Gå til innhold

Boikotter du Israel?


Boikotter du Israel  

184 stemmer

  1. 1. Boikotter du Israel?

    • Ja
      39
    • Nei
      113
    • Jeg buikotter Israel(Aktivt kjøper Israelske varer)
      32


Anbefalte innlegg

1. Motargumentet er at siden det er en demokratisk rettsstat så går det faktisk an å kommunisere med dem. Imidlertid sier det seg selv at Israel må forsvare seg først og fremst.

Hvordan mener du effekten av diplomati har vært for Israel? Med tanke på den omfattende utbyggingen av bosetninger og fortsatt harde blokade overfor Gaza? At Israel må forsvare seg er klart. Spørsmålet er hvordan sivil ekspansjon og det å blokkere grunnleggende økonomiske varer regnes som forsvar.

 

2. Ja, se nr. 1. Men her er det ikke snakk om det politiske nivået som sådan. Her er det snakk om vanlige nordmenn som ønsker å boikotte Israel, men tydeligvis synes Kina er helt greit å la være å boikotte.

Se mitt svar. Når kritikk og diplomati ikke fungerer så eskalerer man presset. Da er boikott og sanksjoner løsninger. Hva vet du om de ikke boikotter Kina eller ei? Utover det så er det ikke slik at selektiv boikotting er spesielt galt. Jeg kan godt gi bort penger til en organisasjon, men det betyr ikke at jeg må gi pengene mine til alle fordi det er galt å prioritere. Det blir en avveiing mellom hvor hardt det går utover eget liv og hvor mye påvirkning det kan få.

 

 

 

3. Her er det snakk om boikott, ikke kritikk. Men å ensidig kritisere Israel blir også dobbeltmorlsk.

 

 

Hvorfor er det dobbeltmoralsk å kritisere Israel?

 

 

 

4. Da bør man kunne argumentere for hvorfor man prioriterer som man gjør.

 

Hvorfor må man det?

 

 

 

 

Det er en dagsaktuell konflikt som får høy mediedekning. Antar at propagandaen man ikke selv forstår dritten av er når man presenterer statistikk over drepte sivile i konflikten og ender opp med 3 drepte sivile i Israel og 1500 sivile drept i Gaza. I tillegg rundt 100 sivile skadet i Israel mot 10 000 i Gaza.

 

 

 

At det skal være 1500 sivile drept i Gaza er en umulighet. Selv når man tar med i betraktningen at tall på antall drepte kommer fra Hamas (som alltid har løyet om slike ting før), så er kvinner og barn kraftig underrepresentert blant de døde. Unge menn er overrepresentert. Dersom det var så mange sivile døde skulle man ha forventet seg at det var flere døde kvinner og barn.

 

Hamas sine tall er nærmere 2000. Jeg tok utgangspunkt i ca. anslag basert på ulike rapporter. Selv om man gjør et ekstremt konservativt anslag og sier bare 500-1000 drepte sivile er det fortsatt en proporsjon hvor 300 mennesker blir drept for hvert sivile som blir drept i Israel.

 

 

 

 

Det er ikke så mange år siden USA også støttet Israel uforbeholdent. Det har seg dog slik at handlinger endrer holdninger.

 

 

 

Hva mener du?

 

Jeg mener det at politiske støtten til Israel har blitt mer og mer motvillig de siste ti årene. Mye pga. Israel sine policy overfor de palestinske områdene og hvor vanskelige de er i diplomatiet. USA søker en tostatsløsning og Israel sine handlinger ser ikke ut til å støtte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1. Motargumentet er at siden det er en demokratisk rettsstat så går det faktisk an å kommunisere med dem. Imidlertid sier det seg selv at Israel må forsvare seg først og fremst.

Hvordan mener du effekten av diplomati har vært for Israel? Med tanke på den omfattende utbyggingen av bosetninger og fortsatt harde blokade overfor Gaza? At Israel må forsvare seg er klart. Spørsmålet er hvordan sivil ekspansjon og det å blokkere grunnleggende økonomiske varer regnes som forsvar.

 

Bosetningene utgjør mindre enn 2% av Vestbredden, og mange av dem består av jødiske familier som har vendt tilbake til eiendommene sine, som de ble etnisk renset fra på 40-tallet.

 

Blokaden i Gaza er et resultat av Hamas' angrepskrig mot israelske sivile. Hadde Hamas faktisk drevet diplomati hadde blokaden ikke engang eksistert. Husk at Israel opphevet okkupasjonen av Gaza i 2005, og først i 2007 kom blokaden på plass.

