Gå til innhold

Test: Norges beste kameramobil


Anbefalte innlegg

@mortenandersen

 

Kalenderen til N8 er svært lik den du finner i andre smarttelefoner fra nokia. Personlig anser jeg den som utfyllende og god, men jeg har dessverre full oversikt over alternativer.

 

Månedsvisning viser små, fargede haker på avtalte dager. Trykker du på en dag får du "dagsliste" over aktuelle oppføringer. Ukesvisning gir formateringen slik du selv forklarte. I tillegg kan du se alle oppføringer i for av én liste. Det kan forøvrig nevnes at man har muligheter for å lenke eksempelvis notater, bilder eller GPS-kart til hver oppføring - i tillegg til alle de "vanlige" funksjonene.

 

Om ønskelig kan man opprette flere "profiler". Disse profilene kan man tildele en valgfri farge som vil vises på de aktuelle oppføringene. Man kan eventuelt også velge deaktivere/aktivere en profil, og dermed filtrere ut de eventene man til enhver tid ønsker å se.

 

Håper det besvarte ditt spørsmål. ;)

 

 

Mvh Tormod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedets nest beste kameramobil mangler blitz.

 

Jeg lar denne synke inn.

 

Ville ikke en objektiv test gitt galaxy S karakteren null på alle innendørsbilder eller er det akseptabelt at et mobilkamera kun fungerer ute i godt lys?

 

 

Jeg har prøvd galaxy S, jeg har sett den opp mot både desire og iphone 4, og jeg kan ikke skjønne annet enn at samsung deler ut flerfoldige tusenlapper til alle som gidder skrive så mye som et pip om den.

Den er ikke engang dårlig, den er bare pregløs og middelmådig, all den tid at touchwiz ikke ødelegger fullstendig for brukeropplevelsen.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Og iPhone 4 er nok der den bør være i forhold til konkurrentene. Noe som er ganske så bra med tanke på at den bare har 5MPX kamera.

 

Så du mener det hadde gått bedre om den hadde 10MP kamera? Dette er den største forbrukerløynen innen "kameraindustrien". At bildene blir bedre med mange megapixler er ikke bare feil, faktum er at det i enkelte tilfeller blir dårligere bilder.

 

Vi har begynt å nå et punkt der man tar bilder med mange megapixler, fordi det er tingen sin, men de aller fleste har bildene på PC eller laster dem opp på FB. Resultatet er at man må krympe bildene svært mange ganger fordi bildene har alt for mange pixler til at man kan se dem på en skjerm. Det samme gjelder billedrammer etc. Altså, kaster man bort mange GB med pixler man aldri får nytte av.

 

Så har vi dem som faktisk fremkaller de digitale bildene i papirform. De aller aller fleste fremkaller bildene på standard størrelse fotopapir, og også her kastes mange pixler bort da vi ikke klarer å se forskjell på et bilde tatt med et 8MP kamera og et 25MP kamera. Mange pixler får vi ikke behov for før vi skal printe et større bilde, 40x40 cm etc.

 

Da er optikken og teknologien ellers mye viktigere, men det gir ingen håndfaste tall for forbrukeren og falle for, og dermed har vi heller dette MP-racet som er uten mål og mening.

 

Dette er spesielt viktig for mobiler, der man skal være god for å få inn god optikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke mange dagene siden jeg leste her på forumet at flere som hadde iPhone 4 mente det var markedets beste kameratelefon, men.

herre min for en anti-iphone4 rytter du er. Det tipper over til det tragikomiske :D

 

Tommelen opp til Nokia N8 på dette feltet! Nokia har også alltid vært gode på bildekvalitet på enkelte modeller.

 

Synd den ikke har blitz da jeg absolutt synes det bør finnes på mobilkamera i øverste klassen i dag. Blitz, god autofokus, god optikk etc.

