Gå til innhold

Test: Norges beste kameramobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Dog synes jeg iPhone 4 er litt knotete å få i gang raskt og impulsivt på video, men det er kun fordi "knappen"/feltet man bytter foto/video med er rimelig liten og kunne med fordel vært en del større. Opplevde dette i dag da jeg ønsket å raskt filme noe som skjedde ute.

 

Jeg synes også disse telefonene kunne hatt var en dedikert fysisk knapp for kamera. Det likte jeg på enklere telefoner jeg hadde før og man kom ekstremt raskt inn for å ta bilder etc. på den måten, men ingen produkter kan være perfekte. Det er ikke så mange områder jeg ser behovet for fysiske knapper på slike telefoner, men akkurat en kamereknapp hadde vært praktisk. (musikk kan man ofte styre via handsfree ol. uansett).

 

Helt enig i deres betraktninger av det som er viktige momenter med kamera på en mobil, å kunne fange øyeblikket raskest mulig med nogenlunde grei kvalitet. Skal jeg "finfotografere" kan jeg liksågodt ta frem et ordentlig kamera.

 

Kunne ikke vært mer enig.

 

Hadde vært gul dersom akam kunne også teste hvor rask man kunne:

1. Ta telefon fra bukselommen

2. Finne frem til kamera

3. Ta bildet, gjerne notere hvor lang lukker forsinkelsen er

4. Sende bildet på epost og mms. Her er det viktig med funksjoner som lar brukere endre størrelsen på bildet før sending.

 

Andre ting som blits, fokusering osv. spille også inn.

 

For meg er det viktigst å vite at jeg klarer å knipse ett bildet når noen får kake i ansiktet før de klarer å fjerne den :)

 

Har f.eks. testet P7000 og G12, og begge brukte ca. 8 sekunder fra lumma til første bildet. Fra kald-start.

 

Edit:

Som et eksempel, Nikon D3S - Startup time is said to be 0.12 seconds, with shutter lag of 0.04 seconds, according to Nikon specifications

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Hadde du virkelig forventet at en "liten" mobiltelefon faktisk skulle måle seg med "store" digitalkameraer?

Nei her må nesten mobiltelefonene måles oppimot hverandre og digitalkameraene opp mot hverandre, det skal faktisk litt til for å stappe inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, ikke bare krever det plass men det er også kostbart, langt mer kostbart enn hva de fleste gidder å stappe i en telefon da helt andre ting prioriteres, hva ville en mobiltelefon med skikkelig optikk og maskinvaren til en iPhone4 eller HTC Desire HD ha kostet oss forbrukere? Og hvor stor og tung hadde telefonen blitt?

 

Er vell i all hovedsak der problemene ligger, og det faktum at de som er veldig nøye på bildekvaliteten alltid vil ha noe dedikert digitalkamera uansett..

 

Forkjellene er faktisk ikke så stor som en skulle tro mellom mobilkamera og ett stort kompaktkamera..

Se linken under hvor de sammenligner bildene fra N8 og Canon 550D.

 

http://thehandheldblog.com/2010/10/04/shootout-nokia-n8-v-canon-550d-dslr/

 

I noen tilfeller tar N8 bedre bilder, andre tilfeller Canon, sånn er det bare...

 

For et utrent øye kan det gjerne se ut som N8 tar like gode bilder som 550D, men det er på ingen måte i nærheten engang. At 2 krympede bilder ser tilsynelatende ut til å være like, eller lignende vil ikke si at de er like bra. Vis meg et eneste N8 bilde som er støyfritt om man viser det 1:1 pikslet. Jeg har til nå ikke sett et eneste et. At man får bilder man selv synes ser bedre ut med N8, fordi himmelen blir sånn dyp blåfarge på f.eks. er jo helt på tryne når himmelen ikke hadde den blåfargen. Bildemanipulering tar man i etterkant. Kamera skal gjengi virkeligheten.

 

Det er selvsagt ikke å forvente at de skal ta like gode bilder. Bildebrikken i et godt speilreflekskamera er på størrelsen med et simkort, fullformatkameraer har enda større brikker. Bildebrikken i en mobiltelefon er svært liten, ikke i nærheten av hva man har til rådighet i et speilreflekskamera. Blenderåpningen i mobiltelefonen er også utrolig liten, så det er ikke mye lys som slipper inn. Kombinasjonen gir ikke så veldig gode resultater sammenlignet med speilreflekskameraer.

Lenke til kommentar

Hadde du virkelig forventet at en "liten" mobiltelefon faktisk skulle måle seg med "store" digitalkameraer?

Nei her må nesten mobiltelefonene måles oppimot hverandre og digitalkameraene opp mot hverandre, det skal faktisk litt til for å stappe inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, ikke bare krever det plass men det er også kostbart, langt mer kostbart enn hva de fleste gidder å stappe i en telefon da helt andre ting prioriteres, hva ville en mobiltelefon med skikkelig optikk og maskinvaren til en iPhone4 eller HTC Desire HD ha kostet oss forbrukere? Og hvor stor og tung hadde telefonen blitt?

