Gå til innhold

Windows 7 - hva skjedde med brukervennligheten?


Anbefalte innlegg

Kjære forum.

 

Denne posten handler om et ønske om å bytte fra Windows XP til Windows 7, og skuffelsen over hvordan w7 på mange essensielle områder er store skritt i feil retning.

 

1) Filbehandleren

 

Jeg har akkurat satt opp en PC med Windows 7 for min svigermor. Mye er bra sammenligned med XP som jeg fortsatt kjører på mine egne PC-er, men jeg blir både sinna og frustrert over filbehandleren. Hvem er det som har bestemt at det det folk trenger er å sortere innholdet på maskinen etter filtype?

 

Jeg er 100% fullstendig uinteressert i å finne alle videofiler i en sekk og alle dokumenter i en annen. Hva er galt med god, gammeldags hierarkisk sortering av data? Jeg har uten unntak alle typer filer knyttet til ulike prosjekter, og da ønsker jeg å gjøre drilldown på prosjekter og ikke filtype. Det er såpass enkelt.

 

Jeg er en poweruser på XP, og det er langt fra alt som er bra med den innebygde filbehandleren (eksempelvis at kopiereing ikke legger seg i en kø men utføres i parallell med tilhørende bad performance), men alt i alt er opplevelsen lyspr bedre enn den som kommer med W7.

 

Svaret er vel å installere total commander eller tilsvarende, men det krever testing og tilvenning som jeg helst hadde sett jeg kunne unngå...

 

 

2) Pixeleffektivitet

 

Det er ikke grenser for hvor mye luft og visuelle effekter som stjeler plass. Hva er galt med et nøkternt grensesnitt der pixels utnyttes effektivt? Det er så mye rammer og luft at jeg blir helt redd, og særlig i (surprise!) filbehandleren der det er umulig å få oversikt, selv med skjermoppløsning på 1920x1080.

 

Jeg jobber selv med brukerflater og hadde aldri klart å selge inn et design basert på så lite effektiv utnyttelse av tilgjengelig areal som native w7.

 

 

3) Quick launch

 

Jeg vil ha enkel og pixeleffektiv tilgang til de programmene jeg bruker ofte. Det er ingen god løsning å måtte trykke start, jeg vil ha quick launch som i XP. W7 har en merkelig måte å håndtere dette på der lukkede og åpne programmer forenes i en meningsløs symbiose som ikke tjener noe formål. Hva er galt med å ha tilgang til 8 shortcuts på 95x45 pixels?

 

Jeg har googlet og finner mange workarounds, men det er ikke akkurat gode løsninger...

 

---

 

Det er oppgraderinger på gang både på laptop og hjemmemaskin, men slik det ligger an nå tror jeg ikke jeg blir dus med W7 og tror nok jeg kjører en ny runde med XP på begge maskiner. Det føles bakstreversk, men samtidig det eneste praktisk riktige.

 

 

 

/r, frustrert og skuffet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stakkars deg.. skal ikke være lett.

 

Selv var jeg veldig skeptisk i starten, så prøvde beta på skolepcen. Endte opp meg å elske det. Synes selv en skjerm av 1920x1080 er lite plass (til vinduer ol.), så har to skjermer.

 

Du kan jo ha sånne mini-ikoner rett med start knapp (rund sak nå)? Er ikke det quick launch?

 

Du virker som en av de som må få seg linux. Så kan du endre alt sånn du vil ha det. Men med din liste går det vel ikke akuratt fort..

Lenke til kommentar

1) Filbehandleren

 

Jeg har akkurat satt opp en PC med Windows 7 for min svigermor. Mye er bra sammenligned med XP som jeg fortsatt kjører på mine egne PC-er, men jeg blir både sinna og frustrert over filbehandleren. Hvem er det som har bestemt at det det folk trenger er å sortere innholdet på maskinen etter filtype?

 

Jeg er 100% fullstendig uinteressert i å finne alle videofiler i en sekk og alle dokumenter i en annen. Hva er galt med god, gammeldags hierarkisk sortering av data? Jeg har uten unntak alle typer filer knyttet til ulike prosjekter, og da ønsker jeg å gjøre drilldown på prosjekter og ikke filtype. Det er såpass enkelt.

 

Jeg er en poweruser på XP, og det er langt fra alt som er bra med den innebygde filbehandleren (eksempelvis at kopiereing ikke legger seg i en kø men utføres i parallell med tilhørende bad performance), men alt i alt er opplevelsen lyspr bedre enn den som kommer med W7.

 

Svaret er vel å installere total commander eller tilsvarende, men det krever testing og tilvenning som jeg helst hadde sett jeg kunne unngå...

Du kan helt fint ikke bruke libaries og fortsatt bruke mapper og et mappehiarki i windows 7.

 

2) Pixeleffektivitet

 

Det er ikke grenser for hvor mye luft og visuelle effekter som stjeler plass. Hva er galt med et nøkternt grensesnitt der pixels utnyttes effektivt? Det er så mye rammer og luft at jeg blir helt redd, og særlig i (surprise!) filbehandleren der det er umulig å få oversikt, selv med skjermoppløsning på 1920x1080.

 

Jeg jobber selv med brukerflater og hadde aldri klart å selge inn et design basert på så lite effektiv utnyttelse av tilgjengelig areal som native w7.

