Gå til innhold

Få et sunnere forhold til World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Konklusjonen er enkel. WoW tiltrekker seg mange mennesker som er i en svak posisjon og er et sterkt middel som gjør det vansklig for disse menneskene å komme seg videre til ditt de egentlig vil. Det er ikke et godt hjelpemiddel iallefall. Innlegget til trådstarter var vel rettet mot dem også.

 

Vanvittig med barnslig kverulering her. Hva med å bare rose folk for at de vil prøve å hjelpe for en gang skyld ?

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du var den første som kalte noen idiot eller lignende i denne tråden cuadro. Så ikke kom inn i en tråd som en rettferdighetens ridder og beskyld andre for å spre "galle", når du er den første i tråden som nedverdiger den med slike utsagn.

 

En idiot er en som er ignorant til noe. Vi er helt uenige i hva som nedverdiger tråden.

 

Du får ta resten på PM om du skulle ønske å være reddende ridder. Dette er tåpelig.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Kloffsk: Det er givende for de 5000 spillerne som er på toppen i raidingen og for noen av de som satser hardt på arena. For de resterende millioner som spiller så er det tidsfordriv (bortkastet tid om du vil) på lik linje med andre tidsfordriv.

 

 

 

TS bør ikke sette folk i en bås da det er store forskjeller mellom den enkelte.

 

Selv om jeg kan skrive 50 sider med argumenter for hvorfor religion er både idiotisk og skadelig så betyr det ikke at det er verken riktig eller fornuftig å gjøre det. Folk bør velge for seg selv uten at andre skal bry seg. Folk kan passe på seg seg og sitt og ikke stikke nesen opp i andre sine saker.

 

Jeg vil gjerne se på når TS skal akselere en bil opp i 200 km/t på glatt føre.

 

Ser ikke bort ifra at TS verken har kjørt bil eller spilt WoW og derfor mangler grunnlag i å uttale seg om begge deler. Denne tråden er lite annet enn synsing og subjektive meninger, les: verdiløs.

 

Kanskje vi skal opprette følgende tråder?

 

-Få et sunnere forhold til å kjøre bil

-Få et sunnere forhold til mat

-Få et sunnere forhold til religion

-Få et sunnere forhold til politikk

-Få et sunnere forhold til kapitalisme

-Få et sunnere forhold til globalisme

-Få et sunnere forhold til samfunnsindoktrinering

 

Det går ikke an å ha noe sunt forhold til WoW. Enten så spiller man, eller så gjlør man det ikke. Dersom man velger å spille så er det en rekke faste oppgaver som er påkrevd for å få noe ut av spillingen. Hvis man ikke har tenkt å gjøre dette bør man med stor fordel legge bort WoW og finne frem et mer casual spill.

 

Med tanke på den ekstreme kritikken på 80- og 90-tallet rettet mot konsollspill og de første voldelige FPS-spillene så har spillutviklingen nå eskalert. I gamle dager så spilte man gjennom et spill på 5-30 minutter (kanskje en time dersom man var middelmådig eller rett og slett dårlig). Enkelte spill tok noen timer å komme igjennom. "Problemet" den gang var at gamere konkurrerte i å bli best i spillet (runde på kortest mulig tid med best mulig poengsum osv). Eller så spilte de mange spill etterhverandre. Fordelen den gangen var at det var mye enklere å avbryte dersom noe annet og mer givende dukket opp.

Slik spillene blir designet i dag så kommer man ikke gjennom om man så spiller 24/7 365 dager i året. Det går ikke an å ha noe sunt forhold til MMO pga måten det er bygd opp og løsningen er ikke å få et sunnere forhold til MMO men å velge en mer passende spillsjanger.

 

Ser ikke bort ifra at flertallet som har prøvd WoW på forhåd ikke skjønte hvor omfattende MMO er og at de rett og slett valgte å prøve et spill i feil sjanger. Mange som har gått i den fellen pga at WoW er populært.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvorfor er det givende for dem? Det er noen "helter" i SC2 f.eks i Sør-Korea, men disse vil bli glemt.

