Gå til innhold

Ang. Parkering - kan man skrive eget skilt?


peace2

Anbefalte innlegg

Send REGNR "regnr på bilen" til 2282.

Følgende opplysninger inngår i en standard svarmelding:

Registreringsnummer

Merke

Navn på eier av kjøretøy

Bostedskommune til eier av kjøretøy

Når kjøretøyet sist ble EU-godkjent

Frist for når kjøretøy skal være EU-godkjent neste gang

Skyldig årsavgift

Omregistreringsavgift for kjøretøyet

 

bruk dette til å finne tlfnummer og send en SMS ang borttauing om den ikke fjernes snarest..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har problemer med å finne skikkelig lovhjemmel som gir eit skikkelig grunnlag for borttauing av biler som har parkert på privat grunn.

 

Av det som eg har funnet ut er at politiet har myndigheit til å fjerne biler etter vegtrafikklova § 37 c der det står:

"som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud."

 

Men, det står ingenting der om at du som privatperson kan få fjerna feilparkerte bilar utan å gå via politiet.

 

Ellers så kan du sidan dette er privat grunn, eller rettare sakt grunn som du disponerer etter den alminnelige eiendomsretten lage eigne bestemmelser om bruken av området.

For parkering så vil dette reint praktisk bli gjort ved å lage eit skilt der det er oppslått parkeringsbestemmelser.

Der kan du då avtalefeste din rett til å fjerne bilar som ikkje parkerer etter bestemmelsane du har satt.

Ulempen her er vel at du må kunne vise til at din parkeringsavtale var godt synleg slik at bilføreren med høg sannsynlegheit har eller burde sett parkeringsbestemmelsane dine.

 

Bortsett frå dette så finner eg ikkje i farta noken handfast paragraf som du kan vise til for å få fjerna biler for eigaren si rekning.

 

Det å låse fast bilar trur eg at eg vil fråråde sidan du då fort kan risikere å få ein motannmeldelse for f.eks skadeverk sidan ein fastlåst bil ikkje lenger kan benyttasts slik som den er tiltenkt sidan du då har gjort endringar på bilen (sette på lås).

Tjuveri kan kanskje også være aktuellt, men eg er litt usikker på om tjuveri krever at gjenstanden skal fjernast eller om det er nok at du som her låserfast eller på anna måte hindrer eigaren i å bruke bilen sin.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Du kan jo alltids smelle opp et skilt med advarsel om at låseklamper vil bli satt på ved feilparkering. Har en kar på jobben som gjorde dette. Funket fjell. Fikk telefon på jobben om at bilen til en kar var låst og at han ville ha denne låst opp. Han svarte med å si at han skulle komme å låse opp mot et gebyr på 500,-. Det gikk han med på. Tingen var bare at det var veldig leit for han som stod der som måtte vente i 4 timer på at han var ferdig på jobb :p

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids smelle opp et skilt med advarsel om at låseklamper vil bli satt på ved feilparkering. Har en kar på jobben som gjorde dette. Funket fjell. Fikk telefon på jobben om at bilen til en kar var låst og at han ville ha denne låst opp. Han svarte med å si at han skulle komme å låse opp mot et gebyr på 500,-. Det gikk han med på. Tingen var bare at det var veldig leit for han som stod der som måtte vente i 4 timer på at han var ferdig på jobb :p

 

Spørsmålet er då kor lettlurt/konfliktsjy vedkommande som får låst bilen sin er.

I dette tilfellet kunne nok bileigaren like gjerne anmeldt for skadeverk og krevd erstattning for den tida kor bilen var utilgjengelig på grunn av hjullåsen (krever sjølvsagt at faktiske utgifter kan dokumenteres).

 

Som nemt tidligare så har eg vanskelig for å finne lovhjemling som ein kan bruke for å som privatperson få fjerna eller legge beslag i andre personer sine biler.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er då kor lettlurt/konfliktsjy vedkommande som får låst bilen sin er.

I dette tilfellet kunne nok bileigaren like gjerne anmeldt for skadeverk og krevd erstattning for den tida kor bilen var utilgjengelig på grunn av hjullåsen (krever sjølvsagt at faktiske utgifter kan dokumenteres).

 

Som nemt tidligare så har eg vanskelig for å finne lovhjemling som ein kan bruke for å som privatperson få fjerna eller legge beslag i andre personer sine biler.