Jeg ville nok heller kjøpt en god Android/iPhone 4 før jeg vurderte Nokia N8, på basis av tidligere generelle erfaringer med Nokia toppmodeller, men det kan være de har fått til noe bra med det nye OSet og N8. Utfra tester virker ikke N8 å være et samlet godt nok produkt til å konkurere med andres toppmodeller og man kjøper ikke en avansert mobil hovedsaklig pga. kameraet.

 

Denne gjennomføringen virker noen mangelfull på elementer ift. generelle kameramomenter og vurderinger som utføres av Akam.no. Men jeg er helt enig at bildekvalitet som oppsummert kriterie er det viktigste momentet. Dvs. så lenge det ikke er omtrent umulig å oppnå den bildekvaliteten under normale situasjoner. Det hjelper lite om man får gode bilder under optimale forhold i et studio så lenge det ikke er mulig ute i hverdagen. Eks. momenter som hvor lang tid det tar å knipse bildet ift. variablene som er viktig for å få et godt bilde etc. Alt i alt sier ikke denne korte gjennomføringen så mye om viktige praktiske forhold.

 

Ellers synd at Desire HD faller helt igjennom her når det ellers virker å være et meget godt produkt. (i motsetning til N8). Desire HD kunne med bedre kameraimplementasjon fort seilet opp som det beste overall produktet i dag.

 

EDIT:

Man blir sittende som et stort spørsmålstegn når man leser video/kamerabiten på den opprinnelige iPhone4 testen deres og sammenligner med denne korte oppsummeringen. Man skulle tro dere testet to vidt forskjellige telefoner. Det betyr at den opprinnelige testen må ha vært ekstremt dårlig gjennomført (på flere områder) og at dere i beste fall villeder forbrukerne sterkt i den opprinnelige testen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, så jeg leste hele testen med "et uavhengig syn". Så har jeg lest alle kommentarene hittil.

 

Her er min konklusjon:

Megapixelræs og generell møkk! :thumbdown:

Selve testen heller jeg til å tro var litt vel bias'ed og testeren(e) hadde nok selv håpet at et visst annet (frukt) kamera skulle vinne.

 

Mitt 11 år gamle 3,2 Megapixler Sony DSC S75 slår samtlige av disse "supermobilkameraene" ned i støvlene.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt bilder tatt med N8, og det er mulig det er det beste man får av bilder fra mobiltelefon. Sammenlignet med skikkelige digitale bilder er de helt elendig i alle fall. Telefonen håndterer ikke på langt nær den ISO verdien som benyttes. Det blir altfor mye støy i bildene. Med så liten blender og bildebrikke er jo det forståelig. Holder gjerne til enkelte ting, men det bør presiseres at det aldri vil være noe erstatter for et godt kompaktkamera eller et systemkamera.

Lenke til kommentar

Er ikke mange dagene siden jeg leste her på forumet at flere som hadde iPhone 4 mente det var markedets beste kameratelefon, men.

herre min for en anti-iphone4 rytter du er. Det tipper over til det tragikomiske :D

 

Tommelen opp til Nokia N8 på dette feltet! Nokia har også alltid vært gode på bildekvalitet på enkelte modeller.

 

Synd den ikke har blitz da jeg absolutt synes det bør finnes på mobilkamera i øverste klassen i dag. Blitz, god autofokus, god optikk etc.

Jeg ville nok heller kjøpt en god Android/iPhone 4 før jeg vurderte Nokia N8, på basis av tidligere generelle erfaringer med Nokia toppmodeller, men det kan være de har fått til noe bra med det nye OSet og N8. Utfra tester virker ikke N8 å være et samlet godt nok produkt til å konkurere med andres toppmodeller og man kjøper ikke en avansert mobil hovedsaklig pga. kameraet.

