Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bor du i Oslo, Glimti?

Nope!

Han har faktisk ikke vært i Oslo på nærmere 3 år, men uttaler seg som om han kjenner byen som sin egen bukselomme.

Bedre enn oss som bor her faktisk... :hmm:

 

Jo, for oss som faktisk kjenner Oslo virker det som du ikke kjenner byen. Har du vært i Oslo de siste to årene?

Nærmer seg tre år siden jeg var der. Har lenge lurt på å ta en helgetur, men jeg synes det blir litt kort med bare en helg samt at jeg er veldig opptatt for tiden.

Lenke til kommentar

Synlig politi hjelper desverre ikke så mye seg selv. Den kriminalitet man vil ha bort forsvinner kun ut av syne i den periode politi er tilstede, eller søker nye områder. Å slå sammen de 3 hovedstasjonene ser jeg virkelig ikke poenget med. Man forvandler 3 veier til 1, må jeg minne om NOKAS? I tillegg blir det vesentlig lettere å sette en klokke for org. krim, og ei heller sparer man noe særlig penger om noe i det hele tatt.

Forøvrig veldig gjennomtenkt å få etterforskere ut i gatene som vanlig politi, når backloggen allerede er latterlig.

 

Nulltoleransen for kriminalitet hjalp i New York City som er en langt, langt større by en Oslo! Det er USAs største by og samtidig den fredligste storbyen i landet. Harlem feks. som tideligere var svært voldelig og farlig (spesielt for hvite mennesker) er knapt til å kjenne igjen.

 

Mer synelig politi (som for en gangs skyld gjør jobben sin) og nulltoleranse for kriminalitet ville nok hjulpet kraftig i Oslo og!

Lenke til kommentar

Du glemmer en faktor, Glimti. Jeg vet ikke om den er basert på fakta eller om det er en teori jeg har surret sammen i hodet. I NYC, og omtrent i hele resten av verden, blir mange tvunget ut i kriminalitet, bl.a. pga fattigdom. Norge er et paradis for kriminelle. Selv om vi hadde kjørt nulltoleranse og senket trivselen i fengslene, vil nordmenn likevel fortsette å strø om seg med penger og passe dårlig på tingene sine. Så lenge Norge er et lukrativt land for kriminelle, vil de fortsette å holde på. Samme hvor lange straffene er.

Lenke til kommentar

Du glemmer en faktor, Glimti. Jeg vet ikke om den er basert på fakta eller om det er en teori jeg har surret sammen i hodet. I NYC, og omtrent i hele resten av verden, blir mange tvunget ut i kriminalitet, bl.a. pga fattigdom. Norge er et paradis for kriminelle. Selv om vi hadde kjørt nulltoleranse og senket trivselen i fengslene, vil nordmenn likevel fortsette å strø om seg med penger og passe dårlig på tingene sine. Så lenge Norge er et lukrativt land for kriminelle, vil de fortsette å holde på. Samme hvor lange straffene er.

 

Norge har verdens laveste tilbakefallsprosent etter endt soning.

 

Nulltoleransen for kriminalitet hjalp i New York City som er en langt, langt større by en Oslo! Det er USAs største by og samtidig den fredligste storbyen i landet. Harlem feks. som tideligere var svært voldelig og farlig (spesielt for hvite mennesker) er knapt til å kjenne igjen.

 

Mer synelig politi (som for en gangs skyld gjør jobben sin) og nulltoleranse for kriminalitet ville nok hjulpet kraftig i Oslo og!

 

I Oslo sentrum er det i dag langt mere Politi enn det var for 6 måneder siden. I 2012 ser man Politi over alt, har jeg følelsen av. I dag brukte jeg hele formiddagen på Aker Brygge og Jernbanetorget. Dette er ikke den travleste tiden på døgnet (10-14), men det var masse Politi. Både SUV-er, Volvoer og de store kassebilene, i tillegg til refleksvestkledd politi.

 

Og gjett hva. Jeg så ikke ÉN jævla knarker. Det begynner å bli lenge siden sist, selv om jeg bor i byen.

 

Og du skryter hemningsløst av New York City, denne drømmebyen på andre siden av Atlantern.

 

Her er litt statistikk, per 100 000 innbyggere, så størrelsesforskjellen mellom byene betyr nada.

 

Drap i NYC: 7,30.

Drap i Toronto: 1,82

Drap i London: 2,25

Drap i København: 1,80

Drap i Oslo: 1,67

 

Vi har altså lavest drapsrate.

 

Les litt om dette på Wikipedia. Da ser du at vi har mindre kriminalitet i Oslo enn NYC, faktisk har Oslo mindre enn gjennomsnittet både i UK og USA.

 

 

 

Kilder:

http://no.wikipedia....ap_i_flere_land

Endret av Hanske
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Oslo sentrum er det i dag langt mere Politi enn det var for 6 måneder siden. I 2012 ser man Politi over alt, har jeg følelsen av.

Jeg sitter med samme tanker, de er mer synlige uansett tid på døgnet også.

