Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Problemet med beis og olje er at det er nettopp beis og olje   ;)  begge produktene er laget for at en skal se treverket igjennom. Du _kan_ bruke maling eller dekkbeis men siden det ikke er laget for gulv er det ikke så veldig slitesterkt. Avhengig av belastning kan det derfor hende du må vedlikeholde det oftere enn med beis/olje. 

 

Mitt tips vil derfor være å vaske det med høytrtykkspyler og terrasserens eller terrassevask og satse på at du får vasket det såpass at du ikke vil se noen stor forskjell på det nye og gamle. 

Ikke anbefal folk å male terrassegulv. Det flasser, sprekker og vann trekker inn under malingsfilmen. i såfall må man bruke gulvmaling, men ikke er det pent og risikoen for å angre er enorm på en utsatt flate som terrassebord. Olje på og la solen og tiden jevne ut farveforskjeller. Nikkersadelen bytter vel ikke ett og ett bord så dette går bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker du hvilken glans det var på den eller om du kjøpte til tre eller gips/betong? er det til treverk kan du i teorien bruke den på alle materialer men da må du huske neste gang at du har brukt nettopp dette. En grei tommelfinger-regel er at en bruker oljebasert maling på tre og vannbasert maling på alt annet. 

 

Hva slags materiale skal du male på i garasjen? 

I teorien skal det gå fint å bruke innemaling i garasjen. Eneste er at det ikke har soppdrepende midler så du _kan_ få en case med sopp eller lignende hvis det er mye fuktighet der. Det beste hadde vært å bruke innendørs våtromsmaling eller utendørsmaling da begge inneholder soppdrepende midler. 

Lenke til kommentar

Det er 30 glans og materialet er sponfiberplater. Garasjen er i rekke med andre garasjer og jeg har en "midt i rekka", altså ingen sidevegg som er yttervegg. Bakveggen er yttervegg med åpne stendere innenfor en sort vindpapp. Garasjen er tørr. Det er ingen merker etter råte eller sopp på sponfiberplatene etter 25 år. Grusgulvet er stort sett tørt, bortsett fra hjulsporene når det regner. Kan hende det fyker litt snø inn når jeg åpner porten og det er snøstorm, men det havner på gulvet. Veggene står på en ringmur som er 5 cm høyere enn grusen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nytt spørsmål. Jeg er på utkikk etter nytt bokhyllesystem/stueseksjon fordi den gamle er for mørk. Så kom jeg på muligheten for å lakkere den gamle. Jeg er fornøyd med formen på den gamle, men den er altså for mørk. Det er blanklakkert furu. Vil det la seg gjøre å lakkere den hvit halvblank oppå eksisterende lakk? Evt. med sliping og grunning? Er det overkommelig å få det til å se bra ut? Eller koster det bare mer innsats enn det smaker?

Lenke til kommentar

Ville aldri gort det i utgangspunktet. Meget stor sjans for at du vil angre det senere. Hvit hyllesection i stedetfor brun??
Jo jo det er jo en smaksak, men jeg forstår det nesten ikke. :) Har alltid sett på hvite møbler som en mer sånn ungdoms/tenårings ting.

 

Hvis du er helt sikker, ville jeg hvertfall aldri lakkert et sånt møbel selv. Sjekk med fagfolk og mitt anbud feks.

Lenke til kommentar

Delvis: Alternativet er å kjøpe noe ferdig hvitt og sende det gamle på fyllinga. Det gir meg i teorien to muligheter for å angre på valget:

- Angre på at jeg ikke prøvde å forlenge levetida til seksjonen

- Angre på at jeg kastet bort tid og penger på å prøve

 

Med fagfolk vil det mest sannsynlig koste mer enn å kjøpe ny seksjon. Da velger jeg heller den mest lettvinte løsningen, kjøpe nytt. Smak og behag. Se litt i møbelforretningene. Det er mye hvitt, grått, svart og lyst treverk ofte i kombinasjon med hvitt. Svart er mest vanlig på gjenstander som ikke ruver. Denne ruver. Hvitt er ganske populært for tida, men det må også være fargerike elementer og detaljer som bryter med hvitheten for å unngå et sterilt uttrykk. Mørk furu er i hvert fall helt ut selv om det fortsatt er mulig å bli kvitt noe mørk furu på gi-bort markedet på finn.

