Gå til innhold

Test: Norges beste kameramobil


Anbefalte innlegg

N8 har xenon blitz! Det står også i testen.

Da tar jeg selvfølgelig full kritikk for å ha blingset noe så jovialt at jeg mente å lese her i tråden at den ikke hadde blitz. Det skulle jo bare mangle på toppmodeller i dag.

 

Jeg ser også at jeg forvekslet Desire HD og N8 på dette med blitz. Bare å beklage den ja. Forsåvidt synd at ikke Desire HD har det som virkelig hadde tronet som en av de mest komplette produktene (utfra tester).

 

Ting som gjør iPhone 4 til enn vinner for meg er:

* Det går knap sekunder ifra jeg tar tlf fra lumma til jeg kan ta første bildet

* Bildet kan raskt sendes videre, også i løpet av sekund.

 

Vi har gjort en test i redaksjonen der vi tok frem telefon, tok bildet, sendte på epost og fikk den så inn i redaksjonelt system på 20 sekund.

 

Det har både med hvor rask man når frem til kamera funksjon, at kamera er klar med enn gang, at man kan fokusere med enn touch og at bildet klar til sending i ulike størrelser med enn gang.

Det er helt klart dette jeg mener er viktige elementer når man skal ta bilder med en mobiltelefon. Dette fordi man da gjerne skal ha med seg noe som skjer raskt og effektivt.

 

Dog synes jeg iPhone 4 er litt knotete å få i gang raskt og impulsivt på video, men det er kun fordi "knappen"/feltet man bytter foto/video med er rimelig liten og kunne med fordel vært en del større. Opplevde dette i dag da jeg ønsket å raskt filme noe som skjedde ute.

 

Jeg synes også disse telefonene kunne hatt var en dedikert fysisk knapp for kamera. Det likte jeg på enklere telefoner jeg hadde før og man kom ekstremt raskt inn for å ta bilder etc. på den måten, men ingen produkter kan være perfekte. Det er ikke så mange områder jeg ser behovet for fysiske knapper på slike telefoner, men akkurat en kamereknapp hadde vært praktisk. (musikk kan man ofte styre via handsfree ol. uansett).

 

Helt enig i deres betraktninger av det som er viktige momenter med kamera på en mobil, å kunne fange øyeblikket raskest mulig med nogenlunde grei kvalitet. Skal jeg "finfotografere" kan jeg liksågodt ta frem et ordentlig kamera.

 

N8 og sin tidligere "familie modeller" har en fysisk kamera knapp som fører deg direkte inn i kamera modus og samme knapp brukes til å ta bilde. Fleste mobiltlf har vel en egen fysisk knapp for kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom en app (Camera+) til iPhone som lot deg bruke volumknappene som kameraknapp, men den ble raskt borte igjen.

Jeg klarte å sikre meg den, men har i praksis ikke brukt den til annet enn til litt testing.

 

For min del fungerer skjermkontrollene helt greit siden man har "touch to focus" fra før, men andre vil sikkert foretrekke en fysisk knapp. Folk er heldigvis forskjellige :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at iPhone 4 kommer såpass dårlig ut. Jeg la selv fort merke til at kameraet på mobilen min er en klovn når det kommer til farger. En del vil nok la seg imponere over det "gode kameraet" når bildene er full av masse sterke farger og ser ut som om de har blitt tatt rett ut fra en Pixarfilm, men det funker veldig dårlig på motiver som faktisk har sterke farger.

 

Jeg har f.eks en Ferrari-rød motorsykkel som jeg har forsøkt å ta noen bilder av, men den blir bare redusert til en stor fargeklatt. Av og til blir det bedre når jeg aktiverer HDR, men maken til virkelighetsfjernt kamera skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...