Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser rundt om på nett at det er mange som bruker egen knapp til AF, mens utløserknappen kun "virker" som utøser. Dette er vel standard(med egen knapp) på litt proffe modeller som feks D700, D800. På min D600 kan jeg programmere en knapp til å fungere slik.

Kan noen gi meg eksempler på når dette er kjekt? Og hvordan dette bør gjøres?

Endret av Allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt er både lysmåler og autofokus på samme knapp, så du både måler lys og fokuserer i det du trykker knappen halvveis ned.

 

Ofte, for avanserte brukere, så er det ønskelig å måle lys og sette fokus to forskjellige steder - for eksempel har du kanskje en person i forgrunnen og en solnedgang langt bak. Så ønsker du å måle lyset etter bakgrunnen og sette fokus på personen i forgrunnen (og gjerne bruke blits som innfyllingslys).

Setter du så (for eksempel) lysmåling på utløserknappen og autofokus på AF-knappen, så kan du rette kameraet mot solnedgangen og trykke utløserknappen halvveis ned - så sitter lysmålingen. Deretter, mens du fremdeles holder knappen halvveis ned, så retter du kameraet mot motivet og trykker AF-knappen. Så har du fokus riktig også. Så er det bare å rekomponere, hele tiden mens du fremdeles holder utløserknappen halvveis ned, og så trykker du den helt ned for å ta bildet.

 

Til sånt bruk er det kjekt å ha utløser og lysmåler på to forskjellige knapper - og man venner seg forholdsvis fort til det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For meg er det viktigste at utløser tar bildet med en gang, dvs. at en slipper uhell- AF sekvenser. Halveis-nede funksjonalitet har en tendens til å aktivere seg selv på dårligst mulig tidspunkt, 0.3 sek unødvendig autofokus blir fort et mistet øyeblikk.

Mulig det har å gjøre med vaner opparbeidet i den "manuelle tidsalder". Jeg foretrekker og holde utløser nesten helt nedtrykt mens jeg komponerer, det gir minst mulig vibrasjon når bildet tas. Sånt gjør det lett for AF plutselig å trå til dersom "halveis-nede" er aktivert.

 

Normalt styres det sånn;

Pekefinger = utløser/lukkertid, tommel = autofokus/blender/AEL/normalisering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ofte, for avanserte brukere, så er det ønskelig å måle lys og sette fokus to forskjellige steder -

Får du ikke det til med AEL selv om AF-halveis-nede greia er aktivert ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...