kabinettet.

 

Tja, jeg må få si meg veldig uenig i akkurat det :)

 

Selv brukte jeg svært lang tid på å velge kabinett, bare for å finne det jeg virkelig ble fornøyd med.

 

Skulle gjerne hatt kabinettet til Mac Pro. Rimelig stilig.

 

Ang skrekkhistorier om Apple, så skal du ikke ha mange søk på google før du får nyhetstreff og andre artikler. Tette historier.

 

Kan jo ta vår kjære iPhone. Den er ikke garantert å virke under 0 grader og over 35 grader. Ergo er produktet i bunn og grunn garantiløst for deg som forbruker, her til lands. Noe å tenke på.

 

Da synes jeg bildet blir noe annerledes. Jeg bestrider overhode ikke at Apple har gode produkter. De har bare en sjukt sær holdning til lover og regler.

 

Skal jeg nevne iTunes? :p

 

(siste er en ganske intern PC WINDOWS fleip...)

Kabinettet til Mac Pro er ikke bare stilig og oser av byggekvalitet, det er også svært funksjonelt og godt oppbygget på innsiden. Jeg ble ikke virkelig imponert av Mac Pro før jeg tok av dekselet og så innmaten ;) Modulært, inndelt i termiske soner, godt dimensjonert strømforsyning (1000 W), et effektivt og stillegående kjølesystem som gjør at CPU temp. ligger på 35 grader ved lett jobbing og sjeldent kommer opp i så mye som 65 grader ved tung jobbing.

 

Skrekkhistorier = generelt mediahysteri som blåser opp alt som har med Apple å gjøre.

 

iPhone og garanti: det er slett ikke uvanlig fra andre produsenter at man angir min. og max. temperatur for bruk. Apple er bare tydeligere på dette, og deklarerer det tydelig på sine produktsider, mens du må finlese liten skrift i manualer for å finne ut hvilke bruksbetingelser som gjelder for din HTC eller Samsung-telefon. Det betyr ikke det samme som at du er garantiløs, det betyr at du må bruke hodet og tenke over hvilke påkjenninger du utsetter telefonen for - f.eks unngå for raske endringer i temperatur og/eller luftfuktighet, ikke ta med telefonen rett fra sprengkula og inn på badet når du skal ta en varm dusj, ikke plugge inn laderen når telefonen holder 15 minusgrader, osv.

Mye av det samme gjelder forresten for mange kamera, så kanskje du bør sjekke bruksgrensene til produsenten neste gang du skal ut og ta vinterbilder. ;)

 

iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

 

Dette er sånn "jeg er litt blind jeg, så jeg svarer selv om jeg har skjønt hva du sier" innlegg.

 

Altså: Jeg får gjenta meg selv. Lover og regler er ikke ment for Apple til å bøye slik at det passer dem. Det er et faktum at både privatpersoner og bedrifter, opplever Apple som så bedritent å forholde seg til, at det ofte er til det utålelige. Da tenker jeg ikke på vanlige bruksutfordringer eller at iPhone slutter å virke som den skal når det er ti blå ute (ja, det gjør den, prøv selv).

 

Sett deg inn i hvordan det er å måtte forholde seg til Apple som leverandør og partner. Det er utrolig tungvindt. Nesten magisk at de har fått til en såpass stort innhugg i bedrifter når de vitterlig ikke vil markedsføres som en bedriftskjempe. Det sier jo litt.

 

For å være litt arrogant, det måtte en epleskrott til for å motargumentere dette med f.eks iPhone. (jammen, du kan jo bare bruke hue når du skal bruke den dyre dingsen din). Hardly not the point. Seff er jeg forsiktig. Men igjen, om man er så epleblind at man ikke evner overhode til å se det fornufte i slike saker, da lurer jeg litt.

