Gå til innhold

ME-syke Anne May Eknes - velger å kjempe videre mot staten


G

Anbefalte innlegg

Uten hverken å kjenne saken grundig nok eller å skulle kjenne Anne May Eknes (34 år), så synes jeg dette er en spennende situasjon. "David mot Goliat". Stå på, det kan jo være verdt det!!

 

Mange av oss vil vel huske "dykkerne i nord-sjøen"-ofrene, og de løsemiddelskadete ofrene fra samme bransje. Jeg synes virkelig synd på dem, og den behandlingen de fikk i etterkant. Det er kanskje ikke så fint å si, men jeg husker spesiellt det ene bilde av "kjøttkakeansiktet" til den ene løsemiddelskadete fra avisbilder.

 

Anne May Eknes må jo forsøke å sannsynliggjøre at vaksinen har ført til skade på hennes kropp. Rettsapparatet gir ingenting gratis, og det er en hard kamp, det er jeg sikker på.

 

Jeg velger å la tvilen komme Anne May til gode. Selv om det også kan være mulighet for at noen i samfunnet vårt vil forsøke å nyttiggjøre seg de muligheter som måtte komme dem i møte, så vil jeg tro at disse ville gitt seg etter ett nederlag i Tingretten. Det er rett og slett ikke økonomisk forsvarlig å ta det videre.

 

Jeg tenker at dette dreier seg mer om rettferdighet, og det å kunne hjelpe en større gruppe å få en bedre behandling av myndighetene.

Anne May Eknes satser alt på ett kort, med privatøkonomien hengende i en nokså tynn tråd. Det er visst satt i gang kronerulling for henne også. Sikkert en smart strategi det.

 

Kontonummeret er visst:

Saken har vekket stor interesse, og det er satt i gang kronerulling til kontonr. 1203.15.95086, kontoen står i mitt navn. Pengene som evt ikke blir brukt til ankesaken går da til forskning på ME. ( Skulle beløpet som kommer inn være så lavt at jeg må trekke ankesaken, vil beløpet bli brukt til å dekke kostnader ved tingrettsaken og ankesaken frem til den blir trukket.)

 

Jeg vil takke for all støtte og alle vennlige styrkende ord . Tusen takk

 

Med vennlig hilsen

Anne May Eknes

 

Om økonomien min tillater det, skal jeg nok sette inn en slant der. For denne saken synes jeg kanskje er verdt det. Mariette Garborg (23 år) fikk jo nettopp medhold og en grei erstatningssum.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken er skremmende på flere måter. Utover at det har påført lidelse på flere hundre ungdommer, viser det også det mange har trodd/mistenkt, nemlig at "staten" (både i Norge og andre steder) ikke tar 5 øre for å utsette egen borgere for medisinske eksperimenter.

 

Det var jo åpenbart heller ikke særlig "vellykket" siden man aldri fortsatte med vaksinen utover de åra 1988-1991 som de holdt på.

 

En skam at staten ikke legger seg flatt og gjør opp for seg. Dog kan aldri penger bøte på et ødelagt liv, men man slipper i det minste å ha dårlig økonomi i tillegg.

Lenke til kommentar

Nå er det 329 av 180000 som mener å ha fått me av denne vaksinen. Denne andelen (0,19%) er ikke noe høyere enn andelen som lider av me generelt (2-4/1000 ~ 0.3% i følge britisk studie), slik at å påvise en årsakssammenheng fra vaksinen er svært vanskelig. Selv om det jo føles ut som noe annet enn tilfeldigheter for den det gjelder, vil det på et utvalg av 180000 alltids være noen som får alvorlige lidelser tilfeldigvis rundt vaksinasjonstidspunktet. Skal nevnes at jeg ikke har sett noe om akkurat hvor nærliggende i tid de 329 tilfellene var.

 

Tallene er hentet herifra

http://www.dagbladet.no/2010/12/05/nyheter/innenriks/helse/pasientskader/npe/14560161/

http://www.me-forening.no/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=79

Lenke til kommentar

Jeg tror også at ett lite utvalg av en større mengde vaksinerte mennesker kan utvikle lidelser.

 

Det er likevel betenkelig at Staten skal få bruke det som argument, når vedkommende utvikler lidelse nettopp i tiden etter vaksinasjonstidspunktet.

 

Om personen det gjaldt var 17 år på vaksinasjonstidspunkt, og fikk lidelse når han/hun var 45 år, så ja helt klart er det mye som tyder på at vaksinasjon og lidelse har lite med hverandre å gjøre.

