Gå til innhold

Bør ikke statsreligion oppløses i nye Norge?


R@ge

Anbefalte innlegg

Vi har hørt det før og de fleste satte dem sikkert i halsen i dag igjen når de leste VG NETT:

 

Elever med norsk som morsmål er i mindretall ved 51 av 124 grunnskoler i Oslo, viser ferske tall fra Oslo kommune.

KILDE: VG NETT

 

Debatten har gått før, og vil forhåpentligvis rase igjen om dette er bra eller dårlig, men er det ikke på tide å se på hvor naturlig det er å opprettholde statskirken?

 

Jeg er personlig sterkt imot at min sønn måtte "tvinges" til å gå i kirken og likeså imot at våre nye landsmenn som tross alt skal overta landet skal bli påtvunget Kristendom.

 

Tallene for Oslo er nok ikke representativt for hele landet, men tallene viser jo helt klart at etnisk norske vil være en minoritet i sin "egen" hovedstad allerede om 40-50 år.

 

Og siden vi så fint legger til rette for landets nye eiere må vi vel i alle respekt også tilpasse religionen i landet?

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av innvandring så er det å ha en statskirke i et moderne samfunn latterlig. Staten har ikke noe med å prakke religion på folk. Og skal vi ha full religionsfrihet så kan ikke staten favorisere.

 

Dessuten er det svært viktig å ha et rasjonelt forhold til religion for flertallet i landet, hvis vi ikke ønsker at de religioner som kommer med innvandring skal overta. Religion hører fortiden til, og jo fortere det blir en allmenn holdning, jo mindre ligger til grunn for at enda en religion skal få makt.

 

Innvandring i seg selv er ufarlig så lenge de som kommer inn kan bli utdannede, rasjonelle og arbeidsvillige mennesker, om de ikke allerede var det fra før.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Uavhengig av innvandring så er det å ha en statskirke i et moderne samfunn latterlig. Staten har ikke noe med å prakke religion på folk. Og skal vi ha full religionsfrihet så kan ikke staten favorisere.

 

Jeg er enig i det forsåvidt, men vi kan kanskje konkludere med at på grunn av religionsfrihet så vi vi kunne finne det naturlig med sharialover i Oslo når det blir muslimsk flertall da?

 

flertallet bestemmer jo .. sant ??

 

Det er jo dette vi kaller demokrati?

Lenke til kommentar

Uavhengig av innvandring så er det å ha en statskirke i et moderne samfunn latterlig. Staten har ikke noe med å prakke religion på folk. Og skal vi ha full religionsfrihet så kan ikke staten favorisere.

 

Jeg er enig i det forsåvidt, men vi kan kanskje konkludere med at på grunn av religionsfrihet så vi vi kunne finne det naturlig med sharialover i Oslo når det blir muslimsk flertall da?

 

flertallet bestemmer jo .. sant ??

 

Det er jo dette vi kaller demokrati?

 

Nå håper jeg at du tuller? Du finner det naturlig med Sharialover i deler av Norge om muslimer ikke er i undertall? Er måte på hvor gjestfrie vi skal være

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det forsåvidt, men vi kan kanskje konkludere med at på grunn av religionsfrihet så vi vi kunne finne det naturlig med sharialover i Oslo når det blir muslimsk flertall da?

 

flertallet bestemmer jo .. sant ??

 

Det er jo dette vi kaller demokrati?

Hvis et flertall ønsker det, ja. Derfor poengterer jeg hva slags holdninger vi har til religion, spesielt hva slags holdninger vi fører ovenfor våre unger i skolen. Ingen bør akseptere tusen år gammel overtro som et grunnlag for hvordan vi skal leve eller hva slags lover vi skal ha i et moderne samfunn.

 

Det vil uansett ikke nytte å forby religioner fremfor å prøve å få folk til å forstå religioner. Kunnskap er et langt kraftigere våpen enn forbud.

Lenke til kommentar

Nå håper jeg at du tuller? Du finner det naturlig med Sharialover i deler av Norge om muslimer ikke er i undertall? Er måte på hvor gjestfrie vi skal være

 

Selvfølgelig tuller jeg ikke.

 

Hvorvidt jeg liker sharialov eller ikke ikke har lite med saken å gjøre. Det er mer en naturlig konsekvens av vår egen politikk.

 

Det er jo ikke mer enn riktig at religion og politikk gjenspeiler befolkningen i landet/byen.

