Gå til innhold

Uidentifisert flyvende objekt filmet av modellfly.. Noen som vet hva det er?


Anbefalte innlegg

[...] men la oss si objektet går ca 180 meter fra den blir synlig til den forsvinner.

 

Det betyr 180m/0,32s = 562 m/s. [...]

 

Eller det er en møll/oldenborre/sommefugl og den dukker opp ca 5m forran flyet og passerer med få cm klaring.

 

Da betryr det 5m/0,32s = 15,625 m/s eller ca 55 km/t.

 

Om dettte er insekter vil det også forklare hvorfor:

[...]disse objektene viser seg med jevne mellomrom gjennom hele flyturen som varte ca 1 time[...]

 

edit: 5m ikke 2m...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] men la oss si objektet går ca 180 meter fra den blir synlig til den forsvinner.

 

Det betyr 180m/0,32s = 562 m/s. [...]

 

Eller det er en møll/oldenborre/sommefugl og den dukker opp ca 5m forran flyet og passerer med få cm klaring.

 

Da betryr det 5m/0,32s = 15,625 m/s eller ca 55 km/t.

 

Om dettte er insekter vil det også forklare hvorfor:

[...]disse objektene viser seg med jevne mellomrom gjennom hele flyturen som varte ca 1 time[...]

 

edit: 5m ikke 2m...

 

 

Jeg så kjept over filmen og skrev ned litt tider da disse "objektene" dukker opp. De er ikke så lette å få øye på :)

50sek (midt i skjerm), 1min (oppe til venstre), 1.12 (midt i skjerm), 1.24 (forsvinner fort), 1.28, 1.31 (ganske saktegående) , 1.38 (godt synlig midt i bilde) 1,48 (3 stk med kort mellomrom, med forskjellig hastighet og høyde) , 1.59 (nede ved høyspenten)

Kamera er et Toshiba camileo s10, filmet med 30fps..

Lenke til kommentar

Hei, jeg er fyren som filmet den første videoen, her er en mix med 3 filmer tatt samme dag og plass, 3 forskjellige fly og kamera.

Har mange timer med film, og aldri sett noe slikt før.

Det er ikke noe skudd, det ville vi hørt (Står ca 100meter unna) og ingen på myra der, sender hele filmen så kan dere se selv når jeg flyger over myra.

 

Kamera: Gopro Hd Hero filmet i 720 30fps

 

Hilsen Jim.

 

 

 

 

http://vimeo.com/14870318

Endret av Flopp2000
Lenke til kommentar

Ute ved vingespissene på alle fly, antagelig også på modellfly, oppstår det virvler (turbulens). Antagelig oppstår det slike også langs dragsuget rundt propell også.

 

Slike virvler kan bli ganske kraftige, rutefly må f.eks minst ha en halv km avstand ved avgang og landing, ellers risikerer de å miste alt løft på grunn av turbulensene fra flyet foran.

Lenke til kommentar

Å søke svaret på "rare" observasjoner blant stjernene er uansett svært søkt, da forklaringen høyst sannsynlig er helt naturlig. Vi er bare ikke vant til å fly rett over bakken slik fuglene gjør. Enten sitter vi i et digert fly laaangt over bakken, eller så er vi på bakken.

 

Dere sendte altså opp et kamera i fuglenes rike, som for oss er nytt og ukjent og oppdaget noe dere aldri hadde sett før. Men det var slett ikke usannsynlig at dere ville se noe sånt.

 

Det er mye "rart" oppe i lufta rett over oss som vi ikke tenker over til vanlig. F.eks flygende edderkopper. De "flyr" ved å spinne en lang tråd fra bakkroppen som driver opp i lufta. Til slutt gir tråden så mye drag/løft at edderkoppen kan "ballongfly" i enden av tråden og på den måten reise på oppdagerferd lengre enn den kan til fots. Faktisk har man fanget slike flygende edderkopper i opptil 5000 meters høyde ved hjelp av digre insektsnett montert på ballonger.

Lenke til kommentar

Ute ved vingespissene på alle fly, antagelig også på modellfly, oppstår det virvler (turbulens). Antagelig oppstår det slike også langs dragsuget rundt propell også.

 

Slike virvler kan bli ganske kraftige, rutefly må f.eks minst ha en halv km avstand ved avgang og landing, ellers risikerer de å miste alt løft på grunn av turbulensene fra flyet foran.

 

Fin teori, men den kjøper jeg ikke.

Er ikke noe skala jetfly, er ett lite isoporfly med elektriskmotor og propellen på ryggen av flyet. Og ellers så kommer jeg seilende inn der, fart ca 20 km\t. (ca 5,56 m/s)

Lenke til kommentar
Fin teori, men den kjøper jeg ikke.

Deg om det, men det er garantert en helt naturlig forklaring på "fenomenet". Å søke etter unaturlige forklaringer er bortkastet. Musikkvalget ditt (X-Files kjenningsmusikk) tyder på at du ønsker at det skal være noe utenomjorrdisk og mystisk, det er det garantert ikke. Sannsynligheten for en utenomjordisk/mystisk årsak er 0,0001% eller enda mindre. Sannsynligheten for en helt naturlig forklaring er minst 99,9999%.

