Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for å røre om oljemaling med snerk kan en gå til en malerbutikk, slenge oppi en eller to store muttre (helst M8-M12) og sette malingspannet i ristemaskinen. da vil mutterne fungere som noe ala kulen du finner i spraybokser. du kan også helle på et tynt lag med white spirit (eller vann på vannbasert maling) slik at det ikke kommer oksygen til malingen.

Lenke til kommentar

Ikke bruk den vanlige gule maskeringstapen da denne kan dra med seg malingen den er limt til hvis den sitter for lenge. Det er godt mulig malingen kan "krype" litt under kanten på denne malingen og dette kan gjøre at du får et dårligere resultat. Kjøp heller den bå maskeringstapen. Den er dyrere men mye bedre.

 

 

Jeg skulle hørt på deg!

 

Kjøpte den billige gule for å spare noen få kroner, men gir meg massssse ekstraarbeide :(

 

Tragisk feilvurdering.

Lenke til kommentar

Heisan :) Holder på å male soverommet. Planen er å ha tre vegger i samme farge og en kontrast vegg bak senga. Har nå malt grunn strøket på alle veggene (har sparklet gipsskjøtene så ville se helligdagene jeg hadde lagt igjen) , men lurer på beste måten og få ett rett hjørnet i skjøten mellom de to fargene.

 

Blir det finest med bare maling eller ville dere anbefalt hjørne list?

 

Det hvite skjæret i den mørkeste veggen er bare fra rullen jeg brukte på den lyse veggen :) skal kjøpe meg nye ruller til de to neste strøkene.

 

Burde jeg gjøre meg helt ferdig med en av fargene først, evt den mørke eller lyse først?

post-848-0-13114800-1318174834_thumb.jpg

Lenke til kommentar

for å få det ekstra nøye kan du enten bruke skrå (dette bildet er av en liten pensel men de finnes i en del større varianter også) eller rund pensel. skal du ha en rundt pensel bør du finne deg en som er surret slik som på det siste bildet. da kan du ta av en runde med tauet rundt når den blri slitt slik at du kan ta vare på spenstigheten av busten. bruker du en av disse skal du kunen spare deg mht til å bruke maskeringstape men du kommer til å bruke mer tid da du må være mer pirkete.

 

ellers støtter jeg det overnevnte skrev. mal med den nyse fargen først og den mørke etterpå.

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hepp, godtfolk! Takk for glimrende tråd btw. Bra ressurs for oss som er grønn(malt?) på dette området.

 

Så over til saken: Tenkte å hvitmale alle karmer og dører i leiligheten. Det er standard uprofilerte tredører fra 70-80-tallet og er kun lakket (eller beiset?). Googling foreslo først å pusse ned dørene med en pussekloss, max grovhet 100. Det høres ut som endel jobb, er det noe i veien for å bruke en vanlig el-slipemaskin ala denne?

 

Bør jeg rengjøre døren før eller etter pussing (bortsett fra å fjerne pussestøv da)? Ser Jotun vil prakke på meg en husvask i produktvelgeren, men forstår det utifra første post at det ikke er noe særlig? Føler ikke helt for å begynne med allslags etsende kjemikalier og Kraftvask og denslags.

 

Til malingen ligger det an til en minirulle og Lady Interior Finish halvblank. Jotun beskriver den "for innendørs bruk i tørre rom", men produktvelgeren foreslår den også på baderomsdøren. Hva tror vi om det?

Lenke til kommentar

Hepp, godtfolk! Takk for glimrende tråd btw. Bra ressurs for oss som er grønn(malt?) på dette området.

 

Det skal ikek være noe i veien for å bruke pussemaskin. da vil du etter all sansynlighet spare litt tid også.

 

Du bør nok rengjøre flaten etter sliping ja og jeg tror husvask kan bli litt overkill siden du skal bruke det innomhus. Bruker du salmiakkvann eller et salmiakkbasert vaskemiddel så skal det gå fint. det viktigste er at du bruker noe som fjerner støv og andre rester/smuss som sitter på flaten.