 

Alle vil bli "glemt" en dag. Hva som er givende for enkeltindivider er vel helt opp til dem selv? Det er mennesker som syntes det er givende å samle på frimerker, forske på ulike mosetyper, samle på servietter osv.. Ingen kan si til dem at det de gjør ikke er givende for den personen det gjelder, bare fordi du ikke er enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å i det hele tatt anta at det er noe mer givende over å følge samfunnets strukturelle normer ved å skaffe seg jobb, kjæreste, barn, båt og bil - enn det man får fra å dedikere fritid til spill eller lignende.. Det er ganske så å leve i sin egen boble, ja. Godt innlegg, Christeven.

 

Mange sier at jeg ikke får noe igjen av å dinge lvl 70, lvl 80 og lvl 85. At det er ingenting jeg kan bruke fra det å ha en CS-clan, eller det å være i et WC3-team. Det er ingenting jeg får igjen fra dette i det virkelige liv. Hvor ignorant er ikke dette? Underholdning er helt virkelig, det, og det er det vi får igjen fra dette.

Lenke til kommentar

En vesentlig forskjell er at de som samler på frimerker og mose gjør dette som en hobby, i tillegg til utdanning og jobb. De som er rangert høyest i SC2 og WoW har ikke tid til annet enn gaming. Disse vil da sitte igjen med null den dagen spillet ikke er populært lenger.

 

edit: Å spille på hobbybasis blir selvsagt noe annet. Da kan det nok være like givende som å være sportsinteressert, selv om det nok tvilsomt appellerer i like stor grad til fysisk fostring. (Ja, det er mange sofahelter også ...)

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange som kun spiller wow? Ikke skole eller jobb. Korriger meg om jeg tar feil. Vet at flere av de "heltene" du nevnte tidligere fra sør-korea tjener gode penger på spillingen, så de får definitivt noe igjen for det utover underholdningsverdien.

 

Vil tro at 99% av de som spiller wow gjør dette ved siden av skole/jobb, uten noe kilde til tallet. Selv om det helt sikker er veldig mange som har dette som klart største tidsfordriv utenom jobb/skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal ned den filosofiske ruta, noke du heilt tydeligvis gjer, så må du også vere enig i at WoW er like lite skadelig som tv, som stort sett alt av hobbyaktiviteter generelt egentlig.

 

Det er personen det kommer an på. Så spørsmålet ditt stilt på gata "Er WoW skadelig?" ville det naturlige svaret vere nei. Kva ein person gjer med det derimot...

 

Jeg trenger ikke å være enig med det. For det første mener jeg at verken wow eller TV er lite skadelig, TV blir av noen forskere sett på som mer skadelig enn tobakk og alkohol.

Og for det andre så er det store forskjeller mellom MMO-spill og TV som gjør det vanskeligere å begrense tidsbruket.

 

Den einaste måten WoW er skadelig på er om du kutter pulsårene med cdane som følger med.

Det er personen som speler spelet som gjer det farlig. På samme måte som tv. Tobakk og alkohol er berre en latterlig sammenligning, sidan det er å utsette kroppen for direkte skade. Hadde WoW ført til kols, kunne vi snakka.

 

For å bruke et godt gammalt uttrykk, guns dont kill people, people kill people.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"But having a gun shure helps."

 

Debatten hviler på allerede vage og forskjellige forståelser om hva som er sunt og usunt, på hva som er et godt liv og hva som er et dårlig liv og så videre. Det er i det hele tatt tåpelig å si at "wow er skadelig fordi det er avhengighetsskapende". At noe er avhengighetsskapende sier ikke i seg selv at det er negativt.

 

Jeg er også svært "avhengig" av seksuelle opplevelser, men jeg gjør ingenting annet enn å nyte det.

