Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville dere sagt til kjæresten at du synes hun burde prøve å jobbe med overvekten sin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vektoppgang har ingenting med latskap å gjøre desverre.

 

Vel.. Jeg tror ser hva du prøver å si, men den setningen blir feil. Selvfølgelig blir folk feite av latskap i dagens samfunn, dette går jo hånd i hånd med dårlig kosthold.

 

Folk blir late pga de er feite. Når insulinresiviteten blir for stor og cellene i kroppen ikke lystre på insulinet mer, så skyver insulinet næring inn i fettcellene for å få ned blodsukkeret. Feite folk mangler dermed energi til å utføre handlinger og dermed blir late.

 

 

Frukt gjør folk fetere, ikke tynnere. Skal man bli tynnere så må man spise noe som ikke trigger insulin kronisk høyt. Nemlig å kutte på karbs.

 

Frukt gjør folk fetere? Piss, alt med måte.

 

Sleng gjerne med noen kilder på det jeg markerte i bold.

 

En google søk på insulin er ikke så vanskelig.

 

wiki, insulin

Der vil du lese hva insulin gjør, den stopper fettforbrenning. Og den sørger for at kroppen brenner glukose først. Å spise karbs hele tiden gjør at kroppen ikke bruker fett i kroppen. Kroppen lagrer bare fett.

 

Jeg snakker ikke tull nå, jeg selv har vært feit og prøvd å slanke meg, med den troen om kcal inn minus kcal ut, med trening så fikse man alt, men det hjalp ikke, inntil jeg tenkte selv og gjorde research om hvorfor vi blir feite.

 

Å vise hensyn til kcal inn vs kcal ut, er den best beviste vektnedgangmetoden. Hjalp det ikke gjorde du noe feil.

 

Jeg anbefaler heller ingen å hoppe rett på en keto diett. Jeg prøvde det selv i 4 måneder, og jeg følte meg som en hjernedød zombie. Keto er for de som ikke gidder å telle kalorier, og det er absolutt ikke for alle.

 

Energibalanseloven (termodynamikk) gjelder i alle tilfeller uansett. Problemet er at "ekspertene" modellere kroppen våres feil og tror at den er en stor sekk som utvides/krympe alt etter hvor mye du putter i den. Som er egentlig feil.

 

Kroppen har tre måter å lagre energi på når det kommer til masse:

 

1. Glukogenlageret

 

2. Fettceller

 

3. Protein fra muskler

 

For å kunne forbrenne fett og proteiner må glukogenlageret være tomt. Da er insulin ikke tilstedet, men istedenfor glukagon som er det motsatte av insulin, nemlig at den stimulere leveren til å produsere glukose ved hjelp av proteiner, og bruker fett som energi for prossesen. Den produsere nok for hjernen skal kunne ta næring til seg, ettersom hjernen kun kan ta inn ketoner og glukose som energi.

 

En flowchart for å gjøre ting mer forståelig. modelleringavmenneskekr.png

 

Hvis karbohydrattanken(glukogenlageret) blir full og ikke kan ta inn mer karb, sørger insulinet at resten av energi lagres i fetttanken. For å kunne bruke fett og protein, må karbtanken tømmes. Insulinet er satt til = 1. og glukagon, som er det motsatte av insulin, satt til 0. Nå karbtanken er tømt er behovet for insulin ikke tilstedet og dermed går den til 0. Der kommer glukagon =1 inn i bildet og sørger for at leveren begynner å bruke protein og fett til å produsere glukose for hjerne og nervesystemet. Mens resten av kroppen kan bruke fett som energi. Noe som også sørger for stabil blodsukkerverdi og man kraver ikke i hyllene for noe søtt.

 

Når man trener, så tømmer man karbotanken først. Når den er tømt da vil de fleste oppleve en smell og trenger påfyll av energi, men det er da kroppen vil begynne å bruke fett som energi. Men kroppen er ikke vant med å bruke fett hvis den har ikke brukt fett tidligere. Så hvordan den smellen går er veldig individuelt. Har man latt kroppen få justert seg litt på å brenne fett i noen måneder, så er overgangen mindre brutal... nærmest smertefritt.

 

Det er fullt mulig å spise karb og gå ned i vekt. Men det er nesten som å kjøre fra oslo til trondheim med håndbremsa på. Nemlig ikke særlig effektivt. Og man vil oppleve en berg og dalbane mtp sult og blodsukkernivå og sprekker. Undersøkelse viser også de som slanker seg og går tilbake til normale kostholdet vil legge på seg med det de gikk ned pluss noen kg ekstra, og er nærmest bare 3% som holder vekta etter par år.