 

det er ikek noe i veien for å bruke den malingen på maleromsdøren. I verste fall blir vel døren utsatt for litt damp og kanskje litt vannsprut i verste tilfelle og det skal nok gå bra.

 

 

 

Hvordan er det egentlig med holdbarhet på maling?

 

produsentene sier det er et år når malingen er blandet i en farge da fargene kan begynne å skille seg etter denne tiden. så lenge du lagrer malingen bra (sørger for at vannbasert maling ikke flyser osv) så skal du kunen ha den ganske lenge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så over til saken: Tenkte å hvitmale alle karmer og dører i leiligheten. Det er standard uprofilerte tredører fra 70-80-tallet og er kun lakket (eller beiset?). Googling foreslo først å pusse ned dørene med en pussekloss, max grovhet 100. Det høres ut som endel jobb, er det noe i veien for å bruke en vanlig el-slipemaskin ala denne?

 

Bør jeg rengjøre døren før eller etter pussing (bortsett fra å fjerne pussestøv da)? Ser Jotun vil prakke på meg en husvask i produktvelgeren, men forstår det utifra første post at det ikke er noe særlig? Føler ikke helt for å begynne med allslags etsende kjemikalier og Kraftvask og denslags.

 

Til malingen ligger det an til en minirulle og Lady Interior Finish halvblank. Jotun beskriver den "for innendørs bruk i tørre rom", men produktvelgeren foreslår den også på baderomsdøren. Hva tror vi om det?

Lakken burde sitte såpass godt i treverket at det ikke er noe poeng i å slipe den helt ned/bort, noe som egentlig gjør slipemaskinen du linker til ganske unødvendig. Ta slipepapir på 100/120 og slip raskt over alt sammen for å fjerne nupper og for å matte ned overflaten nok til at malingen fester seg - som ikke krever så mye. Det er viktig å rengjøre overflaten etter sliping, fordi gjenværende støv vil potensielt klumpe seg sammen når du maler. Ta en våt klut og "støvtørk" raskt en eller to ganger.

 

Om det er noen kvister så er nå tiden inne for kvistlakking. Kjøp en liten boks med vannbasert kvistlakk og påfør to tynne lag på alle kvister. Hvert strøk tørker på bare noen få minutter. Ta så et grunningstrøk med Heftgrunn om du er i tvil på om malingen vil sitte, ellers burde vanlig grunning holde. Om døren ikke har vært tidligere behandlet med noe annet enn lakk kan det hende at treverket reiser seg etter dette første strøket. Da er det bare å slipe raskt ned nuppene igjen og kjøre kluten over før du tar to avsluttende strøk med den malingen du vil bruke.

 

Når det kommer til hva slags verktøy du bruker vil jeg anbefale å ikke bare bruke en rulle. Gå etter med en fordriver, men vær obs på at dette krever et raskt tempo, da vannmaling tørker utrolig fort og du vil ikke være for treg.

 

Og til slutt så er det ikke noe problem å male en baderomsdør med den malingen. Så lenge ikke døra står inni dusjen.

Lenke til kommentar

Ikke bruk den vanlige gule maskeringstapen da denne kan dra med seg malingen den er limt til hvis den sitter for lenge. Det er godt mulig malingen kan "krype" litt under kanten på denne malingen og dette kan gjøre at du får et dårligere resultat. Kjøp heller den bå maskeringstapen. Den er dyrere men mye bedre.

 

 

Jeg skulle hørt på deg!

 

Kjøpte den billige gule for å spare noen få kroner, men gir meg massssse ekstraarbeide :(

 

Tragisk feilvurdering.

 

Et triks jeg lærte på TV2 programmet "Tid for hjem". For å forhindre at malingen "kryper" innunder tapen er å først male med den fargen på det du maskerer. Så "metter" det de flikene i tapen som en alltid får.