 

ilpostino: Det er en del detaljer i rette linjer så jeg ser for meg en spray-type påføring (kanskje med den hvite garasjeveggen bak for å unngå lakkdråper på kostbare avveier). Sliping og grunning skal gå greit. Jeg tror jeg prøver det på en liten løs del av seksjonen først og ser om det blir verd innsatsen. Har du en utstyrsanbefaling? Grunning, lakk, spray-redskaper, etc?

 

Edit: Bare for å vise et eksempel på omtrentlig form, sjekk ut Ikea Bestå-serien. Min seksjon er en del større og har både vitrinedører og tette dører.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ville aldri gort det i utgangspunktet. Meget stor sjans for at du vil angre det senere. Hvit hyllesection i stedetfor brun??

Jo jo det er jo en smaksak, men jeg forstår det nesten ikke. :) Har alltid sett på hvite møbler som en mer sånn ungdoms/tenårings ting.

 

Hvis du er helt sikker, ville jeg hvertfall aldri lakkert et sånt møbel selv. Sjekk med fagfolk og mitt anbud feks.

 

Helt uenig.

 

Jeg malte min mørkebrune hylleseksjon hvit for mange år siden og er fortsatt meget fornøyd.

 

Og i fjor ble furukjøkkenet lys grått på samme måte.

 

Lett pussing + grunning + halvblank maling var det som skulle til.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

ilpostino: Det er en del detaljer i rette linjer så jeg ser for meg en spray-type påføring (kanskje med den hvite garasjeveggen bak for å unngå lakkdråper på kostbare avveier). Sliping og grunning skal gå greit. Jeg tror jeg prøver det på en liten løs del av seksjonen først og ser om det blir verd innsatsen. Har du en utstyrsanbefaling? Grunning, lakk, spray-redskaper, etc?

 

Edit: Bare for å vise et eksempel på omtrentlig form, sjekk ut Ikea Bestå-serien. Min seksjon er en del større og har både vitrinedører og tette dører.

 

Jeg har ikke fått ut fingeren med å svare før nå. Skal du spraye vil jeg anbefale at flaten du skal spraye ligger flatt slik at du minsker faren for at malingen begynner å renne. Spraymaling er litt mer tyntflytende enn vanlig maling og har derfor en lettere tendens til å renne hvis den påføres/sprayes på mens underlaget står rett opp/ned. Bruker du pensel på detaljene/overgangene og en liten rulle i filt eller skumgummi skal du få ganske bra resultat. Det som nojac skrev oppsummerer egentlig fremgangsmåten enkelt og greit. 

 

 

Lett pussing + grunning + halvblank maling var det som skulle til.

Lenke til kommentar

Skal male grunnmuren innvendig, noe jeg må tenke på?

Tenkte på å kjøpe en billig fra biltema, http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-innendors/Veggmaling-2000036209/

Det er bare en bod i kjelleren som skal males, så resultatet er ikke så ekstremt nøye, bare malingen holder og flasser av osv.

 

Burde jeg satse på noe annet en vanlig, helt hvit? tenker hvit er greit for å få det lysest mulig og ettersom det ikke er noe form for oppholdsrom gjør det ikke at fargen ikke er "fin"...

Lenke til kommentar

Klarer ikke se om den på biltema er akrylmaling eller ikke, klarer du?

Er vel ikke det om det ikke står noe om det sikkert?

 

Ellers blir det lite slitasje, og det gjør tross alt lite om det blir litt merker og slikt ettersom det er i en bod, det jeg er mest opptatt av er at den holder seg på veggen og ser grei ut :)

 

Det er yttervegg ja.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...