Gå til innhold

Endringer i ryktesystemet


  

484 stemmer

  1. 1. Skal vi slette eksisterende poeng når vi slår av ryktepoeng i Off Topic

    • Ja
      107
    • Nei
      90
    • Bare i Off Topic (hvis mulig)
      275
    • Vet ikke
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig.

Han har stort sett bra informative og generelt gode poster, og hvorfor har L4r5 mer enn han? (beklager L4r5 :) )

Ikke noe å beklage. Jeg er enig selv.

 

Du har en following av litt enkle brukere og får mange plusser. Ikke noe galt i det, men hvorfor ikke ha et poengsystem som er litt mer oversiktlig? Hva med en kvote på antall plusser man kan dele ut pr. person?

Lenke til kommentar

Min mening er at vi bør bare kutte det ut i Off-Topic, uten at jeg bryr meg noe særlig om heavyweighterene fra off-topic. Bare at det blir litt feil at det enkleste stedet å få plusser, er på det mest useriøse forumet. :innocent:

 

Og iforholdtil noen av de andre forandringene.

- Jeg er ekstremt skeptisk til en minussystem, fordi det vil ødelegge samfunnskategorien. I TheStudentRoom hadde de et minussystem og svært mange av de som debaterte politikk hadde minus og hadde du minus ble du ikke tatt seriøst av andre brukere. Et annet problem de hadde, var at styrken på din minus eller pluss var avhengig av din tidligere score. Dette førte til politisk korrekthet og et hirakisystem hvor man måtte bøye seg for de eldre og mer populære brukerene.

 

- Jeg tror heller ikke det er lurt å offentliggjøre hvem som plusser og minuser. Det er fullstendig irrelevant informasjon og vil gjøre folk mer skeptiske til å gi ut plusser til mer konterversielle meninger. F.eks. det var en del plusser i "Spør en pedofil". Det tror jeg ikke det hadde vært om det ble offentligjort, fordi du vil nødig bli offentligjort at du plusser en pedofils mening. Et annen forum jeg poster av og til på, så har de offentligjøring av plusser, og jeg synes dette systemet er bedre.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minusstemmer blir som sagt neppe aktuelt. Ikke ønsker vår nåværende ledelse det, og ikke ønsker jeg eller andre admins det, så jeg kommer ikke til å foreslå det med mindre det er et brukerkrav.

 

Offentliggjøring av plussingen er tenkt å innføre enn viss grad av "peer control", jo mer åpent et system er jo mindre fristende er det å misbruke det. Men ja, det har åpenbare ulemper. Det er en vanskelig avveining.

 

Geir :)

 

Problemet er jo poeng-kåte brukere.

 

Fjern "rykte" fra profilen. Du skal ikke bedømme en bruker utifra ett tall i profilen uansett.

"Hva er vitsen med poeng-systemet da?" Vell, tallet står jo fortsatt i innlegget, den viser altså bare hvor mange som "liker" akkurat det innlegget. Du trenger jo ikke å vite noe mer enn det egentlig.

Et alternativ var at ryktet i profilen bare var tilgjengelig for brukeren selv. Slik kunne man enkelt se hvilke innlegg man hadde fått plusser for, uten at det kunne brukes til å skryte med.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som å si at det bare skal ramme telletråder. [osv]

Eg må innrømme at eg ikkje vart særleg klokare av det du skriv her. Ting begynner kanskje å gå i vinterdvale i topplokket mitt. Kan du med andre ord forklare kvifor ein skal fjerne pluss-funksjonen i OT (no evt. enkeltkategoriar).

 

I den grad den siste påstanden i avsnittet ditt var relevant for grunngjevinga, kan eg kommentere det. Du seier der:

"Men det er åpenbart at det er lettere år gripe inn utenfor Off Topic, fordi man lett kan vurdere om tråden/innlegget har noe med topic å gjøre."

 

Eg er ikkje nødvendigvis samd med den påstanden. Det å avgjere kva som er off topic og kva som ikkje er det, vil vere avhengig av enkelte tråds innhald, ikkje plassering. I store komplekse diskusjonar under Politikk, er det ikkje alltid lett å seie at kva som er off topic. Medan det i ein konkret tråd er dette skiljet enklare. No finn vi tross dei mest spesifikke og klaraste trådane i Leikeplassen.

