Gå til innhold

Endringer i ryktesystemet


  

484 stemmer

  1. 1. Skal vi slette eksisterende poeng når vi slår av ryktepoeng i Off Topic

    • Ja
      107
    • Nei
      90
    • Bare i Off Topic (hvis mulig)
      275
    • Vet ikke
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei! Å slette alle plussene bare for å "nullstille systemet" fordi dere er late er helt bak mål.

Hvor sa jeg at årsaken var latskap? Eller er det noe du automatisk går ut fra når folk foreslår noe du ikke er enig i?

 

Forutsatt at de nødvendige linktabeller eksisterer i dagens versjon så er det sikkert teknisk mulig, men som andre har påpekt (det kommer jeg tilbake til) så kan det være andre synspunkter på om dette er riktig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fjern plusser satt i Off-Topic fra hovedtelleren, eventuelt en egen teller ("xxx inkludert off-topic" eller "xxx ikke telt med fra Off-topic"). Plusser i off-topic behøver ikke fjernes i seg selv - de har bare ikke noe å gjøre med telleren på selve profilen, akkurat som post count.

 

Hvis navn på plussere offentliggjøres - vurder å legge til muligheten "fjern pluss", så de som er flaue over hva de har satt plusser ved selv kan rydde opp i plussesvineriet sitt. Edit - dette vil jo kunne gi en fin frivillig opprydning. Bare vi slipper nisser som legger til - fjerner - legger til - fjerner - som andre har nevnt skal det nok noen regler til der - maks fjerne én pluss/dag eller noe..

 

Selv har jeg ingen problemer med det jeg har satt plusser ved.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Håper ikke jeg sitter igjen med under 100 eller noe slikt da. :p

Du kommer til å sitte igjen med negativt rykte, L4r5! ;)

 

 

Ellers: Det hadde vært interessant å kunne se hvor mye man har i rykte innen hvert delforum - jeg har litt rykte fra poster i akam-delen, men har ingen fra hardware.no.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kommer vi til å se hvem som har plusset tidligere poster, eller gjelder det fra nye plusser?

Har dette tilbakevirkende kraft?

Mtp innlegg jeg har plusset i f. eks. helse som jeg ikke vet om jeg vil andre skal se.

Greit at innleggsforfatteren kan se det, men det blir litt som at alle avstemminger skulle vært uanonyme.

Godt spørsmål. Det er jo et argument for å slette alle plusser. Men siden det bare er snakk om enkle lister så kan vi sikkert legge til en fra-dato ui spørringen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har dette tilbakevirkende kraft?

Mtp innlegg jeg har plusset i f. eks. helse som jeg ikke vet om jeg vil andre skal se.

Greit at innleggsforfatteren kan se det, men det blir litt som at alle avstemminger skulle vært uanonyme.

Godt spørsmål. Det er jo et argument for å slette alle plusser. Men siden det bare er snakk om enkle lister så kan vi sikkert legge til en fra-dato ui spørringen.

 

Geir :)

Jeg ville bare påpeke dette. For dette vil jo påvirke hvordan folk plusser, og kan være dårlig gjort å sende det rett i fleisen på noen, da situasjonen var en annen den gangen man plusset et sensitivt innlegg.

 

Kan det være mulighet for at man ikke kan se hvem som plusser innlegg i kategorier med mulighet for gjestebrukere?

Da av samme grunn som over. Jeg føler jeg vil støtte gode innlegg, innlegg jeg kan si meg enig i, innenfor seksualitet, samliv osv., uten nødvendigvis å putte mitt navn der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis navn på plussere offentliggjøres - vurder å legge til muligheten "fjern pluss", så de som er flaue over hva de har satt plusser ved selv kan rydde opp i plussesvineriet sitt. Edit - dette vil jo kunne gi en fin frivillig opprydning. Bare vi slipper nisser som legger til - fjerner - legger til - fjerner - som andre har nevnt skal det nok noen regler til der - maks fjerne én pluss/dag eller noe..

