Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Fordi det er en by med nesten 700.000 innbyggere....

Det har jo vært dokumentert i tråden at Oslo ikke er voldligere enn andre byer i forhold til innbyggertallet.

Så for å bruke dine ord "lest hele tråden".

 

Fordi Oslo er en relativt stor by, og der bil noe slikt skje. Men nå er statistikken lagt frem. Hvorfor fortsetter du å samme med linker? Ingen benekter at kriminalitet finnes i oslo...

 

Stor og stor... I verdenssammenheng er ikke Oslo engang å regne som en by, men som et tettsted! At den er stor i sammenligning med resten av byene i Norge betyr ikke noe når du begynner å sammenligne med andre byer. Og jeg tok altså utgangspunkt i New York City som er USAs største by og en av verdens største byer. Ta med dere samtidig at USA har mye mer kriminalitet enn andre i-land og da spesielt med tanke på skytevåpen.

 

Alikevel er altså New York City den fredligste storbyen i USA. Jeg snakket om nulltoleransen for kriminalitet som ble innført og sier at det kunne vært gjort i Oslo også. Oslo er ikke i nærheten av den samme størrelsen hverken når du snakker om utstrekkning eller folketall og det er altså mye mindre å holde styr på i Oslo. Klarte lederne av New York City å gjøre det til en mye mer trygg by som befolkningen ble langt stoltere av så klarer vi der her i Oslo og. At det er mer kriminalitet i andre byer er ikke noe argument for at vi skal lukke øynene for det som skjer i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I verdenssammenheng er ikke Oslo engang å regne som en by, men som et tettsted!

Haha, hvor tar du dette fra?

Det er ingen som påstår at Oslo er en stor by i internasjonal sammenheng, men å si at Oslo regnet som ett tettsted blir for dumt.

Ser ikke noe som tilsier at Oslo faller utenfor noen lands "bykrav".

 

Btw så er oslo regnet som en Verdensby eller Global city om du vil.

 

Alikevel er altså New York City den fredligste storbyen i USA.

Alikevel er Oslo fredeligere!

 

Men det at straffenivået i Norge bør heves det er jeg helt klart for.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor og stor... I verdenssammenheng er ikke Oslo engang å regne som en by, men som et tettsted! At den er stor i sammenligning med resten av byene i Norge betyr ikke noe når du begynner å sammenligne med andre byer. Og jeg tok altså utgangspunkt i New York City som er USAs største by og en av verdens største byer. Ta med dere samtidig at USA har mye mer kriminalitet enn andre i-land og da spesielt med tanke på skytevåpen.

 

Det er faktisk bare i Norge, og til dels USA, vi er så opptatt av kommunegrenser. I andre land er det nettopp tettstedet som definerer byen, ikke kommunegrensa. Derfor er Oslo en mellomstor by i internasjonal sammenheng, og også å anse som en verdensby. Den er gjevnstor med flere byer nordmenn tendenserer å kalle enorme.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn USA og NYC hele tiden, når du selv sier de har mer kriminalitet. Dra heller inn Tokyo. Det er en nærmest kriminalitetsløs by, allikevel har den 35 millioner innbyggere - altså over 4 ganger så stor som NYC.

 

Alikevel er altså New York City den fredligste storbyen i USA. Jeg snakket om nulltoleransen for kriminalitet som ble innført og sier at det kunne vært gjort i Oslo også. Oslo er ikke i nærheten av den samme størrelsen hverken når du snakker om utstrekkning eller folketall og det er altså mye mindre å holde styr på i Oslo. Klarte lederne av New York City å gjøre det til en mye mer trygg by som befolkningen ble langt stoltere av så klarer vi der her i Oslo og. At det er mer kriminalitet i andre byer er ikke noe argument for at vi skal lukke øynene for det som skjer i Oslo.

 

Det er også mange andre faktorer enn politi som spiller inn i USA. Se for eksempel på byer som Birmingham og Atlanta. Disse er ikke spesielt store, allikevel er det vanvittig mye kriminalitet. Dette skyldes fattigdom. Slaver som ikke har kommet seg opp i middelklassen siden de ble satt fri. Lignende tendenser har du i Miami. Fattigfolk.

 

I NYC eksisterer dette, men i mindre grad.