 

Alle andre land hadde gjort det som var nødvendig for å forsvare seg i samme situasjon som Israel. Hvorfor er det galt når Israel gjør det?

 

Okkupasjon og blokade er to legitime midler i krig.

 

Se mitt svar. Når kritikk og diplomati ikke fungerer så eskalerer man presset. Da er boikott og sanksjoner løsninger. Hva vet du om de ikke boikotter Kina eller ei? Utover det så er det ikke slik at selektiv boikotting er spesielt galt. Jeg kan godt gi bort penger til en organisasjon, men det betyr ikke at jeg må gi pengene mine til alle fordi det er galt å prioritere. Det blir en avveiing mellom hvor hardt det går utover eget liv og hvor mye påvirkning det kan få.

Hvis man først skal boikotte så er det pussig å bokotte lille Israel.

Hvorfor er det dobbeltmoralsk å kritisere Israel?

Jeg skrev ensidig kritisere. Det er dobbelmoralsk fordi man samtidig ignorerer stater eller grupper (Hamas!) som er virkelig ille når det gjelder menneskerettigheter o.l.

Hvorfor må man det?

Eh, hvorfor man må kunne argumentere for sine prioriteringer? Fordi det handler om troverdighet. Hvis det viser seg at man bare hodeløst gyver løs på Israel uten å faktisk ha satt seg inn i situasjonen så er jo det direkte ødeleggende for eventuell kritikk og oppfordring til boikott. Hvis man ønsker å bli tatt alvorlig så bør man kunne begrunne sine valg.

Hamas sine tall er nærmere 2000. Jeg tok utgangspunkt i ca. anslag basert på ulike rapporter. Selv om man gjør et ekstremt konservativt anslag og sier bare 500-1000 drepte sivile er det fortsatt en proporsjon hvor 300 mennesker blir drept for hvert sivile som blir drept i Israel.

Det er ikke slik proporsjonalitet i krig måles. Proporsjonalitet handler om hvorvidt verdien av å ta ut det militære målet overstiger de potensielle sivile tapene. Skal man følge din argumentasjon var det galt av USA å invadere Tyskland under andre verdenskrig fordi det døde over 1 000 000 sivile tyskere men bare rundt 50 000 amerikanere eller så! Du skjønner vel selv hvor tåpelig dette blir.
Uansett så er tallene ikke troverdige siden de alle er basert på Hamas' påstander. Men selv Hamas' egne tall tilsier at Israel faktisk har lyktes med å minimere sivile tap på palestinsk side.
Med andre ord: Argumentet ditt om at folk er opptatt av konflikten på grunn av sivile tap faller på egen urimelighet.
Forresten: Hvor mange sivile israelere mener du må dø før det er greit at Israel forsvarer seg?

Jeg mener det at politiske støtten til Israel har blitt mer og mer motvillig de siste ti årene. Mye pga. Israel sine policy overfor de palestinske områdene og hvor vanskelige de er i diplomatiet. USA søker en tostatsløsning og Israel sine handlinger ser ikke ut til å støtte det.

Jeg kan ikke se noen motvillig støtte. Selv AP i Norge støtter Israels rett til å forsvare seg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. tallene på døde:

 

"Analyses of the casualties listed in the daily reports published by the Palestinian Center for Human Rights, a Gaza-based organization operating under Hamas rule, indicate that young males ages 17 to 30 make up a large portion of the fatalities, and a particularly noticeable spike occurs between males ages 21 to 27, a pattern consistent with the age distribution typically found among combatants and military conscripts. Palestinian sources attempt to conceal this discrepancy with their public message by labeling most of these young men as civilians."
"Expanding the age range from 17 to 39 and including those identified as combatants whose ages were not given increases that number to 551 fatalities, or 57% of all fatalities, even though this group represents less than one-sixth of Gazans. By contrast, adult female fatalities were less than 10% of total fatalities for a group that comprises a quarter of the total population."
"Children, here defined as those under age 17, represented 194 of fatalities, 20% of the total. Any child fatality is a tragedy, but it is important to note that children make up over half the population of Gaza."
Hamas' egne tall påstår på det tidspunktet 194 døde barn i denne krigen. Til sammenligning har Hamas drept over 160 palestinske barn som jobbet med å bygge terrortunnelene inn i Israel.
Lenke til kommentar

 

Hamas' egne tall påstår på det tidspunktet 194 døde barn i denne krigen. Til sammenligning har Hamas drept over 160 palestinske barn som jobbet med å bygge terrortunnelene inn i Israel.

