Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

MØTES TIL VOLDTEKTSSEMINAR ONSDAG:

 

- Mange forstår ikke hva en voldtekt er

 

107 voldtektsanmeldelser i Oslo hittil i år er ny rekord. Nå går politiet og flere organisasjoner sammen ut mot de festrelaterte voldtektene.

 

 

Bildet av Oslo øverst på denne siden viser 15 åsteder. Ni kvinner overfalt og voldtatt av en ukjent mann. I seks andre tilfeller ble gjerningsmannen hindret eller skremt.

 

De fryktede overfallsvoldtektene når lett frem til avisenes forsider - og de skremmer. I fjor ble 55 personer utsatt for overfallsvoldtekter (22 forsøk) i Oslo. En økning på mer enn 100 prosent i forhold til året før.

 

36 av 55 saker er henlagt, enten fordi gjerningsmannen er ukjent, eller fordi politiet mangler bevis.

 

Politiets statistikk viser at fornærmede, i de fleste tilfeller en kvinne, i svært mange av sakene er beruset - og på vei hjem fra byen alene.

 

 

Innendørs er voldtektstallene langt høyere - og de øker stadig.

 

256 personer anmeldte en voldtekt i Oslo i fjor. Hittil i år (til og med mai) har politiet mottatt 107 voldtektsanmeldelser i Oslo (inkludert 16 overfallsvoldtekter). Det er en økning på ca. 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Mange-forstar-ikke-hva-en-voldtekt-er-6848768.html

 

Bare se på dette... Det holder ikke å si at Oslo er fredeligere enn mange andre europeiske byer eller mange amerikanske byer slik folk har holdt på i denne tråden. Det er jo helt åpenbart at problemene bare vokser og vokser i Oslo og ingen gjør noe med det fordi Oslo er så trygg i forhold til innbyggertall og det er værre andre steder i Europa osv... Noe må gjøres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare se på dette... Det holder ikke å si at Oslo er fredeligere enn mange andre europeiske byer eller mange amerikanske byer slik folk har holdt på i denne tråden. Det er jo helt åpenbart at problemene bare vokser og vokser i Oslo og ingen gjør noe med det fordi Oslo er så trygg i forhold til innbyggertall og det er værre andre steder i Europa osv... Noe må gjøres!

Wtf, det er jo du som poster ett av tiltakene som er iverksatt...

På tide å få hodet ut av det 'sorte rommet'.

 

Det kan jo fortsatt være tryggere enn andre byer selv om vi ser en negativ trend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antallet voldtekter øker neppe, det er antallet anmeldelser. Mørketallene blir færre - det er positivt.

 

Leste nylig en artikkel i en nettavis om at Oslo var en av byene med minst andel narkomane i Nroge. Gamle industribyer, særlig i Telemark, lå i toppen, med Notodden som versting, så vidt jeg husker. Fint hvis noen kan poste den, jeg finner den ikke igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rom-folket er en sann plage, og fortjener intet annet enn en enveis-billett til Sibir. De utnytter, stjeler og bedrar for alt det er verdt samme faen hva du gjør mot de. Beklager, ikke det minste lille snev av medlidenhet med de da jeg enda har til gode å møte en eneste med noe som kan kalles samvittighet eller moral.

 

faktisk synd å si det, men du har helt korrekt de eier ikke noe form for hva vi kaller moral,etikk og samfunns etikette.vært utallige forsøk på integrere dem inn i samfunn rundt om, og det funker ikke.

 

dessverre har Norge en såpass snillisme attitude at dette problemet vil kun øke i omfang spesielt i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har tråden endret seg til politisk diskusjon angående noen som tigger, og som av mange oppfattes som en plage, men som noen andre av oss, lurer på hvorfor vi ikketar vare på dem, når vi til og med har ett lovverk som pålegger oss det?

 

Ta det gjerne som ett retorisk spørsmål!

 

Skal vi snakke om den flotte byen heller?

Lenke til kommentar

Wtf, det er jo du som poster ett av tiltakene som er iverksatt...

 

Hva er poenget ditt?

 

På tide å få hodet ut av det 'sorte rommet'.

 

 

Hvilket "sorte rom"?

