Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpetråden - Spar penger!


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å starte en grundig guide til Varmepumper, men nå er det på tide å få ut fingeren og begynne å bygge opp dette førsteinnlegget. Første innspill er at en relativt god luft/luft-varmepumpe er på tilbud hos Obs Bygg i uke 4 og 5. Jeg tror kampanjen er landsdekkende, men du kan sjekke ut reklameblekka fra Obs bygg på www.coop.no

 

post-3851-0-26528800-1296046970_thumb.jpg

 

13 000 kr for en 5 kW varmepumpe med inverter og montering er jammen ikke verst.

 

Uansett, jeg kommer tilbake med mer om varmepumper, alternativer, lønnsomhetsberegninger, myter FAQ osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har lenge tenkt på å starte en grundig guide til Varmepumper, men nå er det på tide å få ut fingeren og begynne å bygge opp dette førsteinnlegget. Første innspill er at en relativt god luft/luft-varmepumpe er på tilbud hos Obs Bygg i uke 4 og 5. Jeg tror kampanjen er landsdekkende, men du kan sjekke ut reklameblekka fra Obs bygg på www.coop.no

 

post-3851-0-26528800-1296046970_thumb.jpg

 

13 000 kr for en 5 kW varmepumpe med inverter og montering er jammen ikke verst.

 

Uansett, jeg kommer tilbake med mer om varmepumper, alternativer, lønnsomhetsberegninger, myter FAQ osv.

 

 

Vedrørende nevnte varmepumpe kan jeg si at prisen kanskje ikke er så aller verst, men det er varmepumpa. Har en slik selv, og det er ikke noe å skryte av når det kryper under -15.

 

Ville lagt vekt på tester, og kundeanbefalinger. Personlig ville jeg har anbefalt luft/luft-pumpe fra IVT. Har også en slik varmepumpe, og den kan anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Vedrørende nevnte varmepumpe kan jeg si at prisen kanskje ikke er så aller verst, men det er varmepumpa. Har en slik selv, og det er ikke noe å skryte av når det kryper under -15.Ville lagt vekt på tester, og kundeanbefalinger. Personlig ville jeg har anbefalt luft/luft-pumpe fra IVT. Har også en slik varmepumpe, og den kan anbefales på det sterkeste!

Hva kostet IVT-pumpa og hvilken modell er det?

 

Jeg har selv den Panasonic-pumpa det reklameres for og hos meg klarer den bare å varme huset til +21 grader ved inntil -10 grader ute (vindstille) og -7 hvis det blåser kraftig sånn som i dag. Det er uansett nok for ~355 dager i året i kystklimaet her i Tromsø. De siste 10 dagene i året supplerer jeg med vedfyring eller panelovner. Det er uansett mye billigere enn å legge f.eks 5000 kr ekstra i en kraftigere pumpe. 5000 kr vil ikke spare seg inn på de usle 10 dagene i året det gjelder.

 

I innlandstrøk ville jeg vurdert TO stk Panasonic-pumper i hver sin del av huset (totalpris 24 000 kr) fremfor EN kraftigere pumpe en plass i huset.

 

Skulle gjerne sett løsninger med 'til vann' som ikke koster skjorta. Oppvarming av vann er gjerne 2/3 av strømforbruket.

Jeg regner med du tenker på vannbåren varme i gulv siden du snakker om hele 67% av strømforbruket?

 

Forbruksvann (varmtvann til kraner) krever høyere temperatur (minst 65 grader i tanken) og da er ikke varmepumper noen egnet varmekilde på grunn av at den store temperaturdifferansen mellom utetemperaturen og det som skal varmes opp.

 

Men det finnes en annen smart måte å varme forbruksvann på uten å bruke noe særlig strøm. Det er solfangere basert på vakuum varmerør. Men investeringen kan være litt stor i forhold til energisparingen. Derfor vil jeg anbefale å vente med en sånn løsning inntil man likevel må bytte varmtvannstank. For systemet krever som regel ny varmtvannstank. Fremgangsmåten er da å kjøpe en varmtvannstank med varmevekslerspiral i tillegg til elektrisk varmespiral. Så kan man begynne å tenke på å kjøpe solfanger. Varmtvannstanken tas i bruk fra dag 1, men spiralen tar man først i bruk når solfangeren er montert.

Lenke til kommentar

De aller fleste (alle?) vaskemaskiner og oppvaskmaskiner skal kun kobles til kalt vann. De har internt varmeelement som tar seg av oppvarminga, blant annet for å ha full kontroll over temperaturen i maskinene. Skal du bygge om vaskemaskinen og oppvaskmaskinen til å ta varmt vann så vil det nok koste mye mer enn det smaker.