Syns jeg ser mye mer politi ute på natten i helgen enn jeg gjorde før, og ikke da kun ved Nationaltheatret, men over hele sentrum.

Vi må dog ha i bakhodet at Glimit ikke har vært her siden 2009 (noe han selv også burde ha), det er ikke umulig at det var mindre synlig politi da og fler synlige narkomane.

 

Ellers en "fin" statistikk du drar opp.

Lenke til kommentar

Takk for det.

 

Jeg vet ikke om det var 22. juli eller en generell satsning, men nå ser man politi over alt i Oslo sentrum, knarkerne er borte og tiggerne er færre. Det er vel en stund siden politiet satte opp campingbilen sin ved Tiger'n, men da forsvant de narkomane, hvertfall.

Lenke til kommentar

Du glemmer en faktor, Glimti. Jeg vet ikke om den er basert på fakta eller om det er en teori jeg har surret sammen i hodet. I NYC, og omtrent i hele resten av verden, blir mange tvunget ut i kriminalitet, bl.a. pga fattigdom. Norge er et paradis for kriminelle. Selv om vi hadde kjørt nulltoleranse og senket trivselen i fengslene, vil nordmenn likevel fortsette å strø om seg med penger og passe dårlig på tingene sine. Så lenge Norge er et lukrativt land for kriminelle, vil de fortsette å holde på. Samme hvor lange straffene er.

 

Den slags tanker og holdninger er nettopp det som gjør at problemet ikke blir ordnet opp i. Gikk man til krig mot kriminaliteten i Oslo (og for den saks skyld resten av landet) er det fullt mulig å lykkes.

Lenke til kommentar

Så du påstår at du kjenner byen godt? Selv om du bare har vært der noen få ganger og da bare var på Karl Johan og Aker Brygge.

 

Jeg påstår ingen ting. Jeg forteller rett ut hva jeg opplever hver gang jeg er i byen og at det aldri endrer seg fra gang til gang. Som jeg har nevnt noen ganger kan det være at dere som bor der har mer tolleranse for sånt og derfor ikke legger merke til det på samme måte som meg. Jeg har forøvrig vært langt flere steder i Oslo enn det slik jeg har nevnt tideligere. Har du tenkt på å lese igjennom tråden dersom du ikke har gjort det?

Lenke til kommentar

Norge har verdens laveste tilbakefallsprosent etter endt soning.

 

Dette poengterte du også i tråden om dødsstraff og som jeg svarte der er det komplett likegyldig om sjansen bare er 0,1% så lenge sjansen er der!

 

 

 

I Oslo sentrum er det i dag langt mere Politi enn det var for 6 måneder siden. I 2012 ser man Politi over alt, har jeg følelsen av. I dag brukte jeg hele formiddagen på Aker Brygge og Jernbanetorget. Dette er ikke den travleste tiden på døgnet (10-14), men det var masse Politi. Både SUV-er, Volvoer og de store kassebilene, i tillegg til refleksvestkledd politi.

Så hvorfor hører man stadig om folk som blir slått ned eller knivstukket? Det er tydelig at politiet ikke er til stede nok.

 

Og gjett hva. Jeg så ikke ÉN jævla knarker. Det begynner å bli lenge siden sist, selv om jeg bor i byen.

 

 

Du er heldig som slipper synet. Jeg ser dem hver gang jeg er der. Hvordan var det foresten med tiggere og uteliggere?

 

Og du skryter hemningsløst av New York City, denne drømmebyen på andre siden av Atlantern.

 

 

Jeg snakker om nulltoleransen for kriminalitet. Som sagt snakker vi om USAs største by og samtidig den fredligste storbyen. Det er absolutt et eksempel å ta til seg.

 

Her er litt statistikk, per 100 000 innbyggere, så størrelsesforskjellen mellom byene betyr nada.

 

Drap i NYC: 7,30.

Drap i Toronto: 1,82

Drap i London: 2,25

Drap i København: 1,80

Drap i Oslo: 1,67

 

Vi har altså lavest drapsrate.

 

Les litt om dette på Wikipedia. Da ser du at vi har mindre kriminalitet i Oslo enn NYC, faktisk har Oslo mindre enn gjennomsnittet både i UK og USA.

 

 

Jeg vet at USA har langt mer kriminalitet enn andre i-land og spesielt når det gjelder med skytevåpen. Men med den forandringen som New York City gjennomgikk er det uansett et eksempel å ta til seg. Og Oslo er langt ifra avsamme størrelse hverken i utstrekkning eller folketall så det lar seg absolutt gjennomføre. Det er langt færre steder og mennesker å holde styr på og langt lettere å få oversikt.

Lenke til kommentar

Høyhusene skal redde Oslo-lufta

 

Høyere hus og tettere bebyggelse må til for å senke utslippene av klimagass i Norge. Arkitekter og byplanleggere mener at flere må bo på mindre plass for å klare å oppfylle regjeringens klimamelding.

 

Tett trafikk inn og ut av bykjernen kjennetegner flere av landets største byer i morgentimene. I tillegg til å være en åpenbar utfordring for folks tålmodighet er det en betydelig kilde til skadelige klimagassutslipp.

