Gå til innhold

Slik skal Norges farligste bo


weebl

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen i dag hvor de viser bilder av den nye forvaringsavdelingen på tunga kretsfengsel i trondheim.

 

Er det bare jeg som synes dette ble litt vel flotte fasiliteter for Norges værste kriminelle?

herregud studentsamskipnaden i trondheim leier ut hybler som ser værre ut en dette!

og sikkert mye som er mye værre ute blandt de private utleierne.

 

og inneffektivt mtp plass er dette også, vi sliter med massive soningskøer i Norge og her lages det større fellesrom og enkeltrom med dusj?!

 

greit nok at fengselsvesenet også skal hjelpe kriminelle tilbake inn i samfundet men jeg synes selv at fengsel kunne hatt en større skremningseffekt, ikke så mange goder som de har her, la folk få bo på 2+ manns celler, ha fellesdusj osv privatliv er en luksus alle tar for gitt og noe man fort savner om man ikke har det.

selv om ikke alt er på rett kjøl i amerikanske fengsel så synes jeg det er en god del ting der som man kan ta inspirasjon fra og benytte i norske fengsel.

 

la fengselstraffen være hard og så kan vi bygge opp de kriminelle til gode samfunnsborgere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig å gjøre celler og soningsforhold så forferdelige som mulig? Soningsforhold i andre land er værre, uten at det har noen nevneverdig innvirkning på kriminaliteten.

 

Da de åpnet fengsler for hundre år siden ble de også kritisert for å gi fangene for gode soningsforhold. Om hundre år vil vi også le av denne debatten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig å gjøre celler og soningsforhold så forferdelige som mulig? Soningsforhold i andre land er værre, uten at det har noen nevneverdig innvirkning på kriminaliteten.

 

Da de åpnet fengsler for hundre år siden ble de også kritisert for å gi fangene for gode soningsforhold. Om hundre år vil vi også le av denne debatten.

 

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hvor i huleste får man penger til å gjøre slikt? Det er tydeligvis viktigere at kriminelle har flotte og førsteklasses "boliger" enn at førsteklassinger på skoler rundt omkring skal ha et skolelokale som ikke er helsefarlig. Som noen var inne på: Noe er pill råttent i veferdstaten. :realmad:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva målet med fengsel er. Det skal være en straff, men det skal også bidra til at man endrer sin kriminelle adferd. Det å behandle mennesker humant, tror jeg har en en bedre effekt enn å behandle de som dritt.

 

Jeg er dog uenig i at hardbarkede kriminelle skal sone 15 år i "luksus", men de bør få komme til bedre anstalter når løslatelsen nærmer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig å gjøre celler og soningsforhold så forferdelige som mulig? Soningsforhold i andre land er værre, uten at det har noen nevneverdig innvirkning på kriminaliteten.

 

Da de åpnet fengsler for hundre år siden ble de også kritisert for å gi fangene for gode soningsforhold. Om hundre år vil vi også le av denne debatten.

 

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

 

Det verste med fengsel er nok ikke forholdene, men selve frihetsberøvelsen. Jeg tror ikke du hadde trivdes på det samme rommet i 5 år, uten mulighet til å se andre ting en rommet og luftegården selvom du hadde hatt tv og pc på rommet. Jeg hadde blitt jævlig stressa av å sitte inne og tenke på verden som suser forbi utenfor murene. Bare tanken på det holde meg unna kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar

Det verste med fengsel er nok ikke forholdene, men selve frihetsberøvelsen. Jeg tror ikke du hadde trivdes på det samme rommet i 5 år, uten mulighet til å se andre ting en rommet og luftegården selvom du hadde hatt tv og pc på rommet. Jeg hadde blitt jævlig stressa av å sitte inne og tenke på verden som suser forbi utenfor murene. Bare tanken på det holde meg unna kriminelle handlinger.

 

Jeg er uenig, flere Norske fanger slippes ut etter 2/3 av dommen, og med mindre de har fått en meget streng dom, har de rett på ferie.