 

Varmtvann står for en relativt liten del av strømforbruket. I en gjennomsnittsbolig ca 20%. Men dette vil selvsagt avhenge veldig av boligens type og antall voksne og barn. Bor man f.eks i passivhus eller 40 m2 blokkleilighet med 8 tenåringer som dusjer 3 ganger om dagen så vil nok varmtvannsandelen være svært stor (f.eks 60%). Bor man derimot alene i 150 m2 enebolig fra 70-tallet med originalvinduer så vil nok varmtvannsandelen være veldig liten (f.eks 3%).

 

Varmepumpe er som sagt uegnet til å varme forbruksvann på grunn av temperaturdifferansen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Har ikke noe godt inntrykk av Pansonic varmepumper, flere naboer har disse, og har stadig vekk problemer, samt de stort sett nekter å starte etter -15. Her i huset har vi to Toshiba-varmepumper, har ikke vært noen som helst problemer med de, og de stopper ikke å gå, selv om det er -25.

Hvilke modeller er det naboene dine har? Panasonic har hatt en del problematiske modeller fra rundt 2005. Problemene var blant annet korrosjon av lagre i innedelen på grunn av manglende jordingsutjevning. Disse problemene eksisterer ikke på Panasonic-modeller fra ca 2007 og nyere.

 

Uansett er det viktig å kjøpe fra en seriøs forhandler, sånn at man kan reklamere dersom noe går galt. Coop Obs bygg går neppe konk med det første. Hvis man kjøper fra et lite firma med mer usikker framtid så må man være veldig påpasselig med at pumpene er kjøpt via den norske importøren og ikke parallellimportert. Det har også noe å gjøre med firmware (programmeringen) i pumpene. De som går via importøren får optimalisert innstillingene for norsk klima.

 

Men ikke ta dette som noe Panasonic-reklame. Toshiba har knallbra pumper de også. Så vidt jeg vet har de bedre driftsikkerhet, filtersystem og diskuterbart litt bedre effektfaktor, men de koster som regel en del mer enn Panasonic sine for tilsvarende kapasitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vedrørende nevnte varmepumpe kan jeg si at prisen kanskje ikke er så aller verst, men det er varmepumpa. Har en slik selv, og det er ikke noe å skryte av når det kryper under -15.Ville lagt vekt på tester, og kundeanbefalinger. Personlig ville jeg har anbefalt luft/luft-pumpe fra IVT. Har også en slik varmepumpe, og den kan anbefales på det sterkeste!

Hva kostet IVT-pumpa og hvilken modell er det?

 

Jeg har selv den Panasonic-pumpa det reklameres for og hos meg klarer den bare å varme huset til +21 grader ved inntil -10 grader ute (vindstille) og -7 hvis det blåser kraftig sånn som i dag. Det er uansett nok for ~355 dager i året i kystklimaet her i Tromsø. De siste 10 dagene i året supplerer jeg med vedfyring eller panelovner. Det er uansett mye billigere enn å legge f.eks 5000 kr ekstra i en kraftigere pumpe. 5000 kr vil ikke spare seg inn på de usle 10 dagene i året det gjelder.

 

I innlandstrøk ville jeg vurdert TO stk Panasonic-pumper i hver sin del av huset (totalpris 24 000 kr) fremfor EN kraftigere pumpe en plass i huset.

 

Skulle gjerne sett løsninger med 'til vann' som ikke koster skjorta. Oppvarming av vann er gjerne 2/3 av strømforbruket.

Jeg regner med du tenker på vannbåren varme i gulv siden du snakker om hele 67% av strømforbruket?

 

Forbruksvann (varmtvann til kraner) krever høyere temperatur (minst 65 grader i tanken) og da er ikke varmepumper noen egnet varmekilde på grunn av at den store temperaturdifferansen mellom utetemperaturen og det som skal varmes opp.

 

Men det finnes en annen smart måte å varme forbruksvann på uten å bruke noe særlig strøm. Det er solfangere basert på vakuum varmerør. Men investeringen kan være litt stor i forhold til energisparingen. Derfor vil jeg anbefale å vente med en sånn løsning inntil man likevel må bytte varmtvannstank. For systemet krever som regel ny varmtvannstank. Fremgangsmåten er da å kjøpe en varmtvannstank med varmevekslerspiral i tillegg til elektrisk varmespiral. Så kan man begynne å tenke på å kjøpe solfanger. Varmtvannstanken tas i bruk fra dag 1, men spiralen tar man først i bruk når solfangeren er montert.

 

 

IVT luft/luft varmepumpe (6,5Kw) får du ferdig montert til ca 23000. Den jeg har gir mye varme helt ned i +27 grader celsius!

