Gå til innhold

Den store tablet-tråden!


Swome

  

452 stemmer

  1. 1. Hvilken tab kan du tenke deg?

    • Motorola XOOM
      26
    • Samsung Galaxy Tab 10.1
      129
    • HTC Flyer
      25
    • Asus Eee Pad Slider
      5
    • Asus Eee Pad Transformer
      89
    • Apple iPad
      3
    • Apple iPad 2
      87
    • Acer Iconia A500
      16
    • Acer Iconia A100
      0
    • NookColor
      1
    • En annen
      17
    • Ingen
      10
    • Samsung Galaxy Tab 8.9
      16
    • Samsung Galaxy Tab 7.7
      1
    • Huawei MediaPad
      1
    • Asus Transformer Prime
      15
    • Toshiba AT200
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så vidt jeg har tolket det, ville vell egentig google vente med å gi støtte for nettbrett (Det som nå blir ice cream sandwitch, skulle vell egentlg være deres første operativsystem med støtte for tab) men produsentene presset på, samsung ga jo faktisk ut den første taben men froyo! så google snekra sammen honeycomb i full fart så produsentene av tabs skulle ha no å bruke mens dem venter på ice cream.

Lenke til kommentar

Mods får unnskylde doppeltposten - det var her den hørte hjemme:

 

Ble for et par dager siden eier av en iPad, nesten mot min vilje siden dama handla den. Selv ville jeg antagelig kjøpt Android, delvis pga stort sett gode erfaringer, delvis pga Apple-hat. Jeg vil helst ikke vise meg offentlig med padda, men skitt.

 

Jeg har som sagt et drøyt års stort sett positiv erfaring som Android-telefonbruker, men er i dag overbevist om at Apple er best på pad. Noen erfaringer og kjøpsargumenter etter tre dager:

 

- Apps til iPad er ofte forstørrede utgaver av iPhone-apps. Dette ser ille ut, men tross alt kommer det flere etter hvert. Siden Androids pad-system er yngre, antar jeg at situasjonen er enda verre her.

 

- iPad og hele i-systemet er bare lukket for folk flest, som ikke har noen særlig teknisk interesse. For datainteresserte er det m a s s e å oppdage og svært få begrensninger. Man lærer seg nokså snart å omgå det idiotiske filbehandlingssystemet (nærmest fraværende, siden hver app bare kan bruke filer fra sin egen mappe) - med en app som GoodReader.

 

Et annet eksempel: Man hører stadig folk som irriterer seg over at i-produktene ikke kan spille diverse videoformater, at NRK bare er tilgjengelig i håpløs oppløsning etc. Disse har ikke tenkt på at det finnes apps som i praksis gjør konvertering (og streaming gjennom VLC) unødvendig.

 

mms://-strømmene fra NRK kan for eksempel spilles i full kvalitet vha Firefox-addonen Mediaplayerconnectivity, der du henter ut url-en, som du limer inn i adressefeltet til den billige iPad-appen GoodPlayer. Test selv med følgende link, som trolig virker i et par timer:

 

mms://a1377.l11673952706.c116739.g.lm.akamaistream.net/D/1377/116739/v0001/reflector:52706? MSWMExt=.asf

 

Også Flash kan stort sett spilles - med en appen Skyfire.

 

Ellers er jeg henrykt over kvaliteten på i-appsene. Android har mye å ta igjen her, og disse er etter mitt syn det suverent sterkeste kjøpsargumentet. Jeg har for eksempel brukt ConnectBot til ssh-servere på Android, blant annet til å tunnelere VNC-trafikk. ConnectBot er ikke noe dårlig program, men tilsvarende iPad-apps (som riktignok ikke er gratis), leverer X-server i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror nok tab 10.1 har den beste skjermen av alle nettbrett, rett og slett fordi samsung er kongen på LED haugen, men jeg er ikke helt enig i de andre påstandene i denne tråden.

eee transformer får ikke oppdateringer sent, synes fakisk den fikk nyeste honeycomb sabla kjapp, ingen andre som fikk før ihvertfall, om man ser bort fra xoom.

batteriet i docken min tappes ikke i det hele tatt når det ikke er koblet til selve nettbrettet.

