Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

http://www.aftenpost...rt-6920403.html

 

- Tre dager i Oslo? Hva har vi gjort!

 

Hahahaha, du hører virkelig det du selv vil. Eller bare leste du overskriften uten å se videoen?

Nei, jeg linker til en video på aftenposten.

Virket for meg som de likte Oslo men at de synes byen var kjedelig..

Må jeg tillegge min egen mening på hver link jeg poster ? er liksom derfor jeg poster en link slik at man kan se hva andre sier om Oslo :roll:

Endret av Dani46
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De var misfornøyde med at det var så mye anleggsarbeid. Det er Europas raskest voksende metropol, så det er kanskje ikke så rart... De sa ikke noe om at den var kjedelig, annet enn at de mente den guidede turen de var på kunne fokusert mer på byen og mindre på Holmenkollen; ergo syntes de ikke byen var kjedelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes forfatteren taler imot et stereotypisk Oslo, fortalt av en som er glad i byen, og ikke hvordan realiteten faktisk er. For ja, det er mange som snakker om hvor herlig det er å gå ned i Frognerparken og klappe bikkjer eller ha sin egen hageflekk i et kommunalt parsellsenter.

 

Men i realiteten er det jo ikke sånn. Jeg lever ikke stort annerledes i Oslo enn mine familiemedlemmer i London gjør, og dette har de også fortalt meg fordi de selv har bodd flere år i Oslo.

 

Man kan bestemme selv. Jeg tar undergrunnen til skolen, kjøper meg gjerne en croissant, et brett sushi eller en kopp kaffe, og lever det stereotypiske storbylivet på mange måter. Men så har jeg mulighet til å gå ut i skogen og stå på ski eller skøyter. Det har man ikke i mange andre storbyer. Men dette er en mulighet jeg av interesse ikke benytter meg av.

 

Så Oslo har rom for alle, og man kan leve akkurat som man selv vil.

Lenke til kommentar

Leste hele artikkelen og satt vel strengt tatt igjen med ganske lite. Det er masse mangfold, men dette er feil mangfold? Det er for få områder dominert av "freaks" og ting var visst bedre før?

 

Jeg ser i allefall ikke på det som noe negativt at mange lever godt, trives og ikke velger å leve som "lekerebeller" eller demonstrativt på utsiden. At dette blir kjedelig må man jo gjerne mene, men jeg ser på det som positivt at man har vokst fra "trassalderen".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det å mislike Oslo er blitt en egen greie, litt fordi Oslo er den største byen og litt på grunn av den noe mytiske stereotypien om at de som bor i Oslo er "arrogante folk som tror de lever i en storby, men London og Paris er større og bedre på ALT bla bla bla bla" og fordi byen i noens øyne får "all" oppmerksomheten fra medier, samfunn og næringsliv.

 

Dette til tross for at mange som bor i Oslo er innflyttere, som ikke vokste opp i byen.

 

Bergen er alltid en slags underdog, men i Norge elsker man jo underdogs....i tillegg er jo Bergen faktisk en fin by, selv om det utfordringer også der.

 

Disse grunnene spiller inn på at f.eks Bergen får mye skryt, mens Oslo får mye hets.

Endret av Green Leaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også det er en egen form for "hatkultur" mot Oslo, som også oppfattes som stueren. Det er lett å snakke om pampene og pappaguttene fra byen og ikke minst å gjøre seg opp en mening om hvor uhyre stygt det er, når man kun har sett bittelitt av byen, eller sett nyheter på tv. Mange tar ikke innover seg at Oslo er såppas mangfoldig og så mye mer enn kun en av disse stereotypene mange elsker å komme med.

 

Jeg tror det er en blanding av det klassiske by/landsbygd og kanskje også en viss bitterhet over sentraliseringen, at folk flytter fra småstedene mens andre står bitre igjen. Særlig bitterheten mot hovedstaden er vell noe vi ser igjen i mange land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første: Oslo er ansett som en av de reneste hovedstedene i verden. Sprukne fortau og grafitti er skjemmende, men enkelt nok å få gjort noe med.

