Gå til innhold

Vi endrer språkprofilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med firmware/fastvare da? Synes det noen ganger høres litt feil ut da det høres ut som noe fysisk.

Men det passer ikke inn hvis man blander norske og engelske ord. Mye synes jeg ikke burde oversettes fra engelsk til norsk, men når det kommer til ord er det noe annet. Hardware og maskinvare for eksempel. Det skal sies at substantivene ikke er i nærheten så galne som verbene. F.eks. "å game"... :p Men dette ble en liten digresjon.

Lenke til kommentar

Dette bryr meg egentelig vedlig lite, men det er veldig godt for å beskytte seg mot alle fanboysa som klager over at det heter iPhone og ikke Iphone, og alle disse på jo selvfølgelig legge igjen minst 5 kommentarer hver om hvor forferdelig det er å skrive det slik.

Ja, for man er "fanboy" hvis man nevner at å bevist skrive feil er svært irriterende for de som må lese det.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Slike ord, som ‘NVIDIA’, kalles versalord. Det er ord som bare består av versaler, altså store bokstaver. Slike ord er problematiske i brødtekst, altså den løpende teksten som utgjør hovedinnholdet i f.eks. en artikkel. De er problematiske fordi alle versalene gjør at ordet står sånn ut i forhold til teksten omkring. Versalord SKRIKER mot en. De får en tekst til å se rotete ut. I ordentlig typografi er det vanlig å skrive versalord med kapitéler. Kapitéler er bokstaver som har formen som versalene («store bokstaver») med størrelsen til minusklene («små bokstaver»).

 

I HTML kan man bruke <span style="font-variant: small-caps;">nvidia</span>, og det vil som regel se bedre ut. Skjermer har imidlertid veldig lav oppløsning sammenlignet med trykket tekst på papir, så det er ikke alltid at kapitéler ser pent ut på skjerm. Og ikke er det alle produsenter av skrifter for skjerm som har brukt mye tid på å lage gode kapitéler heller.

 

Ivrige sjeler kan kan f.eks. kopiere og lime følgende to avsnitt inn i en HTML-fil og se hvordan det ser ut i en nettleser, eller enda bedre, skrive det ut og sammenligne. Forskjellen er tydeligst om man har mye annen tekst omkring, men her fatter jeg meg i korthet:

 

<p>Produsenten NVIDIA har nå lansert …</p>

 

<p>Produsenten <span style="font-variant: small-caps;">Nvidia</span> har nå lansert …</p>

 

Dem som vil lese mer om versalord og kapitéler, kan ta en kikk på Tom Egelands forfatterblogg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ventet vel egentlig bare på at noen skulle kommentere dette temmelig tidlig, bra folk er oppmerksomme! :-)

 

Beskjeden jeg har forholdt meg til er kort og greit at hele ord som ikke er forkortelser, slik som GIGABYTE, NVIDIA og RADEON skal skrives Gigabyte, Nvidia og Radeon. Forkortelser dermot, skal få tilbake sine store bokstaver, slik som AMD og MSI. Slik jeg har forstått er dette det eneste unntaket fra grunneregelen der vi nå "følger språkrådets føringer".

 

Det finnes garantert en rekke innvedinger akkurat her, men det skal sies at vi nå har en konkret regel på dette. Mange av lignende medier skriver NVIDIA, Gigabyte, Radeon og MSI om hverandre uten en konkret struktur. Regelen som er satt for oss er at dette nå skal skilles på forkortelser. Dette gjalt også hardware.no frem til egennavn-debatten startet. Vi hadde aldri skrevet GIGABYTE, men NVIDIA, i det minste ikke de 4-5 årene før egennavn-debatten begynte, i likhet med flere av de utenlanske mediene.

Hvis man skal holde seg til den regelen skal jo iPhone skrives som Iphone, og dette var jo et av eksemplene på hva som skulle endres på. Dermed tror jeg det er noe feil med den beskjeden. Jeg synes NVIDIA blir mest rett, slik som merkenavnet offisielt skal skrives. :)

Lenke til kommentar
Dette bryr meg egentelig vedlig lite, men det er veldig godt for å beskytte seg mot alle fanboysa som klager over at det heter iPhone og ikke Iphone, og alle disse på jo selvfølgelig legge igjen minst 5 kommentarer hver om hvor forferdelig det er å skrive det slik.

