Gå til innhold

Boikotter du Israel?


Boikotter du Israel  

184 stemmer

  1. 1. Boikotter du Israel?

    • Ja
      39
    • Nei
      113
    • Jeg buikotter Israel(Aktivt kjøper Israelske varer)
      32


Anbefalte innlegg

 

 

Kaster da vel faen ikke PCen så vi ikke har noe verktøy å jobbe mot terroriststaten Israel med... :eek:

 

 

Nei det er klart det er mye enklere å ikke kjøpe apelsin :p

 

Ikke sant? Mange som produserer appelsiner, vet du. Kjøper ikke en dritt fra det pakket nedi Israel hvis ikke jeg mååå. Men PC må jeg faktisk ha for å spre linkene som viser at landrøverne er noen kjeltringer. Enkel logikk. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Kaster da vel faen ikke PCen så vi ikke har noe verktøy å jobbe mot terroriststaten Israel med... :eek:

 

 

Nei det er klart det er mye enklere å ikke kjøpe apelsin :p

 

Ikke sant? Mange som produserer appelsiner, vet du. Kjøper ikke en dritt fra det pakket nedi Israel hvis ikke jeg mååå. Men PC må jeg faktisk ha for å spre linkene som viser at landrøverne er noen kjeltringer. Enkel logikk. :tease:

 

Joda ser den, men da ville jeg kanskje ikke flagget boikot så høyt, hvis det kun var snakk om en og annen sporadisk appelsin. Det tar liksom litt piffen ut av boikot.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kaster da vel faen ikke PCen så vi ikke har noe verktøy å jobbe mot terroriststaten Israel med... :eek:

 

 

Nei det er klart det er mye enklere å ikke kjøpe apelsin :p

 

Ikke sant? Mange som produserer appelsiner, vet du. Kjøper ikke en dritt fra det pakket nedi Israel hvis ikke jeg mååå. Men PC må jeg faktisk ha for å spre linkene som viser at landrøverne er noen kjeltringer. Enkel logikk. :tease:

 

Joda ser den, men da ville jeg kanskje ikke flagget boikot så høyt, hvis det kun var snakk om en og annen sporadisk appelsin. Det tar liksom litt piffen ut av boikot.

 

Jeg har latt være å kjøpe alt med navnet Israel på siden 80-tallet, jeg (uten PC er da), så det dreier seg om mer enn en og annen appelsin for min del. Men se her, nå kom PCen min til nytte igjen... :)

Lenke til kommentar

Israel vil beholde merkevaren jaffa , men det du kjøper i butikk er dyrket i spania med lisens.

Kan jeg kjøpe disse da uten å bli slått i hode av en fyr med rutete skjerf.

Ja, det er nok ingen som kommer til å bombe ungene dine hvis du kjøper det du selv vil av produkter her i Norge :)

Men apropos PC-er og slikt...hvordan skulle vi ellers få delt info om hvilke andre produkter vi burde boikotte fra Israel? :hmm: Brevpost?....

 

http://palestinakomiteen.no/boikott-israel/

 

Nei, alt har nok en hensikt.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Om jeg skal kjøpe poteter og ser de kommer fra Israel så kjøper jeg de likevel. Ikke fordi jeg støtter særlig mye av det Israel gjør, men fordi jeg ikke helt ser hva man oppnår med en boikott. Bortsett fra att potetgården går dårligere og sier opp alle de palestinske hjelpearbeiderene, så går konkurs, bonden blir sint og bitter og melder seg først i køen på neste "nybyggerbosettning".

Lenke til kommentar

Jeg boikotter Israel mentalt , hopper over noen dagligvarer som er produsert der og sørger for at komponentene i datamaskinen min har blitt velsignet av en Norsk prest med hellig vann.

(Kan være jeg tok i litt her).