 

Norske fengsel er luksus, eneste tingen du ikke kan når du er i fengsel er å gå hvor du vil, når du vil. Jeg er sikker på at mange nordmenn ikke bryr seg om dette, og opplever norske fengsel som en vits. Om jeg dreper noen, tilbringer jeg 5-6 år på det rommet der. Jeg tror ikke den straffen er god nok.

 

I tillegg betaler fengselet får min advokat-utdannelse, så det er jo en vinn-vinn situasjon.

Lenke til kommentar

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

Det er ikke dårlige forhold som er det verste. Det kan de fleste takle godt. Det verste er isolasjon fra samfunnet utenfor.

 

Det er så vidt jeg kjenner til ingenting som tyder på at dårlige forhold i fengsel fører til MINDRE kriminalitet. Og da ser jeg ikke poenget.

Lenke til kommentar

jeg ser det slik at om fengsel har hatt en større skremmefaktor enn det har nå har det kanskje forhindret en del kriminalitet som skjer nå. og da spesielt div. "småkriminalitet" det er jo også disse som står for den største gruppen kriminelle så om slike kortere opphold har vært verre så har man kanskje "skremt" folk litt mere, er helt enig i at man må kunne skape gode samfunnsborgere av de kriminelle til den dagen de skal slippe ut. men det er nok mange i Norge og spesielt innvandrere osv som ser fengselet her i norge som lite avskrekkende

Lenke til kommentar

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

Det er ikke dårlige forhold som er det verste. Det kan de fleste takle godt. Det verste er isolasjon fra samfunnet utenfor.

 

Det er så vidt jeg kjenner til ingenting som tyder på at dårlige forhold i fengsel fører til MINDRE kriminalitet. Og da ser jeg ikke poenget.

Sverige begynner å få ganske høy kriminalitet. Selv med luksusfengsler. Svært mange kriminelle i Sverige ser på fengsel som en vits, og mer som en liten betalt ferie. Dette kan vi se fra forumer som diskuterer hvilke fengsler som er de beste. Det er spesielt småkriminalitet som er problematisk, altså banke opp folk, tyveri, slå ned politimenn og lignende. Dette gir et par måneder i et åpent fengsel. Og da kan man søke seg til å kunne sone under sommerferien, og kanskje få seg et sted med en fotballbane og badebrygge.

 

Dårlige forhold teller, spesielt for småkriminalitet fordi de skal bare være inn et par måneder. Og det er de som driver med småkriminalitet som får de beste soningsforholdene. Det er få folk som har lyst til å gå tilbake til amerikanske fengsler.

 

Luksusfengsler er ikke bare mer ineffektivt, men det er dyrere, og det er moralskt forkastelig.

Lenke til kommentar

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

Det er ikke dårlige forhold som er det verste. Det kan de fleste takle godt. Det verste er isolasjon fra samfunnet utenfor.

 

Det er så vidt jeg kjenner til ingenting som tyder på at dårlige forhold i fengsel fører til MINDRE kriminalitet. Og da ser jeg ikke poenget.

Sverige begynner å få ganske høy kriminalitet. Selv med luksusfengsler. Svært mange kriminelle i Sverige ser på fengsel som en vits, og mer som en liten betalt ferie. Dette kan vi se fra forumer som diskuterer hvilke fengsler som er de beste. Det er spesielt småkriminalitet som er problematisk, altså banke opp folk, tyveri, slå ned politimenn og lignende. Dette gir et par måneder i et åpent fengsel. Og da kan man søke seg til å kunne sone under sommerferien, og kanskje få seg et sted med en fotballbane og badebrygge.

 

Dårlige forhold teller, spesielt for småkriminalitet fordi de skal bare være inn et par måneder. Og det er de som driver med småkriminalitet som får de beste soningsforholdene. Det er få folk som har lyst til å gå tilbake til amerikanske fengsler.

 

Luksusfengsler er ikke bare mer ineffektivt, men det er dyrere, og det er moralskt forkastelig.

Jeg har heller aldri sagt at gode soningsforhold vil minske kriminaliteten. Jeg sier at det ikke er noe som tyder på at det motsatte vil minske kriminaliten. Dersom vi skal behandle folk dårlig skal det være fordi det vil ha en positiv virkning på det vi ønsker å gjennomføre.

