Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

efikkan:

Det kommer helt an på hvilken kjøler man har. Dersom man har rett kjøler så vil GTX 480 avgi så lite støy under spilling at kabinettviftene vil overdøve. Kjøper man feil kort, er det som en hårføner.

 

Det gjelder å ta de rette valgene.

 

Dr. Satan:

Den blir uansett missvisende pga måten hjernen oppfatter søylene når de ikke starter på 0. Det ser ut som Radeon scorer 1/3 når det i realiteten scorer >=1/2. For å være ordentlig slu kan man jo la y-aksen starte på ytelsen til Radeon slik at det ser ut som 580 er flere ganger bedre.

 

HaverN:

Det finnes jo slike kort. Feks Gigabyte Radeon HD5770 Silent Cell til 12-1300 kr, men du vil kanskje ha passive high end kort med lav TDP. Det er ganske umulig pga de fysiske lover. Isåfall får du vente 10-20 år til kortene forhåpentlig vis har skalert så mye forbi ytelsesbehovet at problemet opphører.

 

Passivt er heller ikke alltid det beste. Det du vinner i støy på selve kortet, taper du i støy på kabinettvifter. Det veste er å ha en balanse i form av riktig kjøler med behagelig støynivå på skjermkortet og moderate kabinettvifter med PVM-regulering etter temperaturen med resultat at viftene er avskrudd når PC er idle/web/film/musikk og 600-800 RPM ved spill og tyngre applikasjoner/rendering.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

480 er støyende, hd5870 er ubehagelig.

 

Mitt 5870 høres ut som en veldig lav hårføner når den går for fult.

Begge er støyende, men GTX 480 er hakket verre i støynivå, men så er ikke det alt. Om det er ubehagelig eller ikke er i stor grad en individuell vurdering.

Ren luftblåsing er ikke støyen mange reagerer på eller legger best merke til. Den støyen mange er følsomme på er når det kommer en tilleggslyd med en ubehagelig karakteristikk som eks. HD5870 kortene gir. Da hjelper det ikke alltid om blåselyden er litt lavere.

 

Folk klager på lyder som er vesentlig lavere enn de fleste man finner i generelle PC komponenter og dette fordi frekvensen og/eller karakteristikken på lyden oppfattes generelt sett mer støyende for individer. Ta den typiske plasma "buzzen" som et godt eksempel på dette. Et annet godt eksempel kan være at den spesielle lyden av en mygg kan være mer plagsom enn annen vesentlig høyere støy.

Men alt dette avhenger av hvor god hørsel man har og hvor "følsom" man er for de forskjellige frekvenser etc. Man skal heller ikke se bort fra at en del mennesker har redusert frekvensområde i høreselen da det desverre har blitt vanlig med hørselskader pga. uriktig bruk av øreplugger/øretelefoner og musikkavspillere samt ikke minst uforsiktig omgang med høy lyd på konserter, kinoer (som begynner å bli helt ville på lydvolum), diskoteker etc.

 

Så du har rett i at lyd og oppfatningen er individuell men det betyr ikke at den vesentlige forskjellen ikke er der. Min helt klare oppfatning er at 480 referanse kjøleren er mer hensiktsmessig designet ift. å flytte mye luft og som konsekvens lager en mer tolerant luftstøy. I tillegg har man andre viktige faktorer som hvor godt "referansedesign"kort man har fått.

 

HD5870 har generelt sett en høyere frekvens i basen samt at den har en tilleggslyd med en veldig forstyrrende karakteristikk. Her synes jeg GTX480 har truffet meget bra selv om den selvf. høres godt på full last.

 

EDIT:

Men uansett, her håper jeg HD6870 og ikke minst HD6970 har fått en vesentlig utbedring. Jeg skulle gjerne testet dem da ATi har noen fordeler jeg setter stor pris på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Dr. Satan:

Den blir uansett missvisende pga måten hjernen oppfatter søylene når de ikke starter på 0. Det ser ut som Radeon scorer 1/3 når det i realiteten scorer >=1/2. For å være ordentlig slu kan man jo la y-aksen starte på ytelsen til Radeon slik at det ser ut som 580 er flere ganger bedre.

 

Det er da ikke noe poeng?!

Hva er vitsen med å vise en graf over ytelsen i SLI/XF hvor det ene kortet tilsynelatende ikke støtter det(i dette tilfellet alle spilltester valgt)?

Bare en ekte fanboy kan ha glede i slikt. :)

 

Edit:

Ser poenget ditt Badcat. :)

Det kan jo rett og slett være så idiotisk at XF-ytelsen settes til 1.0 og SLI faktor i forbdret ytelse settes utifra det.

(Har ikke søkt frem testen grafen kommer fra).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

efikkan:

Det kommer helt an på hvilken kjøler man har. Dersom man har rett kjøler så vil GTX 480 avgi så lite støy under spilling at kabinettviftene vil overdøve. Kjøper man feil kort, er det som en hårføner.

 

Det gjelder å ta de rette valgene.