 

Kunne godt ha gått inn på positive ting, men da det ikke er et problem man må gjøre noe med synes jeg ikke det er så viktig. Iallefall ikke når det gjelder en debatt og dette er jo nettopp et debattforum.

 

Forøvrig har jeg gått inn på ting jeg mener er fint i Oslo og.

 

Det er bra at du har nevnt ting du liker i Oslo, og det gir jeg deg honnør for. Jeg husker det. Men når tråden heter "en pryd for landet eller en forfallen rønne", skal man komme med innspill fra begge hold. Jeg føler det blir en voldsom enveiskjøring her.

 

Mange uttaler seg uten å ha noen særlig kjennskap til byen, annet enn det de ser i media. Og når byen er 5-6-7 ganger så stor som den nest største i landet, sier det seg selv at den blir dominant. Dette skremmer folk. Men faktisk er den svært trygg i europeisk målestokk, og i mine øyne meget vakker. Dette er jeg ikke alene om å mene.

 

Vi kan si det slik: Turister fra utlandet elsker byen. Turister fra Norge hater den. Hvorfor? Vanskelig å si. Antakeligvis er det fordi nordmenn går rundt i en illusjon som sier at hovedstaden deres er en liten fis som ikke kan drømme om å kalle seg metropol. At den faktisk er en metropol, en verdensby og langt større enn byer de samme menneskene sier er store, tar disse folka rennafart og driter i.

 

Det sier seg selv at det er metropolproblemer i en metropol, men nordmenn dømmer den veldig urettferdig. Det er som å gi hele byens problemer til Fredrikstad kommune. Det er urettferdig, og blir dominant. Men nordmenn glemmer alt det positive, trekker fram alt det negative og sier at Oslo er helt for jævlig, og drømmer om en hovedstad på nivå med Køben og Stockholm. Alt uten å tenke over at de to byene faktisk har større sosiale problemer og mer krim enn Oslo.

 

Jeg aner ikke hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snippet fra den tråden hvor Glimti vil forby russefeiringen:

Er flaskeknusing eit så utbredt problem?

Jepp. Synes jeg ser glasskår over alt for tiden.

Dette er ikke noe problem i Oslo, her har de aller fleste busser hvor man pleier å ha regler som går på at flasker ikke er lov.

 

Oslo den vakre byen uten glasskår ;)

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

40.000 samlet på Youngstorget

 

Den samme følelsen av samhold som etter 22. juli

 

Mens gjerningsmannen satt i tinghuset noen kvartaler unna var 40.000 personer samlet på Youngstorget for å delta i allsangen av «Barn av regnbuen».

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/40000-samlet-pa-Youngstorget-A--Den-samme-folelsen-av-samhold-som-etter-22-juli-6815047.html#.T5nGMqt1D4E

 

Ganske hyggelig by vi bor i gitt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe problem i Oslo, her har de aller fleste busser hvor man pleier å ha regler som går på at flasker ikke er lov.

 

Oslo den vakre byen uten glasskår ;)

 

Har nå sett det sammen med det andre søppelet. Høres ut som en grei bussregel, men nå var det altså ikke busser jeg tenkte på da jeg skrev det der om glasskår. Jeg tenkte mer på fortau, gater, busker, sjøen og slike steder der folk slenger fra seg alt mulig uansett om det er en søppeldunk i nærheten eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er faktisk bare i Norge, og til dels USA, vi er så opptatt av kommunegrenser. I andre land er det nettopp tettstedet som definerer byen, ikke kommunegrensa. Derfor er Oslo en mellomstor by i internasjonal sammenheng, og også å anse som en verdensby. Den er gjevnstor med flere byer nordmenn tendenserer å kalle enorme.

 

Er det bare tettstedet man skal gå utifra blir ikke Oslo rare greiene... Men skal du først gå utifra det de fleste ser på som byen blir det bare sentrum og da snakker du ikke om en særlig stor by. Men det er heller ikke å forvente når man snakker om en by i et land med så liten befolkning som Norge. Dog vokser nok Oslo med årene dersom befolkningsveksten fortsetter å øke.

 

 

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn USA og NYC hele tiden, når du selv sier de har mer kriminalitet. Dra heller inn Tokyo. Det er en nærmest kriminalitetsløs by, allikevel har den 35 millioner innbyggere - altså over 4 ganger så stor som NYC.