 

Jo tettere man bygger rundt kollektivknutepunktene, jo mindre biltransport blir det behov for. Derfor må både Oslo og de andre store byene bygge både høyere og tettere bebyggelse, mener Julie Sjøwall Oftedal i a-lab arkitekter.

 

– Vi må huske at byene vokser uansett. Befolkningen vokser, både i Norge og i verden ellers, og veksten skjer i byene. Det eneste alternativet til fortetting i byene er såkalt «urban sprawl» hvor byene eser ut over sine opprinnelige grenser.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8099639

 

Endelig noen som vet hva de snakker om. Håper virkelig folk tar dette til seg!

Lenke til kommentar

Hvis Oslo er så trygg som folk hevder, hvorfor hører man da stadig om slike hendelser som dette?

 

Kvinne overfalt og forsøkt voldtatt

 

Gikk alene i Oslonatten.

 

Natt til lørdag ble en kvinne i midten av 20-årene angrepet av enn mann i Josefines gate i Homansbyen, mellom Slottet og Majorstuen i Oslo. Kvinnen snakket i mobiltelefon da angrepet skjedde.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Kvinne-overfalt-og-forsokt-voldtatt-6803798.html

 

Kvinne snittet i halsen med kniv og voldtatt av to menn

 

To menn er tiltalt for en grov overfallsvoldtekt på Grünerløkka i Oslo. - Å forklare seg i retten blir en voldsom belastning for henne, sier kvinnens bistandsadvokat.

 

Kvinnen (23) skulle besøke en venninne i en bygård i Kirkegårdsgata på Grünerløkka i Oslo tidlig om morgenen søndag 28. august i fjor.

 

Inne i portrommet ble hun overfalt av to menn. Den ene la en kniv mot halsen hennes - og snittet henne så hun begynte å blø. Deretter ble hun beordret til å kle av seg, før begge mennene, ifølge tiltalen, voldtok henne.

 

Deretter ble kvinnen tvunget ned i bygårdens kjeller av den eldste mannen, og kvinnen ble ifølge tiltalebeslutningen utsatt for nok en voldtekt mens gjerningsmannen hele tiden holdt fast i kniven.

 

Kvinnen har i politiavhør forklart at hun ikke turde å gjøre motstand, i frykt for å bli drept.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Kvinne-snittet-i-halsen-med-kniv-og-voldtatt-av-to-menn-6814437.html

Lenke til kommentar

Hvis Oslo er så trygg som folk hevder, hvorfor hører man da stadig om slike hendelser som dette?

Fordi det er en by med nesten 700.000 innbyggere....

Det har jo vært dokumentert i tråden at Oslo ikke er voldligere enn andre byer i forhold til innbyggertallet.

Så for å bruke dine ord "lest hele tråden".

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Oslo er så trygg som folk hevder, hvorfor hører man da stadig om slike hendelser som dette?

 

Kvinne overfalt og forsøkt voldtatt

 

Gikk alene i Oslonatten.

 

Natt til lørdag ble en kvinne i midten av 20-årene angrepet av enn mann i Josefines gate i Homansbyen, mellom Slottet og Majorstuen i Oslo. Kvinnen snakket i mobiltelefon da angrepet skjedde.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Kvinne-overfalt-og-forsokt-voldtatt-6803798.html

 

Kvinne snittet i halsen med kniv og voldtatt av to menn

 

To menn er tiltalt for en grov overfallsvoldtekt på Grünerløkka i Oslo. - Å forklare seg i retten blir en voldsom belastning for henne, sier kvinnens bistandsadvokat.

 

Kvinnen (23) skulle besøke en venninne i en bygård i Kirkegårdsgata på Grünerløkka i Oslo tidlig om morgenen søndag 28. august i fjor.

 

Inne i portrommet ble hun overfalt av to menn. Den ene la en kniv mot halsen hennes - og snittet henne så hun begynte å blø. Deretter ble hun beordret til å kle av seg, før begge mennene, ifølge tiltalen, voldtok henne.

 

Deretter ble kvinnen tvunget ned i bygårdens kjeller av den eldste mannen, og kvinnen ble ifølge tiltalebeslutningen utsatt for nok en voldtekt mens gjerningsmannen hele tiden holdt fast i kniven.

 

Kvinnen har i politiavhør forklart at hun ikke turde å gjøre motstand, i frykt for å bli drept.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Kvinne-snittet-i-halsen-med-kniv-og-voldtatt-av-to-menn-6814437.html

 

Fordi Oslo er en relativt stor by, og der bil noe slikt skje. Men nå er statistikken lagt frem. Hvorfor fortsetter du å samme med linker? Ingen benekter at kriminalitet finnes i oslo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har holdt på slik i stort sett alle tråder han tydelig har en personlig overbevisning om, og uansett hvor mye statestikk eller bevis som legges frem vil han bare fortsette. Ser helt ærlig ikke hvorfor topic ikke har blitt stengt, dette er ikke en debatt men "Glimti's lille hjørne av forumet hvor han og kun han holder sannheten om *Insert topic here*".

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...