Gå til innhold

Fokus: utløserknappen vs AF-ON


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedpoenget er at du har AF-S og AF-C tilgjengelig til enhver tid. Hold inne AF-ON dersom du vil ha kontinuerlig fokus, og fokuser og slipp dersom du vil fokusere og rekomponere eller lignende. I tillegg kan du ta mange bilder på rad uten å måtte rekomponere mellom hvert bilde (dersom det du vil ha fokus på er utenfor rekkevidden til fokuspunktene).

 

Prøv det! Det tar litt tid å vende seg til det, men du vil sannsynligvis aldri bytte tilbake når du først har fått det i fingrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget er at du har AF-S og AF-C tilgjengelig til enhver tid. Hold inne AF-ON dersom du vil ha kontinuerlig fokus, og fokuser og slipp dersom du vil fokusere og rekomponere eller lignende. I tillegg kan du ta mange bilder på rad uten å måtte rekomponere mellom hvert bilde (dersom det du vil ha fokus på er utenfor rekkevidden til fokuspunktene).

 

Prøv det! Det tar litt tid å vende seg til det, men du vil sannsynligvis aldri bytte tilbake når du først har fått det i fingrene.

 

+1, men det er kanskje viktig å få med at man også må inn i custom functions å sette at det kun er AF-ON som skal aktivere autofokus :) på D70 setter man AE-L/AF-L-knappen til AF-ON for samme effekt.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Interessant tråd! (Skulle til å starte en ny selv, men brukte søkefunksjonen først heldigvis... :blush: )

 

Her er en bra artikkel om emnet jeg nettopp så på Nikon Rumors!

 

Jeg har veldig lyst å lære meg denne måten å fokusere på, da jeg jo klart ser alle mulighetene det gir i forhold til å ha en kobling mellom fokus og utløseren til enhver tid!

 

Jeg ser det også som en fordel at ikke VR aktiveres hele tiden mens man bare fokuserer og rekomponerer, noe den ellers ville gjort med fokus på utløseren.

 

Kjapp manuell fokus (uten å sette switchen på objektivet til M) blir jo også mye sikrere når det ikke blir autofokusert mellom hvert 'skudd' i tillegg!

 

Lenger oppe i tråden står det: "Hovedpoenget er at du har AF-S og AF-C tilgjengelig til enhver tid. Hold inne AF-ON dersom du vil ha kontinuerlig fokus, og fokuser og slipp dersom du vil fokusere og rekomponere eller lignende"

Da må man vel alltid gå rundt med fokusmode satt til AF-C, eller?

Lenke til kommentar

Jeg har fotografert med speilrefleks i omtrent åtte år, og aldri tenkt på annet enn å bruke utløserknappen (halvt trykk) til å låse fokus. Men samtidig har jeg registrert at Dem Som Kan Slikt bruker den dedikerte fokusknappen. Hva er å tjene på det?

 

Ingen ting...henger igjen fra gamle dager....you keep shooting ;)

 

På mine kamerahus har jeg AF-A - funker hver gang - 1 finger - 1 knapp - 1 trykk (­½ + ½) :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har fotografert med speilrefleks i omtrent åtte år, og aldri tenkt på annet enn å bruke utløserknappen (halvt trykk) til å låse fokus. Men samtidig har jeg registrert at Dem Som Kan Slikt bruker den dedikerte fokusknappen. Hva er å tjene på det?

Ingen ting...henger igjen fra gamle dager....you keep shooting ;)

 

På mine kamerahus har jeg AF-A - funker hver gang - 1 finger - 1 knapp - 1 trykk (­½ + ½) :)

Ingen ting å tjene?? Hva hvis du vil ha lysmåling et annet sted enn der du vil ha fokus?

 

Dette er langt fra gammeldags, og har sin funksjon også i dag. Et sted for lysmåling, et sted for fokus.