For siste gang: Pga. nulltoleransepolitikken ovenfor kriminalitet som gjorde at New York City ble USAs fredligste storby selvom det er den største byen i landet og en av verdens største byer. Jeg mener dette er en model som kan brukes for Oslo.

 

Det er også mange andre faktorer enn politi som spiller inn i USA. Se for eksempel på byer som Birmingham og Atlanta. Disse er ikke spesielt store, allikevel er det vanvittig mye kriminalitet. Dette skyldes fattigdom. Slaver som ikke har kommet seg opp i middelklassen siden de ble satt fri. Lignende tendenser har du i Miami. Fattigfolk.

 

I NYC eksisterer dette, men i mindre grad.

 

 

Det er et problem også i Norge. Bare tenk på alle uteliggerne... Nå er riktignok flere av tiggerne utenlandske som kommer til Norge for å tjene penger på tiggingen, men det er flere norske tiggere også. Utenom det er det flere som lever under fattigdomsgrensen. Men den slags burde vi klare å rydde opp i dersom vi gikk inn for det.

 

Det er bra at du har nevnt ting du liker i Oslo, og det gir jeg deg honnør for. Jeg husker det. Men når tråden heter "en pryd for landet eller en forfallen rønne", skal man komme med innspill fra begge hold. Jeg føler det blir en voldsom enveiskjøring her.

 

 

Rett og slett fordi jeg ikke kommer på så veldig mange ting med Oslo som jeg liker. Jeg synes hovedsakelig den byen er kjedelig, forfallen og stygg!

 

Mange uttaler seg uten å ha noen særlig kjennskap til byen, annet enn det de ser i media. Og når byen er 5-6-7 ganger så stor som den nest største i landet, sier det seg selv at den blir dominant. Dette skremmer folk. Men faktisk er den svært trygg i europeisk målestokk, og i mine øyne meget vakker. Dette er jeg ikke alene om å mene.

 

 

At andre byer uti verden er mindre trygge er ikke et argument for å bagatelisere volden og kriminaliteten i Oslo. Tvert imot fokuseres det altfor, altfor lite på det og det er derfor det ikke blir gjort noe med.

 

Vi kan si det slik: Turister fra utlandet elsker byen. Turister fra Norge hater den. Hvorfor? Vanskelig å si. Antakeligvis er det fordi nordmenn går rundt i en illusjon som sier at hovedstaden deres er en liten fis som ikke kan drømme om å kalle seg metropol. At den faktisk er en metropol, en verdensby og langt større enn byer de samme menneskene sier er store, tar disse folka rennafart og driter i.

 

 

At enhver turist fra utlandet elsker Oslo er latterlig og aldri noe jeg gidder å tenke over engang! Husker jeg leste en artikel fra en turist som var forferdet over alle de narkomane som lå rett ut på gatehjørner akkurat som de var døde... Og alle tiggerne og uteliggerne som blir lagt merke til...

 

Å kalle den en metropol og verdensby er også latterlig. I hvilken grad er Oslo en verdensby? Hvilken oppmerksomhet er det foresten Oslo får internasjonalt utenom utdelingen av Nobels fredspris? Selvsagt har terroren som skjedde fått oppmerksomhet, men hva ellers? Oslo er rett og slett en ubetydelig internasjonalt!

 

Det sier seg selv at det er metropolproblemer i en metropol, men nordmenn dømmer den veldig urettferdig. Det er som å gi hele byens problemer til Fredrikstad kommune. Det er urettferdig, og blir dominant. Men nordmenn glemmer alt det positive, trekker fram alt det negative og sier at Oslo er helt for jævlig, og drømmer om en hovedstad på nivå med Køben og Stockholm. Alt uten å tenke over at de to byene faktisk har større sosiale problemer og mer krim enn Oslo.

 

 

Nå har jeg aldri regnet hverken Stockholm eller København som noe forbildet. Skal man nevne ledende, viktige verdensbyer med storslått arkitektur og imponerende utsende kan man nevne New York City, Los Angeles og Chicago. Også byer som London, Paris og Tokyo er verdt å nevne. Men da vi snakker om lad med langt større befolkning og innflytelse internasjonalt er ikke dette byer som det er verdt å tenke seg at Oslo kan nå opp til.

 

Dog tror jeg byen har håp for fremtiden. Likte flere av forslagene i den artiklen om framtidens Oslo og befolkningen øker jo kraftig. Dog ser jeg helst at det er med vestlige folk.

