Gå til innhold

Til kristne: Hvordan kan dere tilbe denne guden?


Anbefalte innlegg

NikkaYoichi: Nei nei nei, han skapte oss med ett valg. Noen mennesker spotter Gud og andre spotter IKKE Gud. Det er valg man tar.

Nei det er ikke et valg manbare tar. Man ser på bevisene for gud, ikke bare den kristne, og når bevis for den guden er totalt fraværende så finner man ut av man ikke klarer å lure og juge til seg selv nok til å tro på noen av disse påstands gudene og det kan neppe kalles et valg, da det mer en er resonering der man er ærlig nok til å se på realitetene.

 

Og hva er der å spotte? Annet enn i de religiøses fantasi så har ikke en eneste gud vist trynet sitt til noen og siden det kun er i fantasien slike guder eksisterer er det vel ikke galt å anta at slike guder ER fantasi, er det vel? Så nei, gud har ikke skapt oss med noe som helt. Vi VET at vi har utviklet oss på denne planeten, så i så fall må gud ha sådd en cellede organismer og så satt seg ned for å vente omtrent 3,5 milliarder år til den en cellede organismen hadde blitt intelligent nok til å tilbe den guden.

 

Hvis du vil fjerne deg fra realiteten og tro på tullball er det greit det, men dit gidder jeg ikke å gå nettopp fordi jeg setter moderne vitenskap og forskning høyere enn jeg setter den religiøse og ignorante rantingen til jernalder menns skriblerier i en gammel bok.

 

Den gud som fremstilles i bibelen er ikke bare ond, men dum som et kjøpe brød på toppen av det og hvordan i all verden klarer du å tilbe en sånn gud?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt naturlig for dumme å se på intelligente som dumme og vice versa. Veldig kjent fenomen. Om noe virker lite gjennomtenkt, usannsynlig, komplekst, så er ikke din konklusjon god, den er bare definerende for deg selv.

 

Om Gud eksisterer så skapte han forutsetningene for logikk og da er vi nødt til å plassere logikk annenrangs, ikke førsterangs. Om du likevel velger å ha en teori om Gud, en hypotese om Gud og du plasserer logikk på førsterangs så gjør du en stygg feil i så måte.

Lenke til kommentar

Myagos: Om du bare hadde noen meninger i det hele tatt så kunne jeg iallefall blitt stimulert, men du stiller bare spørsmål. Hva med å fortelle litt om hva du mener slik at jeg kan få noen innspill og slik at forumet vet hva du mener, spørsmål kan alle stille, men det er vanskeligere å skrive hva en mener.

 

Forresten, hva eksakt var det som var interessant med oppløsningen på bildet?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Det er helt naturlig for dumme å se på intelligente som dumme og vice versa. Veldig kjent fenomen. Om noe virker lite gjennomtenkt, usannsynlig, komplekst, så er ikke din konklusjon god, den er bare definerende for deg selv.

 

Om Gud eksisterer så skapte han forutsetningene for logikk og da er vi nødt til å plassere logikk annenrangs, ikke førsterangs. Om du likevel velger å ha en teori om Gud, en hypotese om Gud og du plasserer logikk på førsterangs så gjør du en stygg feil i så måte.

 

Problemet er da virkelig ikke at jeg har valgt det, mine valg kommer som en direkte konsekvens av måten Jahve, angivelig, har skapt meg på. Jahve visste i det øyeblikk han skapte meg, nøyaktig hva som ville skje med meg, nøyaktig hva jeg ville komme til å tenke i fremtiden og nøyaktig hvilke valg jeg ville komme til å ta. Dette selvsagt, om Jahve virkelig ER allmektig og allvitende, slik det påstås. Så om Jahve ville at jeg skulle velge noe annet enn det jeg har gjort, så måtte Jahve selvsagt ha skapt meg på en annen måte. Med mindre, at Jahve IKKE er allmektig og allvitende.

 

Jahves påståtte allmektighet og allvitenhet og min frie vilje er derfor et paradoks. Jeg kan nemlig ikke fritt velge å tro på denne Jahve. Og at jeg ikke er overbevist om Jahves eksistens og langt mindre at han er verdig tilbedelse, om han skulle eksistere, visste Jahve at jeg kom til å tenke i det øyeblikk han skapte meg, på den måten han skapte meg.

 

Så enten mangler Jahve egenskapene allmektighet og allvitenhet, eller så er Jahve en sadist som bevisst skapte meg for å brenne i helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jahves påståtte allmektighet og allvitenhet og min frie vilje er derfor et paradoks. Jeg kan nemlig ikke fritt velge å tro på denne Jahve. Og at jeg ikke er overbevist om Jahves eksistens og langt mindre at han er verdig tilbedelse, om han skulle eksistere, visste Jahve at jeg kom til å tenke i det øyeblikk han skapte meg, på den måten han skapte meg.