 

En bør også være ganske romslig, fordi kroppen utvikler ikke alltid de kraftigere symptomene umiddelbart etter en påkjenning. Jeg synes det bør være en romsligere tolkning på kanskje opptil minst 5 år i etterkant.

 

Også spørsmålet om antall personer som utvikler lidelse er vesentlig. Og dersom det er slik at det kun var noen ytterst få som fikk en lidelse, så er det også en liten kostnad å skulle dekke, for å få faktisk lov å utføre ett eksperiment.

 

Så dersom Anne May Eknes f.eks. er blant noen få (noe jeg ikke har grunnlag for å utale meg om), så synes jeg Staten skal bla opp uansett årsakssammenhenger. Det er ikke særlig vanskeligere enn slik.

 

En kan også begynne å diskutere hvorvidt en person som ikke deltok i ett vaksineeksperiment skulle få god hjelp, og hvor god hjelpen i dag faktisk er for disse som får alskens tunge lidelser.

 

Jeg har allerede sagt mitt om at de som blir påført eksperimenter som alltid har en viss risiko skal ha uomtvistelig god hjelp etterpå (ihvertfall indirekte så sa jeg dette).

 

Det er heller ikke urettferdig ovefor de som uten å delta i ett vaksineeksperiment, at de som deltok i ett eksperiment får erstatning.

 

Vi kan jo håpe at Staten forbedrer/opprettholder ordentlig velferd for de som blir syke generellt. Staten må også ta ansvar når den begår en feil!!

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes folk som virkelig har ME, men jeg er ganske sikker på at mange av de som hevder at de har ME har egentlig ikke ME, men har for lite viljestyrke til å komme seg ut av sengen. Hadde de visste at hvis de ikke kom seg ut av sengen, så ville de ikke fått tak over hodet så ville de nok ikke hatt ME lenger. Jeg vet at hvis jeg tilbringer mesteparten av dagen i sengen over lengre tid og har ingen motivasjon til å stå opp, så vil jeg bli latere og få ME symptomer. Det var langt færre som hadde ME, for 30-40 år siden, og antar at det har skjedd det samme med ME som ADHD.

Lenke til kommentar

Har noen noengang påvist ME hos pasienter på annet enn teoriplan?

Selvfølgelig har jeg forståelse for at erstatning fra staten + uføretrygd er forlokkende for enkelte, men lar det seg ikke gjøre å finne på noe mer konkret?

 

Kanskje det bare er en bløff? På tidlig 90-tall var det ryggproblemer som gjaldt når trygden skulle sikres. Nå har det dukket opp enda flere udefinerbare lidelser.

 

Har lest litt på forum der disse folkene samler seg og jeg blir skeptisk. Det er noe som skurrer.

Lenke til kommentar

Har noen noengang påvist ME hos pasienter på annet enn teoriplan?

Selvfølgelig har jeg forståelse for at erstatning fra staten + uføretrygd er forlokkende for enkelte, men lar det seg ikke gjøre å finne på noe mer konkret?

 

Kanskje det bare er en bløff? På tidlig 90-tall var det ryggproblemer som gjaldt når trygden skulle sikres. Nå har det dukket opp enda flere udefinerbare lidelser.

 

Har lest litt på forum der disse folkene samler seg og jeg blir skeptisk. Det er noe som skurrer.

 

Rart hun orker å kjempe så innmari hardt hvis hun har ME egentlig...

Lenke til kommentar

jeg er ganske sikker på at mange av de som hevder at de har ME har egentlig ikke ME, men har for lite viljestyrke til å komme seg ut av sengen.

Bare en liten pasus fra artikklen under som "svar"

 

Ei ung jente var toppidrettsutøver. Hun kan dokumentere ut fra treningsdagboka si at det ble bråstopp etter at hun hadde fått vaksina. Jeg er ikke i tvil om at flere burde fått erstatning. Disse menneskene har lidd mye. Jeg ser heller at én for mye enn én for lite får erstatning, sier Saugstad

 

Denne (professor) Ola Didrik Saugstad er forøvrig far til den eneste av 329 som har fått erstatning. Han har engasjert seg i sakene til de øvrige

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/01/nyheter/innenriks/helse/me/vaksine/13638589/

 

At bare én sak ut av 329 ansees ha sammenheng med vaksinen, virker noe søkt :roll:

Lenke til kommentar

Spent på hva slags menneskesyn tvilere legger til grunn når de skal forklare hvordan en (ekstremt) sprek ung jente med verden for sine føtter velger å gi opp livet og lyve på seg en rekke symptomer for å snylte trygd i stedet. Fristende?

