Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville dere sagt til kjæresten at du synes hun burde prøve å jobbe med overvekten sin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Possible Troll Incomming.

 

Har du en anelse på hvorfor folk legger på seg? Jeg mener selv om hun blir aktiv er det ikke helt sikker på hun kommer til å gå ned i vekt automatisk. Vektoppgang har ingenting med latskap å gjøre desverre.

 

Du sier selv at dere er i 20 årene. Og det er heller en større sjans for at hun utvikler seg noe sykdommer relatert til kostholdet hun spiser (mtp hun blir større i magen)

Lenke til kommentar

heihei!

 

Har ett spørsmål om dette temaet, overvekt. Jeg er sammen med en jente nå, som jeg er utrolig glad i. Hun er litt overvektig, særlig i mage-området. Det er ikke sånn at jeg vurderer å ikke være sammen med hu av den grunn, men jeg synes det er på tide at jeg hjelper hu med å gjøre noe med det. Jeg har kjent hu i over ett halvt år, og har vært kjærester i 2 måneder. Vi har det kjempefint sammen, og jeg tror dette er den rette for meg. Hun er 23, og har fortsatt hele livet foran seg.

 

Men i det siste har jeg lagt merke til at hun har lagt på seg enda litt mer, ser det mer og mer under haka nå, og det er ikke bra for hun. Hu spiser ikke mye, men er heller ikke i mye aktivitet. Jeg tenker at det nå er ett fint tidspunkt å begynne å trene litt, frem mot sommeren osv, og hvis vi gifter oss og stifter familie iløpet av noen år, så er det fort gjort å bli VELDIG stor da, sant? Så jeg tenker på å foreslå å begynne å jogge sammen med hu? Hva tenker dere om dette? Jeg trenger å trene kondisjonen min, og hu trenger å legge av noen kilo - er ikke det en god ide å trene sammen noen ganger (jogge 3 ganger kanskje, også innebandy en dag) i uka da? :)

 

Mvh. usikker kjæreste

Høres ut som hun spiser feil mat. Burde prioritere det først.

Lenke til kommentar

Hun kommer bare til å bli feitere og feitere.

Det går bare en vei.

 

Feite folk svetter jævlig mye.

Det er ingenting som er mer udelikat enn å skulle gi ei dame en klem, og så oppdage når du holder rundt henne at du blir våt på hendene, fordi det renner svette av henne fra armhulene etc...

 

Så med mindre du har lyst å gå til sengs med ei illeluktende og feit dame til stadighet, så må du bare finne deg en annen..

 

Slik jeg ser det har du egentlig ikke noe å tape på å fortelle henne at hun må slanke seg, om hun blir fornærmet og drar sin kos er du jo kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Hun kommer bare til å bli feitere og feitere.

Det går bare en vei.

 

Feite folk svetter jævlig mye.

Det er ingenting som er mer udelikat enn å skulle gi ei dame en klem, og så oppdage når du holder rundt henne at du blir våt på hendene, fordi det renner svette av henne fra armhulene etc...

 

Så med mindre du har lyst å gå til sengs med ei illeluktende og feit dame til stadighet, så må du bare finne deg en annen..

 

Slik jeg ser det har du egentlig ikke noe å tape på å fortelle henne at hun må slanke seg, om hun blir fornærmet og drar sin kos er du jo kvitt problemet.

 

Har du hørt på makan da? :dontgetit: For det første, hvorfor sier du at hun "kommer bare til å bli feitere og feitere"? Hun gikk ned 5 kilo fra i sommer og til jul, så nei.. Men hun er fortsatt ganske overvektig og jeg vil hjelpe hu med dette. Hun svetter ikke mye, for hun er ikke superfeit heller. Men helt klart overvektig..

Og jeg har ingen planer om å gjøre hu fornærmet, for jeg elsker hu og jeg tror jeg kommer til å være med hu resten av livet. Sånn ser det ut nå hvertfall. Men jeg tror dette løser seg. Hun skal fortsette og gå frem og tilbake til skolen, og vi skal begynne å gå turer sammen ellers også fremover. Så får jeg hjelpe hu med maten, gjøre så hu får gode matvaner. Kanskje jeg skal hjelpe til med å f.eks. kjøpe inn frukt osv til henne?

Lenke til kommentar

Sørg for at dere begge går inn for å være sunne og friske. Det er langt lettere å få noen med på en trimtur enn det er å be dem om å gå den selv. Og lettere å få dem til å spise sunt hvis du også gjør det. Lettere å holde seg selv sunn også hvis du gjør det sammen med noen andre.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

hvorfor sier du at hun "kommer bare til å bli feitere og feitere"?