 

Oslo er under en voldsom utbygging og fornyelse. Fjordbyen er i ferd med å settes i stand, og som du sier er det mange stengte veier. Er ikke det positivt? Vi får flotte handle-, restaurant- og businessområder, og sprukne veier og fortau repareres.

 

Et miljøpoliti hadde vært fint, det er jeg enig i.

 

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

 

Noe av grunnen til at deler av byen har forfalt de senere år, er jo at politikere og innbyggere fra utkant-Norge ikke ser at det er verdt å ta vare på hovedstaden vår.

 

Byen er fin, det mener også turister, men det er rom for forbedringer.

 

De eneste som mener byen er, for å bruke ditt uttrykk, en forfallen rønne, er nordmenn selv. Det er blitt et slags "hat Oslo"-mentalitet her i landet. Alt er liksom så galt her.

 

At mesteparten av voldtekter, ran og gjengkriminalitet foregår her, er bare å forvente. Det er den eneste byen i landet som kan kalles en storby, og selv om mange nekter å innse det, er den per definisjon en metropol.

NESTEN IKKE KRIMINALITET I OSLO?

Mener du dette seriøst eller kødder du nå??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første: Oslo er ansett som en av de reneste hovedstedene i verden. Sprukne fortau og grafitti er skjemmende, men enkelt nok å få gjort noe med.

 

Oslo er under en voldsom utbygging og fornyelse. Fjordbyen er i ferd med å settes i stand, og som du sier er det mange stengte veier. Er ikke det positivt? Vi får flotte handle-, restaurant- og businessområder, og sprukne veier og fortau repareres.

 

Et miljøpoliti hadde vært fint, det er jeg enig i.

 

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

 

Noe av grunnen til at deler av byen har forfalt de senere år, er jo at politikere og innbyggere fra utkant-Norge ikke ser at det er verdt å ta vare på hovedstaden vår.

 

Byen er fin, det mener også turister, men det er rom for forbedringer.

 

De eneste som mener byen er, for å bruke ditt uttrykk, en forfallen rønne, er nordmenn selv. Det er blitt et slags "hat Oslo"-mentalitet her i landet. Alt er liksom så galt her.

 

At mesteparten av voldtekter, ran og gjengkriminalitet foregår her, er bare å forvente. Det er den eneste byen i landet som kan kalles en storby, og selv om mange nekter å innse det, er den per definisjon en metropol.

NESTEN IKKE KRIMINALITET I OSLO?

Mener du dette seriøst eller kødder du nå??

 

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

 

Jeg ser ingenting i den settningen som er kødd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første: Oslo er ansett som en av de reneste hovedstedene i verden. Sprukne fortau og grafitti er skjemmende, men enkelt nok å få gjort noe med.

Jeg har vært i mange byer, og dette er hvordan jeg vil liste byer etter renhold. Jeg nevner bare byer jeg husker.

 

Tokyo

Singapore

Hong Kong

Wellington

Tianjin

Taipei

Beijing

Auckland

Oslo

London

Chengdu

Bangkok

Caracas

 

Ikke akkuratt hva jeg vil kalle et av verdens reneste hovedsteder.

 

Oslo er under en voldsom utbygging og fornyelse. Fjordbyen er i ferd med å settes i stand, og som du sier er det mange stengte veier. Er ikke det positivt? Vi får flotte handle-, restaurant- og businessområder, og sprukne veier og fortau repareres.

Joda det er en del fornyelse i enkelte områder. Men andre områder i Oslo blir fullstendig ignorert.

 

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

Yeah, right. I de fleste byer blir man ikke påvirket av kriminalitet daglig. Men det betyr ikke kriminalitet skjer. I Oslo hørte jeg jevnlig om ran av mine venner, folk som ble banket opp, og det var ganske ille om natten. I Auckland har jeg enda ikke hørt noe om slikt, og jeg føler meg langt tryggere i sentrum enn jeg gjorde i Oslo. I Oslo måtte jeg dra vekk en person som prøvde å banke opp en av vennene mine.