 

Men kanskje viktigst så støtter jeg ikke Israelsk politisk for det de gjør nå i Gaza. Jeg støtter selvsagt heller ikke selvmordsbombere osv , men det er ille å se hvor lite vilje det er for å prøve å få til fred mellom partene.

Lenke til kommentar

Når man boikotter israelske varer straffer man israelske bønder, altså sivile.

 

Det vi burde gjøre er å boikotte Hamas og slutte å sende dem penger som de bruker på våpen.

 

Boikotter man Israelske bønder så boikotter man skatteinntektene til staten Israel. Skattepengene til staten Israel brukes til å kjøpe ammunisjon og bomber og betaler for inntektene til soldatene som er med på å drepe sivile daglig i Palestina.

 

Problemene i Palestina / Israel vil ikke endre seg uansett om man fjerner Hamas sin økonomiske støtte, Israel vil fortsatt kunne rettferdigjøre drapet på sivile og barn med at de bruker gummikuler eller at barna kaster stein på soldatene (joda, stein dreper om du treffer riktig og kraftig nok).

Lenke til kommentar

 

Når man boikotter israelske varer straffer man israelske bønder, altså sivile.

 

Det vi burde gjøre er å boikotte Hamas og slutte å sende dem penger som de bruker på våpen.

 

Problemene i Palestina / Israel vil ikke endre seg uansett om man fjerner Hamas sin økonomiske støtte, Israel vil fortsatt kunne rettferdigjøre drapet på sivile og barn med at de bruker gummikuler eller at barna kaster stein på soldatene (joda, stein dreper om du treffer riktig og kraftig nok).

 

Israel trenger strengt tatt ikke rettferdiggjøre noe som helst. FN kan mase om folkeretten så mye de vil. Så lange Hamas angriper Israel og gjemmer seg bak sivile gjelder ikke krigens vanlige regler. Israel gjør nok det de kan for å skåne sivile - men de ser ikke at de spiller inn i Hamas sine hender.

 

Problemene i Palestina forsvinner den dagen palestinerne i Gaza bryr seg mer om barna sine enn om hevn og religion. Halvparten av befolkningen i Gaza er under 14 år. De har den åttende høyeste fedmeraten i verden.

 

Slik man reder ligger man. Både palestinerne og israelerne reder særs dårlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var på butikk i dag og hørte en dame spørre etter ikke-Israelske Liticher(frukt) Da jeg begynte å lure på hvor mange som faktisk boikotter Israel i Norge.

Hvis du boikotter Israel, hvorfor gjør du det? hva håper du å oppnå?

 

Spørsmålet er jo hvorfor man skal boikotte Israel, men ikke langt verre stater som f.eks. Kina? De behandler f.eks. ikke tibetanerne særlig bra. Eller egen befolkning for den saks skyld.

 

Det er noe rart over å være så opprørt over Israel og ignorere alt annet.

Lenke til kommentar

 

Det er noe rart over å være så opprørt over Israel og ignorere alt annet.

 

Det er populistisk og være i mot Israel. Da er man litt kul når man står og skriker ut propaganda man selv egentlig ikke forstår dritten av. Populistene på venstresiden benytter alt for og vinne stemmer og kveget biter på. Det går nok over igjen. Det er ikke så mange år siden Norge støttet Israel.

Lenke til kommentar

 

Jeg var på butikk i dag og hørte en dame spørre etter ikke-Israelske Liticher(frukt) Da jeg begynte å lure på hvor mange som faktisk boikotter Israel i Norge.

Hvis du boikotter Israel, hvorfor gjør du det? hva håper du å oppnå?

 

Spørsmålet er jo hvorfor man skal boikotte Israel, men ikke langt verre stater som f.eks. Kina? De behandler f.eks. ikke tibetanerne særlig bra. Eller egen befolkning for den saks skyld.

 

Det er noe rart over å være så opprørt over Israel og ignorere alt annet.