 

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542783

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ehh... Jeg sparket nettopp liv i en 4 år gammel tråd, med et spørsmål, og jeg linket til gjesteposten på NikonRumors!

Leser dere ikke siste post før dere poster? Datoene er også greit å se på...

 

Jeg fant dette på nett:

 

Here is a list of some of the reasons I’ve found that AF-ON can be useful:

  • Working faster: you’d think that having a separate step for focusing would slow you down, but not necessarily. If you’re going to take multiple pictures of the same subject, and the desired focus point isn’t going to change, then it can be faster and more reliable to set focus with AF-ON, and then fire off as many shots as you need. There will be zero autofocus delay, and no risk that the camera suddenly decides to focus on something different as you’re trying to shoot. Shooting a baseball batter with a long lens? Just use AF-ON to lock in on the plate once, and fire away.
  • Avoiding repeated recomposition: everyone has the experience of focusing, holding the shutter button half way down, recomposing, shooting, then going back to do it again for a second shot, and a third. It’s slow, distracting and error-prone. Even if you take the trouble to choose an off-center focus point (using the thumb wheel rocker), there’s still a tendency to have to move the camera a bit after focusing. AF-ON tends to avoid repeating that.
  • Being sure the focus is where you want it: slowing down can be a good thing. Using the AF-ON button gets you to stop and think about focus before you shoot.
  • Low light: this is one of the main reasons I use AF-ON. When shooting in really low light, the camera will sometimes hunt for focus, and it can be way too dark to see for manual focus. Flashes like the SB-800 have infrared focus assist lights that will come on as long as you are in AF-S focus mode and using the center focus point. A great trick is to use AF-ON to get focused on something you know is about the right distance. It can be a person, a point on the floor, whatever. You can do this with the assist light if you like, or else by just looking carefully if the camera is locking focus without it. Then, even in the dark, you’ll know the camera is focused there. Even better, the camera will not go hunting to focus just when you fire off a shot. I use this technique all the time when shooting dancers at parties or in dark clubs: I just pick a point where the dancers are likely to be, choose an aperture that gives a few feet of depth of field, AF-ON to focus, and then snap pictures just as the dancers hit the pose I want.
  • Panoramas: if you’re taking multiple shots to stich into a panorama, you’ll want the focus (and exposure!) consistent on all of them. Use AF-ON, or focus manually.
  • Using manual override: many modern lenses let you refocus the lens manually, even without setting the focus mode on the camera to M. Without AF-ON, though, the camera will override your manual choice as soon as you press the shutter. With AF-ON, you can mix-and-match. With a thumb on the AF-ON button, and your other hand ready to grab the lens focus ring, you can switch quickly from auto to manual, or use manual to tune after autofocusing. Do be careful not to hold the ring while the camera is trying to turn it though!
  • Preference: some photographers just don’t like the camera focusing as they take a picture.

No doubt there are other good reasons, but that’s a pretty interesting list. In general, AF-ON is tempting in the situations where you would use manual focus, but for some reason you need the help of the camera to lock in.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det er vel ingen grunn til å ta på vei fordi flere linker til samme post?

 

Har samtidig dedikert lysmåling på AE-L/AF-L. Det er så lettvint. :)

Tok ikke på vei :) , men 'svarene' som kom var tydelig formulert som svar på første post!

Du ville vel ikke linket til artikkelen på Nikon Rumors hvis du hadde sett at jeg gjorde det for noen minutter siden, som første innlegg på 4 år i denne tråden...

Lenke til kommentar

 

Det er vel ingen grunn til å ta på vei fordi flere linker til samme post?

 

Har samtidig dedikert lysmåling på AE-L/AF-L. Det er så lettvint. :)

Tok ikke på vei :) , men 'svarene' som kom var tydelig formulert som svar på første post!

Du ville vel ikke linket til artikkelen på Nikon Rumors hvis du hadde sett at jeg gjorde det for noen minutter siden, som første innlegg på 4 år i denne tråden...

 

Nei det har du nok rett i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...