Gå til innhold

Nettverksnavn og -nøkler på ville veier


Anbefalte innlegg

Dette viser jo bare att Telenor ikkje har har kontroll i eigne saker, slikt SKAL jo ikkje skje, men tydligvis klarer telenor å gjere det.

 

Enda en god grunn får å skifte leverandør! Ikkje det att ein trenger meir enn det allerede er med den kundeservicen dei har da.

 

Og kva faen trenger dei gps kordinater til? dei veit kven som har kvar eksakte ruter, og dette burde vere godt nok til å hjelpe fortvilede kunder..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kva faen trenger dei gps kordinater til? dei veit kven som har kvar eksakte ruter, og dette burde vere godt nok til å hjelpe fortvilede kunder..

 

 

Tror nok ikke det er Telenor som har disse koordinatene... I tekstfilene står det jo: "$Creator: Network Stumbler Version 0.4.0" så det virker som det er en luring som har kjørt rundt med GPS...

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Tittet på en av disse ruterne, var ikke enkelt å forandre passordet heller.

Fant faktisk ikke den muligheten på den siste hvor jeg tittet, men da igjen jeg tittet bare inne i admin menyen i 5 minutter.

 

Kan godt være at Telenor kjører en "nedskalert" firmware ja som skal gjøre ting "lettere" for brukerne.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker kan Telenor selv gå inn via remote på routerne og endre alle innstillinger, så da burde det ikke være noe problem for Telenor å kjøre en sånn rutine på samtlige routere. Når det er sagt, tviler jeg på at dette er noe de vil gjøre, da brukerne som ikke har klart å endre SSID/WPA på routerne i utgangspunktet helt sikkert vil få problemer med å koble opp når telenor har endret dette, om ikke Telenor samkjører dette med en utsendelse pr brev til samtlige abonnenter.

 

Det blir som nevnt over veldig interessant å se hva Telenor finner på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som står der er jo direkte feil?

Det er visstnok en politisak at han har funnet ut algoritmen, og har publisert denne? Bullshitt.

 

Dersom han har fått tak i den fra "et sted" og han sannsynligvis ikke er blant de som "skal vite" dette, og enda til velger å publisere det så er det klart at det er en politisak.

 

Hvis jeg stjeler konfidensielle dokumenter/informasjon fra en bedrift, enten ved at jeg selv er ansatt, eller at jeg tilegner meg dokumentene på annen måte så har jeg gjort noe ulovlig.

 

Til og med de som har laget denne algoritmen har en klausul at den ikke skal gjøres alment kjent. Slike ting er veldig vanlig i alle former for industri/business.

Lenke til kommentar

En ting er å finne algoritmen, men ettersom en person vet hvor alle disse ruterne er plassert er det mer sansynlig at dette er en lekasje fra noen i telenor, eventuelt noen som har skaffet seg ulovlig tilgang til telenors data.

Plasseringen til ruterene er nok en lekasje ja.

 

 

Så vidt jeg husker kan Telenor selv gå inn via remote på routerne og endre alle innstillinger, så da burde det ikke være noe problem for Telenor å kjøre en sånn rutine på samtlige routere. Når det er sagt, tviler jeg på at dette er noe de vil gjøre, da brukerne som ikke har klart å endre SSID/WPA på routerne i utgangspunktet helt sikkert vil få problemer med å koble opp når telenor har endret dette, om ikke Telenor samkjører dette med en utsendelse pr brev til samtlige abonnenter.

 

Det blir som nevnt over veldig interessant å se hva Telenor finner på. :)

Håper virkelig ikke Telenor har mulighet til å remote gå inn å tulle med routeren. Jeg vet at det er mulig å endre om du har åpnet noen porter (Jeg har selv kjørt alt av trafikk gjennom en annen pc, så burde ikke gå på meg).

 

 

Det som står der er jo direkte feil?

Det er visstnok en politisak at han har funnet ut algoritmen, og har publisert denne? Bullshitt.

 

Dersom han har fått tak i den fra "et sted" og han sannsynligvis ikke er blant de som "skal vite" dette, og enda til velger å publisere det så er det klart at det er en politisak.