 

Har noen noengang påvist ME hos pasienter på annet enn teoriplan?

Selvfølgelig har jeg forståelse for at erstatning fra staten + uføretrygd er forlokkende for enkelte, men lar det seg ikke gjøre å finne på noe mer konkret?

Jada. Fant for eksempel kjapt dette:

Study shows ME/CFS 'virus link' found in children

The report, published in the Archives of Paediatrics and Adolescent Medicine, said abnormalities were found in the blood of all the children with ME/CFS.

Ikke "noen av dem". Alle.

Med andre ord: Folk med ME har noe til felles utover en noe diffus diagnose og at de selv oppgir tilsvarende symptomer.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg er ganske sikker på at mange av de som hevder at de har ME har egentlig ikke ME, men har for lite viljestyrke til å komme seg ut av sengen.

Bare en liten pasus fra artikklen under som "svar"

 

Ei ung jente var toppidrettsutøver. Hun kan dokumentere ut fra treningsdagboka si at det ble bråstopp etter at hun hadde fått vaksina. Jeg er ikke i tvil om at flere burde fått erstatning. Disse menneskene har lidd mye. Jeg ser heller at én for mye enn én for lite får erstatning, sier Saugstad

 

Denne (professor) Ola Didrik Saugstad er forøvrig far til den eneste av 329 som har fått erstatning. Han har engasjert seg i sakene til de øvrige

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/01/nyheter/innenriks/helse/me/vaksine/13638589/

 

At bare én sak ut av 329 ansees ha sammenheng med vaksinen, virker noe søkt :roll:

 

Les det jeg skriver "jeg er ganske sikker på at mange av de som hevder at de har ME har egentlig ikke ME". Jeg skrev ikke "alle som har ME er juksemakere". Så ikke lag stråmenn. Om hun er ME-syk eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om. Dette handler ikke om henne.

Lenke til kommentar

Jeg er lite engasjert i sykdommen ME sånn til vanlig.

 

Men, her for noen få dager siden ble det sendt ett meget interessant program på TV. Programmets navn er "Puls".

 

De tok opp hvordan ME-syke Anette Gilje, får hjelp av en europeisk lege, etter å ha prøvd masse humbug-behandlinger.

 

Hun blir tydelig friskere av den fine behandlingen, og hun så ganske nedkjørt ut. Hun ser ut til å bli pigg etter behandlingen, og det tror jeg ingen klarer å "fake".

Lenke til kommentar

Jeg er lite engasjert i sykdommen ME sånn til vanlig.

 

Men, her for noen få dager siden ble det sendt ett meget interessant program på TV. Programmets navn er "Puls".

 

De tok opp hvordan ME-syke Anette Gilje, får hjelp av en europeisk lege, etter å ha prøvd masse humbug-behandlinger.

 

Hun blir tydelig friskere av den fine behandlingen, og hun så ganske nedkjørt ut. Hun ser ut til å bli pigg etter behandlingen, og det tror jeg ingen klarer å "fake".

 

Jeg tror det store spørsmålet er om hun kunne ha blitt like frisk av en mentolkur. Altså Placebo effekt osv.

 

Har man funnet noen god måte å stille diagnose på eller er man på det nivået at noen indikasjoner holder for å få diagnosen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det 329 av 180000 som mener å ha fått me av denne vaksinen. Denne andelen (0,19%) er ikke noe høyere enn andelen som lider av me generelt (2-4/1000 ~ 0.3% i følge britisk studie), slik at å påvise en årsakssammenheng fra vaksinen er svært vanskelig.

 

Dette er det eneste relevante som er sagt i denne tråden. Denne saken er bare basert på føleri og bør derfor avvises.

Lenke til kommentar

Nei, det store spørsmålet er: Neste gang det dukker opp en ny og mystisk lidelse, skal vi tvinge nok en pasientgruppe gjennom et par tiår med fornedrelser og utfrysning fordi vi tror at legevitenskapen allerede vet alt som er verdt å vite?

Norge har alltid vært en tumleplass for de som vil prøve ut eksprimentelle medikamenter og inngrep. Man tør selvsagt ikke gjøre denslags i USA for der blir de saksøkt for $$$ millioner.

 

Det begynte allerede i 1950 årene når Gaustad Psykiatriske sykehus med pengegaver fra US Air Force utførte forsøk med å innplantere elektroder inn i hodet på pasienter. Blandt pasientene dengang var den største frykten å havne "i kjeller'n" der disse scenene utspant seg.

 

Men vi vil vel ikke gjøre sånt mot våre egne? Jo desverre

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...