Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Det er nettopp det som er fint at Oslo beveger seg i riktig retting.

 

Den beveger seg ikke i det hele tatt.

 

 

Godt ikke byplanleggeren her har "nyrik-russer" og "de arabiske emirater" smak.

 

 

For det første er det tragisk og for det andre må det skje før eller siden uansett ettersom det er begrenset hvor lenge man kan bygge i bredden.

 

Hvordan kan du få deg til å si at Oslo ikke beveger seg i det hele tatt på tross av de store utbygningene ved Bjørvika osv osv.

 

Det er enda en bastant påstand fra deg som du overhodet ikke har dekning for og som åpebart er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det tragisk og for det andre må det skje før eller siden uansett ettersom det er begrenset hvor lenge man kan bygge i bredden.

I Norge er det rett under 13 innbyggere per km², så det tar ganske lang tid før vi faktisk trenger å bygge hus høyere enn X ant etasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at de rumenske tiggerne er et problem, men å forby tigging er ikke veien å gå. Det vil ramme norske rusnisbrukere, gatemusikanter, Frelsesarmeen og TV-aksjonen. Det kunne f.eks. heller vært et forbud mot den aggressive tiggingen vi ser i dag.

 

Gikk forbi to sigøynere med en kopp foran seg i stad. Hun ene sitter og peker bestemt på koppen og han andre sitter med en smart phone. Slenger ut en kommentar om at tigging og dyre telefoner ikke passer sammen og får det jævla evil eye tilbake :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var en tur og spiste en bedre lunch ved Aker brygge i dag. Kan ikke si annet enn at det var utrolig flott. Fin utsikt både til øyene og ekebergåsen samt Akershus Festning. Utover mot tjuvholmen har det også blitt kjempeflott og det bygges videre utover. At noen kan synes at dette ikke er pent synes jeg er rart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var i Tjuvholmen-området på Fredag. Veldig livlig og innbydende, og ja - for meg som bare er innom byen med ujevne mellomrom, er det ikke tvil om at det går fremover angående forskjønningen, men men men - når skal de bli ferdige?

 

:)

Lenke til kommentar

Var i Tjuvholmen-området på Fredag. Veldig livlig og innbydende, og ja - for meg som bare er innom byen med ujevne mellomrom, er det ikke tvil om at det går fremover angående forskjønningen, men men men - når skal de bli ferdige?

 

:)

 

Mener å ha hørt noe om at Dronning Eufemias gate med butikker, mathaller og serveringssteder skal stå ferdig innen 2020. Det blir nok avslutningen på prosjektet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var i Tjuvholmen-området på Fredag. Veldig livlig og innbydende, og ja - for meg som bare er innom byen med ujevne mellomrom, er det ikke tvil om at det går fremover angående forskjønningen, men men men - når skal de bli ferdige?

 

:)

 

Mener å ha hørt noe om at Dronning Eufemias gate med butikker, mathaller og serveringssteder skal stå ferdig innen 2020. Det blir nok avslutningen på prosjektet :)

 

Ok, da kan jeg feire 60-årsdagen min samtidig. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oslo har sine områder som er fine, og så noen andre områder som er......mindre fine.

 

Men klart, Oslo er finest om sommeren, når det er grønt og fint og man kan bruke parkområdene i sine fulle prakt.

 

Akkurat parkområdene og lignende er vel også blant de tingene som er veldig bra i Oslo.

 

Ellers er det jo relativt greie mengder med bade -og svømmeanlegg, i regi av Oslo kommune.

 

Og så er det jo den infamøse marka da, som er fin både om vinteren og sommeren.

 

Ekeberkssletten skal vel også nevnes.

 

Så skal man vel heller ikke glemme øyene, sånn som Langøyene, Huk, Bygdøy etc.

 

Arkitekturmessig er det jo bob bob, de vestlige delene har en del fine bygg, Frogner, Skillebekk, Vinderen, Majorstua/Bogstadveien, St. Hanshaugen og selvsagt Aker Brygge og Tjuvholmen.

 

Finnes noen fine områder og bygg østover også, men kanskje i noe mindre grad. De søndre delene er til dels også ganske idylliske, slik som Nordstrand og lignende.

 

I Nord er jo Storo/Nydalen blitt ganske fin. Og Torshov er jo som alltid en sjarmerende og interessant bydel. ;)

 

Deler av sentrum vil bli ganske ålreit etterhvert, med Barcode prosjektet, helt ny sentralstasjon, ombygd og omgjort busstasjon og galleriet, og selvsagt operaen, de nye museene, mathallen, det gamle havnelageret og børsen vil faktisk også bidra til helhetsinntrykket når alt er på plass. Hjelper nok også at man har fått på plass tunnellene, slik at trafikkmaskinen blir omdirigert.

 

Slottet og parken rundt er jo flott.

 

Karl Johan er vel OK, men helt klart en diskuterbar plass, slik som gaten har utviklet seg.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når man kommer kjørende på "gamle mossevei" inn mot byen - synes jeg at utsikten til byen har blitt riktig så interessant. Kan ikke si at jeg likte det jeg så i begynnelsen av utbyggingen - men ting tar vel tid.

Lenke til kommentar

Det blir bra når det er ferdig.

 

For øvrig en stor tabbe av Oslo kommune for 20-30 år siden. Selvaag tilbød seg å legge hele Mosseveien over Nordstrand i tunnel, mot at de fikk bygge terasseleiligheter der. Idiotisk at det ikke ble gjort, med tanke på boligmangel og trafikkstøy for de som bor i området.

Lenke til kommentar

Jeg ser den.

 

Den jevne konsensus blant europeere generelt, er at romfolket er en gruppe lurendreiere, tiggere og småsvindlere. Dette kan vel i noen tilfeller kanskje også stemme, men tror det er mye gamle fordommer og myter med i bildet her.

 

Situasjonen med romfolket/sigøynerne, er på mange måter en tragedie, det er egentlig ingen i Europa som ønsker å ta i mot dem og/eller huse dem, later det til.

 

Det er egentlig ganske motbydelig hvordan de blir behandlet, og "alle" ser ut til å synes at det er helt greit at de blir behandlet slik.

 

Norge har også sine svin på skogen når det gjelder behandlingen av denne gruppen, hvis man ser på historien.

 

Men dette blir egentlig en liten avsporing fra tråden.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Rom-folket er en sann plage, og fortjener intet annet enn en enveis-billett til Sibir. De utnytter, stjeler og bedrar for alt det er verdt samme faen hva du gjør mot de. Beklager, ikke det minste lille snev av medlidenhet med de da jeg enda har til gode å møte en eneste med noe som kan kalles samvittighet eller moral.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...