 

Hun er 23. Kvinnfolk pleier å holde seg bra til de er ca 25-26, og derfra og ut eser de ut som ballonger. Hvis hun allerede er plaget med fedme ved 23 års alder, så er det et dårlig tegn.

 

jeg elsker hu og jeg tror jeg kommer til å være med hu resten av livet.

 

Jeg er litt eldre enn deg. Trust me. Hvis dere bare er 23.. er dere ikke sammen om to år.

 

gjøre så hu får gode matvaner.

 

Folk forandrer seg ikke. Vaner heter vaner for en grunn.

Kvinnfolk gjør ofte den tabben at de tror de kan forandre en mann, men kan de det? Nei.

Ikke gå i samme fella.

 

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye hun veier og hvor høy hun er.

Veier hun f ex 95 kilo og er 1.70 høy (bmi = 32,9)... så er det snakk om fedme, ikke overvekt. Fedme og overvekt er to forskjellige ting.

Overvekt på en kvinne er f ex når hun er 70-75 kilo og 1.65 høy (bmi 27.5+- ). Da snakker man om et par kilo ekstra, da kalles det overvekt.

Fedme er trinnet over overvekt.

Fedme er en medisinsk tilstand der overflødig kroppsfett har samlet seg i den grad at det kan ha en negativ effekt på helse, og kan føre til redusert levealder og / eller økte helseproblemer. [1] [2] Kroppsmasseindeks (BMI), en måling som sammenligner vekt og høyde, definerer mennesker som overvektige når BMI er mellom 25 kg / m 2 og 30 kg / m 2, og svært overvektige når BMI er større enn 30 kg / m 2. [3]

http://no.wikipedia.org/wiki/Fedme

 

Kanskje du er forelska nå, men det beste for deg er jo om dama er slank og fin! Om en stund vil du synes hun er mer og mer motbydelig, at hun er eklere og eklere, og du vil få mindre og mindre lyst til å ha sex med henne.

Når hun ligger der i flekkete joggebukse og spiser iskrem rett fra 3-litersdunken, og lukter tre dager gammel svette, mens vekta bare går oppover og oppover.. da er det for seint å angre hvis du har fått henne på tjukken.

Tenk over realitetene! Du fortjener ei slank og fin dame du også. Ikke straff deg selv, velg en positiv fremtid!

 

BMI Klassifisering

<18,5 undervektig

18,5-24,9 normal vekt

25,0-29,9 overvektig

30,0-34,9 klasse I fedme

35,0-39,9 klasse II fedme

≥ 40,0 klasse III fedme

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

jeg elsker hu og jeg tror jeg kommer til å være med hu resten av livet.

 

Jeg er litt eldre enn deg. Trust me. Hvis dere bare er 23.. er dere ikke sammen om to år.

 

Det er mulig du har erfaring som tilsier det, men det finnes nok av eksempler på par som har vært sammen hele sitt voksne liv. Det er mulig. Riktignok må det ikke tas for gitt at alt kommer til å gå bra av seg selv.

 

Folk forandrer seg ikke.

 

Svært så pessimistisk du er. Det kan være en grei "rule of thumb", men hvis folk virkelig gjør en innsats, så kan mye skje.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hun kommer bare til å bli feitere og feitere.

Det går bare en vei.

 

Feite folk svetter jævlig mye.

Det er ingenting som er mer udelikat enn å skulle gi ei dame en klem, og så oppdage når du holder rundt henne at du blir våt på hendene, fordi det renner svette av henne fra armhulene etc...

 

Så med mindre du har lyst å gå til sengs med ei illeluktende og feit dame til stadighet, så må du bare finne deg en annen..

 

Slik jeg ser det har du egentlig ikke noe å tape på å fortelle henne at hun må slanke seg, om hun blir fornærmet og drar sin kos er du jo kvitt problemet.

 

Har du hørt på makan da? :dontgetit: For det første, hvorfor sier du at hun "kommer bare til å bli feitere og feitere"? Hun gikk ned 5 kilo fra i sommer og til jul, så nei.. Men hun er fortsatt ganske overvektig og jeg vil hjelpe hu med dette. Hun svetter ikke mye, for hun er ikke superfeit heller. Men helt klart overvektig..

Og jeg har ingen planer om å gjøre hu fornærmet, for jeg elsker hu og jeg tror jeg kommer til å være med hu resten av livet. Sånn ser det ut nå hvertfall. Men jeg tror dette løser seg. Hun skal fortsette og gå frem og tilbake til skolen, og vi skal begynne å gå turer sammen ellers også fremover. Så får jeg hjelpe hu med maten, gjøre så hu får gode matvaner. Kanskje jeg skal hjelpe til med å f.eks. kjøpe inn frukt osv til henne?

