Gå til innhold

Den store tablet-tråden!


Swome

  

452 stemmer

  1. 1. Hvilken tab kan du tenke deg?

    • Motorola XOOM
      26
    • Samsung Galaxy Tab 10.1
      129
    • HTC Flyer
      25
    • Asus Eee Pad Slider
      5
    • Asus Eee Pad Transformer
      89
    • Apple iPad
      3
    • Apple iPad 2
      87
    • Acer Iconia A500
      16
    • Acer Iconia A100
      0
    • NookColor
      1
    • En annen
      17
    • Ingen
      10
    • Samsung Galaxy Tab 8.9
      16
    • Samsung Galaxy Tab 7.7
      1
    • Huawei MediaPad
      1
    • Asus Transformer Prime
      15
    • Toshiba AT200
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke argumenter bruker dere for å kjøpe Galaxy Tab 10.1 fremfor Ipad2 ? prisen er jo noenlunde den samme, og min erfaring av begges Marketplace Store, er at Apple Store ligger milevis foran på kvalitetsinnhold.

 

multitasking er jo en ting som veier for Android, men trengs det virkelig?

Lenke til kommentar

Widgets, veldig mange tilpasningsmuligheter, slipper iTunes og slikt dritt som apple tvinger på deg (er vel mulig at man kan slippe det hvis med jailbreaker den?). Flash i nettleseren, Og ikke minst; Alle Angry Birds-spill er gratis! :D

 

 

Stort minus med å velge Android - Man blir en betalende beta-tester.

Lenke til kommentar

@fladen: Multitasking har man da også på iPad 2.

 

@Naiits: Nå er det vel slik at Android-brukere gjetes inn i Googles nett av tjenester og reklamepushing, som de mer eller mindre "tvinges" til å bruke for å få fullt utbytte av telefonene. Android har disse hovedformålene for Google: å samle mest mulig informasjon om deg, og å selge flest mulig målrettede reklamevisninger. Angry Bird spillene på Android er derfor ikke gratis, de er "gratis" som i reklamefinansiert - du betaler mer indirekte, gjennom prispåslag for å dekke reklameutgifter på produktene du kjøper, men all reklame betales til syvende og sist av forbrukerne.

 

Dessuten, at innhold på iOS-enheter synkroniseres gjennom iTunes på PC/Mac byr på mange fordeler, selv om enkelte ser ut til å ha et noe irrasjonelt og ubegrunnet hat mot iTunes. Med iOS 5 og iCloud vil synkronisering og backup av innhold mellom iOS-enheter og andre datamaskiner bli enda bedre, og kan gjøres trådløst, automatisert og transparent - så brukervennlig og sikkert som Apple er kjent får å gjøre ting.

Lenke til kommentar

@Naiits: Nå er det vel slik at Android-brukere gjetes inn i Googles nett av tjenester og reklamepushing, som de mer eller mindre "tvinges" til å bruke for å få fullt utbytte av telefonene.

 

Hva er det du snakker om?

 

iTunes ER også noe stort tull, og en veldig primitiv løsning i 2011. iPad og iPhone er veldig låst og veldig begrenset :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@Naiits: Nå er det vel slik at Android-brukere gjetes inn i Googles nett av tjenester og reklamepushing, som de mer eller mindre "tvinges" til å bruke for å få fullt utbytte av telefonene.

 

Hva er det du snakker om?

 

iTunes ER også noe stort tull, og en veldig primitiv løsning i 2011. iPad og iPhone er veldig låst og veldig begrenset :)

Veldig låst og veldig begrenset? Vær vennlig og del dine erfaringer.

Lenke til kommentar

Ikke la dette bli noen iOS vs Android tråd, men ja, det ER foreløpig mye flere apps tilpasset tabs i App Store enn Market, MEN man ER veldig veldig låst i iOS. Personlig (siden jeg er en som ELSKER å tilpasse, tweake og generelt nerde med gadgetene mine) synes jeg iOS blir vannvittig kjedelig etter kort tid hvis man holder rooting/jailbreaking utenom diskusjonen. Men, bevares, alt er lett gjenkjennelig og gjennomtestet, men her får hver enkelt gjøre sine egne vurderinger.

 

Og Angry Birds ER gratis på alle måter på Android, så hvordan man kan si at man betaler indirekte for noe som på ingen måter koster penger synes jeg er litt snodig. Generelt tror jeg (mulig jeg tar feil) at prisene i Market gjennomgående er noe lavere (men kanskje også kvaliteten på enkelt apps).

 

 

Kan vel heller ikke si at Google gjeter brukerne inn i sine produkter noe mindre enn hva som skjer i epleverden, snarere tvert imot. På Android finnes det utallige alternativ til Google eller produsentenes produkter (på godt og vondt, for min del kun godt, da jeg synes valgmuligheter utelukkende er postivt).