 

Denne gjennomføringen virker noen mangelfull på elementer ift. generelle kameramomenter og vurderinger som utføres av Akam.no. Men jeg er helt enig at bildekvalitet som oppsummert kriterie er det viktigste momentet. Dvs. så lenge det ikke er omtrent umulig å oppnå den bildekvaliteten under normale situasjoner. Det hjelper lite om man får gode bilder under optimale forhold i et studio så lenge det ikke er mulig ute i hverdagen. Eks. momenter som hvor lang tid det tar å knipse bildet ift. variablene som er viktig for å få et godt bilde etc. Alt i alt sier ikke denne korte gjennomføringen så mye om viktige praktiske forhold.

 

Ellers synd at Desire HD faller helt igjennom her når det ellers virker å være et meget godt produkt. (i motsetning til N8). Desire HD kunne med bedre kameraimplementasjon fort seilet opp som det beste overall produktet i dag.

 

EDIT:

Man blir sittende som et stort spørsmålstegn når man leser video/kamerabiten på den opprinnelige iPhone4 testen deres og sammenligner med denne korte oppsummeringen. Man skulle tro dere testet to vidt forskjellige telefoner. Det betyr at den opprinnelige testen må ha vært ekstremt dårlig gjennomført (på flere områder) og at dere i beste fall villeder forbrukerne sterkt i den opprinnelige testen.

 

N8 har xenon blitz! Det står også i testen.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor du sammenligner N8 med Iphone, de er i 2 forskjellige klasser når det gjelder bildekvalitet!! Glad jeg har kjøpt den riktige (N8) da nettopp kamera er det som er viktigst for meg på en mobil :)

Lenke til kommentar

Hadde du virkelig forventet at en "liten" mobiltelefon faktisk skulle måle seg med "store" digitalkameraer?

Nei her må nesten mobiltelefonene måles oppimot hverandre og digitalkameraene opp mot hverandre, det skal faktisk litt til for å stappe inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, ikke bare krever det plass men det er også kostbart, langt mer kostbart enn hva de fleste gidder å stappe i en telefon da helt andre ting prioriteres, hva ville en mobiltelefon med skikkelig optikk og maskinvaren til en iPhone4 eller HTC Desire HD ha kostet oss forbrukere? Og hvor stor og tung hadde telefonen blitt?

 

Er vell i all hovedsak der problemene ligger, og det faktum at de som er veldig nøye på bildekvaliteten alltid vil ha noe dedikert digitalkamera uansett..

Lenke til kommentar

Ting som gjør iPhone 4 til enn vinner for meg er:

* Det går knap sekunder ifra jeg tar tlf fra lumma til jeg kan ta første bildet

* Bildet kan raskt sendes videre, også i løpet av sekund.

 

Vi har gjort en test i redaksjonen der vi tok frem telefon, tok bildet, sendte på epost og fikk den så inn i redaksjonelt system på 20 sekund.

 

Det har både med hvor rask man når frem til kamera funksjon, at kamera er klar med enn gang, at man kan fokusere med enn touch og at bildet klar til sending i ulike størrelser med enn gang.

Lenke til kommentar

Man blir sittende som et stort spørsmålstegn når man leser video/kamerabiten på den opprinnelige iPhone4 testen deres og sammenligner med denne korte oppsummeringen. Man skulle tro dere testet to vidt forskjellige telefoner. Det betyr at den opprinnelige testen må ha vært ekstremt dårlig gjennomført (på flere områder) og at dere i beste fall villeder forbrukerne sterkt i den opprinnelige testen.

Hei,

 

I denne testen har vi testet disse modellene mot hverandre. Alle disse seks telefonene er blant markedets aller beste kameratelefoner. Iphone 4 har altså et svært godt kamera i forhold til markedet ellers. Kameratesten er for å finne den absolutt beste kameramobilen på markedet, og modellene er kun sammenlignet mot hverandre. Da kommer HTC Desire og Iphone 4 dårligst ut av disse telefonene - men de er likevel i toppsjiktet i forhold til resten av markedet. Det er ikke ofte vi tester så gode kameramobiler som Desire HD og Iphone 4.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Hadde du virkelig forventet at en "liten" mobiltelefon faktisk skulle måle seg med "store" digitalkameraer?