Noe slikt har jeg selv etterlyst i trackeren. Ikke fordi jeg er flau over noen plusser jeg har gitt. Men mer det at det er så 'dømrade lett å komme borti plussknappen uten å mene det.
Lenke til kommentar

Men samtidig, mange poster i OT kan faktisk være hjelpsomme, gode, morsomme eller andre grunner til at man plusser. Skjønner jo det er mye venneplussing (spesielt i kafeen), og det er jo synd.

Gode poenger. Ja, det finnes gode poster i Off Topic. Men vi må sette den på et eller ennet nivå.

 

Er litt usikker på fjerningen av plusser på off-topic. Det finnes mange hjelpsomme og informative poster der også, selv om mange liker å trolle med systemet.

Kunne vi ikke heller innført et advarselssystem for poeng-systemet, der personer som blir rapportert mister privilegium til å sette pluss, samt plussene som har blitt satt trekkes tilbake?

Et advarselsystem tror jeg ikke på, og årsaken er enkel: Det gjør moderatorer til dommere over hva som fortjener en pluss. Vår virksomhet skal være mest mulig nøytral. Jeg har personlig ikke noe imot at folk plusser puppeposter eller iPhone-trolling, det er plussing for plussingens skyld vi vil til livs.

 

For min del kunne det fungert på samme måte som det gjør med postcount: Plusser som er gitt i Off topic vises ikke på profilen. På den måten kan man fortsatt plusse gode, informative eller humoristiske poster i Off topic uten at trolls kan vandalisere.

Ja, det er faktisk en løsning å vurdere. Om det er mulig. Ryktesystemet er en 3. parts løsning, og jeg må spørre våre teknikere om hvordan profiltelleren oppdateres.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ellers: Det hadde vært interessant å kunne se hvor mye man har i rykte innen hvert delforum - jeg har litt rykte fra poster i akam-delen, men har ingen fra hardware.no.

Det har jeg ikke tenkt over, men ja, det hadde vært interresant å se.

 

Må innrømme at jeg ikke helt ser faren med navnet ditt på en pluss på et innlegg under seksualitetsforumet.

Så lenge andre ser "faren" ved det så er det nok til at de høye herrer bør tenke over det hvertfall.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke helt ser faren med navnet ditt på en pluss på et innlegg under seksualitetsforumet.

Det sier jeg heller ikke at jeg gjør, bare peker på en reell situasjon som trolig vil oppstå.

 

Vi ser kanskje heller ikke hvorfor noen ønsker å bruke gjestefunksjonen, men det er det mange andre som gjør.

F. eks. postet jeg mye som gjest når jeg var yngre, om kviser. Den gangen syntes jeg det var utrolig flaut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig det er litt synd at plussingen forsvinner fra Off-Topic (og da tenker jeg spesielt på Humor-delen). Det er helt greit at de ikke teller på profilen til mottakeren, men jeg liker å se på antall plusser før jeg eventuelt leser et innlegg. Et eksempel er en laaang tegneserie. Hvis den har en god del plusser, da tror jeg den kan være verdt å lese. Hvis den derimot har vært der et par dager uten å få en eneste pluss, da gidder jeg ikke å kaste bort tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere skal slette alle plussene som til nå er gitt fordi dere er for late til å innføre et skikkelig system? Akkurat.

 

Da plussesystemet ble innført først ba brukerne om en del av de mulighetene du nevner i førstepost, og svaret var at "DET ER IKKE MULIG I FORUMSYSTEMET SKYLD PÅ DE IKKE OSS LOL ROFL". Jeg fatter ikke hvorfor deres tekniske inkompetanse skal gå ut over brukerne.

Lenke til kommentar

Vi ser kanskje heller ikke hvorfor noen ønsker å bruke gjestefunksjonen, men det er det mange andre som gjør.

F. eks. postet jeg mye som gjest når jeg var yngre, om kviser. Den gangen syntes jeg det var utrolig flaut.

Apropos det: Gjestposting kommer til å forsvinne nå, som tidligere varslet. Istedet kommer en funksjon som lar deg anonymisere en post, men som fortsatt lagrer en link til brukeren. Denne vil bare være tilgjengelig for admins, ikke moderatorer. Det er ikke like bra sett fra den anonymes side, men spam og trolleposting er et såpass stort problem at vi må gjøre noe.

