Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

"Pipa" er en søyle, ca 25 cm bred. Jo, det er skakt. :) Det skal sies at huset ikke er overlevert ennå. Og utbygger har nok ei høne å plukke med maler'n når de går runden sin. Men jeg mistenker at hele huset må fikses på alle vegger før det godtas fra vår side.

Om det ikke er overtatt enda, så ville jeg ha reagert nå - vet ikke om du har betalt (hele kjøpesummen), men det er ganske mye vanskeligere etter at pengene er overført og du har overtatt.

 

Min oppfatning er at veggene må sparkles ut skikkelig, pusses og males på nytt, og da blir det spørsmål om evt bytte av listverk også. Om de teiper og setter av like dårlig langs lister vil det bli mye rart.

 

Alternativet er et solid prisavslag om du kan leve med det.

 

....Avsettingen som er utført på søylen er direkte uproff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikket litt på forskjellige produkter fra Nordsjø og er litt nysgjerrig på om bw (base white), bc (base clear) og bm (base medium) er de vanligste basene i maling? Mener jeg har hørt om andre også, men ser at det er disse de bruker på sine produkt. 

Så noen andre (kansje litt dumme spørsmål)...

Vet man bare pleier å riste grunning, men kan man også blande brekkfarge i grunningen? Hva er grensen for når man bør påføre ny grunning ved maling av et hus på nytt? Hvis huset f.eks ikke har blitt malt på 10 år, trenger man da å bruke grunning igjen før mellomstrøk/toppstrøk selv om det har blitt grunnet og malt tidligere?

Hvis man skal ha vanlig hvit maling, kan man da kjøpe et vanlig base white malingsspann uten behov for å tilsette noe brekningsmiddel?

Ved førstegangsmaling eller ved ny maling på gammelt hus, bør man da bruke impregneringsolje før grunning?
 

Lenke til kommentar

Det kan nok finnes unntak, men ja, grunning kan brekkes.

 

Behøver og behøver grunning.... Hvis du ser på gamle hus som har blitt skrapt og malt mange ganger ser du gjerne bruddkanter mange steder der det er skrapt. Tror nok det ville vært anderledes med konsekvent bruk av grunning. Spørs hvor godt feste eksisterende overflate har over hele flaten. Flekker med dårlig feste kan gi dårlig resultat. Ny maling av samme merke kan jo ha endret sammensetning. En kan jo matte ned med rengjøringsmidler.

 

Innendørs grunner jeg konsekvent med mindre jeg bruker 3-stjerners (karmer/vindu etc), og spesielt på bad og kjøkken er det viktig pga fett fra mat/kropp. Når det ikke har blitt grunnet under eksisterende lag blir det fort "bruddkanter" i den gamle malingen når en pusser/skraper før sparkling og i overgang mellom sparkel og eksisterende lag ved pussing.

Lenke til kommentar

*snip*

 

 

Nå kjenner jeg ikke produkter fra Nordsjø så godt men slik du beskriver det så virker det som det er A-base / hvit base (base white), B-base (base medium) og C-base (base clear) som så å si alle andre produsenter bruker som betegnelse.  det er et utenlands merke så er mulig de har tatt med betegnelser som er vanlig i andre land. 

 

All maling bør ristes eller røres hvis den har stått lenge da den kan skille seg litt hvis den står over tid. 

 

Er en flate malt fra før av trenger du i utgangspunktet ikke grunne den flaten noe mer. Hensikten med grunning er å mette underlaget og å gi feste til annen maling som en bruker som toppstrøk og den egenskapen er opprettholdt når en skal male en flate på nytt. Når det er sagt så finnes det selvfølgelig enkelte unntak. Skal man male med en farge som skiller seg stort fra fargen som det allerede er malt med kan det være hensiktsmessig å grunne da grunningen har bedre dekkevne (mer "tettere" farge å en måte) enn malingene som brukes til toppstrøk. Skal man for eksempel male med en lys, dus rora farge kan det med andre ord være hensiktsmessig å grunne hvis man skal male over en farve som er vedligg mørk og 7 eller sterk (signalrød eller nesten sort maling for eksempel).

 

I "gamle dager" hadde man både hvit og A-base som forskjellige produkter. Hvit hadde litt mer fargepigmenter i seg men de har antageligvis endret litt på malingen som gjør at dette har blitt et og samme produkt. På mange malingsspann står det for eksempel nå "hvit base". 

 

Impregneringsolje hadde jeg ikke hørt om før du skrev om det i innlegget ditt og jeg måtte søke det opp. Det virker som det er et litt tyntflytende produkt som skal trekke inn i treverket for å beskytte det innefra. Nytt treverk som skal brukes utendørs er som regel impregnert og det trenger ikke impregneringsolje da det allerede har det i seg. Har du en gammel flate som en gang i tiden var impregnert som hvor det for eksempel er bare flekker da malingen har flasset av så kan det være naturlig å ta på litt impregneringsolje. Subsidiært så kan du tynne ut malingen litt og påføre det istedenfor. I "gamle dager" tynnet man ut malingen med innstill 20% white spirit og brukte det på samme måte som man sikkert bruker impregneringsolje da man fikk malingen tilsvarende tyntflytende. Nå har det jo kommet vanntynnet oljebasert maling så jeg er litt usikker på om det gamle trikset kan brukes lenger. For sikkerhets skyld kan du ringte for eksempel Jotun eller Scanox og høre med en tenker der så får du et svar som kan brukes ut ifra dagens malingstyper. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg har 2 slike på soverommet som egentlig er ganske bra mtp at jeg kan lufte 24/7 uten å tenke på verken innbrudd eller innsekter.

