Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Det er faktisk kriminologi 101 herr Mathias Coca Cola ;)

 

9*24*365=78840 / 600.000 (samt 1,5 i metro-området og tilreisende turister og kriminelle)

 

Flere mennesker på mindre område = Fler sjanser til å begå kriminalitet.

 

Nå er det også slik at av kriminaliteten i Oslo så er det noen få hundre personer som står for nesten halvparten. Og som Oslopolitiet er maktesløse til å stanse pga. rikspolitikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her feks, en nattlig hendelse:

 

Kvinne gjengvoldtatt i Oslo

 

En kvinne har anmeldt en voldtekt i et parkeringshus på Grønland i Oslo natt til søndag. Flere menn skal ha stått bak overgrepet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10985545

 

I en by på størrelse med Oslo (både i utstrekning og folketall) burde det være fullt mulig å ha oversikt og unngå hendelser som dette.

Lenke til kommentar

Er født i Oslo, oppvokst i Oslo og på Skjetten (rett utenfor Oslo), og bor i Oslo sentrum. Har alltid elsket Oslo og kommer alltid til å gjøre det. Elsker byen, mangfoldet og hele storbyfølelsen man ikke kan få noe annet sted i landet. Jeg synes det er en pen by, og byen blir penere for hver dag som går.

 

Jeg har en mistanke om at alle som hater på Oslo som ikke bor her, stort sett har sett Jernbanetorget, gått et par hundre meter oppover og forvillet seg rundt Skippergata. Og basert sin kunnskap om Oslo på kun det, slik som trådstarter faktisk gjør på forrige side. Hadde man sett seg litt mer rundt finner man fort ut at Oslo er mye, mye, mye mer enn det.

 

Aldri forstått hvorfor så mange skal hate på Oslo, når man aldri har bodd her. Eller eksempelvis hvordan folk fra hele landet (eller Oslo vest for den saks skyld) er selverklærte eksperter på hvor forferdelig det er å vokse opp i Groruddalen, som jeg har gjort. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er født i Oslo, oppvokst i Oslo og på Skjetten (rett utenfor Oslo), og bor i Oslo sentrum. Har alltid elsket Oslo og kommer alltid til å gjøre det. Elsker byen, mangfoldet og hele storbyfølelsen man ikke kan få noe annet sted i landet. Jeg synes det er en pen by, og byen blir penere for hver dag som går.

 

Hvilket mangfold er det egentlig du snakker om her? Det er alle innvandrere som kommer til Norge først og fremst vil til Norge? Det at du finner en hau med kriminelle innvandrere der som burde vært kastet ut av landet for lengst? Eller det at du finner flere tiggere, uteliggere, alkoholikere og narkomaner der enn noe annet sted i landet? Eller er mangfoldet det at du kan gå omkring overalt å se kontraster fra urørte bygg, bygg som forfaller samt bygg som er utsatt for grafitti og annet hærverk? Eller alle hullene i fortauene der det skulle stått trær samt alle fortaussprekkene som aldri blir gjort noe med? Eller har mangfoldet noe med alle de kriminelle som vandrer rundt rundtomkring de lovlydige og som man aldri kan vite hvem er? Har mangfoldet noe å gjøre med alle voldtektene som gjør at knapt en eneste jente/ung kvinne tør å bevege seg ut på nattestid? Nøyaktig hva er dette mangfoldet som du snakket om? Og hvordan kan du få noen storbyfølelse av å vandre rundt i en latterlig og patetisk by som Oslo? Og sist, men ikke minst, hvordan mener du at byen blir penere for hver dag?

 

Jeg har en mistanke om at alle som hater på Oslo som ikke bor her, stort sett har sett Jernbanetorget, gått et par hundre meter oppover og forvillet seg rundt Skippergata. Og basert sin kunnskap om Oslo på kun det, slik som trådstarter faktisk gjør på forrige side. Hadde man sett seg litt mer rundt finner man fort ut at Oslo er mye, mye, mye mer enn det.

 

Familien har alltid hatt flere venner i Oslo så jeg har alltid vært mye på besøk i Oslo skjønt det har dabbet kraftig av etter barndommen. Jeg har vært i mange smågater og "tettsteder" (husker et heter Bjørneveien) og det er fint der. Er også fint ved Holmenkollen. I alle fall var det det før mens jeg pleide å besøke stedet hver gang jeg var i Oslo. Vet ikke hvordan det ser ut rundt omkring der nå. Ingen ting er som å vendre nedover Karl Johans gate en lørdags formiddag med alt av liv, boder og opptredener du finner der. Visst er det fint i Frognerparken selv om tullinger stadig skal tagge rundt omkring der.