 

Er vell i all hovedsak der problemene ligger, og det faktum at de som er veldig nøye på bildekvaliteten alltid vil ha noe dedikert digitalkamera uansett..

 

Forkjellene er faktisk ikke så stor som en skulle tro mellom mobilkamera og ett stort kompaktkamera..

Se linken under hvor de sammenligner bildene fra N8 og Canon 550D.

 

http://thehandheldblog.com/2010/10/04/shootout-nokia-n8-v-canon-550d-dslr/

 

I noen tilfeller tar N8 bedre bilder, andre tilfeller Canon, sånn er det bare...

 

For et utrent øye kan det gjerne se ut som N8 tar like gode bilder som 550D, men det er på ingen måte i nærheten engang. At 2 krympede bilder ser tilsynelatende ut til å være like, eller lignende vil ikke si at de er like bra. Vis meg et eneste N8 bilde som er støyfritt om man viser det 1:1 pikslet. Jeg har til nå ikke sett et eneste et. At man får bilder man selv synes ser bedre ut med N8, fordi himmelen blir sånn dyp blåfarge på f.eks. er jo helt på tryne når himmelen ikke hadde den blåfargen. Bildemanipulering tar man i etterkant. Kamera skal gjengi virkeligheten.

 

Det er selvsagt ikke å forvente at de skal ta like gode bilder. Bildebrikken i et godt speilreflekskamera er på størrelsen med et simkort, fullformatkameraer har enda større brikker. Bildebrikken i en mobiltelefon er svært liten, ikke i nærheten av hva man har til rådighet i et speilreflekskamera. Blenderåpningen i mobiltelefonen er også utrolig liten, så det er ikke mye lys som slipper inn. Kombinasjonen gir ikke så veldig gode resultater sammenlignet med speilreflekskameraer.

 

Du må ikke se på bildene som er i selve artikkelen! De er krympet..

Trykk på linken over der bildene begynner så kommer du til siden der alle bildene er lagret i opprinnelig kvalitet.

 

Åpne de og zoom inn så vil du se kvaliteten :)

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at N8 tar bedre bilder enn selv et godt lommekamera :hmm:.

 

EDIT:

Og mulig jeg er for utrent men jeg synes det var latterlig enorm forskjell mellom N8 og 550D på samtlige bilder jeg tittet på. Skulle vel bare mangle.

 

Selv med begge øynene igjen så ser man jo lett at det er ett HAV av forskjell i kvalitet. 

 

Så leirdueredet du tar feil, sånn er det bare.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at N8 tar bedre bilder enn selv et godt lommekamera :hmm:.

 

EDIT:

Og mulig jeg er for utrent men jeg synes det var latterlig enorm forskjell mellom N8 og 550D på samtlige bilder jeg tittet på. Skulle vel bare mangle.

 

Selv med begge øynene igjen så ser man jo lett at det er ett HAV av forskjell i kvalitet. 

 

Så leirdueredet du tar feil, sånn er det bare.

 

Jeg syns da noen av de bildene var marginale forskjeller på (i full oppløsning) men nå er jo ikke jeg noe foto-ekspert heller da ;)

Men uansett holder N8 iallfall til mitt bruk :)

Lenke til kommentar

Ting som gjør iPhone 4 til enn vinner for meg er:

* Det går knap sekunder ifra jeg tar tlf fra lumma til jeg kan ta første bildet

* Bildet kan raskt sendes videre, også i løpet av sekund.

 

Vi har gjort en test i redaksjonen der vi tok frem telefon, tok bildet, sendte på epost og fikk den så inn i redaksjonelt system på 20 sekund.

 

Det har både med hvor rask man når frem til kamera funksjon, at kamera er klar med enn gang, at man kan fokusere med enn touch og at bildet klar til sending i ulike størrelser med enn gang.

 

Ja, 20 sec og 1 sec, kan være forkjellen på liv og død det. Du kan sikkert legge til en snarvei på skrivebordet?.. Tviler veldig sterkt på at du klarer å ta opp telefonen din, slå på kameraet, ta et bilde, og sende det bildet på 1 sekund me din iphone. Desutten klager du virkelig på at hele den prosessen ble gjennomført på 20 sec ? Hvis dere bruker iphone til å ta bilder i redaksjonen deres, er det så lurt da?

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Jeg syns da noen av de bildene var marginale forskjeller på (i full oppløsning) men nå er jo ikke jeg noe foto-ekspert heller da ;)

Men uansett holder N8 iallfall til mitt bruk :)

 

Ikke engang i "såkalt" full størrelse er de like. Og den såkalte full størrelse er ikke 1:1 orginal. I tillegg har de brukt tildels ulike utsnitt, vinkler etc - noe som gjør det umulig å sammenligne skikkelig. Man kan faktisk kun reelt sammenligne bilder som har helt identiske utsnitt (pixel for pixel). Og i tillegg bruker alle mobilkamera "programvaretriks" for å få best mulig bilde.