 

og hva slags kilder har du på disse påstandene ?

 

Hvilke påstander? Sitatene kommer fra artikkelen jeg linket til, og de døde barna i Hamas' tunneler er rapportert av en palestinsk organisasjon:

 

http://www.palestine-studies.org/jps/fulltext/42605

 

"During a police patrol that the author was permitted to accompany in December 2011, nothing was done to impede the use of children in the tunnels, where, much as in Victorian coal mines, they are prized for their nimble bodies. At least 160 children have been killed in the tunnels, according to Hamas officials."

 

Men siden de ble drept av Hamas er det tydeligvis ingen som bryr seg.

 

Edit: Fikset link og la til sitat.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bosetningene utgjør mindre enn 2% av Vestbredden, og mange av dem består av jødiske familier som har vendt tilbake til eiendommene sine, som de ble etnisk renset fra på 40-tallet.

 

Blokaden i Gaza er et resultat av Hamas' angrepskrig mot israelske sivile. Hadde

 

 

 

 

Hvordan kan noen bli "etnisk renset" fra eiendommer som de aldri før har eid ?

 

Det var jødene som drev etnisk rensing for å få plass til landet sitt, og senere også for å utvide det.

 

Israel skapte hamas, og det var bla for å få en unnskyldning til å starte en blokkade av gaza, og også for å få en unnskyldning til å angripe gaza med jevne og ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan noen bli "etnisk renset" fra eiendommer som de aldri før har eid ?

 

De eide eiendommene, og jødene ble fjernet fra Vestbredden i 1948. Det er etnisk rensing uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

 

 

Nei, det var ingen jøder som eide eiendommer og som ble fjernet fra området i 1948.

Jeg tror du har forlest deg på propaganda fra sma.

 

Det som imidlertid skjedde var at jødene drev me terroraksjoner mot araberne i flere år før 1948, og det var tilfeller der araberne slo tilbake.

Men så vidt jeg vet ble ingen jøder drevet fra eiendommene sine.

 

Men jeg vet at jødene påstår det, for de vrir alltid på alt og skylder på andre.

 

Om jødene angriper noen, og disse prøver å forsvare seg,så er det ifølge jødene uansett slik at det er dem som blir angrepet bare fordi de er jøder.

 

Vi så jo et eksempel på dette med den pågående krigen i gaza.

 

Folk i fler land protesterte mot krigen, og jødene vred på det med det samme og fikk det til å bli at det var "antisemittisme" og at folk angrep dem kun fordi de er jøder.

 

Ifølge jødene er det jo heller ikke deres feil at de dreper sivile i gaza.

Og heller ikke i de tilfellene der jødiske kanonbåter ligger utenfor kysten av gaza og bevisst skyter på sivile på stranden.

Lenke til kommentar

snip

 

Det oppgulpet jeg hører fra deg sammenligner jeg med ISIS og boko haran osv, om det de proklamerer rundt om kring i midtøsten og Afrika...

 

 

 

ps. ser jeg ting fra israel velger jeg det over annet, det eneste du oppnår er å skadde bøndene som prøver å leve av ting de selger, og har ingenting med regjeringen å gjøre...

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange i denne diskusjonen som faktisk går inn for å boikotte Israel. er enkelt å skrive at man gjør det, men å gjøre det er nok ikke så enkelt da det er utallige produkter som er Israel produsert.

Jøder har funnet opp så vanvittig mange ting som folk ikke klarer seg uten.

 

Dere som sitter her å skriver at dere boikotter Israel. Håper ikke dere sitter på en pc med intel prosessor, å hardisk må du sjekke da den godt kan være produser i Israel. Bare der sliter folk. Sammen med mobiltelefoner og mobildeler. feks 4g og en del mobilchipper.

 

btw jeg støtter Israel!

Lenke til kommentar

Boikotter ikke Israel

 

Blir for enkelt å bare dele ut skyld en vei.

 

Begge sider burde fordømmes, og i mine øyne Hamas faktisk mer enn Israel fordi Israel i større grad enn Hamas tar hensyn til egen befolknings ve og vel (ingen av dem tar hensyn til motparten)

 

Lederne i Israel er som politikere i alle vestlige land, de bruker sin "omsorg for folket" som unnskyldning for å handle som de gjør, mens den virkelige grunnen er en helt annen, for de bryr seg aldeles ikke noe om folket, bortsett fra av den grunnen jeg nettopp nevnte.

 

Hamas er ikke noe bedre, men de later ihvertfall ikke som de bryr seg om folket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...