Gå til innhold

"Hvem" i stedet for "hvilken/hvilket", dialekt eller gramatikkfeil


KoKo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjelen min splittes opp i mindre og mindre biter hver gang jeg hører/leser dette.

 

Forøvrig føler jeg det er min plikt i en slik tråd å påpeke at "bevist" og "bevisst" er to forskjellige ord med helt forskjellig betydning - det samme gjelder "vist" og "visst".

Endret av Mokko
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drammen og andre østlendinger. Østlendinger er så innihelvettes udugelige, de gjør jo ingenting selv. Vi vestlendinger skaffer all oljen som livnærer landet vårt, mens østlendingene soser bare rundt og kan ikke engang snakke språket vårt skikkelig. Gi Østlendingene tilbake til Sverige.

 

This.

 

Greit nok at de sier "hvem bil", dialekten kan de beholde.

Men når de begynner å skrive "hvem bil" blir det for gale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er fra østfold, sier aldri hvem, bortsett fra når det handler om personer. Kan ikke si at jeg har merket at det er spesielt utbredt blandt østfoldinger å bruke hvem når det handler om gjenstander, men så har jeg ikke bodd så mye i østfold de siste årene.

 

Kan være at skillet ikke går mellom dialekter, men mellom sosiolekter.

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et fenomen som også har slått inn for fullt på Sørlandet. Som tidligere norsklærer ved et par ungdomsskoler har jeg ikke tall på hvor mange røde streker jeg har satt ved slike feil på stiler og tentamener. Det er en helt idiotisk feil, og i mine øyne mye verre enn hvis/viss, da/når og for/får, selv om disse også er unødvendige.

 

Det hele får meg til å begynne å tro at filmen Idiocracy er en reell fremtidsvisjon. Ikke bra. :no:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Dette er et fenomen som også har slått inn for fullt på Sørlandet. Som tidligere norsklærer ved et par ungdomsskoler har jeg ikke tall på hvor mange røde streker jeg har satt ved slike feil på stiler og tentamener. Det er en helt idiotisk feil, og i mine øyne mye verre enn hvis/viss, da/når og for/får, selv om disse også er unødvendige.

 

Det hele får meg til å begynne å tro at filmen Idiocracy er en reell fremtidsvisjon. Ikke bra. :no:

 

Vet vi er på "fritiden" her, men det var da litt av en holdning fra en lærer.

Lenke til kommentar

Vet vi er på "fritiden" her, men det var da litt av en holdning fra en lærer.

 

Det var da litt humoristisk ment, men etter å ha rettet 150 norsktentamener og 150 nynorske stiler i løpet av de 3-4 siste ukene har jeg måtte rette på dette i nærmere 70% av innleveringene. Det får meg til å lure på hva som skjer egentlig. Det skal sies at jeg kun hadde hatt disse klassene i en måneds tid før tentamen, så jeg mistenker kanskje at tidligere lærere har tatt litt lett på rettskrivingsundervisningen i forkant. Uansett, det var kun et lite utløp for frustrasjon, og det går nok bra med menneskeheten likevel skal du se. :tease:

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå begynner å det å bli en del som skriver "hvem" i stedet for "hvilken". Feks: Hvem bil har du? Hvem film liker du best? Osv...

 

Er dette (som jeg tror) en talefeil/gramatikk-feil, eller er det faktisk en form for dialekt (som sør-trøndere som sier "oss" i stedet for "vi")?

 

Hvis man snakker slik er det (sannsynligvis) dialekt.

 

Hvis man skriver slik er det en gramatikkfeil.

 

Og hvis man ikke forstår forskjellen mellom skriftlig og muntlig språk, og tror det er rett å skrive likt som man snakker, bør man gå barneskolen om igjen. Særli viss mann staver på den måten åsså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...