Lenke til kommentar

Selv om jeg kan skrive 50 sider med argumenter for hvorfor religion er både idiotisk og skadelig så betyr det ikke at det er verken riktig eller fornuftig å gjøre det. Folk bør velge for seg selv uten at andre skal bry seg. Folk kan passe på seg seg og sitt og ikke stikke nesen opp i andre sine saker.

 

Jeg vil gjerne se på når TS skal akselere en bil opp i 200 km/t på glatt føre.

 

Ser ikke bort ifra at TS verken har kjørt bil eller spilt WoW og derfor mangler grunnlag i å uttale seg om begge deler. Denne tråden er lite annet enn synsing og subjektive meninger, les: verdiløs.

 

Kanskje vi skal opprette følgende tråder?

 

-Få et sunnere forhold til å kjøre bil

-Få et sunnere forhold til mat

-Få et sunnere forhold til religion

 

 

Fordelen den gangen var at det var mye enklere å avbryte dersom noe annet og mer givende dukket opp.

Slik spillene blir designet i dag så kommer man ikke gjennom om man så spiller 24/7 365 dager i året. Det går ikke an å ha noe sunt forhold til MMO pga måten det er bygd opp og løsningen er ikke å få et sunnere forhold til MMO men å velge en mer passende spillsjanger.

 

Ser ikke bort ifra at flertallet som har prøvd WoW på forhåd ikke skjønte hvor omfattende MMO er og at de rett og slett valgte å prøve et spill i feil sjanger. Mange som har gått i den fellen pga at WoW er populært.

 

Jeg syntes og folk kan passe sine egne saker, det er for eksempel mange som har klikket seg inn på denne tråden som fint kunne latt være å stikke nesen i andre sine saker.

 

 

Poenget er nettopp at jeg ikke ville ha akselerert en bil opp i 200km/h på glatt føre.

Og at jeg ikke ville ha joinet et hardcore raid guild om jeg ikke hadde tid til det..

 

Du må gjerne starte tråder om hvordan å få et sunnere forhold til bilkjøring eller mat dersom du har lyst å dele dine kunnskaper eller erfaringer om emnet. Ikke noe galt i det..

 

Dersom man velger å spille så er det en rekke faste oppgaver som er påkrevd for å få noe ut av spillingen.

Dette kan godt stemme for deg men det er spillere som ikke bryr seg om daily quester, weekly raids, daily dungeon, daily battleground, weekly arena og lignende. De logger inn for å ha det gøy og logger ut når de vil gjøre på noe annet, de har ikke en liste over "plikter" eller gjøremål som de må gjøre.

For noen er det eneste de ønsker å få ut av spillingen litt moro og ikke bedre items. Mens andre ønsker bedre items men ikke har noe hastverk, de kan spille 1 time i måneden og avansere snegletregt.

 

Slik spillene blir designet i dag så kommer man ikke gjennom om man så spiller 24/7 365 dager i året.

Hvorfor skal målet være å komme gjennom? Har du spilt spillet? Isåfall - hvordan har du klart å unngå å få med deg at ikke alle prøver eller stresser for å "komme gjennom" spillet?

Det kan godt hende at du og alle i guilden din prøver å komme gjennom alt så fort som mulig men dere er langt ifra representative for wow-spillere.

 

Fordelen den gangen var at det var mye enklere å avbryte dersom noe annet og mer givende dukket opp.

Når jeg spilte wow så slo jeg av hvis noe annet dukket opp. Stort sett befant jeg meg i en dungeon, i arena, i battleground eller i daily quest grind. Jeg hadde ikke lyst på honor (hadde cap), gull (ingenting å bruke det på), arena-poeng (gadd ikke bruke tid på rating) og ville heller ikke ha emblems fra heroic dungeons. Dermed var det ikke noe behov for å "spille ferdig" noe som helst men jeg kunne avbryte alt midt i uten å gå glipp av noe.

