Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klarer ikke se om den på biltema er akrylmaling eller ikke, klarer du?

 

 

Se under. 

 

Eller kanskje ikke alltid?

 

Ikke alltid da det finnes flere typer vannbasert maling. Se beskrivelse under. 

 

 

Tradisjonelt sett har du vannbasert og oljebasert maling. Du har også epoxy-basert,linolje-basert og silikonbasert maling men de er litt utenfor scopet til det det snakkes om her. På vannbasert maling har du lateks-basert og akryl-basert maling. Akryl-basert maling er den mest slitesterke malingen og trenger lengst inn i underlaget av disse to mens lateks-basert maling er den dårligste da den mer eller mindre legger seg som en plastikkhinne på toppen av underlaget. Lateks-maling kan brukes på flater som ikke har noe slitasje da man relativt lett kan skrape av malingen med tommelfinger-neglen. Dette går ikke med akryl eller oljebasert maling. Man kan fint bruke lateksmaling som grunning og ha akryl-basert maling som toppstrøk hvis man vil ha den ekstra slitesterk. Av miljøhensyn har man kommet med vanntynnet oljebasert maling. Den skal blant annet avgi mindre avgasser enn den vanlige, oljebaserte malingen. Selv om det ikke er optimalt kan en bruke oljebasert maling på vannbasert maling men ikke omvendt. En kunne iallefall ikke det da jeg jobbet i malingsbutikk.

 

Her er de vanligste glansgradene på maling. Jeg har tatt utgangspunkt i Butinox og Jotun sine glansgrader da det er de jeg er vandt til fra mine 7 år i malingsbutikk. Andre merker kan ha varierende grad av forskjeller men er det avvik i glansgrad er det ikke store forskjellene å snakke om. 

 

Grovt sett har du disse benevnelsene på glansgradene. Tallene er omtrentlige. 

00-10: Helmatt 

10- 25: Silkematt

25-45: Halvblank

45-90: helblank

 

02, 03: Brukes som takmaling og grunning og er lateksbasert. Billig drittmaling som en kan bruke som grunning.

07: Brukes til vegger og er lateksbasert. Kan også fint brukes som grunning.

10: Brukes til vegger og er akrylbasert. 

15: Brukes til vegger og er oljebasert.

25: Brukes til tak i våtrom. lister og tilsvarende flater og er akrylbasert. Det finnes våtromsmaling i denne glansgraden. 

40: Brukes til lister og tilsvarende flater er oljebasert.

90: Brukes på flater hvor en vil ha en helblank finish. Er en oljebasert maling.

Lenke til kommentar

Jeg ble bare enda mer forvirret her. Unnskyld, bare av nysgjerrighet(og interesse): Er det sånn å forstå at den Biltema malingen da

altså er Akrylmaling og hvor går det fram på infoen som står om den?  

For hvis jeg forsto det rett er det akrylmaling som er best til det Aklla skal male?

Lenke til kommentar

Alle merkene innen maling som jeg har bedre kjennskap til har 07-maling som er lateks så jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at den malingen Akkla lenket til også er det. Jeg er såpass sikker på det at jeg vedder minst en tier på det. 

 

 

edit: greide å forvirre meg selv et lite øyeblikk.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Alle merkene innen maling som jeg har bedre kjennskap til har 07-maling som er lateks så jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at den malingen Akkla lenket til også er det. Jeg er såpass sikker på det at jeg vedder minst en tier på det. 

 

 

edit: greide å forvirre meg selv et lite øyeblikk.

At det er lateks eller akryl?

Det er jo en 07 maling, så vidt jeg kan skjønne konkluderte du med at det var akryl i stad, men lateks nå?

Lenke til kommentar

Har ikke særlig greie på det. men jeg tror ikke jeg hadde brukt maling fra Biltema på noen vegg.

Kan være ok, men det blir vel et sjansespill? Kan vel, være dritt og? :hm:

Jeg ville heller brukt noen kroner mer på skikkelig akrylmaling fra jotun eller kjent merke. Hvis jeg  først

skulle male en vegg og vil det skal holde. Er du ikke enig i det Il postino?

Lenke til kommentar

Er ikke imponert over biltema-malingen, var som grøt når jeg åpnet og nesten umulig å blande det blanke greiene som lå på toppen med malingen. Men den var nå grei nok å smøre utover veggen, men må nok ha minst 2 strøk, om ikke 3, dekk-evnen virker ikke å være på topp :(

 

Ikke veldig imponert over malingen, sånn til advarsel for andre som leser dette

Lenke til kommentar

Skal male grunnmuren innvendig, noe jeg må tenke på?

 

Kanskje for seint for deg hvis du allerede har smurt maling på veggen, men hvis det er en grå og tidligere umalt mur ville jeg ikke brukt maling i det hele tatt, men slemmet den. 

 

http://heydi.no/produkt.asp?VdaID=8

Hey'di Hvit er en sementbasert, vanntett og diffusjonsåpen edelslemming til overflatebehandling av mur og betong. Hey'di Hvit blandes med vann og gir en dekorativ, hvit overflate.
Lenke til kommentar

Veggen er delvis malt gul fra før, er vel over 50% av malingen som sitter igjen på veggen, tilfeldig plasser utover, og jeg er snart halvveis med hvit maling, så det meste av veggen er malt...

Ellers, så har jeg sett maling med veldig mye bedre dekk-evne enn den jeg har, som dekker "alt" på første strøk. overdreven reklame eller noe jeg har gått glipp av?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...