 

Beklager, jeg mente referansekjølerene til begge kortene.
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke bestemt meg for akkurat når jeg skal ha nytt skjermkort, men det skal skje i perioden nå frem til en gang på nyåret(dvs. når jeg trenger det og har tid til å utnytte det). GTX 580 er en sterk kandidat, men det som jeg ønsker er mer minne (3 GB) og Quadro er ikke aktuelt. Nå skal det sies at jeg har andre ønsker enn typisk spillere fordi kortet skal brukes til utvikling. Så jeg håper at en av produsentene mot formodning gir ut GTX 580 mer mer minne, noe som er fullstendig mulig.

Lenke til kommentar
All energi/strøm man sender inn i ett skjermkort blir varme. Viss skjermkortet trekker 100 watt med strøm, så er det 100 watt med varme, uavhengig av hvor effektivt skjermkortet utnytter energien.

Dette er et viktig poeng mange ser ut til å ikke ha fått med seg.

Jo mer effektiv skjermkortet er, jo mer arbeid får det gjort for den samme mengden energi/varme.

Dette er også grunnen til at skjermkort og prosessorer listes etter TDP, Thermal Design Power.

 

Alt dette er korrekt - dog TDP er ikke som mange tror en nøyaktig maks-strømtrekk som kan brukes. Jeg vet ikke hvordan Nvidia regner ut sin TDP, og utifra det jeg har hørt er det heller ikke helt standardisert hvordan det gjøres - så Nvidias TDP er ikke nødvendigvis identisk med ATIs og Intels TDP tall f.eks.

 

Det har ihvertfall i mange tilfeller vært mulig å få chipper til å forbruke signifikant mer enn sin TDP under riktig kunstig belastning ment spesifikt for å få chippen til å varme så mye som mulig. Slik jeg forstår det skal TDP fortelle hvor mye varme chippen kan gi av maksimalt under normal operasjon, men det er tydeligvis ikke nøyaktig det samme som det maksimale den kan trekke under alle mulige omstendigheter. TDP er jo et tall som i praksis skal brukes av de som designer kjøleløsningen, så det gjenspeiler maks for praktiske normale forhold.

 

Det blir kanskje litt flisespikking da det i praksis blir mye det samme, men det er greit å vite litt bakgrunn på hva tallene faktisk indikerer :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stian : Joda, svikter kortet av vanlige årsaker innen 5 år skal man få et nytt.

Fikk selv erstatning for mitt 8800 når det tok kvelden etter nesten 3 år.

Siden du sier det så! :!: Hadde faktisk ikke trodd dette! Og dette gjelder alle kort? Produsentene oppgir ikke en garanti på 5 år.

 

Ikke bland garanti (som produsentene gir) og reklamasjonsrett (som du får fra norsk lov).

 

Garantien er skjeldent mer enn 1-2-3 år. Så lenge kortet er norsk-kjøpt dog så har du 5 års reklamasjonsrett enkelt og greit. Det gjelder forøvrig på så og si alle datadeler, til og med slitasjedeler som harddisker. Vi har det veldig godt her i norge med tanke på forbrukerrettigheter - nesten for godt. Neste gangen du ergrer deg over at prisen i statene er noen hundringser lavere så tenk på at du får en fantastisk beskyttlse mot defekter og lignende problemer innebygget i prisen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Denne var litt morsom da! :!:

gtx580_slii_vs_hf5870_xfire.jpg

 

blah - hater sånne juskegrafer!

 

Ikke misforstå meg - tallene virker imponerende, men dette er sånn typisk "grafejuksing" de driver på med når de kutter av bunnen av grafen for å få det til å se ut som deres løsning er 800% ganger kraftigere i stedet for 150%.

 

Det irriterer meg ... desverre er ikke ATI/AMD noe bedre på den fronten. Merketing folk er mer slibrige enn advokater >_<

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Enig med Stigma. Det er misvisende å fjerne 80% av stolpene på HD 5870 Xfire (og like mye fra de grønne) for at de grønne skal virke relativt mye lengre.

 

I tillegg må man nok regne med at testene er nøye valgt ut i fra om det er grønne eller røde stolper som er høyest. Her viser de tydeligvis bare de testene der de grønne stolpene er lengst. Det skulle ikke forundre meg om de har bruk idiotiske innstillinger som ingen bruker i praksis for å få de grønne lengst mulig. Eventuelt brukt tester der HD 5870 Xfire yter glimrende og fremstiller det som den yter dårlig. F.eks 200 vs 300 fps på 800x600 oppløsning uten AA/AF.

 

Nei, la oss vente og se hvordan GTX 580 egentlig vil yte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kunne vært kjekt om en av dere som irriterer dere over graf-juksing (jeg gjør det også, men har ikke tid akkurat nå) hadde ført inn tallene i et regneark og laget en ordentlig graf uten kutting for å vise realistisk side-ved-side hvordan de har tullet med representasjonen av best-case tallene sine.

Når produsenter publiserer grafer av denne typen annser jeg det alltid som cherry-pick av best-case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...