 

Jeg aner ikke hvorfor.

 

 

Sikkert fordi folk er lei av en by som aldri beveger seg.

Lenke til kommentar

Fordi det er en by med nesten 700.000 innbyggere....

Det har jo vært dokumentert i tråden at Oslo ikke er voldligere enn andre byer i forhold til innbyggertallet.

Så for å bruke dine ord "lest hele tråden".

 

Fordi Oslo er en relativt stor by, og der bil noe slikt skje. Men nå er statistikken lagt frem. Hvorfor fortsetter du å samme med linker? Ingen benekter at kriminalitet finnes i oslo...

 

Stor og stor... I verdenssammenheng er ikke Oslo engang å regne som en by, men som et tettsted! At den er stor i sammenligning med resten av byene i Norge betyr ikke noe når du begynner å sammenligne med andre byer. Og jeg tok altså utgangspunkt i New York City som er USAs største by og en av verdens største byer. Ta med dere samtidig at USA har mye mer kriminalitet enn andre i-land og da spesielt med tanke på skytevåpen.

 

Alikevel er altså New York City den fredligste storbyen i USA. Jeg snakket om nulltoleransen for kriminalitet som ble innført og sier at det kunne vært gjort i Oslo også. Oslo er ikke i nærheten av den samme størrelsen hverken når du snakker om utstrekkning eller folketall og det er altså mye mindre å holde styr på i Oslo. Klarte lederne av New York City å gjøre det til en mye mer trygg by som befolkningen ble langt stoltere av så klarer vi der her i Oslo og. At det er mer kriminalitet i andre byer er ikke noe argument for at vi skal lukke øynene for det som skjer i Oslo.

 

Du svarer ikke på innlegget mitt som du siterer men velger heller å kverulere noe så meningsløst som hva som er stort. Merk at jeg skriver relativt stort, noe som gjør den kveruleringen enda mer meningsløs.

 

Spammingen din med linker er helt uinteressant så lenge du ikke kommer med noe som motstridende ststistikken som blir postet over. Du diskuterer således bare med seg selv da ingen har påstått at det ikke finnes kriminalitet i Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som er poenget ditt? Hva slags svar er det du er ute etter?

 

Å ta opp problemer i byen ved å øegge ut linker til artikler er heller ikke spamming. Du driver ikke å beskylder hverken meg eller andre for det i andre tråder så bare dropp det her også. At du liker Oslo betyr ikke at andre ikke kan linke til artikler som nevner byens problemer.

Lenke til kommentar

Ønsker arbeidsplikt for sosialklienter i Oslo

 

Heretter må sosial-klienter belage seg på å hugge ved, plukke søppel og vaske vegger for å få sosialhjelp. Ap avviser ikke å støtte Høyres pisk.

 

Trine Bjørkevoll har en jobb å gå til. Den heter kort og godt Jobben, og er Frelsesarmeens arbeidstreningstiltak for folk med et rusproblem.

 

- Her ser de det enkelte menneske, og tilrettelegger. Nå har jeg et dårlig ben, og da får jeg jobbe inne på gjenbruksavdelingen. Er jeg bra nok, kan jeg gå ute og plukke søppel, sier Bjørkevoll.

 

Bjørkevoll og andre som mottar sosialhjelp, ble heftig debatter rundt påsketider. Det startet med at Høyre-leder Erna Solberg tok til orde for arbeidsplikt for sosialhjelpsmottagere. De som ikke møter opp uten grunn, må belage seg på å overleve på nødhjelp, altså 70 kroner dagen, mente Solberg. Og høstet storm.

 

Men nå kan ordningen bli en realitet i Oslo. For i forbindelse med bystyremeldingen om temaet som behandles før sommeren, foreslår Høyre aktivitetsplikt fra dag én. Oppgaver som å vaske vekk tagging, klippe gress, hugge ved og måke snø nevnes som aktuelle arbeidsoppgaver.

 

- Poenget er at mottagere av sosialhjelp ikke skal passiviseres. Vi er opptatt av at det skal stilles krav til de som er på ytelser, og at aktiviteten skal være meningsfull og kan øke sjansen for å komme i vanlig arbeid, sier Ola Kvisgaard (H).

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Onsker-arbeidsplikt-for-sosialklienter-i-Oslo-6815129.html

 

Hva mener dere om dette? Jeg synes det er et godt forslag.

