Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Det kan godt hende tingene har forandret seg siden jeg jobbet i malingsbutikk men du må være veldig nøye med å avfette flaten for å ha sjans til å få malingen til å sitte.

 

Jeg vet ikke om "fett" er riktig ordet å bruke i denne sammenhengen men vinylgulv er i realiteten et hardt plastbelegg.

 

edit: jeg kom over denne siden. Det ser ut som det kan funke men det er ikke særlig holdbart og du må sansynligvis male på nytt innen et par år.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

I dag kan man ikke bare se på glansen og si "40 glans, ja da er det oljemaling".

Man har tre enkle kategorier (jeg liker å si at det er det iallefall) innen maling i dag, som da er: vannbasert, vann fortynnet olje, og oljemaling.

Og Lady Pure Color har faktisk en glansgrad på 01.

 

Det man burde passe på når man skal male gamle vegger innendørs som ikke er malt på 10-15 år, det er å finne ut om hvilken type maling det er brukt, vannbasert eller oljebasert maling. Dette på grunn av at man ikke kan bruke en vannbasert maling rett på en oljebasert maling, da må man enten forsette med en oljebasert maling eller så må man bruke en heft grunning først, for så å bruke en vannbasert maling.

 

Angående lakkende dørkarmer, så skal det ikke være nødvendig å bruke kvistlakk på disse. Hvis karmene er veldig glatt kan man matte de ned men sandpapir på maks grovhet på 180, for så å bruke en vannfortynnet oljemaling eller en oljemaling.

 

Hvis man er i tvil om de er lakket eller bare oljet kan man bruke en kvist- og sperregrunning, da slipper man å gå over hver enkelt kvist.

Endret av MJohanz1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei. Jeg planlegger å printe ut noen store bokstaver og skjære ut > lage sjablonger av dem. Undrer om malingen/spraylakken vil trenge gjennom papiret noen som vet? Eventuelt hvor tykt papir er i behov? Litt kludrete å finne frem malingspannet og teste med rull og det hele. Kanskje dekke arket med papirteip som jo er gjennomsiktig nok, eller laminere, men det vil vel vanskeliggjøre utskjæringa.

Overflaten er hvitmalt strie, vet fra før det blir vanskelig med pent resultat da det trekker inn i kantene, derfor vurderer jeg spraylakk isteden.

Lenke til kommentar

Smør inn papiret med kvistlakk (kjøp på samme sted som maling) så vil det bli 100% malingstett. Men siden det er strie vil maling uansett krype bak sjablongen pga ujevnt underlag. Du kan alltids kjøpe gul maskeringstape og tape opp bokstavene. Da vil det bli mindre krypende maling, men vanskeligere å tape opp pent.

 

Dilemma :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er standard Drygolin oljemaling er dårlig valg til husmaling i dag?

Jeg har et 40 år gammelt hus som de siste gangene er malt med Drygolin. Og den ser ut til å ha stoppet en del begynnende råteskader, etter vannbasert hvit dekkbeis som var et uheldig valg for mange år siden.

Erfaringene med vannmaling fra den gang gjør meg fristet til å fortsette med oljemalingen, selv om denne kanskje ikke er så fargestabil som de nye vannbaserte typene.

Vil oljemalingen trekke bedre inn og gi bedre feste og beskyttelse når jeg allerede har brukt oljemaling? Jotun sier vel at de nye typene er bedre, men det sa de om vannbasert DemiDekk også....

Lenke til kommentar

Vi bruker også "standard" Drygolin. Halv pris av de som angivelig skal vare dobbelt så lenge. De to veggene som ble malt for tre år siden holder like bra som den som ble malt i fjor. Jeg synes det er et trygt valg om man ikke vil være blant de første som tester ut et nytt produkt.

Lenke til kommentar

Finnes Demidekk i dag? Eller lever den videre under navnet Drygolin dekkbeis?

 

Ellers har jeg forstått det som at de som fikk råte med Demidekk gjerne bodde på steder med mye regn og lite sol, og hadde lyse hus. Og at de fleste skadene oppstod før det ble særlig vanlig med utlekting for luftesjikt bak kledningen. Hadde man derimot mørk dekkbeis, mye sol og lite regn, hadde man bedre forhold for å tørke opp panelen om sommeren, og lite råteproblemer.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Det fantes i alle fall da jeg sluttet i jernvarebransjen for nesten 8 år siden. Om det har forsvunnet tør jeg ikke si noe om.

 

Såvidt jeg har skjønt fikk de råte fordi de ikke hadde gjort skikkelig forarbeid mtp å å grunne og slikt slik det stod man skulle gjøre med Demidekk.

Lenke til kommentar

Når jeg googler litt ser det ut til at Demidekk-navnet brukes i Sverige og Danmark på Demidekk Ultimat, Demidekk oljemaling, Demidekk classic dekkbeis og tilogmed Demidekk transparent beis. Mens i Norge har vi Drygolin Ultimat, Drygolin oljemaling, Drygolin dekkbeis... Samme produkter, men merket med forskjellige varemerker som selger på forskjellige markeder?

 

Sannsynligvis er det ingen Drygolin i dag som har mye til felles med Drygolin for 60 år siden. Den er fortsatt dryg (drøy), men navnet kan tyde på at det opprinnelig var en linoljemaling? Men navnet selger godt i Norge. Og sannsynligvis er det heller ikke mye til felles mellom Demidekk på 1980-tallet og dagens Demidekk. Men det navnet selger sannsynligvis bra i nabolandene men er gitt opp i Norge.

 

Sjekk også denne: http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/exterior/drygolin/generation.aspx

 

For mange er maling en vanesak – man vil helst ha det produktet man malte med sist. FOU-direktør Bent Haflan bekrefter at det er med maling som med biler; modellen heter det samme, men innholdet forandrer seg. Drygolin har eksistert i over 60 år. Produktet er blitt fornyet mange ganger, cirka hvert femte år.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

hei, ser det er lite liv i tråden. men forsøker meg på et spørsmål relatert til maling allikevel.

 

har en leilighet på 50 ish kvm som jeg pusset opp for to år siden. valgte hvitt halvblank på det panelerte taket og bomull (så og si hvitt) silkematt på vegger belagt med glassfiberstrie.

 

det frister meg nå å lage en kontrastvegg i alt det hvite med utgangspunkt i veggen bak tven på stua, men er usikker på farge.

 

noen som har erfaring med kontrastvegger og har tips til farge? tenker å gå for noe i silkematt, gjerne en lystig farge, men ikke for mettet, mørk og voldsom.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Tenkte jeg skulle male terassen da fjorårets beis ikke var noe suksess, samt drenering med tilhørende flytting av terasse gjorde at jeg fikk noe  nye bord.

Den forrige fargen lyser ganske godt gjennom beisen, er det mulig å få noe som dekker litt mer?

Vil ha lys terasse, kanskje ikke hvit men grå eller noe. Den er hvit-aktig med brun-rødt underlag nå :p

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Problemet med beis og olje er at det er nettopp beis og olje   ;)  begge produktene er laget for at en skal se treverket igjennom. Du _kan_ bruke maling eller dekkbeis men siden det ikke er laget for gulv er det ikke så veldig slitesterkt. Avhengig av belastning kan det derfor hende du må vedlikeholde det oftere enn med beis/olje. 

 

Mitt tips vil derfor være å vaske det med høytrtykkspyler og terrasserens eller terrassevask og satse på at du får vasket det såpass at du ikke vil se noen stor forskjell på det nye og gamle. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...