Dessuten går ikke IVT-pumpa i avriming konstant slik panasonic-pumpa gjør.

 

Dette med coop-verdi er litt skummelt da den er testet når temperaturern er +7 grader.

Det sier lite om hvordan pumpa er når det er -20 grader ute?!

 

Tør faktisk å påstå at IVT er den pumpa som er med lengst i forhold til kulde!

Lenke til kommentar
IVT luft/luft varmepumpe (6,5Kw) får du ferdig montert til ca 23000. Den jeg har gir mye varme helt ned i +27 grader celsius! Dessuten går ikke IVT-pumpa i avriming konstant slik panasonic-pumpa gjør.

Tja, med to pumper i hus er det ikke enkelt å sammenligne. Hvilken kjøpte du først? Hvor stor del av huset varmer hver av de opp? Hvordan er de montert med tanke på luftstrømning? osv.

 

Hvis den kan levere 6,5 kW så er nok det ved +7 grader. Ved -27 er det nok nærmere 2 kW, om ikke under det også. Avgitt effekt stiger med stigende temperatur, mens varmebehovet i huset synker med stigende temperatur. Det gjør at behov og avgitt effekt krysser hverandre ved en eller annen temperatur. Hos meg er det ved ca -10 grader C. Men så har jeg også et hus med høyt energiforbruk så det var ikke uventet høy temperatur. Jeg tror ikke en pumpe til doble prisen ville svart seg økonomisk i mitt tilfelle, men det kan selvsagt være annerledes hos deg.

 

Dette med coop-verdi er litt skummelt da den er testet når temperaturern er +7 grader

COP-verdien er ikke noen enkeltverdi. Det er en variabel som avhenger av mange faktorer. Blant annet utetemperatur, innetemperatur, luftfuktighet, vifteinnstilling og effektbehov. Hos meg varierer COP vanligvis mellom 2 og 5, med et beregnet årsgjennomsnitt på ca 2,5-3. Det er det som teller, ikke hva produsenten sier ved +7 grader.

 

Nei jeg tenker ikke på vannbåren varme. Men har desverre ingen link eller no.

Da må jeg bare gjenta at varmepumper er uegnet til å lage varmtvann i kranene.

Lenke til kommentar

Er vel det samme med varmepumper som med alt anna elektrisk utstyr. Forøvrig også mekanisk. Det er ofte en positiv ting å velge den som er hakket større enn ditt behov mtp at en gjenstand som går på 80% varer betydelig lenger enn en gjenstand som går tett på 100% av maks.

 

Ta f.eks. en hvilken som helst pære som iallefall dobler levetiden, om en dimmer ned til 80-90% av maks.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt l/l-vp i snart 10 år, er min konklusjon:

 

- Få en vurdering av boligen din før du installerer

- Ikke alle hus egner seg for l/l-vp, du bør ha store rom og/eller åpen løsning

- Være nøye med plassering av innedel, den både støyer og blåser/genererer trekk

- Velg et kjent merke

- Velg en anerkjent installatør

- Hold utedelen ren for løv/snø etc, bygg gjerne tak over

- Pass på at avrenning av vann fra utedelen renner unna

- Rens filtrene innvendig ca 1 gang pr mnd (kan varierer fra hus til hus, mine holder nok 6-8 uker mellom hver rens)

 

Når jeg sjekker målinger fra før jeg installerte, har jeg "spart" ca 10.-11.000 kWh/år over de årene jeg har hatt den. Med strømpris+nettleie på godt over 1 krone er en l/l-vp innspart i løpet av et år eller to.

Lenke til kommentar

Har 200 kvadrat. 2 mennesker. 5år gammelt hus. Eget borehull (112 meter) med en Stiebel Eltron 5,5kW vann/vann pumpe. I fjor hadde jeg et forbruk på 14,2k kWh.

Har vannboren varme i alle gulv i alle rom. Har også termostater i all rom, bortsett fra på de to bada, der justerer jeg varmen med flowen. Anlegget står på dagdrift hele dagen, hele året, altså ingen nattsenking. Har det godt og varmt i alle oppholdsrom, ca 22 grader.

Anlegget står på fast kondensering hele året, fra 22 grader på returvannet om sommeren, til opp til 28 grader om vinteren.

Vi har lavere forbruk enn min mor som har et relativt nytt hus, halvparten så stort som vårt, og som fyrer mye med ved. Vi fyrer i peisen for kos, og top-off varme... i fjor brukte vi vel kanskje 100 liter ved...

Var det nok info? Kan sikkert ta bilder av det tekniske rommet hvis noen er interessert, bare si ifra.

 

edit: vi fyrer i peisen, ikke i prisen!

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...