Så hvilket diet man måtte velge så må man spise den dietten for resten av livet hvis man skal holde vekten. Og da bryter det seg ned til følgende:

Vil folk spise lavkalori og begrense maten til 1300-[hva enn det måtte være] kcal, og sulte. Eller vil folk kutte ned på karbs og spise seg mett med god mat?

 

Dette er kun snakk om vekttap/nedgang. For vektoppgang så gjelder termodynamikken fortsatt. Men man kan spise så mye kcal man vil (helt til man spyr hvis man vil) uten å legge på seg. Hvordan er det mulig? Jo jeg skal fortelle dere:

 

Det folk og eksperter har glemt er: at all energi en person konsumerer (og ikke bruker på arbeid) automatisk ikke havner i fettlagrene.

 

Energi er definert som:

 

E= masse*Cp*Temperatur (i vårt tilfelle)

hvor Cp er spesifikk varmekapasitet av vann,fett,etc.

 

Nøkkelen er kontroll av insulin.

I fravær av insulin som er det eneste fettlagringshormonet som vi har. Da kan ikke massen økes. Hva kan økes da? jo selfølgelig temperaturen.

 

Til dere gutter, hvor ofte har dere kjent at jentene har kaldere hender/fingrer når dere holder dem i hånda?

Til dere jenter, hvor ofte har dere kjent at guttene har varmere hender når dere holder dem i hånda?

De fleste som går over til lavkarbokosthold, kan oppleve mindre kalde lemmer og svettetokter om nettene.

 

Men da spør dere, vil vi ikke ha en høyere kroppstemperatur? Jo, vi vil ha en høyere temperatur, men ikke så mye. Veldig lite økning faktisk, siden vi består stort sett av vann, og vann har veldig stor varmekapasitet. Det vil si det kreves 4,186 kilo joule eller 1kcal for å varme 1 kg vann, en kelvin/celsius grad opp.

 

Hvor mange liter vann er det i kroppen totalt? 50, 60 kg? dvs for å varme opp 60 kg vann opp trengs 60kcal bare for å øke graden opp. I løpet av en time har du brukt 60kcal bare for å holde kroppen 1 grad høyere, gang det med 24 timer i døgnet og du har plutselig brukt 1440 kcal mer i løpet av døgnet. Eller 6027k Joule eller wattsekund. Hvor mye spiser folk? 2000kcal eller 1500kcal pr dag? 0,5 grader celsius opp tilsvarer halve energi forbruket 720kcal.

Poenget er økningen er der men er insignifikant siden lemmene dine fungere som en radiator og stråler ut energi.

 

For å sette ting i perspektiv om vannets varmekapasitet:

En varmeovn på 2000w må bruke underkant 2 sekunder på varme 1 kg vann 1grad opp ved 25 grader celsius. Stål krever bare 460 J for en grad opp pr kg. Vannet tar nesten ti ganger mer energi enn stål for å bli varmet en grad opp!

 

Bare så det er sagt, man kan fortsatt trene og spise karb og holde vekta, så lenge man tømmer karbotanken(glykogenlageret) et par ganger i uken, slik at kroppen ikke lagrer overskuddet i fett.

 

Jeg selv foretrekker å ha glykogenlageret tom og kjøre på fett, fordi man har da større utholdenhet :cool:

 

Edit: Foreslår dere kikker på

Endret av Greddi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har uten tvil kunnskaper innenfor området, men jeg har en liten følelse at enkelte steder så misforstår du. Jeg sier på ingen måte at insulin ikke har en effekt på vekttap, men jeg mener du har overanalysert det og kanskje du har tolket noe av lærdommen litt mer enn du burde.

 

Jeg skumleste gjennom innlegget ditt, og jeg fikk litt flashback tilbake til myten om glykemisk indeks.

Skal se nærmere på innlegget når jeg kommer hjem igjen, er på vei til trening. Men jeg kan hvert fall etterlate deg med et spørsmål (og svar) sendt til min fav. person innenfor fitness og natural bodybuilding, Tom Venuto, som jeg følte falt bra til diskusjonen:

 

http://fitness.gems4friends.com/low-carb-diets-for-weight-loss.html

 

There is no proof of metabolic advantage purely from restrction of carbs and insulin does not lead to obesity in a cause and effect sense, insulin merely plays a role in the process of partioning surplus carbs into fat stores or in suppressing fat release.