 

Frukt gjør folk fetere, ikke tynnere. Skal man bli tynnere så må man spise noe som ikke trigger insulin kronisk høyt. Nemlig å kutte på karbs.

 

Jeg foreslår du gjør litt mer research om dette emne før du går den veien, med å prøve slanke kjæresten. Fordi den paradign som statens kostholdsråd promotere er basert på 60 år gammel vitenskap som er anslått feil (dårlig forskning med manipulerende data). Bare synd de i UiO ikke følger med på de siste årene med forskning innen dette emnet.

 

Du kan google insulin, lavkarbo/LCHF, Diabetes, KOS (Foreningen for Kostreform for sukkersyke og fedme).

 

Jeg snakker ikke tull nå, jeg selv har vært feit og prøvd å slanke meg, med den troen om kcal inn minus kcal ut, med trening så fikse man alt, men det hjalp ikke, inntil jeg tenkte selv og gjorde research om hvorfor vi blir feite.

 

Alt du har lært på skolen om ernæring vil bli snudd på hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frukt gjør folk fetere, ikke tynnere. Skal man bli tynnere så må man spise noe som ikke trigger insulin kronisk høyt. Nemlig å kutte på karbs.

 

Det er vel ikke akkurat sant, noe frukt kan hjelpe til med å gjøre deg feitere, men mye annen frukt hjelper deg mot å grafse i deg masse sjokolade og potetgull istedet, som vi vet uten tvil er langt verre.

 

Det å kutte ut karbohydrater er heller ikke så veldig lurt hvis man ikke er innstilt på å gjøre det om til en livsstil, ikke en kjapp-fiks-diett. Grønnsaker er btw proppfulle av karbohydrater, så da må man jo kutte ut det og og ikke bare pasta, ris og poteter.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat sant, noe frukt kan hjelpe til med å gjøre deg feitere, men mye annen frukt hjelper deg mot å grafse i deg masse sjokolade og potetgull istedet, som vi vet uten tvil er langt verre.

 

Det å kutte ut karbohydrater er heller ikke så veldig lurt hvis man ikke er innstilt på å gjøre det om til en livsstil, ikke en kjapp-fiks-diett. Grønnsaker er btw proppfulle av karbohydrater, så da må man jo kutte ut det og og ikke bare pasta, ris og poteter.

Søtlig frukt som inneholder sukker (eple, banan, appelsin osv) gjør folk feite. Å kjøre på karbs vil opprettholde karb behovet. Man vil fortsatt crave for søtt hvis man spise noe som inneholder karbs.

 

Grønnsaker som vokser over jorden er ikke proppfulle av karbohydrater de innholder lite karbs pr 100g og er lavglymetiske. Grønnsaker som vokser under jorden er proppfull av karbo. Det er viktig å skille på dem.

 

Igjen, det eneste fettlagringhormonet vi har er insulin, ved å spise mat som trigger den, gjør at vi øker kroppsmassen.

 

Jeg er enig at hvis man skal gå inn for å kutte ned karbohydrater så må man være 100% innstilt på å gjør en livstilendring.

Det eneste jeg kan foreslå til TS er å selv gjør research, og selv starter med sunn livstil med trening og riktig kosthold, og håper at kjæresten følger med og blir insperert.

Lenke til kommentar

Vektoppgang har ingenting med latskap å gjøre desverre.

 

Vel.. Jeg tror ser hva du prøver å si, men den setningen blir feil. Selvfølgelig blir folk feite av latskap i dagens samfunn, dette går jo hånd i hånd med dårlig kosthold.

 

Frukt gjør folk fetere, ikke tynnere. Skal man bli tynnere så må man spise noe som ikke trigger insulin kronisk høyt. Nemlig å kutte på karbs.

 

Frukt gjør folk fetere? Piss, alt med måte.

 

Sleng gjerne med noen kilder på det jeg markerte i bold.

 

Jeg snakker ikke tull nå, jeg selv har vært feit og prøvd å slanke meg, med den troen om kcal inn minus kcal ut, med trening så fikse man alt, men det hjalp ikke, inntil jeg tenkte selv og gjorde research om hvorfor vi blir feite.

 

Å vise hensyn til kcal inn vs kcal ut, er den best beviste vektnedgangmetoden. Hjalp det ikke gjorde du noe feil.

 

Jeg anbefaler heller ingen å hoppe rett på en keto diett. Jeg prøvde det selv i 4 måneder, og jeg følte meg som en hjernedød zombie. Keto er for de som ikke gidder å telle kalorier, og det er absolutt ikke for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...