Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Problemet er at nordmenn er ikke særlig vant til å se store forskjeller blant hvordan andre folk lever og ser ut. I de fleste storbyer så aksepteres det at det finnes fremmede farlige deler av hver storby

 

Som amerikaner som bodde utenfor Oslo en stund syntes jeg at det var meget rart at byen ikke hadde flere forskjellige sider. Det kjedet meg etterhvert selv om lav kriminalitet er ønskelig

 

Det er selvfølgelig sant. Men det er jo stor forskjell på disse på Frogner:

86_155435415.jpg

 

28_1926963458.jpg

 

Disse på Ullern:

66_658391572.jpg

 

64_927470845.jpg

 

50_706700554.jpg

 

Og disse på østkanten (Haugenstua, Kalbakken, Rødtvedt og Stovner)

92_955544657.jpg

 

07_1320162912.jpg

 

34_680287789.jpg

 

54_1314832784.jpg

 

Alle er funnet i boligannonser på finn.no

 

Jeg er veldig glad i byen min, og føler den har mye å tilby. Jeg har reist rundt mange steder i verden, og sier det altså ikke av "ignorance". Den er svært trygg, pen å se på, og har alt en trenger og en god del til.

 

Den har allikevel ingen Chinatown, ghetto eller ting som man finner i større byer. Vi har jo dog Grønland, som føles veldig annerledes enn resten av Oslo, på grunn av alle med innvandrerbakgrunn. Der er det ikke H&M, Guess eller Urban som pryder veggskiltene, men sarier, tandoori, kebab og Western Union. Jeg synes det er et pulserende og inspirerende område å være i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, skal prøve å definere litt generelt:

 

Hvis du har vært ute på Mc Donals Eller Burger King eller annet sted for nattmat kl. 0300 om natten og går hjem, hvor trygg føler du deg da? Og unngår du bestemt smug og/eller bakgater?

 

Føler meg helt trygg. Går hvor jeg vil.

 

Hvis du har spesielt mye kontanter på deg, dukker tanken om lommetyveri lettere opp enn om du har kun kort i lommeboken? Og unngår du gjerne bakgater og/eller smug da?

 

Nei, det tenker jeg ikke over i det hele tatt. Går hvor jeg vil.

 

Unngår du generelt å gå ute sent? Og hva definerer du da som sent? Og om du må, unngår du da gjerne bakgater og/eller smug? Og hvis du unngår det, hvorfor?

 

Jeg er mye ute å går midt på natta, grunnet skiftarbeid. Finnes ikke et tidspunkt som er "sent". Går hvor jeg vil, føler meg 100% trygg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Noen av dere som vet om hva det innebærer det at "freakforum" skal ha en "fest" i Slottsparken, 23/06-12?

 

Hadde det vært verdt å få med seg, mon tro?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kommer vel anpå hvor mye du har til felles med freakerne :)

 

Å, ikke prøv deg .... :p

 

Jeg tenkte det kunne vært morsomt å traske på gjengrodde stier, og se hvordan dagens hippier er sammenlignet med de "gamle". Det var (etter det jeg husker :roll: ganske morsomt der oppe i parken, før i tia)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, hadde tenkt å ta med sykkelen, og hvis været tillater det - kunne jeg brukt noen timer på å komme meg rundt i byen. Det er ikke det samme å kjøre bil, trikk eller lignende. Forøvrig skal visst freaksa avslutte det hele med en "lukket fest" for 300 stk. betalende gjester - men dit tror jeg ikke jeg gidder.

Antar det er en type fest som fort kan få uanmeldte besøk av onkel ...

Lenke til kommentar

Diverse gjenger, ja. Du tenker kanskje på gjengene i Oslo? De som ikke har eksistert på mange år? Herregud...

Finnes minst 4 aktive gjenger i bare på Grønland området i Oslo de vokser opp skjønner du, de løper ikke rundt å raner folk lenger, politiet skjelver i buksa i påvente av de økende konfliktene som vil skje om noen år.

 

Du er blind, må være fint leve på planeten din..

Lenke til kommentar

Grorud er vel blant de minst farlige stedene i Oslo. At det er høy innvandrertetthet gjør jo ikke at det er farlig. Det er generelt ganske folketomt i gatene der på kvelds- og nattestid.

 

Er vel akkurat derfor det er farligere der. På Grønland og Tøyen er det massevis av folk, også på natta. Det er selvfølgelig mer sannsynlig å møte en rabiat idiot som vil sloss på Grønland enn på Grorud, men det er også mye større sjanse for å få hjelp der. Er også mye kortere vei til Legevaktal.

 

På Grorud og i de andre (tidligere) drabantbyene er det, som du sier, ganske så folketomt på kveldstid. Problemet da, er at om du møter en gjeng med unge menn, som oftest av utenlandsk opprinnelse, er det fint lite du kan gjøre om de bestemmer seg for å rane deg. Et scenario som ikke er altfor usannsynlig.

 

Jeg så én nevne litt bakover at h*n tar med seg kniv på byen for å føle seg tryggere. Det er toppen av idioti, og h*n bidrar til å gjøre byen mer utrygg. Sjansen for at kniven blir brukt mot deg eller at overfallsmannen selv drar et våpen er også mye større om du drar kniv selv.

 

Forøvrig mener jeg også at det er uhyre viktig at kvinner som velger å gå med pepperspray lærer seg å kjenne og bruke den. Den kan lett brukes mot deg om du bruker den feil ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Forøvrig skal visst freaksa avslutte det hele med en "lukket fest" for 300 stk. betalende gjester - men dit tror jeg ikke jeg gidder.

Antar det er en type fest som fort kan få uanmeldte besøk av onkel ...

 

Nåja. Er sinnsykt mange lukkede fester i Oslo hvor det flyter av dop. Altså ikke private fester, men arrangementer som man får tilgang til via diverse facebook-grupper, jungeltelegrafen osv. Endel av dem kan ha litt folk, bl.a. diverse skogsrave rundt om i Marka. Det er sjeldent politiet tar seg bryet med å stikke på dem. De vet godt at syreparties blir arrangert, så de tar gjerne noen svippturer utenfor for å se at alt står bra til, men det er sjeldent de har razziaer eller arresterer folk inne på slike fester. Filosofien bak det er vel at det er mye bedre at folka tar dopet i slike former på lukkede steder fremfor overalt ellers i byen.

Endret av Olum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...