 

Men Auckland er langt ifra tryggest i verden. Tokyo, Hong Kong, og Singapore er langt tryggere.

 

 

Noe av grunnen til at deler av byen har forfalt de senere år, er jo at politikere og innbyggere fra utkant-Norge ikke ser at det er verdt å ta vare på hovedstaden vår.

Det er ikke distriktsnorge sin jobb å ta vare på hovedstaden. Byen burde klare å produsere nok til å kunne ta vare på seg selv.

 

I tilegg er de fleste prosjekter allerede i Oslo.

Lenke til kommentar

Sitat:

Problemet er at nordmenn er ikke særlig vant til å se store forskjeller blant hvordan andre folk lever og ser ut. I de fleste storbyer så aksepteres det at det finnes fremmede farlige deler av hver storby

 

Som amerikaner som bodde utenfor Oslo en stund syntes jeg at det var meget rart at byen ikke hadde flere forskjellige sider. Det kjedet meg etterhvert selv om lav kriminalitet er ønskelig

Sitat slutt

 

 

Go home and stay in your pervert world built on genocide and greed. I hope you get enough crime when you arrive there.

Lenke til kommentar

Sitat

Jeg er ikke utrygg i Oslo. Ikke klokka 13, 17, 23, 02, 04 eller når som helst. Selvfølgelig holder man seg unna mørke smug. Ikke nødvendigvis fordi jeg frykter overfall, men fordi det kan være vanskelig å orientere seg der i mørket.

 

Jeg har bodd i byen hele mitt liv, og aldri blitt ranet, overfalt, voldtatt, drept, knivstukket eller bevitnet noe av dette.

Sitat slutt

 

Nettopp mange innbyggere med din holdning gjør det lett for dem som vil nettopp det å ødelegge landet med menneskeimport, Schengen og økende kriminalitet. Du bryr deg ikke om de tusenvis av voldtatte, ranede, bankede, bestjålne i Norge bare fordi det ikke gjelder DEG. Men hadde FLERTALLET vært personlige ofre hadde det vært et land i full borgerkrig. minst. Du burde bry deg mer om dine norske medmennesker.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Problemet er at nordmenn er ikke særlig vant til å se store forskjeller blant hvordan andre folk lever og ser ut. I de fleste storbyer så aksepteres det at det finnes fremmede farlige deler av hver storby

 

Som amerikaner som bodde utenfor Oslo en stund syntes jeg at det var meget rart at byen ikke hadde flere forskjellige sider. Det kjedet meg etterhvert selv om lav kriminalitet er ønskelig

Lenge siden du har vært i Oslo?

 

Oslo har flere steder du absolutt ikke bør vandre på natterstid. F.eks. Akerselva, eller Grønland. Om dagen kan du vandre hvor du vil, men det kan du også gjøre i de fleste byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Du kan gå hvor du vil på natta. Akerselva og grønland er i hvert fall ikke farlige.

Du kan gå i Harlem også om natten. De fleste ganger du er der, så vil trolig ingenting skje.Det betyr ikke at det er trygt.

 

Grønland og akerselva er ikke trygt om natten. Akerselva er spesielt farlig om du er en kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Du kan gå hvor du vil på natta. Akerselva og grønland er i hvert fall ikke farlige.

Grønnland er ikke akkurat trygt på kveldstid, men det er ikke mange byer som bare har trygge bydeler. Er naturlig at noen er skumlere enn andre. Flere trygge steder man kan gå ut i Oslo, f.eks Solli Plass, Tjuvholmen og andre steder i Frogner området.

 

 

Jeg har vært i mange byer, og dette er hvordan jeg vil liste byer etter renhold. Jeg nevner bare byer jeg husker.