 

Stakk kamerat - tatt med GHB

 

Hva kameratene kranglet om evnet de ikke helt å fortelle politiet, men én ble pågrepet siktet for å ha skadet den andre, mens begge mistet dopet sitt.

 

Politiet valgte å bevæpne seg da de ved 19.tiden tosdag fikk melding om knivstikking på Rodeløkka i Oslo.

 

- Patruljen dro våpen fra hylster og anropte gjerningsmannen som løp fra stedet. Det viste seg å ha vært et klammeri med bruk av noen spisse gjenstander uten at noen var kommet alvorlig til skade, sier innsatsleder Lasse Alver i Oslo politidistrikt til Aftenposten.no.

 

En 37-åring ble pågrepet siktet for legemsbeskadigelse.

 

På siktede fant vi flere stjålne kredittkort og vi en flaske med formentlig det narkotiske stoffet GHB, mens det på begge ble funnet også andre stoffer, sier Alver.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Stakk-kamerat---tatt-med-GHB-6815772.html

 

Denne saken endte heldigvis bra, men den slags hendelser viser at det er behov for mer bekjempelse av kriminalitet i Oslo.

Lenke til kommentar

Nå dukker tyvene opp

 

Antall politianmeldte sykkeltyverier har gått ned i Oslo, men tyvene går etter de dyreste doningene.

 

 

I fjor ble 3229 sykkeltyverier meldt til politiet i Oslo. Antall anmeldte sykkeltyverier har gått ned med 10 prosent siden 2010, men syklene som stjeles er dyrere.

 

Ifølge Tryg Forsikring stjeles det flest sykler på vårparten.

 

Ifølge Kvamsvåg er det de fineste syklene som er den store utfordringen. På to år er antallet sykler som er registrert i Falcks sykkelregister med prislapp over 20.000 kroner økt med 50 prosent.

 

Tyvene er frekkere enn noen gang. De stjeler de delene som ikke er låst fast. Sveinung Sørbye, leder av Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min (AISSM) oppfordrer folk til tenke seg nøye om før de setter fra seg kostbare doninger.

 

– Sykkeltyver stjeler det som er enklest å få tak i. Sykler som ikke er låst fast til noe, er enkelt å slenge inn i en varebil. Mange setter fra seg sykkelen i bakgården; det er enkelt å stjele sykler som står uten tilsyn om natten. Flere stjålne sykler selges også over nett, ifølge Sørbye.

 

At antallet anmeldte sykkeltyverier har gått ned er en liten trøst når syklene som stjeles er mer kostbare.

 

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article720365.ece

 

Fint at sykkeltyveriene går ned, men som det nevnes er det ikke mye positivt når det stadig stjeles dyrere sykkler. Nå er jo ikke dette noe nytt. Jeg kjenner selv folk som bor i Oslo og har blitt frastjålet sykklen.

 

Er det noen her som har opplevd det og/eller kjenner til det?

Lenke til kommentar

Ønsker arbeidsplikt for sosialklienter i Oslo

Det stiller jeg meg veldig positiv til.

Man må også være flinkere til å omskolere folk.

 

Syns så ofte man hører om folk som ikke kan drive med det de gjorde pga feks dårlig kne/rygg, men man kan alltids finne noe annet å gjøre for disse folkene hvor de ikke trenger å bære tunge ting ol.

Lenke til kommentar

Et siste bidrag før jeg forlater nettet for en stund. Det dreier seg igjen om arkitektur og utbygging:

 

«Til slutt kan vi gå tørrskodd fra Rådhuset til Bygdøy»

 

Byantikvaren misliker planene om å fylle ut 38 mål i sjøen for å få plass til cruisebåthavn på Filipstad. Hun vil ha et vannregnskap
.

 

Filipstad planlegges bygget ut med opptil 3000 boliger, forretninger, park og cruisebåthavn. Plan- og bygningsetaten (PBE) vil fylle ut sjøen for å få plass til cruisebåthavn på Filipstad. Hovedforslaget innebærer en utfylling på 38,4 mål, som tilsvarer drøyt fem fotballbaner av Ullevål Stadions kaliber.

 

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article713171.ece

 

Hva mener dere om denne ideen? Det ser jo unektelig ganske kult ut på bildet. Anbefaler folk å lese artiklen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...