 

Og igjen, for meg personlig spiller det ingen rolle, jeg har lang nok forumfartstid rundt om internett til at jeg kan vurdere brukere og innlegg uten å støtte meg til popularitetsavstemninger. Men for mange brukere gjør det faktisk noe at et system som (i deres øyne) er ment å signalisere kvalitet misbrukes. Jeg skal ikke si noe om dagens topp 10 liste, men for noen måneder siden var de første plassene folk som bare postet i Lekeplassen, mens Simen1 som Zeph nevner ikke kommer med på listen med sine over 50 000(!) kvalitetsposter...

Det første du seier peikar på eit sentralt poeng. For å gjere vurderingar må ein ha eit godt grunnlag. Fartstid på forumet er ein fin start, kryptiske poeng inne i ein brukarprofil er derimot eit dårleg utgangspunkt. Det er for mange feilkjelder til at akkumulerte poeng i ein profil skal gi eit korrekt bilete. Fartstid og aktivitet vil for eksempel automatisk favorisere enkelte over andre. Så har du det du er inne på her. Poeng-funksjonen blir brukt i ulik grad rundt om på forumet. Dette favoriserer dei som er aktive i visse deler av forumet (i dag Leikeplassen, i morgon Samliv og relasjonar). Forskjellen mellom aktivitet er enorm berre innanfor topp 10. Skal ei rangering basert på poeng fungere, må det på plass eit system som korrigerer for desse og andre feilkjelder.

 

Eg heller framleis mot at dei ansvarlege bør gå for det som var planen med denne funksjonen i utgangspunktet. Framheve gode innlegg, og dermed subsidiært framheve brukaren bak det enkelte innlegg.

Lenke til kommentar

Eg heller framleis mot at dei ansvarlege bør gå for det som var planen med denne funksjonen i utgangspunktet. Framheve gode innlegg, og dermed subsidiært framheve brukaren bak det enkelte innlegg.

Er ikkje det heile poenget med denne diskusjonen? Å fjerne systemet frå OT, der det strengt tatt ikkje er så veldig mange "gode" innlegg av typen ein finn i store delar av resten av forumet?

 

I Off Topic har du Gledesutbrudd, Gullkorn fra forumet, Humor, Lekeplassen, OT-baren, Sosialt og Testposter. Muligens med unntak av Sosial så er det meste i dei kategoriane spam, posting av bilete, sitater osv. I sosialt er det nok ein del gode innlegg, men der vil du nok kanskje kunne få problemet med at brukarar får plusspoeng for å være seg sjølve. Forumheltar som er aktive i sosialt vil nok få mange plusspoeng sjølv om innlegget i så måte ikkje er så bra.

 

Spørsmålet er kva dei vil med dette systemet. Å framheve gode innlegg og brukarar, eller innlegg som andre likar. Eit alternativ kan kanskje være å fjerne funksjonen som viser kor mange poeng kvar enkelt brukar har. I ein tråd kan innlegg med mange plusspoeng stå ut av mengden og lettare bli oppdaga av lesarane. Så lenge poengene kun står i profilen er det sjeldan den summen uansett blir oppdaga av fleirtalet når ein les forumet. Men så lenge den er der så vil den bli misbrukt i til dømes Lekeplassen.

Lenke til kommentar

Problemet er jo poeng-kåte brukere.

 

Fjern "rykte" fra profilen. Du skal ikke bedømme en bruker utifra ett tall i profilen uansett.

"Hva er vitsen med poeng-systemet da?" Vell, tallet står jo fortsatt i innlegget, den viser altså bare hvor mange som "liker" akkurat det innlegget. Du trenger jo ikke å vite noe mer enn det egentlig.

Et alternativ var at ryktet i profilen bare var tilgjengelig for brukeren selv. Slik kunne man enkelt se hvilke innlegg man hadde fått plusser for, uten at det kunne brukes til å skryte med.

 

Geir :)

:thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig.

Han har stort sett bra informative og generelt gode poster, og hvorfor har L4r5 mer enn han? (beklager L4r5 :) )

Ikke noe å beklage. Jeg er enig selv.