 

Har ikke noe med gjestfrihet å gjøre i det hele tatt, men mer en konsekvens av den. Vårt prinsipp bygger på flertallets rett og derfor vil det være naturlig at våre lover og tradisjoner viker.

Lenke til kommentar

En form for religionsundervisning trenger vi. Mye av det vil bare være en del av historieundervisningen, mens resten er å kort lære om hva som er hovedinnholdet i de største religionene, som er viktig siden de påvirker verdens politikk i stor grad. Men vi må kutte ut alle former for forkynning i skolen, inkludert salmer og skolegudstjenester. De som er avhengige av å delta i religiøse ritualer kan gjøre det privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Debatten har gått før, og vil forhåpentligvis rase igjen om dette er bra eller dårlig, men er det ikke på tide å se på hvor naturlig det er å opprettholde statskirken?

Hva mener du da?

 

Synes du sauser mye rart inn i debatten, hva har dette med innvandrere å gjøre? Skal de "få skylda" for dette og?

 

Å skille stat-kirke er et gjenvendene tema over år, drevet frem av helt andre. Hvis noen ikke-kristene religioner har ment noe om saken er det i tilfelle i forbindelse med masseutsendte hørings-uttalelser

 

 

Tallene for Oslo er nok ikke representativt for hele landet, men tallene viser jo helt klart at etnisk norske vil være en minoritet i sin "egen" hovedstad allerede om 40-50 år.

Hvis du tror på myten om at muslimene har en hemmelig plan om å overta Norge (ja hele verden) så burde vi vel ha sett det allerede?

 

Men vent litt, Innvandrerpartiet med liste i Oslo,fikk kun 329 stemmer i Kommiunevalget 2007, enda folk med innvandrer bakgrunn utgjør 20-25% av Oslos befolkning. Det er åpenbart ingen homogen gruppe som mener det samme om alt, siden fleste stemmeseddler er spredt på andre partier

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Innvandrerpartiet

 

 

Og siden vi så fint legger til rette for landets nye eiere må vi vel i alle respekt også tilpasse religionen i landet?

Igjen forvrenger du

Lenke til kommentar

Debatten har gått før, og vil forhåpentligvis rase igjen om dette er bra eller dårlig, men er det ikke på tide å se på hvor naturlig det er å opprettholde statskirken?

Hva mener du da?

 

Synes du sauser mye rart inn i debatten, hva har dette med innvandrere å gjøre? Skal de "få skylda" for dette og?

 

Å skille stat-kirke er et gjenvendene tema over år, drevet frem av helt andre. Hvis noen ikke-kristene religioner har ment noe om saken er det i tilfelle i forbindelse med masseutsendte hørings-uttalelser

 

 

Tallene for Oslo er nok ikke representativt for hele landet, men tallene viser jo helt klart at etnisk norske vil være en minoritet i sin "egen" hovedstad allerede om 40-50 år.

Hvis du tror på myten om at muslimene har en hemmelig plan om å overta Norge (ja hele verden) så burde vi vel ha sett det allerede?

 

Men vent litt, Innvandrerpartiet med liste i Oslo,fikk kun 329 stemmer i Kommiunevalget 2007, enda folk med innvandrer bakgrunn utgjør 20-25% av Oslos befolkning. Det er åpenbart ingen homogen gruppe som mener det samme om alt, siden fleste stemmeseddler er spredt på andre partier

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Innvandrerpartiet

 

 

Og siden vi så fint legger til rette for landets nye eiere må vi vel i alle respekt også tilpasse religionen i landet?

Igjen forvrenger du

 

Statskirkens forhold til innvandring er enkelt. Innvandrer får vite med en gang at religiøs frihet mangler i norge, særlig når staten støtter en religion mye mer enn andre. Skill kirke og staten og da har du ikke dette religiøs frihet problem.

 

Hvis du ikke skiller staten og kirke så øker du sjansen at andre religioner har mer innflytelse i ditt liv og dine barn på skolen og deres religiøs undervisning. Engasjere muslimene mer i politikk så har de sjansen å endre hvilke religion har høyere status i staten.

 

I USA hadde det vært en religiøs krig hvis en religiøs sekt ble velget ovenfor en annen. Skillingen øker ytringsfrihet og noe som det ser ut som mange nordmenn ikke bryr seg om- religiøs frihet.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

USA har kanskje ikke en statsreligion, men det er helt klart at kristendom står sentralt overalt der. Spesielt i politikken. Hvis du står fram som ateist eller som troende av en annen religion enn kristendom, så reduseres sjansene dine drastisk for å bli valgt. Det er vanlig å angripe politiske motstandere ved å angripe deres tro eller mangel på tro.