Jeg lurer på hvem som er fanboy her, jeg. Jeg har ikke engang en iPhone (eller noe Apple-produkt(!)), og jeg reagerte på at man valgte å skrive et "egennavn" feil helt bevisst.

Lenke til kommentar

Fra testen om "Nvidia GeForce GTX 560 Ti", der jeg ertet Nilsen for bruken av "Nvidia".

Testen ble lagt ut dagen etter artikkelen om endring av praksis på skriving av egennavn.

 

Jeg ventet vel egentlig bare på at noen skulle kommentere dette temmelig tidlig, bra folk er oppmerksomme! :-)

 

Beskjeden jeg har forholdt meg til er kort og greit at hele ord som ikke er forkortelser, slik som GIGABYTE, NVIDIA og RADEON skal skrives Gigabyte, Nvidia og Radeon. Forkortelser dermot, skal få tilbake sine store bokstaver, slik som AMD og MSI. Slik jeg har forstått er dette det eneste unntaket fra grunneregelen der vi nå "følger språkrådets føringer".

 

Det finnes garantert en rekke innvedinger akkurat her, men det skal sies at vi nå har en konkret regel på dette. Mange av lignende medier skriver NVIDIA, Gigabyte, Radeon og MSI om hverandre uten en konkret struktur. Regelen som er satt for oss er at dette nå skal skilles på forkortelser. Dette gjalt også hardware.no frem til egennavn-debatten startet. Vi hadde aldri skrevet GIGABYTE, men NVIDIA, i det minste ikke de 4-5 årene før egennavn-debatten begynte, i likhet med flere av de utenlanske mediene.

 

At en og annen feil lurer seg inn i artiklene de kommede ukene er derimot noe man nesten må forvente, det tar litt tid for oss alle når vi skal skifte om fra Geforce til GeForce - jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg gikk tilbake i denne testen og rettet opp slikt :-)

 

Det som også nå ville være fint er om akkurat denne diskusjonen kan fortsette utenfor denne forumtråden - denne handler tross alt om et skjermkort :-). Jeg foreslår at videre diskusjon rundt dette tas i den dedikerte forumtråden, siter gjerne dette innlegget så folk henger med: http://www.diskusjon...ic=1292320&st=0

 

Så da vet vi det...

Om det er rett eller ei vet jeg lite om, men interessant for oss språknerder det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg synes i grunn det var bare en enda mer latterlig grunn. Hva i huleste er iPhone en forkortelse for i såfall? Iphone gir jo mest mening i såfall ettersom det kun er forkortelser denne "fantastiske" endringen er her for.

 

Stemmer for å kjøre noe så enkelt som å bare skrive navnet på produktene som produsentene skriver dem, hele problemet løst på 17 ord og 101 bokstaver. Helt ærlig, i mine øyne burde alle som i det hele tatt har none interesse for teknologi i det minste greie å skrive produktene på samme måte som de faktisk blir skrevet. Ikke nødvendigvis i samme font, med samme farger og alt det der, men på samme måte som produsenten mener det skal gjøres. NVIDIA, GIGABYTE, iPhone, iGoogle og hva søren.

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke alle her som er språknerder i hvert fall.

 

 

Det er stor forskjell på AMD og MSI, som er forkortelser, og NVIDIA og GIGABYTE som ikke er forkortelser, men navn. Iphone er ikke en forkortelse, og skrives ikke med bare store bokstaver, og skal derfor, ifølge det Tek nå har vedtatt, iPhone.

 

Det betyr i praksis at Tek kan velge om de vil skrive NVIDIA eller Nvidia, imens AMD og MSI som er forkortelser, som alltid, vil være store bokstaver.

 

Skjønner seriøst ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå :-)

Hadde dette BARE gjeldt forkortelser, hadde det jo ikke vært noen som helst forandring. De har alltid skrevet AMD og MSI med store bokstaver.

