Gå til innhold

Vi endrer språkprofilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Tek.no skiftet til å bruke Iphone og ikke iPhone, brukte de vel språkrådet som referanse da også, så dette betyr vel bare at språkrådet har endret mening, en eller annen gang mellom da og nå.

 

Jeg synes det er svært merkelig at de bryr seg om språkrådet gjennomført på denne siden, men ikke på fremmedord-siden. Tek har vært flinke til å for eksempel si strømme istedenfor streame, og lignende. Men det er allikevel noe jeg synes de burde ta standpunkt til. Og jeg gleder meg til å se begrunnelsen, dersom de ikke velger å forholde seg til språkrådet på den siden, men begrunner seg på språkrådet her :-)

 

Selv bruker jeg fremmedordene i dagligtale, men jeg synes allikevel at det er bedre om de kunne latt være å bruke dem :-)

Uten å ha sjekket dette, tror jeg at det ikke vil gå ut over ord som ram, da det er en forkortelse og selv om det er forkortelse for engelske ord.

Lenke til kommentar

Da Tek.no skiftet til å bruke Iphone og ikke iPhone, brukte de vel språkrådet som referanse da også, så dette betyr vel bare at språkrådet har endret mening, en eller annen gang mellom da og nå.

Nei, Språkrådet støttet ikke opp om den tullete praksisen.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Da Tek.no skiftet til å bruke Iphone og ikke iPhone, brukte de vel språkrådet som referanse da også, så dette betyr vel bare at språkrådet har endret mening, en eller annen gang mellom da og nå.

Tvert imot, Språkrådet var konsultert (i det minste av brukarane), og dei var klare i sin sak at merkenavn skal skrives som dei er.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt trist at språkrådet får så mye tillit. Språket fantes da lenge før det rådet ble opprettet, og konvensjoner i språket kommer ikke fra dem. Spesielt journalister burde kunne klare å være litt mer selvstendig når det gjelder rettskriving. Greit nok, de er eksperter, så hør gjerne hva de har å si, men jeg synes ikke det er noe argument i seg selv at anbefalingen kommer fra språkrådet. Også de kan ta feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes det er litt trist at språkrådet får så mye tillit.

De er bare en samlende enhet for å unngå at hver enkelt lager sine egne regler. Dersom en først søker råd er språkrådet den naturlige instansen å benytte.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Venter fortsatt på en større flom av "told you so"'s. Selv syns jeg ikke noe særlig om å ha kjipe, avanserte skrivemåter. Apples forsøk på å få meg til å tenke to ganger og benytte meg av stor andrebokstav i deres produkter fører til at de ikke får noen store bokstaver av meg.

 

Må jeg lese to ganger for å forstå hva et navn prøver å si så blir det som regel sånn at jeg dropper å lese om det.

Lenke til kommentar
Det er alltid en fordel å skrive navn på en korrekt måte.

Det finnes ingen mulighet for å gjengi logoer. En rekke merkenavn burde i tilfelle vært skrevet med riktig farge, font etc.

 

Iphone eller iPhone er begge like galt i så måte selv om en kan argumentere for at det ene kanskje ligner mer på originalen enn det andre.

Man trenger ikke å gjengi farge og font. Man bruker bare navnet produsenten har gitt produktet. "iPhone" er mer korrekt enn "Iphone" fordi førstnevnte er måten produktnavnet faktisk skrives på.

 

Skal man først begynne å være nazi på skriving, så burde man kalt den "I phone", siden "Iphone" ikke er korrekt engelsk.

Unnskyld meg, men er du seriøs? Tror du at det er mest korrekt å skrive «I phone»? Innser du virkelig ikke at iPhone er et varemerke, et navn på et produkt? «nVidia» er et eksempel på en kombinasjon av bokstaver som ikke finnes i ordboken, betyr det at vi skal slutte å bruke navnet av den grunn? Og til slutt vil jeg bare si at hvis man skulle vært nazi, så skulle man ikke skrevet engelsk i det hele tatt.

Nei, det er korrekt å skrive "iPhone". Jeg skrev at dersom man først skal skrive produktnavn feil fordi det er "riktig", så må man jo gjøre det helt "riktig" og ikke bare halvveis, og da kan man ikke bruke ordet "Iphone". Da må man dele ordet for å gjøre det mer språklig korrekt (hvis man fokuserer på det fremfor å gjengi produktnavnet korrekt).

Lenke til kommentar

Apples forsøk på å få meg til å tenke to ganger og benytte meg av stor andrebokstav i deres produkter fører til at de ikke får noen store bokstaver av meg.

Hernils forsøk på å få meg til å tenke to ganger og benytte meg av liten forbokstav i sitt navn fører til at han ikke får noen liten forbokstav av meg.

 

Fra spøk til revolver: Endelig!

Endret av Runar
Lenke til kommentar

I og med at jeg selv forbinder merkenavn med slik produsenten skriver dem, føler jeg det er lettere å lese artikler om de som skriver om dem også gjør det. Synes det allikevel er irriterende at produsenter absolutt skal være så kreative på dette feltet.

 

Hva med firmware/fastvare da, noen endringer der? Synes det noen ganger høres litt feil ut å si fastvare da det høres ut som noe fysisk.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...