Men det er ikke alle som spilte på denne måten, mange føler et behov for å spille ferdig det de holder på med før de kan logge ut og det kan ta mange timer. Så jeg er enig med at det var enklere å slå av spill før MMO-spill ble lansert.

 

 

Det går ikke an å ha noe sunt forhold til WoW. Enten så spiller man, eller så gjlør man det ikke. Dersom man velger å spille så er det en rekke faste oppgaver som er påkrevd for å få noe ut av spillingen. Hvis man ikke har tenkt å gjøre dette bør man med stor fordel legge bort WoW og finne frem et mer casual spill.

Diskutabelt.. Men et neglisjerbart usunt forhold til spillet er iallefall mulig. WoW er et ganske casual spill på mange måter, du trenger ikke å være langtids pcnerd for å klare å spille det. Det kan være det aller første spillet du spiller.. Og ingenting er påkrevd å gjøre. Når jeg og kjæresten spilte sammen brukte vi et år på å komme til lvl 60, vi logget vanligvis inn når det var dårlig vær og spilte litt. Absolutt ingenting var påkrevd å gjøre...

 

Hvis du vil bli god så kan saken være en annen, men ikke alle føler et behov for å bli god i et dataspill.

 

 

 

Det virker for meg som at du ikke er klar over at folk spiller spill på forskjellig vis, det finnes spillere som spiller på vidt forskjellig måte fra deg. Alt du har skrevet kunne muligens stemme dersom alle hadde hatt dine spillevaner men det har vi ikke.

 

 

 

"But having a gun shure helps."

 

Debatten hviler på allerede vage og forskjellige forståelser om hva som er sunt og usunt, på hva som er et godt liv og hva som er et dårlig liv og så videre. Det er i det hele tatt tåpelig å si at "wow er skadelig fordi det er avhengighetsskapende". At noe er avhengighetsskapende sier ikke i seg selv at det er negativt.

 

Jeg er også svært "avhengig" av seksuelle opplevelser, men jeg gjør ingenting annet enn å nyte det.

 

Helt enig.

Jeg er den eneste som har skilt mellom avhengighet og sykelig avhengighet i denne tråden.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Å i det hele tatt anta at det er noe mer givende over å følge samfunnets strukturelle normer ved å skaffe seg jobb, kjæreste, barn, båt og bil - enn det man får fra å dedikere fritid til spill eller lignende.. Det er ganske så å leve i sin egen boble, ja.

Det er uendelig mye mer givende å få et barn, f.eks, enn å dedikere fritid til et spill. Kan bare anta at du selv ikke har barn (og hvis du har barn syns jeg synd på barnet). Og uttrykket "leve i sin egen boble" er sublimt ironisk i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Er du fullstendig ute av stand til å reflektere over ulike subjektive oppfatninger over verdi og mening?

 

Du kan i det minste forsøke å argumentere for dine arrogante, selv-sentrerte holdninger.

 

Han har rett og det er du som er ute av stand til å reflektere..

 

Det blir som en junkie som mener det viktigste og største i livet er å få seg neste dose. Alt annet som jobb, venner, familie, hobbyer og lignende er helt uvesentlig og bortkastet tid..

 

Føltes det riktig for junkien? Ja..

Er det riktig likevel? Nei..

 

Når det gjelder hvem som lever i en boble så kan du diskutere det, at du lever i en boble hvis du ikke bruker hele dagen innendørs forran en tv eller pc.. Men de fleste vil si det er omvendt, at det er den som kun er inne som lever i en boble.

Lenke til kommentar

Er du fullstendig ute av stand til å reflektere over ulike subjektive oppfatninger over verdi og mening?

 

Du kan i det minste forsøke å argumentere for dine arrogante, selv-sentrerte holdninger.

 

Han har rett og det er du som er ute av stand til å reflektere..

 

Det blir som en junkie som mener det viktigste og største i livet er å få seg neste dose. Alt annet som jobb, venner, familie, hobbyer og lignende er helt uvesentlig og bortkastet tid..

