Gå til innhold

Bør ikke statsreligion oppløses i nye Norge?


R@ge

Anbefalte innlegg

Vi gir opp vår egen kulturarv fordi vi mener vi er for utviklet for den, og det er kansje så, men vi glemmer at de som strømmer inn i landet vårt er totalt anderledes, og selv om vi har et avslappet og sekulært forhold til religion så betyr ikke det at de har det samme. Jeg blir faktisk litt forbanna, for jeg vet så inderlig godt hva Islam er, og jeg bruker timevis hver eneste dag på å opplyse dere, men det er omtrent som å kaste vann på en gås.

 

Frankrike har innført forbud mot burqa og Spania har kuttet all statlig støtte til Muslimske trossamfunn. Er det ingen lærepenger i dette for oss? Må vi erfare alt selv? Er vi så forbanna dumme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg tolke det som at du er for å oppheve statskirke-ordningen?

 

Jeg personlig støtter ikke statskirken i første omgang. Jeg synes hele greia skulle vært oppløst for flere hundre år siden og at kirker er bedre egnet som sankthansbål. Det er min mening og ikke en oppfatning mange ville støttet (som jeg forstår veldig godt).

De som er opptatt av å bevare norsk kulturarv bør egentlig være for å bevare dagens ordning. Er i allefall min mening, og av den grunn er jeg imot oppløsning. Men det er vel allerede bestemt(?) at dette ikke skal på folkeavstemmning, men avgjøres av 2/3 flertall på stortinget i to omganger (elns) for å forandre grunnloven. Dette tar en del tid (8-12 år såvidt jeg vet)

 

 

Og det er alltid flertallet som danner grunnlaget for en demokratisk beslutning. Det var også utgangspunktet for min påstand i første post da :p

 

Etter hvert som våre nye landsmenn tar over så må vi jo vurdere å endre på slike ting. Men som nevnt oppi her så kan det jo godt være at de ikke bryr seg katta om dette...

Da forutsetter du at "alle nye landsmenn" tenker likt, noe jeg prøvde i si lenger bak her ikke er tilfelle. Innvandringspartiet fikk 329 stemmer i Oslo ved kommunevalget '07

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Innvandrerpartiet

 

Hadde det vært slik noen hevder, "muslimene er ute etter å ta over landet", så kunne jo alle med innvandrerbakgrunn i Oslo (rundt 20% av befolkningen der) rottet seg sammen og blitt 3. største parti med mange medlemmer i bystyret og mye/mer makt. Men det gjør de ikke, de stemmer på forskjellige partier de og.

Lenke til kommentar

Jeg blir faktisk litt forbanna, for jeg vet så inderlig godt hva Islam er, og jeg bruker timevis hver eneste dag på å opplyse dere, men det er omtrent som å kaste vann på en gås.

Det skal du ikke si. Du skriver endel bra, som jeg for min del tar til meg. Men sånn som "forum-kriger" foregår kan du jo ikke forvente takkebrev & trampeklapp heller da :D

Lenke til kommentar

De som er opptatt av å bevare norsk kulturarv bør egentlig være for å bevare dagens ordning. Er i allefall min mening, og av den grunn er jeg imot oppløsning. Men det er vel allerede bestemt(?) at dette ikke skal på folkeavstemmning, men avgjøres av 2/3 flertall på stortinget i to omganger (elns) for å forandre grunnloven. Dette tar en del tid (8-12 år såvidt jeg vet)

 

Alt det andre du skrev kan så godt være er riktig altså... Men våre nye landsmenn trenger ikke forenes eller være en spesielt samkjørt gruppe for at kirken skal gå tom for folk... men er sikkert rett det du skriver..

 

Jeg personlig synes dog det er sånn passe historieløst av folk å se på kristendommen som vår kulturarv. Den er oss like fremmed som islam, og sånn sett er jo islamifisering (om noe slikt finnes) en mye mer naturlig overgang.

 

Vi ble kristnet med sverd, la oss nå ikke glemme det...

Lenke til kommentar

huh??? i alle dager er du på vei da??

 

Skulle dette bli en diskusjon hva kultur er og hva religion er nå liksom?? Jeg mener at det er ganske rart om en ikke skal fortelle elever om at millioner er hinduer og de gjør slik , og så har du mange millioner som gjør sånn og sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du ikke trenger å ta med religion når det gjelder å lære om andre folkeslag, kulturer og tider.

Det er jeg ikke uenig i, men det forandrer jo ikke at man bør fortelle hva man andre folk tror på osv...

 

Jeg tror egentlig vi er enige der jeg, vi bare snakker forbi hverandre... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bør og bør. Jeg mener det burde fjernes fra det offentlige og at folk som er spesielt interessert i religion burde løre seg om det på egenhånd. Man må ikke kunne alle fakta om kristendom for å lære seg historien om Romerriket selvom det er nyttig ettersom kritendom bla. ble statsreligion der og dermed spiller inn. Og man må ikke vite om hverken kristendom eller andre religioner for å høre om maoriene eller pygmeene el. Det e ri min oppfattning noe de spesielt interesserte kan ta på siden.

Lenke til kommentar

Bør og bør. Jeg mener det burde fjernes fra det offentlige og at folk som er spesielt interessert i religion burde løre seg om det på egenhånd. Man må ikke kunne alle fakta om kristendom for å lære seg historien om Romerriket selvom det er nyttig ettersom kritendom bla. ble statsreligion der og dermed spiller inn. Og man må ikke vite om hverken kristendom eller andre religioner for å høre om maoriene eller pygmeene el. Det e ri min oppfattning noe de spesielt interesserte kan ta på siden.

 

Opplysning og kunnskap er viktig, uansett tema. Det å ikke opplyse om ting på skolen/det offentlige fører bare til misoppfatninger og vranglære.

 

Religion er også en såpass stor del av verden at det helt klart fortjener, og trenger, å bli undervist i. Men da må alle religioner bli behandlet likt og ikke få noen spesiell vekt i undervisningen (slik kristendom har).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...