 

Men vennligst ikke ta diskusjonen rundt det i denne tråden, det har en egen tråd her et eller annet sted.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dere skal slette alle plussene som til nå er gitt fordi dere er for late til å innføre et skikkelig system? Akkurat.

Nok en som antar at våre motiver er basert på latskap. Det er trist, men det er selvsagt deres rett. Det hadde dog vært interessant å høre kilder til den teorien. Du skal få en annen, helt gratis: Forumet er kommersielt drevet, og våre teknikere er ansatt i Edda og skal ha lønn for strevet. Det synes jeg personlig de fortjener. Problemet er at forumet, tross all trafikken det genererer, ikke grenererer tilsvarende inntekter. Med mindre vi skal gjøre som Dagbladet og la dere betale for å få lov å poste (hvilket jeg ikke synes vi skal), så dekker ikke inntektene utgiftene. Forumet er en investering, og skal våre eiere først investere så ønsker jeg heller at de investerer det i redaksjonell aktivitet enn tekniske finesser. Du må gjerne være uenig.

 

Da plussesystemet ble innført først ba brukerne om en del av de mulighetene du nevner i førstepost, og svaret var at "DET ER IKKE MULIG I FORUMSYSTEMET SKYLD PÅ DE IKKE OSS LOL ROFL". Jeg fatter ikke hvorfor deres tekniske inkompetanse skal gå ut over brukerne.

Jeg tviler på at noen av oss har sagt "LOL ROFL" i en post, Pokey. Men resten av svaret var faktisk korrekt. Muligheten for å slå av ryktesystemet i enkeltkategorier krever en hook som ikke var tilgjengelig på det tidspunkt. Edit: Og våre eiere og prosjektgruppen for forumutviklingen ville ikke vente.

 

Hvis du eller andre sitter på den nødvendige tekniske kompetanse og vil bidra med den gratis til fellesskapets beste så er det selvsagt bare å si fra. Vi er takknemlig for bidrag. Men vi kan av naturlige grunner ikke slippe utenforstående løs på et system som inneholder personopplysninger, så enn så lenge er det våre driftsfolk som må gjøre implementasjonsjobben.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes plussene er litt intetsigende. Jeg profilen min nå og ser at jeg har 481 plusser. Av disse kan jeg gjette at kanskje 460 har blitt gitt til innlegg som har blitt oppfattet som morsomme, mens de siste 21 kanskje er hjelpsomme, innsiktsfulle, eller hva man skal kalle disse innleggene. Det hadde vært fint med flere alternativer. Hvis et innlegg er morsomt så trykker man på en smilie. Er man enig i innlegget da trykker man på den grønne haken. Tilsvarende kan man ha et rødt kryss for ”uenig” og kanskje et eget ikon for hjelpsomme innlegg.

 

Det kan kanskje høres rotete ut, men jeg har sett et forum som løser dette fint ved at man kun ser de kategoriene som har fått en score. Knappene for å stemme med, de er små og vises kun når du har musepekeren på innlegget.

En morsom idé. Om det er noe vi kunne utvide dagens funksjon med vet jeg ikke, det må jeg nesten spørre om. Den er som sagt utviklet av en tredjepartet eller annet sted der ute på nettet, og de leser ikke denne tråden, så vi måtte eventuelt utvide det på egen hånd. (Elller be utvikleren om det og håpe de synes det var verd bryet for de få symbolske kronene en lisens koster.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, vi starter vårt eget forum. Hvem er med?

Det er det fine med internett, det er ubegrenset med ledig land å annektere som sitt. Om man mener man kan lage et bedre samfunn enn vårt så er det bare å sette igang. Så krever det selvsagt litt innsats å få noen til å "bosette" seg der men hvorfor ikke. Nå er jo Nettby lagt ned, så da er det vel en åpning (om man våger å yppe med Facebook.)

 

Vi har ingenting i mot konkurrerende forum. Så store som vi er blitt kan vi ikke være alt for alle, men må kompromisse mellom ekstremene, og det gir masse rom for andre aktører, spesielt i nisjeområder.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...