 

Problemet er bare at du må bevege deg så langt unna Oslo sentrum for å slippe unna tiggerne, uteliggerne, alkoholikerne, narkomanene, hærverket, forfallet og den generelle søppelen som flyter! Og det blir lenger og lenger mellom hvert hyggelig og fint sted.

 

En sak til er at denne tråden ikke bare dreier seg om hva folk som bor i Oslo mener, men at denne byen som hovedstad er den representative byen for Norge internasjonalt og den eneste Norske byen som er virkelig kjent. Det er i denne byen andre land har sine ambassader og denne byen er kjent for Oslo-avtalen og Oslo 2-avtalen. Dessuten er den kjent for Nobels fredspris og det er nettopp sentrum turistene besøker og oppholder seg i ved mindre de kjenner folk i Oslo som bor unna sentrum.

 

Aldri forstått hvorfor så mange skal hate på Oslo, når man aldri har bodd her. Eller eksempelvis hvordan folk fra hele landet (eller Oslo vest for den saks skyld) er selverklærte eksperter på hvor forferdelig det er å vokse opp i Groruddalen, som jeg har gjort. :wee:

 

Fordi byen er stygg og umoderne samt flyter over av søppel så vel som menneskelig søppel! Og det er bestandig dette som er det første som møter enn enten man ankommer Oslo via bil, buss, tog eller fly!

Lenke til kommentar

Dette var interessangt:

 

Hvor i Oslo føler du deg utrygg?

 

Representanter fra politiet og en rekke Oslo-politikere har vært i København og Stockholm for å lære mer om kriminalitetsforebyggende arbeid. Politikerne har allerede bestemt seg for å kopiere Københavns såkalte trygghetsindeks, som du kan bli bedre kjent med her.

 

- Dette vil være med på å bedre arbeidet til kommunen og politiet for å gjøre Oslo til en enda tryggere by. Det er ikke et tiltak som alene vil bedre forholdene, men det handler om å tilegne seg kunnskap, slik at vi kan ha mer målrettet arbeid. I tillegg vil byens befolkning få tilgang til den samme kunnskapen, sier Elvestuen.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Hvor-i-Oslo-foler-du-deg-utrygg--7111246.html#.UW0X7PY4XIU

 

Noen som har noen tro på at dette vil hjelpe nevneverdig på sikkerhetssituasjonen i Oslo?

Lenke til kommentar

En artikkel til som jeg vil dele da den er høyst relevant for trådens tema selv om den stammer fra 1. Desember 2011:

 

Oslo 24. tryggeste by i verden

 

Både Helsinki, Stockholm og København er langt tryggere byer å oppholde seg, ifølge engelsk undersøkelse.

 

Det globale konsulentselskapet Mercer, med base i England, lager årlig en oversikt over hvilke byer som har best levestandard. I år toppes listen av Wien i Østerrike, etterfulgt av Zurich i Sveits og Auckland i New Zealand.

 

Oslo havner helt nede på 33. plass.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oslo-24-tryggeste-by-i-verden-6711462.html#.UW0lpfY4XIU

 

Og dette til tross for at FN gang på gang kårer Norge som verdens beste land å bo i...

Lenke til kommentar

Etter å ha bodd her i snart 7 år så syns jeg de Oslofrelste kan være litt vel subjektive i sitt syn på hvor "fantastisk" det er her. Irriterende er de, uten tvil, men jeg kan forstå det med tanke på hvor ensidig fremstilt Oslo blir i media. For å parafrase Bill Hicks så er det interessant hvordan man forventer å gå ut av døra her og bli overfalt av narkomane muslimske sigøynernegere som tar deg i ræva hele veien til Deli de Luca. Men i stede blir man møtt av barnevognsbander, pseudomodeller, rikmannssønner, gladreligiøse (og generelt irriterende lykkelige mennesker), selvsikre barn, chihuahuaer (som man får lyst til å tråkke flate ned i asfalten) og sist men jævligst: vellykkede, veltilpassede individer som lever et rikt og meningsfullt liv. Hvor er denne siden av Oslo i nyhetsbildet?