 

En har hvite lister og skal male rommet lilla. Maskerer listene og maler et lite strøk med hvit først der med tapen. Lar det tørke og så går en løs på veggene med lilla. Voila ingen "peaks" med lilla rundtomkring på listene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Svinks! Oljemaling blir ikke frostskadet! Kun vannbassert maling, blir det.

 

I et spann/boks med gammel oljemaling, fjerner en først hard "snerk" (størknet lag på toppen), hvis det er der. Olje flyter alltid opp og det er bare å røre tilstrekkelig (helst mekanisk visp), til malingen er glatt. Da er den bra.

 

Det er i hvert fall ikke sant! Det skal selvfølgelig lavere temperatur til, men så klart oljemaling kan bli ødelagt av kulde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen anbefalinger eller kommentarer for maling mhp produsent? (Gjøco,Flugger,Jotun,Scanox etc).

Gjelder nybygg innendørs. Tak og vegg. Samt sparkling.

 

Personlig (hørt/lest av andre);

Har hørt mye bra om sparkelen til flugger, men mange mener masse skit om malingen mens de som liker flugger virkelig liker flugger og kunne aldri tenkt seg noe annet. Gjøco er "big no no". Jotun og Scanox er det delt med negative og positive.

Lenke til kommentar

nja, Flügger er jo en proffmaling og dermed mer tyntflytende enn "amatørmalingen" til feks Jotun og Scanox. for den vanlige mann i gaten kan den derfor være litt mer slitsom å få helt jevn mens for folks om har mer dreisen på å male vil denne oppleves som enklere å påføre.

 

Jeg kjenner ikke til om Gjøco har utendørsmaling eller kvaliteten på denne men jeg solgte i bøtter og spann av den i den første jernvarebutikken jeg jobbet i.

 

generelt sett tror jeg det handler mest om personlige preferanser når det gjelder anbefalinger på merker. Så lenge du holder deg til de største merkene ser jeg ikke for meg at du skal få noe særlig problemer på grunn av dårlig kvalitet på malingen.

Lenke til kommentar

Butinox Futura er meg bekjent den eneste malingen med 12 års garanti på maling og dekkbeis. De sier "..benyttet på utvendig treverk har en bedre evne til å beholde farge og glans lenger enn kjente oljemalinger og oljedekkbeiser omsatt på det norske markedet." Drygolin Extreme fra Jotun er vel kanskje det produktet sm kan måle seg best med Butiknox Futura men hvilken av disse to som er best kan en vel diskurete til solen går ned.

Lenke til kommentar

Ja samme som jeg er blitt anbefalt av andre også; Butinox futura. Men ettersom jeg hørte er den en blanding av olje/akryl maling, og da spørs det om den bør brukes på vegger som er malt med ren akrylmaling før?

 

Har brukt Norsjø Tinova før, og syns den har holdt bra da, men har aldri prøvd andre.

Står 14 års holbarhet på den, og det stemmer vel faktisk med hvor lenge den har holdt også.

Endret av groenn
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lurte litt på hvor lenge ferdig grunnet utvendig kledning/panel kan stå? Kjøpte helt ny leilighet i 2-mannsbolig som var ferdig desember 2010. Kledninga er ferdig grunnet med gul maling og kledning kom vel på huset mellom mai og juni 2010. Vi har en liten sønn som tar all vår tid og familien på begge sider har sitt å holde på med i år og jeg vil ikke kaste bort en sommer til å bare slappa av siden i fjor var det graving og mye støv uten for til oss i hele sommer.

Lenke til kommentar

Hvis kledningen kun var grunnet snakker man om uker eller et par måneder før den bør/må males, og ikke et par år... Kledningen skulle vel da ha begynt å bli grå, tørr og sprukken med løse trefibre, og dere har en stor jobb med stålbørste før dere kan grunne på nytt og male.

 

Men det leveres også kledning ferdig beiset med dekkbeis. Kan det være det dere har? I så fall tåler den sannsynligvis noen år til, selv om det kan være en fordel å behandle alle ende/snittflater og alle spikerhull første året.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...