 

Det kan jo fortsatt være tryggere enn andre byer selv om vi ser en negativ trend.

 

Det er nettopp den holdningen som gjør Oslo farligere og farligere!

Lenke til kommentar

MØTES TIL VOLDTEKTSSEMINAR ONSDAG:

 

- Mange forstår ikke hva en voldtekt er

 

107 voldtektsanmeldelser i Oslo hittil i år er ny rekord. Nå går politiet og flere organisasjoner sammen ut mot de festrelaterte voldtektene.

 

 

Bildet av Oslo øverst på denne siden viser 15 åsteder. Ni kvinner overfalt og voldtatt av en ukjent mann. I seks andre tilfeller ble gjerningsmannen hindret eller skremt.

 

De fryktede overfallsvoldtektene når lett frem til avisenes forsider - og de skremmer. I fjor ble 55 personer utsatt for overfallsvoldtekter (22 forsøk) i Oslo. En økning på mer enn 100 prosent i forhold til året før.

 

36 av 55 saker er henlagt, enten fordi gjerningsmannen er ukjent, eller fordi politiet mangler bevis.

 

Politiets statistikk viser at fornærmede, i de fleste tilfeller en kvinne, i svært mange av sakene er beruset - og på vei hjem fra byen alene.

 

 

Innendørs er voldtektstallene langt høyere - og de øker stadig.

 

256 personer anmeldte en voldtekt i Oslo i fjor. Hittil i år (til og med mai) har politiet mottatt 107 voldtektsanmeldelser i Oslo (inkludert 16 overfallsvoldtekter). Det er en økning på ca. 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Mange-forstar-ikke-hva-en-voldtekt-er-6848768.html

 

Bare se på dette... Det holder ikke å si at Oslo er fredeligere enn mange andre europeiske byer eller mange amerikanske byer slik folk har holdt på i denne tråden. Det er jo helt åpenbart at problemene bare vokser og vokser i Oslo og ingen gjør noe med det fordi Oslo er så trygg i forhold til innbyggertall og det er værre andre steder i Europa osv... Noe må gjøres!

 

Viktig å skille snør og bart her. Ingen sier at det ikke er problemer eller at man ikke må gjøre noe med voldtektene, men bildet av ett Oslo der du aldri kan føle seg trygg osv. har lite for seg, og det er dette vi diskuterer mot. Som sagt, om vi skal diskutere tiltak og endringer i Oslo bør vi gjøre dette med utgangspunkt i virkelighetens Oslo og ikke ett marerittbilde skapt av en livlig fantasi.

Endret av herzeleid
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får du et bilde av at du kan føle deg trygg i Oslo når du får presenteret slik? Statestik kan man lage ut av alt og du er en av dem som ikke har blitt rammet av problemene enten det gjelder generel vold eller voldtekter, men vil du helt ærlig kalle byen trygg?

 

Det er helt avhengig av hvordan man definerer trygg. 100% trygg? Nei. Det er det ingen steder. Tryggere enn skrekkbildene vi får servert skulle tilsi? Helt klart. Synes jeg vi bør jobbe for en tryggere by? Selvfølgelig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å definere litt generelt:

 

Hvis du har vært ute på Mc Donals Eller Burger King eller annet sted for nattmat kl. 0300 om natten og går hjem, hvor trygg føler du deg da? Og unngår du bestemt smug og/eller bakgater?

 

Hvis du har spesielt mye kontanter på deg, dukker tanken om lommetyveri lettere opp enn om du har kun kort i lommeboken? Og unngår du gjerne bakgater og/eller smug da?

 

Unngår du generelt å gå ute sent? Og hva definerer du da som sent? Og om du må, unngår du da gjerne bakgater og/eller smug? Og hvis du unngår det, hvorfor?

 

Selv kan jeg som bor i Stavanger si at jeg ikke svarer "Ja"på noe av dette bortsett fra det at tanken på lommetyver stadig dukker opp. Tanken på overfallsmenn dukker også opp ved helger, festivaler, ferier eller langfri da flere er ute og folk gjerne er mer ute enn vanelig) så om jeg går ut sent for å treffe noen eller få noe mat (gidder ikke å drikke ute lenger pga. at det er et fordømt mas) så tar jeg gjerne kniv med meg. Det er vel strengt tatt ulovelig (definert etter knivbladets størrelse), men med tanke på hvor mange gale typer det finnes der ute mener jeg at du må ha rett til å forsvare deg selv. Og jeg føler meg faktisk tryggerte da.