Men de slipper inn mye lys, så tenkte jeg kunne male de matt svart. Men hvilken maling kan jeg bruke til det? Lite lyst til å kjøpe ett 10 liters spann med utendørsmaling for å bruke en halvliter..

Og noen tanker mtp hvordan det blir seende ut med slike "detaljer" i svart matt?

Joda, den ser tette ut men er på ingen måte det.

Tar gjerne imot evt andre tips også :)

15943027565872699491420880968196.jpg

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 9.7.2020 den 15.55):

Men de slipper inn mye lys, så tenkte jeg kunne male de matt svart. Men hvilken maling kan jeg bruke til det? Lite lyst til å kjøpe ett 10 liters spann med utendørsmaling for å bruke en halvliter..

Og noen tanker mtp hvordan det blir seende ut med slike "detaljer" i svart matt?

utenførst dør & vindusmaling får du ned i liters bokser og holder i lange baner. 

Metasenter skrev (På 11.7.2020 den 18.36):

Når man skal male utvendig kledning på hus, bør man skrape over alt først før man har på husvaskmiddel og spyler? Holder det at man spyler av med hageslange eller bør man gå til innkjøp av høyttrykk? 

Bruk kraftsvask og ikke husvask. har du dekkbeis holder det at du vasker. Maling legger seg som et lag utpå veggen (i motsetning til dekkbeis) så har du det så bør du skrape av det som eventuelt er løst. 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg skal male et skikkelig dårlig vedlikeholdt hus i sommer. Det er 14 år siden sist det ble malt og malingen flasser av på utsatte steder. Regner med å måtte bytte noen bord her og der. Spørsmålet går ikke på valg av maling, men valg av utstyr for effektiv avskraping av dem gamle malinga og om det er noe mer jeg bør gjøre før veggen får suge til seg ny maling?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg skal male et skikkelig dårlig vedlikeholdt hus i sommer. Det er 14 år siden sist det ble malt og malingen flasser av på utsatte steder. Regner med å måtte bytte noen bord her og der. Spørsmålet går ikke på valg av maling, men valg av utstyr for effektiv avskraping av dem gamle malinga og om det er noe mer jeg bør gjøre før veggen får suge til seg ny maling?

Bahco skrapende de selger på Jula er topp kvalitet

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert skrape eller stålbørste der det har flasset av. Bruk Visir grunning på helt bare områder. Vi har brukt Drygolin extrem på hytten og jeg har vært veldig overrasket over hvor godt blankheten har holdt seg på den malingen, selv om hytten ligger et par meter fra vannkanten. Andre, tilsvarende malinger holder garantert like bra på glansen. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (8 minutter siden):

Uenig i at Becks og Flügger er bedre enn Jotun, bortsett fra det så var det et topp innlegg.

jeg har ikke bevisst beskrevet den ene bedre enn den andre men de kan ha litt forskjellige egenskaper som kan merkes under påføring. Det blir litt som å sammenligne Pepsi og Coca Cola. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (10 timer siden):

Bahco skrapende de selger på Jula er topp kvalitet

Takk for råd. Tenker du sånn som denne? Eller kan billigvarianter gjøre samme nytten?

ilpostino skrev (10 timer siden):

Jeg ville vurdert skrape eller stålbørste der det har flasset av. Bruk Visir grunning på helt bare områder. Vi har brukt Drygolin extrem på hytten og jeg har vært veldig overrasket over hvor godt blankheten har holdt seg på den malingen, selv om hytten ligger et par meter fra vannkanten. Andre, tilsvarende malinger holder garantert like bra på glansen. 

Jeg tenkte roterende stålbørste i tillegg til manuell skrape. Det er snakk om ca 200 m2 veggvflate der det flasser av ganske mye. Regner med at ca halvparten av flaten blir helt bar før jeg grunner og maler.

 

Jeg tenker effektivitet siden jeg har behov for stilas/lift for å nå halvparten av flatene, så jeg spanderer gjerne en tusenlapp ekstra i utstyr for å spare meg en feriedag med slit og svette, samt leie av lift/stilas en ekstra dag. Kan legge til at jeg har "kontorarmer" så jeg ser for meg å slite ut armene ganske fort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skal male en skjenk som jeg har på stua, fra mørkebrun til en helt lyst farge. Har blitt anbefalt Lady supreme finish halvblank. Med litt dårlig råd sjekka jeg på finn.no og der fant jeg noen spann i en farge som kan passe på stua mi, men den var matt.
Vil dere anbefale å gå for halvblank eller matt? Greit å kjøpe andres rester så lenge de er brukbare, men har ikke problem med å kjøpe nytt heller om jeg ikke finner riktig type i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...