 

Tokyo

Singapore

Hong Kong

Wellington

Tianjin

Taipei

Beijing

Auckland

Oslo

London

Chengdu

Bangkok

Caracas

 

Ikke akkuratt hva jeg vil kalle et av verdens reneste hovedsteder.

Du har vært i mange byer, men bare Oslo og London i Europa? :p

 

For ordens skyld er det vel greit å sammenligne Oslo med andre europeiske/vestlige byer. Er vel lover mot forsøpling og lignende flere steder i Asia vi aldri kunne hatt her.

 

Mitt inntrykk er dog også at Oslo er ganske skitten. Det er ihvertfall ikke en by det skinner av, men det kan vel også skyldes andre ting - f.eks veiarbeid som tar uendlig lang tid, ødelagte og grisete skilt, sprukken asfalt, bygninger som ikke er renovert osv.

 

I motsetning til mange andre land, f.eks Tyskland, synes jeg Norge generelt virker lite "velstelt". I Tyskland vaskes gatene dagen lang, man har et eget politi i byene som tar forsøplere, (egen erfaring :p) veier og spesielt autobahn repareres og bygges på nytt konstant, bygninger som renoveres pakkes inn i fasader, trafikkskilt vaskes og byttes ut osv. Vi har mye å lære, men det ligger nok også litt i kulturen. Nordmenn er ikke like nøye som tyskere og japanere.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
I motsetning til mange andre land, f.eks Tyskland, synes jeg Norge generelt virker lite "velstelt". I Tyskland vaskes gatene dagen lang, man har et eget politi i byene som tar forsøplere, (egen erfaring :p) veier og spesielt autobahn repareres og bygges på nytt konstant, bygninger som renoveres pakkes inn i fasader, trafikkskilt vaskes og byttes ut osv. Vi har mye å lære, men det ligger nok også litt i kulturen. Nordmenn er ikke like nøye som tyskere og japanere.

Skal man sammenligne med Tyskland må man også huske på at Norge har større landmasse (385 000 vs 357 000 km2), men kun snaut 1/15 av befolkningen (5 vs 82 millioner) til å dele på regningen. Det sier seg selv at vi ikke har økonomi til å opprettholde samme standard på veinett, renhold av gater, veiskilt, politi, renovering av bygninger, m.m.

Lenke til kommentar

Jeg har selv bodd 100 meter fra grønland (Brugata). Og en kompis av meg bor fremdeles midt i grønland. Så jeg har gått mye rundt der på nattestid. Aldri sett noe kriminelt skje. Grønland er en kjempefin bydel (kanskje den fineste) og jeg ser for tiden etter ny leilighet der selv.

 

Hvis man er redd for dette stedet, har man lest for mye aviser.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
I motsetning til mange andre land, f.eks Tyskland, synes jeg Norge generelt virker lite "velstelt". I Tyskland vaskes gatene dagen lang, man har et eget politi i byene som tar forsøplere, (egen erfaring :p) veier og spesielt autobahn repareres og bygges på nytt konstant, bygninger som renoveres pakkes inn i fasader, trafikkskilt vaskes og byttes ut osv. Vi har mye å lære, men det ligger nok også litt i kulturen. Nordmenn er ikke like nøye som tyskere og japanere.

Skal man sammenligne med Tyskland må man også huske på at Norge har større landmasse (385 000 vs 357 000 km2), men kun snaut 1/15 av befolkningen (5 vs 82 millioner) til å dele på regningen. Det sier seg selv at vi ikke har økonomi til å opprettholde samme standard på veinett, renhold av gater, veiskilt, politi, renovering av bygninger, m.m.

Sant, men at Norge har langt færre innbyggere betyr også at det ikke er like mange som forsøpler og griser til, så det går litt begge veier. Forventer selvsagt ikke tysk veistandard i Norge, men vi kunne med fordel investert litt mer i å vedlikeholde de store byene vår.

 

Nå synes jeg også generelt vi tenker for lite på det estetiske jeg da, vi kunne gjerne brukt mer energi på å bygge pent og helhetlig, men det er jo en annen debatt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...