 

Føltes det riktig for junkien? Ja..

Er det riktig likevel? Nei..

 

Når det gjelder hvem som lever i en boble så kan du diskutere det, at du lever i en boble hvis du ikke bruker hele dagen innendørs forran en tv eller pc.. Men de fleste vil si det er omvendt, at det er den som kun er inne som lever i en boble.

 

Du får dra med deg herseteknikker og stråmenn en annen plass. Og det jeg gjør er per definisjon å reflektere, så ikke kom med den:

 

Riktig for hvem? Hvordan kan du si at noe ikke er riktig - hva baserer du denne antagelsen på? Jeg gir blanke søren i hva meningsfellet sier; hevder du at det eksisterer et konkrèt skille mellom rett og galt, så er dette nærmest en religiøs påstand.

 

Det er også svært skittent å dra noe ut av sin sammenheng, for å fremme et poeng (stråmann). Jeg tror mitt opprinnelige poeng vil stå mye tydeligere under dette sitatet:

 

Mange sier at jeg ikke får noe igjen av å dinge lvl 70, lvl 80 og lvl 85. At det er ingenting jeg kan bruke fra det å ha en CS-clan, eller det å være i et WC3-team. Det er ingenting jeg får igjen fra dette i det virkelige liv. Hvor ignorant er ikke dette? Underholdning er helt virkelig, det, og det er det vi får igjen fra dette.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Helt enig.

Jeg er den eneste som har skilt mellom avhengighet og sykelig avhengighet i denne tråden.

 

At du sammenligner WoW med både alkohol, tobakk og bilkøyring beviser jo det motsatte.

 

Enig i at WoW kan misbrukast, og gjer folk avhengig, men det er avhengig av personen. Her skiller jo du like lite som nordmenn som meiner alle muslimer er terrorister.

 

Egentlig så verken skiller du, eller har begrep om forskjeller.

 

Det er dette berømte skillet du ikkje klarer å sjå, som gjer den tråden her så lang, så altfor altfor lang. Og om du no mot formodning evner å sjå skillet, så må du for all klare å uttrykke det langt bedre. Per no er det jo berre videreført vås det du svarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får dra med deg herseteknikker og stråmenn en annen plass. Og det jeg gjør er per definisjon å reflektere, så ikke kom med den:

 

Riktig for hvem? Hvordan kan du si at noe ikke er riktig - hva baserer du denne antagelsen på? Jeg gir blanke søren i hva meningsfellet sier; hevder du at det eksisterer et konkrèt skille mellom rett og galt, så er dette nærmest en religiøs påstand.

 

Det er også svært skittent å dra noe ut av sin sammenheng, for å fremme et poeng (stråmann). Jeg tror mitt opprinnelige poeng vil stå mye tydeligere under dette sitatet:

 

Ja, det er et konkret skille mellom rett og galt. Det er galt å gjøre ting du angrer på.. Basert på hvor mange som går i akkurat dine sko og som senere angrer på hva de har gjort (eller egentlig hva de ikke har gjort) så vil du nesten helt sikkert etter hvert også angre og derfor er det galt.

 

Du har ett i at du får underholdning ut av spillet, så tiden er mer eller mindre like bortkastet som tiden som går med til andre former for underholdning. Problemet for mange er at de prioriterer denne formen for underholdning så høyt i dagliglivet at de kommer i ulage.

 

Jeg syntes mer det virker som at du bortforklarer og rettferdiggjør en avhengighet uansett hva som skal til, enn at du reflekterer.. Skulle du reflektert måtte du ha vært åpen for andre muligheten men den eneste muligheten du reflekterer rundt er at det er helt greit å game wow alt du orker uansett.. Da er du biased fra starten og jeg ser ikke på det som spesielt reflekterende, du tenker ikke på noe nytt eller oppdager noe nytt du bare forsvarer ditt eksisterende syn.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...