NVIDIA, siden det ikke er en forkortelse, kan man altså velge om man vil skrive det med bare store bokstaver eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Språkrådet kan være så dumme eller smarte de bare vil; jeg bryr meg ikke om det. Poenget er heller at jeg synes teknologirelaterte nettsider burde holde seg til å skrive produktnavn slik som produsentene mener, og ikke lage egne regler.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye mer logisk å skrive egennavn med stor forbokstav, slik som egennavn skrives. Hvis noen kaller noe for !531!n, så er det mer brukervennlig og lesevennlig og alt mulig å bare kalle det for Iselin.

 

Og at språkrådet prøver å ha norsk, norsk, kan jeg godt forstå. Jeg ser ikke mange som reagerer på at vi skriver sjåfør, for eksempel? Hvorfor er det da dust å skrive sørvis?

Er det engelsk du vil prate, så det er ikke noe problem med det heller, og de har ikke sagt at "service" er feil, bare at du kan få lov til å skrive "sørvis" om du vil.

 

Uansett er fryktelig mye her både synsing og mening. Om de skriver iPhone eller Iphone ER og BLIR fullstendig likegyldig for samtlige. Jeg NEKTER å tro at noen faktisk ikke forstår hvilket produkt det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Siterer vårt kjære (og av enkelte mindre likte) Språkråd:

 

Om nokon likevel vel eit namn med liten forbokstav og andre raritetar i skrivemåten, bør andre nytte same skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskytta varemerke og – kanskje ikkje minst – for andres namneval.

 

Jeg stiller meg fullstendig enig til Språkrådets begrunnelse. Jeg er vel hva enkelte kan kalle for grammatikknazi, språknerd eller hva søren (merk: jeg prøver ikke å skryte på meg at språket mitt er perfekt, for det er det virkelig ikke). Men likevel; produktnavn er varemerke og egennavn og jeg synes at det burde respekteres av en seriøs aktør innenfor nytt om teknologi at de burde greie å skrive produktnavn slik produsentene mener de skal skrives. Engadget og Ars Technica gjør det, hvorfor skal Mediehuset Tek (men ikke f.eks. Gizmodo og Toms Hardware, n00bs) komme med sine egne regler rundt merkenavn som både strider med språkrådet (hvor lite du enn liker dem for forslag som sørvis og beiken <- forøvrig et genialt ord) samt gir lite mening med tanke på varemerke av produkter. Nei, huff og huff, takke meg til å skrive navn slik de skal skrives!

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Jeg synes det er mye mer logisk å skrive egennavn med stor forbokstav, slik som egennavn skrives. Hvis noen kaller noe for !531!n, så er det mer brukervennlig og lesevennlig og alt mulig å bare kalle det for Iselin.

 

Og at språkrådet prøver å ha norsk, norsk, kan jeg godt forstå. Jeg ser ikke mange som reagerer på at vi skriver sjåfør, for eksempel? Hvorfor er det da dust å skrive sørvis?

Er det engelsk du vil prate, så det er ikke noe problem med det heller, og de har ikke sagt at "service" er feil, bare at du kan få lov til å skrive "sørvis" om du vil.

 

Uansett er fryktelig mye her både synsing og mening. Om de skriver iPhone eller Iphone ER og BLIR fullstendig likegyldig for samtlige. Jeg NEKTER å tro at noen faktisk ikke forstår hvilket produkt det er snakk om.

Det finnes faktisk menneskenavn med liten forbokstav (jeg vet ikke om fornavn, men mellomnavn/benevnelser som del av navn kan ha det). Jeg vet ikke om noen egennavn som skrives på den måten du overdriver med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Morsomt hvordan dette lager fyr og flammer i diskusjoner. Syntes ihvertfall det er dumt å ikke respektere varemerkenes navn, så jeg skriver det som forfatteren av navnet; iPhone, iPod osv.

 

Ser folk trekker inn mer 1337-speak aktige navn, men da sier jeg bare en ting: Det er lov til å bruke skjønn.

 

Apple bruker så mye penger på å posisjonere "iPhone" inn i hodene våre, så det blir bare dumt å kalle det for noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...