 

 

Og der ser dere et eksempel. Hadde Simen1 skrevet det, hadde han blitt plusset? Nei.. =)

 

Jeg liker egentlig kun plusser jeg får på informative og bra innlegg.. og det er ca 50 av de 222 jeg har per isekund.

Lenke til kommentar

Når topp 10 lista består av brukarar som spammer ned Lekeplassen og OT generelt, og forumets Herkules Simen1 ikkje er med på lista så mister den sin truverdighet og seriøsitet. Som den er i dag så er den like nyttig som postcount i OT.

 

Jeg har totalt seks-syv poster i Lekeplassen, og OT er like moderert for spam som resten av kategoriene. At Simen1 ikke er der beviser overhodet ingenting. Jeg synes som regel postene hans er for dumme til å gi pluss på, så derfor har ikke jeg økt hans rykte. Relevant? Nei.

Lenke til kommentar

Er ikkje det heile poenget med denne diskusjonen? Å fjerne systemet frå OT, der det strengt tatt ikkje er så veldig mange "gode" innlegg av typen ein finn i store delar av resten av forumet?

For å dømme kva som er "kvalitet" er det særleg to faktorar som er viktig, subjektivitet og kontekst. Personar har ulike meiningar av kva som er kvalitet. Andre faktorar som interesse spelar nok og inn. Konteksten vil og naturleg nok og vere avgjerande for korleis eit innlegg blir oppfatta. "5326" er fasit i teljetråden, men blir rekna som spam i ein tråd om skattekutt. Tilsvarande er ei utgreiing om skattemodellar bra i skattekutt-tråden og urelevant i teljetråden. I ei tid der det diskuterast å opne opp forumet i større grad, er det rart å skulle heve seg opp som meister over kva som er kvalitet og kva som ikkje er det.

 

Vi kjem uansett ikkje bort frå at OT-delen er populær, og det er mange som set stor pris på dei ulike trådane som er der. Folk har ulike interesser. For den som ikkje liker fotball kan det jamne innlegg i ein kamptråd vere like uinteressant som eit innlegg frå Leikeplassen. La folk sjølv velje kva dei vil. Samtidig må vi hugse at mange av forumets mest minneverdige trådar kjem frå OT (Dottens påskekrim, ostedebatten og Secret santa for å nemne nokre).

 

 

Spørsmålet er kva dei vil med dette systemet. Å framheve gode innlegg og brukarar, eller innlegg som andre likar. Eit alternativ kan kanskje være å fjerne funksjonen som viser kor mange poeng kvar enkelt brukar har. I ein tråd kan innlegg med mange plusspoeng stå ut av mengden og lettare bli oppdaga av lesarane. Så lenge poengene kun står i profilen er det sjeldan den summen uansett blir oppdaga av fleirtalet når ein les forumet. Men så lenge den er der så vil den bli misbrukt i til dømes Lekeplassen.

Poeng i profilen var tross alt ikkje ein planlagt funksjon, men ein bieffekt. Fjerning av denne framstår i så måte som naturleg. Med tanke på all negativ merksemd som har kome med utgangspunkt i denne funksjonen, står ei fjerning på mange måtar fram som ei god løysing. Ein må og hugse på at brukarar framleis blir profilert i og med at det tross alt er brukarar som postar innlegga på forumet. I profilering av eit innlegg vil dermed og fremme brukaren bak innlegget.

 

 

Nå er det jeg som går i vinterdvale: Kan du fortelle meg hvor det ble sagt at det var planen med funksjonen i utgangspunktet? :hmm:

Den påstanden trekk eg på grunn av tidlegare diskusjonar, spørsmål og presentasjon av funksjonen. Eg kan ikkje hugse at den er avkrefta. Om den ikkje stemmer satsar eg på at du kjem med ei avkrefting og korreksjon.

Lenke til kommentar

Som det kjem fram frå denne og tidlegare trådar, varierer det kva som blir lagt i eit pluss. Nokon gir pluss fordi dei er einig i eit innlegg, andre fordi det er eit godt innlegg, medan enkelte plussar morosame innlegg osv. Dette kan sjølvsagt by på problem med tolking av kva eit pluss betyr. Problemet er størst med tolking av akkumulert verdi i brukarprofil. Forslaget som dels er diskutert er innføring av ulike former for pluss.

 

edit: Dette var svar til Theo.

Endret av ttt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...