Nei her må nesten mobiltelefonene måles oppimot hverandre og digitalkameraene opp mot hverandre, det skal faktisk litt til for å stappe inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, ikke bare krever det plass men det er også kostbart, langt mer kostbart enn hva de fleste gidder å stappe i en telefon da helt andre ting prioriteres, hva ville en mobiltelefon med skikkelig optikk og maskinvaren til en iPhone4 eller HTC Desire HD ha kostet oss forbrukere? Og hvor stor og tung hadde telefonen blitt?

 

Er vell i all hovedsak der problemene ligger, og det faktum at de som er veldig nøye på bildekvaliteten alltid vil ha noe dedikert digitalkamera uansett..

 

Forkjellene er faktisk ikke så stor som en skulle tro mellom mobilkamera og ett stort kompaktkamera..

Se linken under hvor de sammenligner bildene fra N8 og Canon 550D.

 

http://thehandheldblog.com/2010/10/04/shootout-nokia-n8-v-canon-550d-dslr/

 

I noen tilfeller tar N8 bedre bilder, andre tilfeller Canon, sånn er det bare...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

N8 har xenon blitz! Det står også i testen.

Da tar jeg selvfølgelig full kritikk for å ha blingset noe så jovialt at jeg mente å lese her i tråden at den ikke hadde blitz. Det skulle jo bare mangle på toppmodeller i dag.

 

Jeg ser også at jeg forvekslet Desire HD og N8 på dette med blitz. Bare å beklage den ja. Forsåvidt synd at ikke Desire HD har det som virkelig hadde tronet som en av de mest komplette produktene (utfra tester).

 

Ting som gjør iPhone 4 til enn vinner for meg er:

* Det går knap sekunder ifra jeg tar tlf fra lumma til jeg kan ta første bildet

* Bildet kan raskt sendes videre, også i løpet av sekund.

 

Vi har gjort en test i redaksjonen der vi tok frem telefon, tok bildet, sendte på epost og fikk den så inn i redaksjonelt system på 20 sekund.

 

Det har både med hvor rask man når frem til kamera funksjon, at kamera er klar med enn gang, at man kan fokusere med enn touch og at bildet klar til sending i ulike størrelser med enn gang.

Det er helt klart dette jeg mener er viktige elementer når man skal ta bilder med en mobiltelefon. Dette fordi man da gjerne skal ha med seg noe som skjer raskt og effektivt.

 

Dog synes jeg iPhone 4 er litt knotete å få i gang raskt og impulsivt på video, men det er kun fordi "knappen"/feltet man bytter foto/video med er rimelig liten og kunne med fordel vært en del større. Opplevde dette i dag da jeg ønsket å raskt filme noe som skjedde ute.

 

Jeg synes også disse telefonene kunne hatt var en dedikert fysisk knapp for kamera. Det likte jeg på enklere telefoner jeg hadde før og man kom ekstremt raskt inn for å ta bilder etc. på den måten, men ingen produkter kan være perfekte. Det er ikke så mange områder jeg ser behovet for fysiske knapper på slike telefoner, men akkurat en kamereknapp hadde vært praktisk. (musikk kan man ofte styre via handsfree ol. uansett).

 

Helt enig i deres betraktninger av det som er viktige momenter med kamera på en mobil, å kunne fange øyeblikket raskest mulig med nogenlunde grei kvalitet. Skal jeg "finfotografere" kan jeg liksågodt ta frem et ordentlig kamera.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes også disse telefonene kunne hatt var en dedikert fysisk knapp for kamera. Det likte jeg på enklere telefoner jeg hadde før og man kom ekstremt raskt inn for å ta bilder etc. på den måten, men ingen produkter kan være perfekte. Det er ikke så mange områder jeg ser behovet for fysiske knapper på slike telefoner, men akkurat en kamereknapp hadde vært praktisk. (musikk kan man ofte styre via handsfree ol. uansett).

 

 

Vet ikke med de andre telefonene, men N8 har egen fysisk knapp for kameraet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...