 

EDIT: Vil føye til at det allikevel er befriende å reise hjem dit jeg vokste opp og se gamle venner som tynget av sosialt press nå triller rundt på barnevogner og generelt hater livet sitt. Til slutt begår de vel selvmord eller dør av kjedsomhet og etterlater seg en generasjon av utilpassede individer som gjentar det samme mønsteret til evig tid. Så sånn sett er Oslo å foretrekke.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Nå er det ikke det vanlige gatelivet som først og fremst blir fremstilt i media. Det får oppmerksomhet når nye, viktige bygg blir avdekket eller kjente, viktige personer besøker byen ol. At kriminalitet får plass i media er helt klart da det er viktig at folk får øynene opp for hva som skjer samt for at det må gjøres noe med. Akkurat det vanlige gatelivet er ikke noe mer interessangt i Oslo enn det er noen andre steder.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke det vanlige gatelivet som først og fremst blir fremstilt i media. Det får oppmerksomhet når nye, viktige bygg blir avdekket eller kjente, viktige personer besøker byen ol. At kriminalitet får plass i media er helt klart da det er viktig at folk får øynene opp for hva som skjer samt for at det må gjøres noe med. Akkurat det vanlige gatelivet er ikke noe mer interessangt i Oslo enn det er noen andre steder.

 

Jeg vil påstå at det nettopp er det vanlige gatelivet i Oslo som gjør byen interessant og ulik andre. Kanskje spesielt om sommeren.

 

Kriminalitet er et problem, men det er ikke noe som alene definerer en by som Oslo. I hvert fall ikke for oss som bor her.

Lenke til kommentar

Da bør kansje osloborgere gjøre mer for å fremstille gatebildet om de ønsker det. Skjønt de burde la være ettersom det vrimler av tiggere, uteliggere, narkomaner, alkoholikere, søppel, forfall, hærverk og vanskjøtsel!

 

I tillegg til det finnes det ikke en eneste moderne, imponerende bygning i byen! Det ser ut som en forlatt middelalderlandsby som ble forlatt en gang på 17-1800-tallet!

Lenke til kommentar

EDIT: Vil føye til at det allikevel er befriende å reise hjem dit jeg vokste opp og se gamle venner som tynget av sosialt press nå triller rundt på barnevogner og generelt hater livet sitt. Til slutt begår de vel selvmord eller dør av kjedsomhet og etterlater seg en generasjon av utilpassede individer som gjentar det samme mønsteret til evig tid. Så sånn sett er Oslo å foretrekke.

 

Så ikke denne før siden du hadde skrevet det i etterkant. Nå aner ikke jeg hvor du vokste opp og dermed ikke hvor stort det er der eller hvor mange som bor der. De fleste som får barn i Norge i disse dager velger det frivillig og hvis de får det fordi de var uforsiktig med ubeskyttet sex på en fest el. kan de bare takke seg selv. De fleste velger uansett å ta vare på barnet istedenfor å bortadoptere det. Det går feks. ann å få økonomisk støtte fra staten om man trenger det. Nå vet jeg ikke hvem du sikter til som hater livet sitt eller om det er pga. barna eller andre ting. Feks. er det mange som aldri finner eller får den jobben de egentlig vil ha og er misfornøyde med akkurat det. Men nå er det ikke akkurat overflod av selvmord her i landet. Og når det gjelder kriminalitet så er den så definitivt verst i Oslo så om man bor på et mindre og fredeligere sted er det også på flere måter å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg vet at noen tror en bygning er en skyskraper dersom det er den eneste høye eller den høyeste bygningen i et område, men det er altså feil. Oslo Plaza (Radisson SAS) er vel på 117 meter og generelt set skal en bygning være på minst 150 meter før det kan kalles en skyskraper og på minst 300 meter før det kan kalles en megaskyskraper. Oslo har ingen ting av dette! I det hele tatt har Oslo få moderne bygninger som vitner om at byen har utviklet seg i det hele tatt. Det meste er gamle, kjedelige og klin like bygg og bygninger i stein. Det er ingen ting i byens arkitektur som vitner om at dette er hovedstaden i et i-land og tom. det landet i verden som FN stadig vekk rangerer som verdens beste land å bi i. Absolutt ingen ting!

Lenke til kommentar

Så er det ikke bare skyskrapere som diskuteres på skyscrapercity.com, heller, men hele byutviklingen. Vi har vel også diskutert tidligere i denne tråden(?) om hva som er definisjonen på en skyskraper. Fant gode kilder både på at det måtte være et bygg på over 150m og kilder som sa at det holder at et høyhus skiller seg klart ut fra resten av bybildet.

Lenke til kommentar

Da bør kansje osloborgere gjøre mer for å fremstille gatebildet om de ønsker det. Skjønt de burde la være ettersom det vrimler av tiggere, uteliggere, narkomaner, alkoholikere, søppel, forfall, hærverk og vanskjøtsel!