 

 

Noen åpenbare tilnærminger her er at:

 

1. Israel regnes som vestlig og er et demokrati. Ergo større innflytelse fra befolkningen på policy

2. Israel er en alliert og militær samarbeidspartner, derfor har man i teorien bedre forutsetninger for å påvirke Israel

3. At man kritiserer Israel betyr ikke at man ikke er en kritiker av Kina og kompani heller. Det er meningsløst å avvise kritikk fordi "det finnes noen som er verre". Man avfeier ikke blind vold fordi det finnes også folk som dreper.

4. Det er ingenting rart ved å prioritere konflikter, man kan ikke være engasjert i alt.

 

 

 

 

 

 

Det er noe rart over å være så opprørt over Israel og ignorere alt annet.

 

Det er populistisk og være i mot Israel. Da er man litt kul når man står og skriker ut propaganda man selv egentlig ikke forstår dritten av. Populistene på venstresiden benytter alt for og vinne stemmer og kveget biter på. Det går nok over igjen. Det er ikke så mange år siden Norge støttet Israel.

 

 

Det er en dagsaktuell konflikt som får høy mediedekning. Antar at propagandaen man ikke selv forstår dritten av er når man presenterer statistikk over drepte sivile i konflikten og ender opp med 3 drepte sivile i Israel og 1500 sivile drept i Gaza. I tillegg rundt 100 sivile skadet i Israel mot 10 000 i Gaza.

Det er ikke så mange år siden USA også støttet Israel uforbeholdent. Det har seg dog slik at handlinger endrer holdninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er jo hvorfor man skal boikotte Israel, men ikke langt verre stater som f.eks. Kina? De behandler f.eks. ikke tibetanerne særlig bra. Eller egen befolkning for den saks skyld.

Det er noe rart over å være så opprørt over Israel og ignorere alt annet.

 

Noen åpenbare tilnærminger her er at:

 

1. Israel regnes som vestlig og er et demokrati. Ergo større innflytelse fra befolkningen på policy

2. Israel er en alliert og militær samarbeidspartner, derfor har man i teorien bedre forutsetninger for å påvirke Israel

3. At man kritiserer Israel betyr ikke at man ikke er en kritiker av Kina og kompani heller. Det er meningsløst å avvise kritikk fordi "det finnes noen som er verre". Man avfeier ikke blind vold fordi det finnes også folk som dreper.

4. Det er ingenting rart ved å prioritere konflikter, man kan ikke være engasjert i alt.

 

1. Motargumentet er at siden det er en demokratisk rettsstat så går det faktisk an å kommunisere med dem. Imidlertid sier det seg selv at Israel må forsvare seg først og fremst.

 

2. Ja, se nr. 1. Men her er det ikke snakk om det politiske nivået som sådan. Her er det snakk om vanlige nordmenn som ønsker å boikotte Israel, men tydeligvis synes Kina er helt greit å la være å boikotte.

 

3. Her er det snakk om boikott, ikke kritikk. Men å ensidig kritisere Israel blir også dobbeltmorlsk.

 

4. Da bør man kunne argumentere for hvorfor man prioriterer som man gjør.

 

 

Det er en dagsaktuell konflikt som får høy mediedekning. Antar at propagandaen man ikke selv forstår dritten av er når man presenterer statistikk over drepte sivile i konflikten og ender opp med 3 drepte sivile i Israel og 1500 sivile drept i Gaza. I tillegg rundt 100 sivile skadet i Israel mot 10 000 i Gaza.
At det skal være 1500 sivile drept i Gaza er en umulighet. Selv når man tar med i betraktningen at tall på antall drepte kommer fra Hamas (som alltid har løyet om slike ting før), så er kvinner og barn kraftig underrepresentert blant de døde. Unge menn er overrepresentert. Dersom det var så mange sivile døde skulle man ha forventet seg at det var flere døde kvinner og barn.

 

Det er ikke så mange år siden USA også støttet Israel uforbeholdent. Det har seg dog slik at handlinger endrer holdninger.
Hva mener du?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...