 

Hva er dine tanker rundt dette? (Kan si med en gang at jeg mener det er trist at verden er slik). Det er heller ikke snakk om voldtekter som jeg linket til i utgangspunktet, men det dreier seg om stort sett det samme da det er almenn og personelig trygghet det er snakk om.

Lenke til kommentar

Wtf, det er jo du som poster ett av tiltakene som er iverksatt...

 

Hva er poenget ditt?

At det blir gjort noe.

Du skriver om ett opplegg for holdningsskapende arbeid og noen settinger senere presterer du å si at det er ikke noe som skjer...

Hvilket "sorte rom"?

Det var ett hint til nicket ditt.

 

Det er nettopp den holdningen som gjør Oslo farligere og farligere!

Skjønner ikke helt hva jeg som som gjør Oslo farligere, men deg om det.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å definere litt generelt:

 

Hvis du har vært ute på Mc Donals Eller Burger King eller annet sted for nattmat kl. 0300 om natten og går hjem, hvor trygg føler du deg da? Og unngår du bestemt smug og/eller bakgater?

 

Hvis du har spesielt mye kontanter på deg, dukker tanken om lommetyveri lettere opp enn om du har kun kort i lommeboken? Og unngår du gjerne bakgater og/eller smug da?

 

Unngår du generelt å gå ute sent? Og hva definerer du da som sent? Og om du må, unngår du da gjerne bakgater og/eller smug? Og hvis du unngår det, hvorfor?

 

Selv kan jeg som bor i Stavanger si at jeg ikke svarer "Ja"på noe av dette bortsett fra det at tanken på lommetyver stadig dukker opp. Tanken på overfallsmenn dukker også opp ved helger, festivaler, ferier eller langfri da flere er ute og folk gjerne er mer ute enn vanelig) så om jeg går ut sent for å treffe noen eller få noe mat (gidder ikke å drikke ute lenger pga. at det er et fordømt mas) så tar jeg gjerne kniv med meg. Det er vel strengt tatt ulovelig (definert etter knivbladets størrelse), men med tanke på hvor mange gale typer det finnes der ute mener jeg at du må ha rett til å forsvare deg selv. Og jeg føler meg faktisk tryggerte da.

 

Hva er dine tanker rundt dette? (Kan si med en gang at jeg mener det er trist at verden er slik). Det er heller ikke snakk om voldtekter som jeg linket til i utgangspunktet, men det dreier seg om stort sett det samme da det er almenn og personelig trygghet det er snakk om.

 

 

Stavanger hadde for et par-tre år siden dobbelt så mange overfallsvoldtekter som Oslo, uten at byen fikk noe verstingstempel. Urettferdig, vil jeg si.

 

Jeg er ikke utrygg i Oslo. Ikke klokka 13, 17, 23, 02, 04 eller når som helst. Selvfølgelig holder man seg unna mørke smug. Ikke nødvendigvis fordi jeg frykter overfall, men fordi det kan være vanskelig å orientere seg der i mørket.

 

Jeg har bodd i byen hele mitt liv, og aldri blitt ranet, overfalt, voldtatt, drept, knivstukket eller bevitnet noe av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å definere litt generelt:

 

Hvis du har vært ute på Mc Donals Eller Burger King eller annet sted for nattmat kl. 0300 om natten og går hjem, hvor trygg føler du deg da? Og unngår du bestemt smug og/eller bakgater?

 

Hvis du har spesielt mye kontanter på deg, dukker tanken om lommetyveri lettere opp enn om du har kun kort i lommeboken? Og unngår du gjerne bakgater og/eller smug da?

 

Unngår du generelt å gå ute sent? Og hva definerer du da som sent? Og om du må, unngår du da gjerne bakgater og/eller smug? Og hvis du unngår det, hvorfor?