 

Jeg går til skolen hver dag fra Majorstuen til Pilestredet. Det tar ca 20-30 min (avhengig av hvor mye jeg har forsovet meg). Denne strekningen har jeg gått nå i snart 3 år, og jeg har merket meg én tigger som sitter utenfor Rimi på Bislett, ikke fordi han er brysom, men fordi vi har sett hverandre så ofte nå at vi hilser på hverandre med et smil de morgene han sitter der.

 

Nøyaktig hvor er det du mener at det "vrimler av tiggere, uteliggere, narkomane, alkoholikere"? Jernbanetorget er vel det mest beryktede stedet, men jeg syns det har blitt mye bedre der. Mer åpent virker det også.

 

Jeg vil ikke si at forfall, hærverk og søppel er fremtredende i bybildet. Hvor, i så fall, mener du at dette er tilfelle?

 

I tillegg til det finnes det ikke en eneste moderne, imponerende bygning i byen! Det ser ut som en forlatt middelalderlandsby som ble forlatt en gang på 17-1800-tallet!

 

Da kommer du i så fall til å bli overrasket neste gang du er i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det ikke bare skyskrapere som diskuteres på skyscrapercity.com, heller, men hele byutviklingen. Vi har vel også diskutert tidligere i denne tråden(?) om hva som er definisjonen på en skyskraper. Fant gode kilder både på at det måtte være et bygg på over 150m og kilder som sa at det holder at et høyhus skiller seg klart ut fra resten av bybildet.

 

Å si begge variantene om hverandre blir feil. Disse bygningene kalles "skyskrapere" enkelt og greit fordi da konstruksjonen kom og det ble mulig å bygge så høyt var det en ny byggeform som nærmest føltes som om bygningene skrapet opp i skyene. (Selv om den første skyskraperen i Chicago egentlig ikke var særlig høy). Det har med tiden blitt mulig å bygge høyere og høyere så derfor har man også fått uttrykket megaskyskraper. Men også dette forutsetter en viss høyde (dobbelt så høyt som en skyskraper) og derfor blir det bare direkte latterlig å kalle høyere bygninger på under 150 meter som står for seg selv eller omkranset av lavere bygninger for skyskrapere!

 

Når det er sagt så er det ikke noe i veien med Helsfyr Atrium. I utsende et kult og moderne bygg og det må gjerne bygges flere av samme stil både i Oslo og andre byer i Norge. Men det er langt ifra nok. Vi trenger mer spennende, moderne og kontrastfylt arkitektur i tillegg til alt gammelt Oslo alt består av og da bla. noen skyskrapere!

Lenke til kommentar

Jeg går til skolen hver dag fra Majorstuen til Pilestredet. Det tar ca 20-30 min (avhengig av hvor mye jeg har forsovet meg). Denne strekningen har jeg gått nå i snart 3 år, og jeg har merket meg én tigger som sitter utenfor Rimi på Bislett, ikke fordi han er brysom, men fordi vi har sett hverandre så ofte nå at vi hilser på hverandre med et smil de morgene han sitter der.

 

Nøyaktig hvor er det du mener at det "vrimler av tiggere, uteliggere, narkomane, alkoholikere"? Jernbanetorget er vel det mest beryktede stedet, men jeg syns det har blitt mye bedre der. Mer åpent virker det også.

 

Ja, jeg har hørt at det har blitt ille på Jernbanetorget. Folk klager også over Oslo S. Sist jeg var i Oslo satt narkomanene i store flokker på Plata slik de har gjort i en årrekke. Når det gjelder tiggere så var de å finne over alt på gaten, gatehjørnene, i parkene og ikke minst utenfor butikkene nede i sentrum. Det samme med uteliggerne. Vet ikke om du har lagt merke til. feks. han enbeinte på Karl Johans gate som har sykehuskrykker og alltid på seg en grønn kamuflasjebukse. Han har jo hatt sin faste plass på Karl Johans gate i mange, mange år nå.

 

Jeg vil ikke si at forfall, hærverk og søppel er fremtredende i bybildet. Hvor, i så fall, mener du at dette er tilfelle?

 

Absolutt over alt i sentrum!

 

Da kommer du i så fall til å bli overrasket neste gang du er i Oslo.

 

Du må gjerne legge ut bilder her i tråden og vise. Men legg dem i spoiler så ikke tråden blir totalt uoversiktelig og treig slik den ble i begynnelsen da alle la ut hauer av bilder i et sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...