 

Uten tvil er N8 meget god som mobilkamera, ikke rart med relativt stor bildebrikke og av den beste optikken som finnes på mobilkamera. Og for en som ellers ikke ville tatt med seg kamera er det en glimrende løsning, noe svært mange mobilkamera er.

 

Men det er kun under relativt optimale forhold det vil ha bilder i klasse med et systemkamera eller dSLR med stor bildebrikke.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

På de fleste bildene gjorde 550D en bedre jobb men se på disse

 

N8: http://vaibhavsharma.files.wordpress.com/2010/10/nokia-n8-10.jpg

550D: http://vaibhavsharma.files.wordpress.com/2010/10/canon-550d-10.jpg

 

Bilde tatt av N8 er uten tvil bedre. Fargene er langt mer naturlig mens 550D har overeksponert kraftig og detaljene er utvasket. Kontrast gjengivelsen er også bedre på N8 i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Faktisk så synes jeg N8 har gitt for mye kontrast og mistet informasjon i det mørke området. Og han har klart overeksponert bilde med 550D ørlite, noe også histogram viser (men ikke utbrent så vidt jeg kan se). Det er langt fra kraftig overeksponert. Kan være N8 som også har undereksponert litt. Men i og med at utsnittene er så ulike så er det i realiteten ikke mulig å sammenligne. Skikkelig sammenligning krever også at man vet hvilken bildeprofil som er brukt på Canon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Tviler veldig sterkt på at du klarer å ta opp telefonen din, slå på kameraet, ta et bilde, og sende det bildet på 1 sekund me din iphone.

Hvor kommer dette ifra? Har jeg sagt at jeg kan gjøre alt dette på 1 sekund?.. Hva med å la være å lyve og holde til det jeg skriver? :)

 

Desutten klager du virkelig på at hele den prosessen ble gjennomført på 20 sec ? Hvis dere bruker iphone til å ta bilder i redaksjonen deres, er det så lurt da?

Jeg har bare gjengitt resultater av det jeg har testet. Hvor har jeg klaget?..

 

Mildt sagt usaklig. Jeg skal ikke bruke dette forumet på å forklare deg hva en mobiltelefon brukes til av en journalist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når skal folk skjønne det, kamera på en mobiltelefon er ikke noe annet en ett dårlig salgs argument. De suger alle sammen, så denne testen er helt bortkastet.

 

Desire HD banker jo ellers alle disse telefonene noe så grusomt.

 

Her er jeg helt uenig! Ett kamera som er på eks. N8 er fullt ut brukende for bilder som ikke skal forstørres/skrives ut til veldig store format. Har selv tatt veldig mye bilder med N8.

Greitt nok att ikke N8 får like fine bilder som Canon D550 på de fleste bilder, men som du ser i tråden her er det ikke full enighet om det heller på alle bildene...

 

Hvordan kan du mene att Desire HD ellers banker alle disse telefonene ????

Om du sjekker testene på amobil ser du att eks. både N8 og Desire HD fikk 5 på testene!! Det er selvsagt vurdert på helheten og ikke kun kamera som denne testen gjorde. Når i tillegg N8 vinner dennne kameratesten gjør ikke det akkuratt N8 til en dårlige kandidat akkuratt..

Kansje litt research før du uttaler deg neste gang ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Når skal folk skjønne det, kamera på en mobiltelefon er ikke noe annet en ett dårlig salgs argument. De suger alle sammen, så denne testen er helt bortkastet.

 

Desire HD banker jo ellers alle disse telefonene noe så grusomt.

 

Et utmerket eksempel på en fanboy: når telefonen du heier på gjør det dårlig på noe, er den tingen uansett irrelevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når skal folk skjønne det, kamera på en mobiltelefon er ikke noe annet en ett dårlig salgs argument. De suger alle sammen, så denne testen er helt bortkastet.

 

Desire HD banker jo ellers alle disse telefonene noe så grusomt.

 

Har du ikke gitt deg med denne "banke alle andre grusomt" greiene dine enda?

One word for you mate.. FANBOY!

Lenke til kommentar

Eg har dei sisste åra kjøpt tlf med utgangspunkt i kamera. Pixel var lenge hovedargumenetet eg følgde. Etter kvart har eg blitt lei alt trøbbelet med Nokia, og Sony Ericson. Samsung infridde ikkje mine kriteriar ved sisste kjøpet heller. I-phone er kun ein dingseboms, og motesak. Faktisk så er ikkje tlfonen eg valgte i testen i da heila, og eg har aldri hatt ein bedre telefon for mitt fotobruk.

Eg tar bilder, makro, ofta med motlys, av ting og tang på hobbybenken heima. Eller eg bruke den til dokumentasjon, og bilder av biler observert på gata. Eg er bilgal.

Testen har nok bedre kamratlf. når da gjelder endeleg bildekvalitet, enn min 1 år gamle tlf, men om eg bytter, så må Nokia ha blitt langt bedre tlf enn dei var, ellers så blir da LG igjenn.

 

Å foresten. Eg pleier å ha med mitt Canon speilrefleks i bilen heile veien, då foto er ein av dei tidtrøytene eg bruker mest tid og pengar på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...