 

Selv kan jeg som bor i Stavanger si at jeg ikke svarer "Ja"på noe av dette bortsett fra det at tanken på lommetyver stadig dukker opp. Tanken på overfallsmenn dukker også opp ved helger, festivaler, ferier eller langfri da flere er ute og folk gjerne er mer ute enn vanelig) så om jeg går ut sent for å treffe noen eller få noe mat (gidder ikke å drikke ute lenger pga. at det er et fordømt mas) så tar jeg gjerne kniv med meg. Det er vel strengt tatt ulovelig (definert etter knivbladets størrelse), men med tanke på hvor mange gale typer det finnes der ute mener jeg at du må ha rett til å forsvare deg selv. Og jeg føler meg faktisk tryggerte da.

 

Hva er dine tanker rundt dette? (Kan si med en gang at jeg mener det er trist at verden er slik). Det er heller ikke snakk om voldtekter som jeg linket til i utgangspunktet, men det dreier seg om stort sett det samme da det er almenn og personelig trygghet det er snakk om.

 

Føler meg generelt skjeldent utrygg sent i Oslo. Har gått rundt til alle døgnets tider uten problemer, selv når jeg har vært temmelig påseilet og ufyselig har det gått helt fint. Dette gjelder mesteparten av sentrum. Jeg drar selvfølgelig ikke til Grorud midt på natten. I deler av "ghettoene" ville jeg nok ikke følt meg like trygg, men da snakker vi utenfor byen. Selv vært en del i Stavanger og føler meg like trygg der som hjemme. Men ja, er nok enkelte strøk i oslo jeg vile unngått, i likhet med alle byer i den størrelsen. Kniv eller annen bevepning har jeg aldri brukt på byen og jeg tror strengt tatt det bil kunne skaffe meg større problemer enn det ville hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Folk ofte vurdere risikoer på feilete måter Vi kan føle oss utrygge mens vi går på fremmede steder med fremmede folk mens jeg er nesten sikkert det farligst vi gjør uten å tenke på risikoen er å kjøre bil. Risikoen å bli skadet i en bilulykke er mye høyere enn å bli voldtatt antarjeg

 

Fremmedheten spiller en stor rolle i hvor trygge vi føler. Det var Obamas bestemor selv som innrømmte at hun føler utrygge når hun ser mørkhudete menn på gata, selv om hun hadde stor kjærlighet for si mørkhudete barnebarn

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Selv ikke i verdens tryggeste storby, Tokyo, kan man føle seg helt trygg. Noen steder er det skumlere enn andre, og Oslo er ingen versting med tanke på dens størrelse. Langt verre byer finnes overalt i USA, og også i Storbritannia, Frankrike, Sverige, Spania, Polen - you name it. Den er en av de tryggeste storbyene i Europa, som er den tryggeste verdensdelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grorud er vel blant de minst farlige stedene i Oslo. At det er høy innvandrertetthet gjør jo ikke at det er farlig. Det er generelt ganske folketomt i gatene der på kvelds- og nattestid.

 

Skal ikke uttale meg for skråsikker. Om Grorud. Baserer meg egentlig kun på kommentarer fra noen kompiser som bor der så du har sikkert rett.

 

Var mer ment som ett eksempel på at det er steder jeg ikke forviller meg, både på grunn av sikkerhet, men mest på grunn av avstand og at jeg ikke har så mere å gjøre der.

Lenke til kommentar

Jepp.

 

Selv ikke i verdens tryggeste storby, Tokyo, kan man føle seg helt trygg. Noen steder er det skumlere enn andre, og Oslo er ingen versting

med tanke på dens størrelse. Langt verre byer

finnes overalt i USA, og også i Storbritannia,

Frankrike, Sverige, Spania, Polen - you name it.

Den er en av de tryggeste storbyene i Europa,

som er den tryggeste verdensdelen.

 

 

Problemet er at nordmenn er ikke særlig vant til å se store forskjeller blant hvordan andre folk lever og ser ut. I de fleste storbyer så aksepteres det at det finnes fremmede farlige deler av hver storby

 

Som amerikaner som bodde utenfor Oslo en stund syntes jeg at det var meget rart at byen ikke hadde flere forskjellige sider. Det kjedet meg etterhvert selv om lav kriminalitet er ønskelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...