 

iTunes - ja du skal ha doktorgrad i epleskrotter om du kjenner den programvaren inn og ut. Bare jeg som har "vært klønete" og slettet f.eks kjøp fra iTunes? Typisk nok ved en reinstallasjon (hender jeg bytter maskin i egenskap av jobben) eller backupsituasjoner. Lite visste jeg om rutinene man skulle bruke for å synke den korrekt.

 

Kjenner jeg blir ganske matt, for jeg kan argumentere for og i mot. Nevne fordeler og minuser. Det eneste en epleskrott klarer å henge seg opp i er minusene. Vel... Det er som eksen det.. hun hører det hun vil høre ... bare nevner det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Epleblind er veldig beskrivende for en del i denne tråden, har du et tilsvarende ord for de fanatiske PC-forsvarerne? :)

 

Det må bli vinduskikkere, det da. Ingen kan glo gjennom et vindu som en ekte nerd. Belive me :)

 

Nå skal jeg ikke ha på meg at jeg forsvarer den ene mer enn den andre, men blir litt "vanskelig" når man møter svært lite reflekterte mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig! Hva ellers forventer man for en maskin fra 20.000-41.000kr?

 

Det er ingen tvil om at jeg sikler på den Mac Pro-maskinen som står på skolen og støver ned, med Xeon-prosessor, utallige gigabyte med RAM, 2 x 27" Cinema-skjermer. Men igjen så må man ta prisen til betraktning, og ingen argumenter kan svare på pris.

Man forventer kvalitet, og man får kvalitet - tvers igjennom. Det er jo mye av poenget.

 

Kvalitet koster, det er argumentet som "kan svare på pris". Har man råd, så har man lov til å unne seg noe av det bedre som er å få kjøpt - særlig hvis det viser seg å betale seg selv på kort tid, fordi man gjør en bedre og raskere jobb. ;)

 

*stort sitat fjernet av moderator*

 

Som jeg tidligere har forklart kan man få en mye kraftigere maskin, med minst like godt kabinett, til en mye billigere penge. Ingenting kan forsvare prisen på en slik maskin.

Lenke til kommentar
iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

iTunes har en ganske stor mangel til å konfigureres etter "eget behov", det gjør for lite, og mye av det det gjør gjøres på dårlige måter.

Kan du forklare litt nærmere hva du legger i dette? Fint om du også kan komme med forslag til hvilke alternativer du mener er bedre enn iTunes, og hvorfor.

 

edit: omformulerte

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Epleblind er veldig beskrivende for en del i denne tråden, har du et tilsvarende ord for de fanatiske PC-forsvarerne? :)

Tror det blir vanskelig å finne et ord for den gruppen, men nå skal det også sies den gruppen bærer preg av at de ikke kjøper gull for dyrt. På papiret er det vanskelig å forsvare prisen opp mot ytelsen på en Mac kontra en PC. Man får mest bang for the bucks på en pc og der er et større bruksområde enn Mac.

Selv synes jeg det er helt meningsløst å sammenligne Mac og PC. Det er 2 forskjellige verdener der man har noen felles fundamenter. Blir som å sammenligne 2 bygninger med ilkens grunnmur. Innhold og funksjonalitet kan være helt forskjellig, så en diskusjon om hva som er best er bortkastet....

Lenke til kommentar

Epleblind er veldig beskrivende for en del i denne tråden, har du et tilsvarende ord for de fanatiske PC-forsvarerne? :)

Tror det blir vanskelig å finne et ord for den gruppen, men nå skal det også sies den gruppen bærer preg av at de ikke kjøper gull for dyrt. På papiret er det vanskelig å forsvare prisen opp mot ytelsen på en Mac kontra en PC. Man får mest bang for the bucks på en pc og der er et større bruksområde enn Mac.

Selv synes jeg det er helt meningsløst å sammenligne Mac og PC. Det er 2 forskjellige verdener der man har noen felles fundamenter. Blir som å sammenligne 2 bygninger med ilkens grunnmur. Innhold og funksjonalitet kan være helt forskjellig, så en diskusjon om hva som er best er bortkastet....