 

Så enten mangler Jahve egenskapene allmektighet og allvitenhet, eller så er Jahve en sadist som bevisst skapte meg for å brenne i helvete.

 

Gud skapte oss med tro, han VET at du tror på han, bibelen sier at gode så vel som de onde tror på Gud "og skjelver". Selv om du ved hjelp av unnskyldninger i logikkens navn kan avfeie at du ikke vet om Gud, så vil du ikke kunne si det til Gud som har skapt deg, for han vet at du tror på han. Men i logikkens og begrunnelsens navn så kan du unnskylde deg, men du kan ikke unnskylde deg for Gud, som sagt, han vet at du vet.

Lenke til kommentar

Gud skapte oss med tro, han VET at du tror på han, bibelen sier at gode så vel som de onde tror på Gud "og skjelver". Selv om du ved hjelp av unnskyldninger i logikkens navn kan avfeie at du ikke vet om Gud, så vil du ikke kunne si det til Gud som har skapt deg, for han vet at du tror på han. Men i logikkens og begrunnelsens navn så kan du unnskylde deg, men du kan ikke unnskylde deg for Gud, som sagt, han vet at du vet.

Hvilke guder og gudinner er det som vet at vi vet at vi tror på?

 

De greske? De keltiske?

Lenke til kommentar

Kriger handler oftest om land, ressurser og om å føre land tilbake teknologisk eller føre dem i fattigdom, og i denne prosessen kunne det hende religion brukes som ett virkemiddel, men ikke som årsak. Kriger er likevel uungåelig, men religion er bare ett verktøy på den måten, og når det er konflikt, så handler det mer om kulturen, ikke om religionen, men fordi religioner har en kultur over seg som man tar sterk avstand fra så kan det føre til konflikt.

Lenke til kommentar

Kriger handler oftest om land, ressurser og om å føre land tilbake teknologisk eller føre dem i fattigdom, og i denne prosessen kunne det hende religion brukes som ett virkemiddel, men ikke som årsak. Kriger er likevel uungåelig, men religion er bare ett verktøy på den måten, og når det er konflikt, så handler det mer om kulturen, ikke om religionen, men fordi religioner har en kultur over seg som man tar sterk avstand fra så kan det føre til konflikt.

 

Var det det jeg spurte om, da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jahves påståtte allmektighet og allvitenhet og min frie vilje er derfor et paradoks. Jeg kan nemlig ikke fritt velge å tro på denne Jahve. Og at jeg ikke er overbevist om Jahves eksistens og langt mindre at han er verdig tilbedelse, om han skulle eksistere, visste Jahve at jeg kom til å tenke i det øyeblikk han skapte meg, på den måten han skapte meg.

 

Så enten mangler Jahve egenskapene allmektighet og allvitenhet, eller så er Jahve en sadist som bevisst skapte meg for å brenne i helvete.

 

Gud skapte oss med tro, han VET at du tror på han, bibelen sier at gode så vel som de onde tror på Gud "og skjelver". Selv om du ved hjelp av unnskyldninger i logikkens navn kan avfeie at du ikke vet om Gud, så vil du ikke kunne si det til Gud som har skapt deg, for han vet at du tror på han. Men i logikkens og begrunnelsens navn så kan du unnskylde deg, men du kan ikke unnskylde deg for Gud, som sagt, han vet at du vet.

Hvilken gud er det som vet dette? Er det Jahve, Tor, Odin, Zeus, Mars, Baal, Balder, Brahma, Ganesha, Helios, Merkur eller er det en av de andre av de tusenvis av guder og gudinner menneskene har forestilt seg gjennom tidene? Hva med Ra, Minerva, Nemesis, Neptun, Njord, Poseidon, Triglav, Belobog, Siebog?

Lenke til kommentar

NikkaYoichi, jeg kjenner bare en gud og det er jahve, da han åpenbarte seg for meg gjorde han det helt klart hvem han var. Så det blir den guden.

Siden Jahve ikke har åpenbart seg for meg, hvorfor skal jeg tro på ham? Det er jo så utrolig mange guder å velge i, og foreløpig har ikke noen av dem tatt kontakt med meg.

 

Jeg ønsker ikke å svare på "hvorfor" du "skal" tro på ham, da dette blir helt random.

Lenke til kommentar
jeg kjenner bare en gud og det er jahve, da han åpenbarte seg for meg gjorde han det helt klart hvem han var. Så det blir den guden.
Men er ikke det jævlig urettferdig? Du har jo en klar fordel da du har møtt gubben sjæl, men allikevel blir vi dømt på samme grunnlag som deg, på dommens dag.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å sitere Dawkins:

 

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sado-masochistic, capriciously malevolent bully.

Den der hadde jeg på nettby-profilen min i form av dekorering sammen med noen andre sitater! ;P

Fant den igjen på maskina nå;

post-148960-0-75895500-1323273049_thumb.jpg

Bildet har jeg laget i photoshop. Bra ikke sant? :p

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...