 

Hvis jeg stjeler konfidensielle dokumenter/informasjon fra en bedrift, enten ved at jeg selv er ansatt, eller at jeg tilegner meg dokumentene på annen måte så har jeg gjort noe ulovlig.

 

Til og med de som har laget denne algoritmen har en klausul at den ikke skal gjøres alment kjent. Slike ting er veldig vanlig i alle former for industri/business.

Lekasjen fra telenor er nok mye mulig en politisak, men det som jeg reagerer på er at det er Zyxel som sier det er en politisak. Jeg skjønner ikke hva Zyxel har med en lekasje fra telenor?

 

Her er hva han som selv fant den ene algoritmen sier:

1. datainbrud ? nei, er ikke noe som har brytti noen ting.

2. hacking? nei er jo ikke noen som har blit hacket ?

3. at folk kan regne matte ? ja , men da må alle det.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

@Sk!ppy,

 

Jo det går ann. Veit Canal Digital også har lignende program og jeg har sett det :)

(utplassering er en fin ting :love:)

 

Lista Ligger her forresten:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=169211

(tar ikke ansvar for hva du vil bruke lista til, loven sier at det å oppbevare passord er lovelig men med en gang du kobler deg opp uten lov så bryter man loven! Hvertfall det de sier.)

 

Sjekk om du kan få en ny ruter!

 

For de som vil finne ut av hvordan man får tak i GPS kordinater ut fra en MAC adresse kan lese her:

http://samy.pl/mapxss/

Igjen noe jeg ikke har ansvaret for hva du gjør med!

Endret av Submit
Lenke til kommentar

GPS-koordinatene ser ikke ut til å være helt på ville veier, blant annet så jeg SSID'en til naboen på rett sted, men det er en del utenlandske GPS-punkter i datamengden. Disse er spredt rundt i Nederland, og konsentrert i et lite område i England.

 

Hva Norge angår, ser det ut til å dekke mesteparten av landet.

post-30454-1288372641,6229_thumb.jpg

post-30454-1288372783,2428_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Første man skal gjøre når man mottar en router er nettopp å endre SSID og passord (router og wifi).

Hvordan Telenor kan si at man bør la det stå som default er utenfor min forståelse. Sikkert for å få færre telefoner til support :p da er kjipt når de får problemer som dette...

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
I then take the MAC address and send it along to Google Location Services. This is an HTTP-based service where router MAC addresses are mapped to approximate GPS coordinates from other data sources.

Hvordan klarer google det?

 

Endret: Ser ut som om de har en database fra Wardriving?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

@Nilsen:

 

Ble egentlig svakheten på Speedtouch ruterne nevnt på HW?

Ser ikke hva forskjellen er på detta untatt at en liste som noen lagde med GPS koordinater som tydeligvis egentlig er lett å finne ut av?

 

http://www.hardware....lle_veier/79150

 

 

"Lignende sikkerhetsproblemer har vært oppe til debatt tidligere. I november 2009 ble det trukket frem i forumet vårt at man ved hjelp av den lett tilgjengelige SSID-en uten problem kunne generere den tilhørende nøkkelen. Telenor har nemlig basert passordet på nettopp SSID-en, altså det navnet du ser når du søker etter et trådløst nettverk.

 

Dette problemet gjelder Telenors Speedtouch-rutere. Dagens problematikk gjelder de nye Zyxel-ruterne, men begge ruterne er påvirket av dette passord-problemet"

 

Egentlig så er vel parringen med koordinater noe som gjør denne saken ekstra spesiell. Samling av informasjon på generell basis er ufint. SSID og WEP-nøkler samlet i seg selv hjelper bare noen få, så sant man ikke allerede sitter og søker opp et aktuelt nettverk. Men, når man i tillegg vet innenfor 100 meter nøyaktig hvor en bestemt ruter med tilhørende informsjon befinner seg, blir problemet mer omfattende enn det har vært tidligere. Uansett så er WEP-nøkler sensitiv informasjon.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...