 

Skal innrømme at jeg ikke har sett innsiden av et amerikansk klasserom personlig, men det virker som om den kristne Gud står minst like sterkt der som den gjør her. Bl.a. får de i de offentlige skolene barna til å uttale "Pledge of Allegiance", hvor de sier at USA er en nasjon under Gud. Og i sørstatene har de seriøse debatter om å sidestille kreasjonisme med evolusjonsteorien i skolen.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

I USA hadde det vært en religiøs krig hvis en religiøs sekt ble velget ovenfor en annen. Skillingen øker ytringsfrihet og noe som det ser ut som mange nordmenn ikke bryr seg om- religiøs frihet.

Meget mulig. Det jeg reagerer på er hvorfor TS prøver å trekke inn "våre nye landsmenn" som nærmest premissleverandør i kirke-stat spørsmålet. For alt vi vet gir både jøder, muslimer og andre uavhengige trosssamfunn i Norge katta i hva vi tilslutt ender på.

 

Dette kirke-stat spørsmåler er først og fremst drevet frem på stortinget

 

""Gjønnes-utvalgets flertall, 18 av de 20 medlemmene, anbefaler at statskirkeordningen oppheves. Blant flertallet anbefaler 14 medlemmer at Den norske kirke organiseres som en "lovforankret folkekirke", mens fire medlemmer anbefaler at Den norske kirke etableres om et selvstendig trossamfunn på linje med andre tros- og livssynssamfunn. To av utvalgets medlemmer anbefaler at dagens statskirkeordning videreføres innenfor gjeldende grunnlovsbestemmelser.""

 

Høringsinstanser; (pdf)

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kkd/hdk/2006/0006/ddd/pdfv/278853-stat-kirke_horingsinstanser_2_.pdf

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er hvorfor TS prøver å trekke inn "våre nye landsmenn" som nærmest premissleverandør i kirke-stat spørsmålet. For alt vi vet gir både jøder, muslimer og andre uavhengige trosssamfunn i Norge katta i hva vi tilslutt ender på.

 

Jeg trekker det inn fordi de nå åpenbart er i flertall enkelte regioner og fordi de som en konsekvens av vår politikk vil ta over i større grad enn vi ser i dag.

 

Hvilken oppslutning et parti har eller vil få kjenner jeg ikke til, ei heller om alle kanskje gir blaffen slik du antyder..

 

Det er heller ikke et spørsmål om å "legge skylden" på noen, men et spørsmål om ikke dette bør gjøres som en konsekvens av den.

 

man måker gårdsplassen fordi det har snødd, man legger ikke skylden på noen fordi man må måke

 

Det er et enkelt regnestykke hvor en ser på fødselsrater, innvandring og eksisterende oppslutning om statskirken...

 

Siden man i et demokrati skal tilrettelegge for flertallet så bør man som en konsekvens vurdere å legge ned ordningen.

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

USA har kanskje ikke en statsreligion, men det er helt klart at kristendom står sentralt overalt der. Spesielt i politikken. Hvis du står fram som ateist eller som troende av en annen religion enn kristendom, så reduseres sjansene dine drastisk for å bli valgt. Det er vanlig å angripe politiske motstandere ved å angripe deres tro eller mangel på tro.

 

I et demokratisk og fritt samfunn får velgerne setter pris på hva de mener er viktig. Det finnes mer kristendom utenfor statlig kontroll fordi det har alltid et frimarked når det gjelder religion, og derfor større religiøs frihet.

 

Skal innrømme at jeg ikke har sett innsiden av et amerikansk klasserom personlig, men det virker som om den kristne Gud står minst like sterkt der som den gjør her. Bl.a. får de i de offentlige skolene barna til å uttale "Pledge of Allegiance", hvor de sier at USA er en nasjon under Gud. Og i sørstatene har de seriøse debatter om å sidestille kreasjonisme med evolusjonsteorien i skolen.

 

Min datter går på skolen med 3 hinduer, 3 muslime, 2 jøder, 15 som aldri går på kirken og resten som går på helt forskjellige kristne sekter på sin klasse. Hun sier Pledge of Allegiance mens ti elever fra klassen sin ikke deltar fordi foreldrene ikke ønsker dem å delta pga ordet gud (som har ingenting å gjøre med pledge (det gjelder patriotisme)).