 

Det er jo nettopp derfor de reflekterte finner plusser og minuser med begge sider, mens de dumme blindt forsvarer sin side som den "beste".

 

EDIT: Tenkte jeg kunne dra frem et par slike "blinde" argumenter bare for syns skyld. Nå virker ikke Newton som en idiot, men når man gir skryt til Apple for at de følger Forbrukerkjøpsloven, eller at kabinettet til en stasjonær til 20k + har termiske soner, modulære løsninger og 1000W PSU (Hva skal man med 1000W i en Mac forresten? Har ikke helt oversikt over aktuell hardware på stasjonære, skal innrømme det) begynner det å bli litt svakt. Man får jo alt dette i et Obsidian-kabinett til rundt 3800 kroner, da inkluderer jeg en AX1200 som vil være overkill i de fleste situasjoner.

 

Når det gjelder Eplehuset, er de her i Trondheim rimelig evneveike på teknisk support iallefall. Sender som regel kundene til andre databutikker i sentrum (Mamoz, Datakjeden).

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Epleblind er veldig beskrivende for en del i denne tråden, har du et tilsvarende ord for de fanatiske PC-forsvarerne? :)

Tror det blir vanskelig å finne et ord for den gruppen, men nå skal det også sies den gruppen bærer preg av at de ikke kjøper gull for dyrt. På papiret er det vanskelig å forsvare prisen opp mot ytelsen på en Mac kontra en PC. Man får mest bang for the bucks på en pc og der er et større bruksområde enn Mac.

Selv synes jeg det er helt meningsløst å sammenligne Mac og PC. Det er 2 forskjellige verdener der man har noen felles fundamenter. Blir som å sammenligne 2 bygninger med ilkens grunnmur. Innhold og funksjonalitet kan være helt forskjellig, så en diskusjon om hva som er best er bortkastet....

 

Det er jo nettopp derfor de reflekterte finner plusser og minuser med begge sider, mens de dumme blindt forsvarer sin side som den "beste".

 

Om man er godt reflektert og ikke blindet av guden og allah steve jobs, så bør man lett kunne overse ord som "magisk" og "fortryllende" om et produkt .. spør du meg.

 

Apple har som regel en god greie med å bruke store ord og meninger om et produkt. Tekniske spesifikasjoner er ikke det viktigste, for man er jo reflektert nok.. eller?

Lenke til kommentar
iTunes? De som klager mest er gjerne de Windowsbrukerne som har satt seg minst inn i programmet og hvordan konfigurere det etter eget behov.

iTunes har en ganske stor mangel til å konfigureres etter "eget behov", det gjør for lite, og mye av det det gjør gjøres på dårlige måter.

Kan du forklare litt nærmere hva du legger i dette? Fint om du også kan komme med forslag til hvilke alternativer du mener er bedre enn iTunes, og hvorfor.

 

edit: omformulerte

 

Flac-støtten i itunes er jo mildt sagt manglende, de støtter el forstatt ikke id3v2.4, ikke har de noe godt sonesystem. Støtter ikke replaygain. Embedder cover-art inn i tags på en lite heldig måte. Det er tregt med mange filer, man har dårlige muligheter til å konfigurere visninger osv. Personlig bruker J. River Media Center, det er bedre på omtrent alle tenklige fronter sånn jeg ser det. (andre vil sikkert vurdere det annerledes, det er greit det, om man slipepr å være låst til itunes)

 

AtW

Lenke til kommentar

Epleblind er veldig beskrivende for en del i denne tråden, har du et tilsvarende ord for de fanatiske PC-forsvarerne? :)

Tror det blir vanskelig å finne et ord for den gruppen, men nå skal det også sies den gruppen bærer preg av at de ikke kjøper gull for dyrt. På papiret er det vanskelig å forsvare prisen opp mot ytelsen på en Mac kontra en PC. Man får mest bang for the bucks på en pc og der er et større bruksområde enn Mac.