Lenke til kommentar
Fin teori, men den kjøper jeg ikke.

Deg om det, men det er garantert en helt naturlig forklaring på "fenomenet". Å søke etter unaturlige forklaringer er bortkastet. Musikkvalget ditt (X-Files kjenningsmusikk) tyder på at du ønsker at det skal være noe utenomjorrdisk og mystisk, det er det garantert ikke. Sannsynligheten for en utenomjordisk/mystisk årsak er 0,0001% eller enda mindre. Sannsynligheten for en helt naturlig forklaring er minst 99,9999%.

 

Det er ett Uidentifisert flyvende objekt helt til noen kommer frem med ett bevis hva det er.

Og da tenker jeg ikke på flygende tallerkener og små grønne menn. :)

Musikken passer jo bra, på ting som dette, er du ikke enig? Slike merkelige ting som er vanskelig å forklare.

Søker ikke etter en unaturlig forklaring, men en forklaring på hva det er.

 

Jim.

Lenke til kommentar

 

Unnskyld meg, men.. Dere kan ikke anta slike beregninger uten å ta hensyn til at flyet/kameraet også er i bevegelse MOT objektet. Dvs.. Deres beregninger vil da gi for høy fart på objektet.

 

Så sant så sant, men flyet flyger ikke mer en ca 50km/t så blir vel ikke de store forandringene på beregningene.

 

Jeg er ikke frekk, og heller ikke fysiker, selv om jeg har tatt et par år med fysikk, matte. Men jeg bare lurer..

Går det an å beregne slik fart utfra "fps" uten å ta hensyn til vinkel og avstand ift objektet?

Håper noen med litt dypere fysikkbakgrunn kan svare ^^

Som sagt, spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke for å være dust ;)

Syns å huske noe om at når ting er i to forskjellige relasjonssystemer så "lurer" de øyet mtp fart og avstand. Men husker desverre ikke så mye mer.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Insekter (f.eks sommerfugler), eventuelt frø (løvetann/myrull) som blåser med vinden rundt propellen (mot flyets fartsretning).

Støtter den der. :)

 

Det er vannvittig mye rart som flyr i lufta en helt vanlig dag som vi stort sett aldri legger merke til. Når sola forsvinner bak naboens grantrær på sommeren så hender det jeg gløtter opp mot lyset og jeg blir like forbløffet hver gang over hvor ekstremt mye som er i lufta. Kikk i en hvilken som helst annen retning enn nesten rett mot lyset og du vil gå glipp av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kunne kanskje vært det hvis geværet er kraftig nok (HPA/CO2 drevet) og de bruker en tung kule, slik at den ikke blir tatt av vinden. Men folk som har slike rifler, har gjerne brukt en del $ på dem, og vet bedre enn at man ikke skal skyte etter R/C fly. Værste jeg har sett er en rifle som, etter ryktet, gikk med 1000fps (ca 305m/s).

 

Men på den øverste ser det jo ut som at kula kommer rett mot flyet, kan nok utelukke softgun ja.

Sikkert en isklump på bærtur..

Mitt luftgevær (5,5mm) har en målt hastighet på ca. 320 m/s én meter fra geværmunningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Unnskyld meg, men.. Dere kan ikke anta slike beregninger uten å ta hensyn til at flyet/kameraet også er i bevegelse MOT objektet. Dvs.. Deres beregninger vil da gi for høy fart på objektet.

 

Så sant så sant, men flyet flyger ikke mer en ca 50km/t så blir vel ikke de store forandringene på beregningene.

 

Jeg er ikke frekk, og heller ikke fysiker, selv om jeg har tatt et par år med fysikk, matte. Men jeg bare lurer..

Går det an å beregne slik fart utfra "fps" uten å ta hensyn til vinkel og avstand ift objektet?

Håper noen med litt dypere fysikkbakgrunn kan svare ^^

Som sagt, spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke for å være dust ;)

Syns å huske noe om at når ting er i to forskjellige relasjonssystemer så "lurer" de øyet mtp fart og avstand. Men husker desverre ikke så mye mer.

 

Vet man fps så kan man vite hvor lenge man ser objektet. Hvis man da også har lengden objektet har flyttet seg på denne tiden, så vil man ha farten. I dette tilfellet vil jeg kalle det et stort hvis. Jeg vil si det er rimelig vanskelig å estimere hvor langt den vite dotten flytter seg.

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Hvorfor drive å spekulere i allt mulig slags usansynelige forklaringer med "insekter", ol. Dette er høyst sannsynelig akkurat det det ser ut som at det er, nemmelig softgun kuler som "noen" (antakelig opplasteren av videoen) skyter mot flyet.

 

Fannt ikke noe veldig bra klipp i farta, man her ser men ihvertfall et eksempel på slike kuler i lufta:

http://www.youtube.com/watch?v=xhW8iH7ZEu0

 

 

Det er raskt, det er hvitt, det er lite og det er rundt. hva kan det være? Ehh kansje en softgun kule.... :roll:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...