 

EDIT: Ordentlig multitasking finnes jo heller ikke på iPad, men på den andre siden kan man jo også ende opp med at apps trekker mer strøm/data med Androids reelle multitasking hvis man ikke holder tunga rett i munnen.

Endret av borchgrevink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Naiits: Nå er det vel slik at Android-brukere gjetes inn i Googles nett av tjenester og reklamepushing, som de mer eller mindre "tvinges" til å bruke for å få fullt utbytte av telefonene.

 

Hva er det du snakker om?

 

iTunes ER også noe stort tull, og en veldig primitiv løsning i 2011. iPad og iPhone er veldig låst og veldig begrenset :)

Gmail (som man må bruke for å aktivere telefonen og ha tilgang til Android Market), Google Kalender, Google Kontakter, Google søk, Google Maps, Google Apps, Android Market, reklame i søk, reklame i apps, reklame basert på din GPS-posisjon....snart også med Google+ og NFC-baserte betalingstjenester integrert i Android....bare for å nevne noe, avhengigheten av Googles tjenester er dypt integrert i Android.

 

iTunes er så mangt, men det er ikke primitivt. iTunes er et program som kjører på min Mac, og som lar meg sette opp automatiserte rutiner for to-veis synkronisering av data og innhold mellom min iPhone og min Mac. Det inneholder også verdens største innholdstjeneste (musikk, film, e-bøker, apps, m.m.), og har en integrert backupløsning for iOS-enheter. Med iOS 5 og iCloud tar Apple det hele et stort steg videre, og reduserer avhengigheten til iTunes som synkroniseringsverktøy - nå i 2011. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@borchgrevink: Angående gratis eller "gratis": Se det litt større bildet - reklamefinansiert betyr at bedrifter, f.eks Coca Cola eller Ford, betaler penger til Google og Angry Birds-utvilkeren for reklameplass. Reklamebudsjettene til Coca Cola og Ford må dekkes inn gjennom salgsinntektene til selskapene. Du betaler en del av regningen, neste gang du kjøper en flaske Coca Cola. Med all informasjonen Google samler inn om deg søker de å servere deg reklame som er mest mulig relevant i forhold til dine interesser, og dermed øker også sjansen for at du får servert reklame for produkt du faktisk kommer til å kjøpe.

 

Nå vet jeg ikke hva du definerer som "ordentlig multitasking", men på enhver noenlunde fornuftig designet smarttelefon tillates ikke alle apps å kjøre for full pinne når de ligger i bakgrunnen - det ville bare bety en meningsløs sløsing med begrensede ressurser. På iOS suspenderes de fleste funksjoner i de fleste apps når de legges i bakgrunnen, mens en del funksjoner som er relevante å ha kjørende i bakgrunnen (lynmeldingstjenester, musikk, osv) får være aktive. Når man henter fram igjen en app som har lagt i bakgrrunnen fortsetter man naturligvis der man slapp. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Newton har da noen gode poenger angående Google og deres metoder for å pushe tjenestene sine gjennom Android. Google sine metoder for å hente ut og videreselge persondata fra deg om meg er ekstremt omfattende og så langt fra slagordet "don't be evil" en kan komme. I tillegg er det helt korrekt at vi betaler for tjenestene til Google gjennom prispåslag på varer vi kjøper.

 

Det skal dog sies at Apple jobber med de samme forretningssmodellene som Google og er kanskje enda mer ekstrem på å låse inn brukerne i sitt system. Innlåsing og videresalg av persondata er derfor et dårlig argument for å velge iOS i stedet for Android.

 

Blir spennende å se hva Windows 8 kommer til å gjøre med nettbrettene, jeg er faktisk mer tilhenger av måten Microsoft velger å tjene penger på enn Google og Apple, selv om de er alt annet enn perfekte.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig pusher Google tjenester, og det gjør Apple vel så mye.

 

Når det gjelder reklameargumentet mener jeg det er lite relevant. At reklame skaper salg av produkter og tjenester er en del av kapitalismen det, og noe alternativ til det ønsker de fleste av oss ikke.

 

Man kan godt bruke og aktivere en Android-mobil (i alle fall min SGS2) uten å ha noen Gmailkonto, men opplevelsen blir dårligere. Heller ikke noe i veien for å ha en Gmail-konto kun for Market, kjenner flere som har det og som ikke bruker den til noe annet. Man må jo ha en eller annen ID for å koble opp mot Market, på samme måte som en må ha en ID for å bruke App Store. Når det gjelder Google Kalender, Google Kontakter, Google søk, Google Maps, Google Apps trenger man da ikke bruke disse, eller man kan bruke alternativ, de krever jo overhodet ikke noen kobling til noen Gmail-konto hvis man ikke vil.

 

Mange muligheter i iTunes, helt klart, men ikke optimalt at man kan få krøll hvis man kobler sammen sin iPhone på en annen maskin med iTunes (f.eks. for å hente dokumenter og låter).

Endret av borchgrevink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...