å sammenligne tastaturet til tab10.1 med docken til transformer blir oxo helt feil, da docken tilbyr en dobling av battrikapasitet samt en rekke andre tilkoblingsmuligheter

 

Ellers føler jeg oxo meg litt som en betatester for google. jeg tror faktisk ikke vi får en skikkelig nettbrettvennlig version av honecomb før Ice Cream Sandwitch er ute...forhåpentligvis i dette kalenderåret.

Lenke til kommentar

Etter noen flyturer og en uke på vannet så er kjøp av tablet mer enn rettferdiggjort for min del, veldig praktisk om underholdningstilbudet er litt dårlig og man rekker fint et par filmer pr lading.

 

Nå som custom roms begynner å bli tilgjengelig så kan man modifisere og mekke en del.

Lenke til kommentar

for å finne svar på det viktigste kriteriet for å kjøpe meg tab/pad har jeg lest meg lei i forumtråder i hele verdensveven uten å få svar på spørsmålet.

 

Spørsmålet mitt er:

 

er det noen av dagens pad eller tab som flawless spiller av native h264/x264 mkv dts blueray filer, uten at jeg trenger å konvertere filene først?

 

eksempel på en film:

Frame rate: 24 fps

Video Bitrate: 4600kbps (720p@1280x528)

Audio Bitrate: DTS 1510 kbps

 

Vil noen av dagens tableter kunne spille av denne filmen?

Kilde er eksempelvis sd card, usb disk, dnla, filserver osv..

Lenke til kommentar

eksempel på en film:

Frame rate: 24 fps

Video Bitrate: 4600kbps (720p@1280x528)

Audio Bitrate: DTS 1510 kbps

 

Vil noen av dagens tableter kunne spille av denne filmen?

 

Det korte svaret er NEI! Ihvertfall ingen av Tegra2 tabletene som er kommet/kommer.Du er avhengig av at videostrømmen ikke inneholder noen CABAC, B-Frames, og Weighted Prediction. Og nesten alt av videomateriale man skaffer seg på lovlige, eller ulovlige metoder, inneholder disse elementene i H264 High Profile. Det er nesten utelukkende High Profile som brukes blandt sjørøvere :whistle:

 

For å få et godt resultat er du avhengig av å konvertere filen med f.eks. Handbrake.

Lenke til kommentar

eksempel på en film:

Frame rate: 24 fps

Video Bitrate: 4600kbps (720p@1280x528)

Audio Bitrate: DTS 1510 kbps

 

Vil noen av dagens tableter kunne spille av denne filmen?

 

Det korte svaret er NEI! Ihvertfall ingen av Tegra2 tabletene som er kommet/kommer.Du er avhengig av at videostrømmen ikke inneholder noen CABAC, B-Frames, og Weighted Prediction. Og nesten alt av videomateriale man skaffer seg på lovlige, eller ulovlige metoder, inneholder disse elementene i H264 High Profile. Det er nesten utelukkende High Profile som brukes blandt sjørøvere :whistle:

 

For å få et godt resultat er du avhengig av å konvertere filen med f.eks. Handbrake.

 

 

TAKK GEIR!

 

da får jeg avvente neste generasjon tablets.

Lenke til kommentar

Tenker litt det samme da. Tablet kunne vært grei å ha i bilen eller på flyet med noen tvserier osv, men her nytter jo ikke det. I tillegg til at Samsung, som er den tablet jeg i så fall kunne tenkt har sløyfet SD kort inngang er for stor kamel for meg å svelge. Ser en løsning og det er f.eks android utgaven av netflix, men orker ikke å gjøre meg til "pirat" med proxy og slik styr bare for det.

 

Nok en gang så blir enhetene "utdaterte" før dem kommer på markedet. Samsung galaxy tab 10.1 burde vært i butikkene før jul/januar. Så burde en opppdatert utgave kommet ut rett etter sommertid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...