 

Hvert år rundt juletiden så feire dem "holidays" på skolen. Det er strengt forbud å snakke om gud eller holde skolegudstjenester, eller be til gud på hvasomehelst måte og du hører aldri ordet gud. Hadde lærerne gjort det så riskierer de mye.

 

At kreasjonister ønsker å endre skolebøker er sannt men de alltid taper denne kampen.

 

 

Jeg gikk på både norsk og amerikansk skoler og hadde det blitt skolegudstjenester som jeg har sett i norge eller kristne undervinsing på amerikansk skoler så hadde det vært en stor skandal, ikke minst fordi det finnes så mange religiøse sekter av alle slag at en kunne aldri velge en sekt uten stor konflikt.

 

Det finnes lite sammen ligning mellom staten-religion forhold i USA og staten-religion i norge, bare at USA er mer religiøs enn nordmenn. Dette forandrer seg og etter et par generasjoner blir vi mer like når det gjelder hvor religiøs amerikaner, ikke minst pga innvandring. Faktum at staten og religion er mye mer skillt hjelper med integrering.

Lenke til kommentar

En form for religionsundervisning trenger vi. Mye av det vil bare være en del av historieundervisningen, mens resten er å kort lære om hva som er hovedinnholdet i de største religionene, som er viktig siden de påvirker verdens politikk i stor grad. Men vi må kutte ut alle former for forkynning i skolen, inkludert salmer og skolegudstjenester. De som er avhengige av å delta i religiøse ritualer kan gjøre det privat.

 

Nei, det trengs ikke religionsundervisning! Om folk faktisk er interessert er dette noe de kan lære seg opp om på egenhånd. Ingenting i det offentlige burde hverken lære bort eller på noen måte prøve å bidra til økt tro, interesse eller oppsluttning rundt religion! Det burde være totalprivat!

Lenke til kommentar

En form for religionsundervisning trenger vi. Mye av det vil bare være en del av historieundervisningen, mens resten er å kort lære om hva som er hovedinnholdet i de største religionene, som er viktig siden de påvirker verdens politikk i stor grad. Men vi må kutte ut alle former for forkynning i skolen, inkludert salmer og skolegudstjenester. De som er avhengige av å delta i religiøse ritualer kan gjøre det privat.

 

Nei, det trengs ikke religionsundervisning! Om folk faktisk er interessert er dette noe de kan lære seg opp om på egenhånd. Ingenting i det offentlige burde hverken lære bort eller på noen måte prøve å bidra til økt tro, interesse eller oppsluttning rundt religion! Det burde være totalprivat!

 

Jeg er 100% for å fjerne statsreligion, men det er nok lurt å lære om religioner generelt for å kunne forstå hvor andre menneskegrupper får sin inspirasjon fra. Og hvorfor de gjør/tenker som de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden man i et demokrati skal tilrettelegge for flertallet så bør man som en konsekvens vurdere å legge ned ordningen.

Hvem/hva utgjør flertallet i Norge?

 

Kan jeg tolke det som at du er for å oppheve statskirke-ordningen?

 

Jeg personlig støtter ikke statskirken i første omgang. Jeg synes hele greia skulle vært oppløst for flere hundre år siden og at kirker er bedre egnet som sankthansbål. Det er min mening og ikke en oppfatning mange ville støttet (som jeg forstår veldig godt).

 

Og det er alltid flertallet som danner grunnlaget for en demokratisk beslutning. Det var også utgangspunktet for min påstand i første post da :p

 

Etter hvert som våre nye landsmenn tar over så må vi jo vurdere å endre på slike ting. Men som nevnt oppi her så kan det jo godt være at de ikke bryr seg katta om dette...

Lenke til kommentar

Nei, det trengs ikke religionsundervisning! Om folk faktisk er interessert er dette noe de kan lære seg opp om på egenhånd. Ingenting i det offentlige burde hverken lære bort eller på noen måte prøve å bidra til økt tro, interesse eller oppsluttning rundt religion! Det burde være totalprivat!

 

Jeg er faktisk litt uenig i dette, men da tar jeg altså utgangspunkt i at det er like viktig å lære om andre kulturer og tradisjoner.

 

Jeg mener at det er bra å lære det mest grunnleggende ved alle verdens store religioner slik at man kan skape forståelse og respekt for andres tradisjoner.

 

Det samme med kristendommen selvfølgelig, men da på generelt grunnlag da, hvor man opplyser om hva den er på lik linje med alle andre religioner.

 

Det er sikkert diskutert før og har ikke så mye med denne tråden å gjøre skulle jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...