 

Det er min mening, jeg står for den, om noen vil slakte den får de lov til det. Men jeg mener det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell mellom "luksusfengsel" og "elendige boforhold". Det man bør tilstrebe seg er forhold som er "helt ok" verken mer eller mindre. Forholdene i fengsel bør være sammenlignbare med forhold som folk som avtjener verneplikten blir utsatt for. At folk som avtjener verneplikter og faktisk jobber for landet sitt har dårligere forhold en kriminelle er forkastelig. Og forholdene i militæret er på ingen måte elendige heller. De er helt ok. Da snakker jeg om standard rom som man deler med andre, uten eget bad på hvert rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan man spørre de som har avtjent verneplikt og sittet i fengsel hva som er best hvis boforholdene i fengsel var bedre enn i militæret... Jeg er rimelig sikker på at de fleste svarer militæret.

Det er nok en grunn til at de forbedrer forholdene i fengsel, sannsynligvis har de funnet ut at det har en positiv effekt.

 

Hva skulle ellers grunnen vært til å forbedre? Få den delen av befolkninga som er lovlydige på nakken?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig å gjøre celler og soningsforhold så forferdelige som mulig? Soningsforhold i andre land er værre, uten at det har noen nevneverdig innvirkning på kriminaliteten.

 

Da de åpnet fengsler for hundre år siden ble de også kritisert for å gi fangene for gode soningsforhold. Om hundre år vil vi også le av denne debatten.

 

Hvorfor skal man bruke mer penger på fengsler, når det ikke blir gjør noen invirkning på statistikken?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell mellom "luksusfengsel" og "elendige boforhold". Det man bør tilstrebe seg er forhold som er "helt ok" verken mer eller mindre. Forholdene i fengsel bør være sammenlignbare med forhold som folk som avtjener verneplikten blir utsatt for. At folk som avtjener verneplikter og faktisk jobber for landet sitt har dårligere forhold en kriminelle er forkastelig. Og forholdene i militæret er på ingen måte elendige heller. De er helt ok. Da snakker jeg om standard rom som man deler med andre, uten eget bad på hvert rom.

Soldater låses vel ikke inne på rommene sine om natta?

 

Hvorfor skal man bruke mer penger på fengsler, når det ikke blir gjør noen invirkning på statistikken?

Fordi det er mer humant. Som sagt, det er min mening, og jeg står for den.

Lenke til kommentar

Så kan man spørre de som har avtjent verneplikt og sittet i fengsel hva som er best hvis boforholdene i fengsel var bedre enn i militæret... Jeg er rimelig sikker på at de fleste svarer militæret.

Det er nok en grunn til at de forbedrer forholdene i fengsel, sannsynligvis har de funnet ut at det har en positiv effekt.

 

Hva skulle ellers grunnen vært til å forbedre? Få den delen av befolkninga som er lovlydige på nakken?

Jeg tror heller de prøver å vise seg frem i FN hvor solidariske de er.

 

Det finnes ikke like god teori på dette området som f.eks. i økonomisk politikk, fordi det er ikke veldig målbart. Dermed tviler jeg sterkt på at de har funnet ut at det har en positiv effekt. Bare se på kriminalitetsøkningen i Sverige. Det tyder på at luksusfengsler fører til mer kriminalitet, fordi forbryterene er ikke redd for å havne i fengsel.

 

Og jeg ville mye heller ha vært i fengsel enn i militæret. Spesielt hvis det var snakk om de åpne fengslene. I fengslene er lokalene bedre, man har mer fritid, man slipper å bli kommandert hele dagen, man slipper å svømme igjennom iselver og gjøre andre forferdelige ting. Og fengsel varer som oftest bare i noen måneder, mens militæret varer et år. Begge steder så har man ikke lov til å gå utenfor området, men etter det jeg har hørt kan man gå hvor man vil om dagen i noen åpne fengsler. Eneste problemet med fengsel, er at jeg ikke ønsker å få noe på rullebladet og at det er ikke sosialt akseptert. Men for gjengangere, så er det uproblematisk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...