Selv synes jeg det er helt meningsløst å sammenligne Mac og PC. Det er 2 forskjellige verdener der man har noen felles fundamenter. Blir som å sammenligne 2 bygninger med ilkens grunnmur. Innhold og funksjonalitet kan være helt forskjellig, så en diskusjon om hva som er best er bortkastet....

 

Det er jo nettopp derfor de reflekterte finner plusser og minuser med begge sider, mens de dumme blindt forsvarer sin side som den "beste".

 

Om man er godt reflektert og ikke blindet av guden og allah steve jobs, så bør man lett kunne overse ord som "magisk" og "fortryllende" om et produkt .. spør du meg.

 

Apple har som regel en god greie med å bruke store ord og meninger om et produkt. Tekniske spesifikasjoner er ikke det viktigste, for man er jo reflektert nok.. eller?

 

Det er veldig sant. Var det ikke en PP-presentasjon av iPhone4 som hadde "Integrated Antennae" som 1 av 4 hovedpunkter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig! Hva ellers forventer man for en maskin fra 20.000-41.000kr?

 

Det er ingen tvil om at jeg sikler på den Mac Pro-maskinen som står på skolen og støver ned, med Xeon-prosessor, utallige gigabyte med RAM, 2 x 27" Cinema-skjermer. Men igjen så må man ta prisen til betraktning, og ingen argumenter kan svare på pris.

Man forventer kvalitet, og man får kvalitet - tvers igjennom. Det er jo mye av poenget.

 

Kvalitet koster, det er argumentet som "kan svare på pris". Har man råd, så har man lov til å unne seg noe av det bedre som er å få kjøpt - særlig hvis det viser seg å betale seg selv på kort tid, fordi man gjør en bedre og raskere jobb. ;)

 

*stort sitat fjernet av moderator*

 

Som jeg tidligere har forklart kan man få en mye kraftigere maskin, med minst like godt kabinett, til en mye billigere penge. Ingenting kan forsvare prisen på en slik maskin.

Om en sammenligner med selvbygg vil en alltid finne store prisforskjeller, men for en som faktisk trenger en Workstation i jobbsammenheng er dette sjeldent et alternativ. Hva er prisdifferansen om en sammenligner pris på feks en HP Z800 Workstation og en Mac Pro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den er betydelig liten, kan jeg bekrefte.

 

Vel og merke kan Z600/800 konfigureres helt borti natta som en Mac Pro. Blir vitterlig dyre alle sammen :)

 

Kjøpte inn en Z600 i forbindelse med jobb og den billigste, med kun 1 CPU, kom på ca 12k dengang.

 

Kunne fått den veldig mye dyrere, vet jeg :)

Har satt opp og installert Z800 i 40-50 klassen :-)

Lenke til kommentar

Vi snakket om bærbare PCer her, så CRT-skjermene til Eizo og Panasonic er ikke det beste eksempelet på et godt argument mot meg ;)

 

Det var du som nevnte CRT skjermer og jeg svarte på det. Da burde ikke du vri på at diskusjonen handler om bærbare, når du selv nevnte CRT skjermer.

Jeg sier at så lenge du ikke har testet Eizo og Nec skjermer i dag, så bør du ikke være så bastant i hva som er det beste i dag.

 

Siden du heller ikke nevnte Eizo eller Panasonic, men fremhevet Sony som beste CRT skjerm, viser bare at du er historisk bastant....

 

Jeg nevnte CRT-skjermer for å påpeke at jeg ikke bare hadde testet LCD-skjermer i mitt liv. Denne diskusjonen, derimot, handlet om hvilke bærbare PCer som hadde best skjermer, og det er og blir Apple. Dell er en god nummer 2, og noen mener at enkelte modeller fra andre leverandører har veldig gode skjermer, men Apple er de som har best skjerm over hele produktutvalget, ikke bare på en eller annen supermodell som ikke er representativ for firmaets utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...