 

Skadeverk? Det er ikke skadeverk å sette et kjøretøy ut av stand til å bevege seg. Det er å forhindre det. Du skader ikke bilen ved å sette på klamper på hjulet. I såfall burde dette vært avskaffet som reaksjonsmiddel i England med en gang. Du har jo som nevnt tidligere lovhjemmel for å kontakte politiet for at et uautorisert kjøretøy som oppholder din private eiendom. Dersom det er virkelig tilfellet kan ikke jeg se hvor det er galt av en grunn eier å få tauet vekk biler som opptar sin egen parkering. Dette forutsetter at man markerer parkeringen/området tydelig. Selv så sliter vi med dette her hvor jeg bor. Tror ikke det kommer til å gå lange tiden før det blir slutt på den slags ;)

 

Vegtrafikkloven. 37. <- Ut i fra denne kan du kontakte politiet og få kjøretøyet fjernet. Igjen dette forutsetter at man har merket tydelig at det er privat parkering.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Skadeverk? Det er ikke skadeverk å sette et kjøretøy ut av stand til å bevege seg. Det er å forhindre det. Du skader ikke bilen ved å sette på klamper på hjulet. I såfall burde dette vært avskaffet som reaksjonsmiddel i England med en gang.

Det "enkleste" er jo å parkere vedkommende inne; det har jeg ikke sett noe konkret forbud mot noe sted, og som grunneier (-s representant) har du i alle fall rett til å parkere der selv, eller benytte eiendommen til andre formål, som f.eks. å sette opp en søppelcontainer rett foran bilen... :whistle:

 

Vegtrafikkloven. 37 (...) dette forutsetter at man har merket tydelig at det er privat parkering.

Den forutsetter faktisk ikke det engang, bare at det er til ulempe for eier eller bruker.

Lenke til kommentar

[...]

Ellers så kan du sidan dette er privat grunn, eller rettare sakt grunn som du disponerer etter den alminnelige eiendomsretten lage eigne bestemmelser om bruken av området.

For parkering så vil dette reint praktisk bli gjort ved å lage eit skilt der det er oppslått parkeringsbestemmelser.

Der kan du då avtalefeste din rett til å fjerne bilar som ikkje parkerer etter bestemmelsane du har satt.

Ulempen her er vel at du må kunne vise til at din parkeringsavtale var godt synleg slik at bilføreren med høg sannsynlegheit har eller burde sett parkeringsbestemmelsane dine.

[...]

 

Hvis du ønsker å sette opp egne skilt, kan det være en fordel å ta utgangspunkt i standardvilkår for privat parkeringsregulering:

 

Lenke til kommentar

Skadeverk? Det er ikke skadeverk å sette et kjøretøy ut av stand til å bevege seg. Det er å forhindre det.

Joda det er skadeverk sidan du gjer kjøyretøyet ubrukelig for eigaren.

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

 

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

 

Endret ved lov 11 mai 1951 nr. 2.

 

Enkelte land bruke hjullås som virkemiddel, men då har dei enten andre lover eller at parkeringsetatane får dispensasjon frå eventuelle regler.

Lenke til kommentar

Dere kan også kontakte et firma som Europark og undersøke hva som skal til for at de håndterer situasjonen. Da er er Europark som setter opp skiltet, skriver ut gebyret, og drar synderne til inkasso om de ikke betaler. Men jeg antar Europark ikke bare lever av gebyrer, og at de tar penger fra dere også for denne tjenesten.

 

Stemmer for denne. Parkeringsselskapene gjør stort sett denne jobben gratis, inklusive å sette opp skilt siden de tjener nok på gebyrene til å dekke det inn. Tilgjengeligheten av slike tjenester er naturligvis avhengig av hvor man bor.

 

De greier fint å håndtere at noen biler har lov til å bruke plassen.

Lenke til kommentar

Skadeverk? Det er ikke skadeverk å sette et kjøretøy ut av stand til å bevege seg. Det er å forhindre det.

Joda det er skadeverk sidan du gjer kjøyretøyet ubrukelig for eigaren.

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

 

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

 

Endret ved lov 11 mai 1951 nr. 2.

 

Enkelte land bruke hjullås som virkemiddel, men då har dei enten andre lover eller at parkeringsetatane får dispensasjon frå eventuelle regler.

 

Vilkåret er ikke bare at den gjøres ubrukelig, men at den rettsstridig gjøres ubrukelig. Det kan tenkes et spillerom for lovlig selvtekt i slike situasjoner - bileieren har selv frembrakt en rettsstridig tilstand (ulovlig bemektigelse av annen manns eiendom).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...