Nja, den litt for brede linjen med startmeny osv(task bare heter det vel) kan være litt irriterende, men litt visuelle effekter er ikke alt for ille, personlig liker jeg windows knappen + tab bedre enn alt + tab i windows 7. Og filbehandler kritikken din er forsåvidt greit, selv om jeg personlig liker den. Jeg har tilfeldigvis innstallert win xp pro på den gamle laptopen min, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke likte å gå tilbake, jeg savnet mange av tingene i windows 7.

 

3) Quick launch

 

Jeg vil ha enkel og pixeleffektiv tilgang til de programmene jeg bruker ofte. Det er ingen god løsning å måtte trykke start, jeg vil ha quick launch som i XP. W7 har en merkelig måte å håndtere dette på der lukkede og åpne programmer forenes i en meningsløs symbiose som ikke tjener noe formål. Hva er galt med å ha tilgang til 8 shortcuts på 95x45 pixels?

 

Jeg har googlet og finner mange workarounds, men det er ikke akkurat gode løsninger...

 

Personlig liker jeg måten det er gjort i windows 7, men nå brukte jeg nesten aldri quick lunsj feltet i windows xp(eller vista, 2000, me, 98, 95)

 

---

 

Det er oppgraderinger på gang både på laptop og hjemmemaskin, men slik det ligger an nå tror jeg ikke jeg blir dus med W7 og tror nok jeg kjører en ny runde med XP på begge maskiner. Det føles bakstreversk, men samtidig det eneste praktisk riktige.

 

 

 

/r, frustrert og skuffet

Ingen tvinger deg til å oppdatere enda, men windows XP vil ikke bli støttet for alltid. Så enten må du bytte plattform eller oppdatere en dag. Opp til deg. Personlig bruker jeg mer linux enn windows for tiden.(noe jeg kan anbefale i noen tilfeller) men skal du gå den veien kommer du til å merke at windows xp og windows 7 er mer like enn windows xp og en hvilken som helst linux distro.

 

Uansett personlig mener jeg at windows 7 er mer brukervennlig enn windows xp. Men er du vandt til XP kan det være en liten læringskurve for å lære noen av tingene som er forskjellige i 7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg kontre med min lille guide for å bli mer effektiv med Windows 7:

http://explorewin.net/guide_9_Bli-mer-effektiv-med-Windows-7.html

 

Takk for tips. Når sant skal sies er jeg hakket mer old school enn tidligere antydet, min XP-installasjon ser i bunn og grunn ut som W2000 med klassisk startmeny og en mengde effektive tilpasninger.

 

Som nevnt er det mye som virker bra med W7, men jeg er nødt til å sette av mye tid til å finne løsninger for forandringer som ikke forbedrer min arbeidsflyt.

 

 

/r

Lenke til kommentar

Det finnes løsninger for alt du sutrer over, men ettersom dette kun er en tråd laget for å klage fremfor å spørre om råd på en hyggelig måte så nøyer jeg meg med å ønske lykke til videre med å bruke et utdatert og over 8 år gammelt operativsystem.

 

Takk for lykkeønskinger.

 

Jeg fant mye nyttig på www.sevenforums.com, men gleder meg ikke til bruke timesvis av dyrebar tid på å lete etter tweaks på ting som etter mitt syn er skritt i feil retning.

Lenke til kommentar

Vet ikke, men kanskje dette funker?

 

http://www.sizzledcore.com/2009/09/15/windows-xp-luna-theme-for-windows-7/

 

Mulig det bare endrer looken, men de fleste ting kan jo endres nokså lett. Bare å velge "små ikoner" i oppgavelinje egenskaper, så blir den normal (kan selv ikke fordra de jævla klossene som normalt er der).

 

Og, denne, for classic start meny.

 

http://www.howtogeek.com/howto/2227/get-the-classic-start-menu-in-windows-7/

 

Du har sikkert allerede funnet ut av dette, men nå har jeg iallefall prøvd å hjelpe.. husker selv jeg var veldig skeptisk i starten (mest da vista kom, litt mindre på win7), så var kanskje ikke helt riktig å klage på.. klagen..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder samling av filer etter filtype, så er vel saken at du velger default lagring og ikke lagre som og deretter velge en mappe å lagre i.

Har du en mappe til prosjektet kan du fint velge å lagre alt i denne.

Saken er også at jeg og mange andre liker å samle mediafiler og dokumeter i felles mapper etter filtype.

Å ha alle dokumetene som er skrevet i f.eks word i en felles word mappe er praktisk når man ikke skal sortere dem mot bestemte prosjekt.

Da gjør jeg selvsagt det.

 

Pixeleffektivitet: Vel, et shiny design selger. Skal man jobbe litt foran en pc vil man ofte ha noe pent å se på.

Er fortsatt mulig å kjøre fullscreen på de programmene du bruker, som vi gjør på jobben min.

 

Quicklaunsh: Har vel endel løsninger her, fra å bruke oppgavelinja og legge de du bruker mest der, til å bruke start og se de mest brukte programmende der (man kan justere antall programmer som skal vises).

 

Er selv veldig fornøyd med win 7, og det finnes en løsning på det meste :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...