 

, when calories are matched, there is little or no difference in fat loss between a high carb and low carb diet, when dietary fats and carbs are the variables manipulated.

Lenke til kommentar

Greddi, det ser ut som du har gjort det litt mer komplisert enn det er.

Det er ikke vanskeligere enn at du får i deg færre kalorier enn du forbrenner. Dette er regelen for vektoppgang og vektnedgang.

Du kan proppe i deg kun karbs, og fortsatt miste vekt. Så lenge du holder deg på riktig kalorimengde.

 

Det er tydelig at du ikke forsto hva jeg skrev på mitt forrige innlegg. Eller så hoppet du over noen linjer her og der :p

 

Jeg skrev at termodynamikkens lov gjelder uansett. Det er fortsatt energibalansen som gjelder. E = kcal inn - kcal ut. Hva kroppen gjør med energien er en annen ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS her..

 

På tide å følge opp denne tråden litt. Har lest gjennom alt og det er mye viss-vass og mange unødvendige kommentarer. Som for eksempel at vi ikke kommer til å være sammen om to år fordi vi er 22-23 år gamle. Pisspreik!!

 

Jeg ville invitert med ut på gåturer eller andre aktiviteter.

 

Jepp det har vi nå begynt med. Og idag har vi besteget et lite fjell sammen, fikk god trim begge to da.

 

Selv prøver jeg å holde det enkelt, ved å drikke mye vann, ha faste måltider, og ha en jevnt økende mengde fysisk aktivitet hver uke. Synes det er nok strev å sørge for at det er variasjon i måltidene, uten å skulle studere næringsinnholdet til hver av de.

 

Det der høres veldig bra ut. Greit å holde det enkelt (hint hint! ;)) Tror vi kan få til det. Men selvfølgelig, jeg kan ikke få hu til å drikke vann hele tiden.. Hadde jo vært fint å ha en imsdal-flaske eller noe å ha med på skolen osv? Men hvordan skal jeg få hu til å gjøre det, uten å si at "det hjelper mot fedmen din"? (btw, hun veier 95 kg og er 175 cm høy, så hun er vel "mer enn overvektig da")

 

Greddi, det ser ut som du har gjort det litt mer komplisert enn det er.

Det er ikke vanskeligere enn at du får i deg færre kalorier enn du forbrenner. Dette er regelen for vektoppgang og vektnedgang.

Du kan proppe i deg kun karbs, og fortsatt miste vekt. Så lenge du holder deg på riktig kalorimengde.

 

Enig der. :)

 

Jeg tenkte også litt på småspising. Jeg har observert at hun har en tendens til å gå og småspise på ting som f.eks. peanøtter, som inneholder en del karbohydrater (?). Så la jeg merke til at hun kjøpte seg ett par pakker med tyggis. Det er jo en fin ting som forhindrer sånn småspising.. Er det en idé å få hu til å fortsette med det? Tenker det kan være til hjelp. :) Og jeg kommer nok ikke til å slutte å kjøpe frukt og sunn mat til hu. Det kan da umulig være dumt? "Frukt gjør folk feite" liksom?? :hmm:

Lenke til kommentar

Antagelig vet hun meget godt hvordan hun selv ser ut, og du kan ikke vite bakgrunnen for at det har blitt slik. Jeg ville vært meget forsiktig med å si noe. Hva med å heller akseptere henne for den hun er og eventuelt foreslå aktiveter dere kan gjøre sammen framfor å påpeke slikt? Jeg hadde personlig blitt veldig støtt av kommentarer av denne karakter av min kropp siden kropp er et svært følsomt tema for meg. Hadde jeg hatt følelsen av at kjæresten min ikke var glad i meg for den jeg var, slik man kan få inntrykk av her, ville jeg kanskje vurdert å slå opp.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Dette er som å balansere på et sverd, du skal trå ekstremt varsomt. Sier du det feil så ender man ikke bare opp med å såre henne, men du risikerer å ødelegge noe av forholdet i samme slengen. Synes du hun har noen kilo for mye så skal jeg love deg at hun synes det samme. Videre vet jeg hvor frustrerende det er å høre maset om at hun gjerne skulle gått ned noen kilo, men så sitter hun og spiser pizza med dressing og annet dritt.

Endret av NoMoreMrniceguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...