Gå til innhold

Slik skal Norges farligste bo


weebl

Anbefalte innlegg

Herlig at man får føle seg som en konge når man er i et norsk fengsel!

Jeg forstår rett og slett ikke at man kan kalle dette for et fengsel. Dette er et hotell i kongelig klasse, sier Datsik til statskanalen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10019158

 

Kanskje dagens innsatte heller burde fått seg en liten enroms i Groruddalen i Oslo på statens regning? I tillegg kunne man kanskje også tvinge dem til å jobbe 40 timers uke med minstelønn. Om man var virkelig ond kunne man sikkert også gitt dem ansvaret for et par barn? Tror ikke denne nazirusseren hadde vært like tøff da!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke fengsel en fin måte å ta en høyere utdanning på? Skaffe seg et år i fengsel, studere dag og natt for å gjøre en bachelor utdanning for så å komme ut etter et år klar til jobb og med null studielån? Kanskje ikke så lukrativt å ansette en tidligere kriminell, men har man f.eks. en bachelor i mikroteknologi tror jeg nok de ser forbi dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor dra land som USA inn i diskusjonen?

 

Et land med 300mill innbyggere, svært varierte kulturelle forhold avhengig av stat, store ghetto problem m.m.

 

En sammenligning blir absurd.

 

Jeg driter egentlig i standarden i norske fengsel. Det jeg ikke forstår er hvorfor standarden er bedre enn studenthybler... What the fuck am I missing?

Lenke til kommentar

Faen så mye sutring her. Bli kriminell og bli bura inne, eller hold kjeft. Og studenthybler er ikke fengsel.

 

Sutring ja...

 

Kan du argumenter rasjonelt for hvorfor fattige studenter skal ha et begrenset samt dårlig tilbud når samfunnets avskum blir tilbyd dette her?

 

Nei, det kan du ikke. Så kom med argumenter, eller hold kjeft selv.

 

Studenthybler er ikke fengsel

Ergo: Fengsel skal holde ekstremt god standard.

 

Lukter geni lang vei.

Lenke til kommentar
Kan du argumenter rasjonelt for hvorfor fattige studenter skal ha et begrenset samt dårlig tilbud når samfunnets avskum blir tilbyd dette her?

 

Nei, det kan du ikke. Så kom med argumenter, eller hold kjeft selv.

 

Studenthybler er ikke fengsel

Ergo: Fengsel skal holde ekstremt god standard.

 

Lukter geni lang vei.

 

Hvis vi kan si at standarden på oppholdsstedet ikke har noe å si på kriminalitetsstatistikken (noe forskning tilsier så vidt jeg har skjønt), så er det vel likegyldig hvordan fengslene ser ut, er det ikke?

Lenke til kommentar

Kan du argumenter rasjonelt for hvorfor fattige studenter skal ha et begrenset samt dårlig tilbud når samfunnets avskum blir tilbyd dette her?

Fordi det er frivillig å være student. Som student kan man også velge hvor man vil bo slik at standarden ikke trenger å bli så veldig mye dårligere enn i fengsel.

 

Lukter geni lang vei.

Ja det var jo rette ræva som feis.

Lenke til kommentar

Kan du argumenter rasjonelt for hvorfor fattige studenter skal ha et begrenset samt dårlig tilbud når samfunnets avskum blir tilbyd dette her?

Fordi det er frivillig å være student. Som student kan man også velge hvor man vil bo slik at standarden ikke trenger å bli så veldig mye dårligere enn i fengsel.

Leser du selv hva du sier?

 

"Standarden trenger ikke bli så veldig mye dårligere enn fengsel"

 

Det er bare absurd. Studenter skulle vært prioritert langt langt langt høyere enn kriminelle i forhold til levestandard.

Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som om studenthybler hos studentsamskipnadene og private er møkkahøl av dimensjoner. Du får det du betaler for.

 

Det å være student og fange er jo to forskjellige situasjoner som ikke kan sammenliknes, dermed heller ikke boforholdene. Hvor vanskelig kan det være å fatte og begripe dette?! Er du student selv kanskje?

Lenke til kommentar

Er student selv ja, så jeg burde vel vite i første hånd at det ikke er det samme. Jeg er heller ikke student i norge, og jeg kan si at studentleilightene her i sverige holder betraktelig bedre standard enn mye av det du får i oslo. For samtlige hybler jeg har sett der har vært skammelige greier.

 

Så jeg klager ikke på mine vegne, jeg betaler langt mindre enn jeg hadde gjort i oslo, og har dobbelt så mye plass som jeg hadde fått i oslo, rett ved universitetet.

 

Men at en fangecelle tillbyr mer plass, høyere standard, og samme fasiliteter som en studenthybel er skammelig, vil vi virkelig behandle vår fremtidige arbeidskraft som pelsdyr i bur?

Lenke til kommentar

Fordi det er frivillig å være student. Som student kan man også velge hvor man vil bo slik at standarden ikke trenger å bli så veldig mye dårligere enn i fengsel.

 

Joda, studenter har ubegrenset med økonomiske midler og å studere slik at man kan få seg en jobb er selvsagt et "valg" man tar...

 

Og hvem som helst kan fritt velge hvilken studenthybel de vil ha. Ønsker de å bo privat og betale 3500-4000 i måneden så er dette også et fritt "valg".

 

Antall studenthybler = antall studenter.

 

Du har åpenbart aldri studert i en større norsk by, så slutt å snakk om ting du ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

Det du snakker om er jo noe som varierer innenfor den enkeltes situasjon, og kan dermed ikke tas hensyn til.

 

Og generelt sett er det ikke slik at man nødvendigvis må oppleve noe for å kunne snakke om det eller ha meninger om det. Når det gjelder dette temaet er det fullstendig irrelevant.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Det er ikke mye variasjon, skal du studere i en større by i norge må du belage deg på:

1. Høy leie

2. Veldig liten plass

3. Ingen jobb

 

Det er realiteten for de aller fleste studenter i norske storbyer.

 

Alternativet er at man bor langt fra universitetet, men da kommer andre utgifter som kollektivtransport (de steder det finnes).

 

Det er VANSKELIG å finne jobb som student, spesielt i byer med mange studenter, og der har man ingenting å snakke om med mindre man har prøvd selv.

 

EDIT: Det kuleste med å være arbeidssøkende student, ingen gidder å svare på søknadene dine, INGEN. Du får ingen respons i det hele tatt før du i praksis har jobben, så selv om du har søkt en haug steder famler du i blinde i forhold til om du kanskje kan få jobb eller ikke.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Fengsel skal være forferdelig, det skal være en straff. Noe man ser på som grusomt. Om du havner i fengsel, og rommet ditt der er bedre enn hvordan du egentlig lever, vet du at det er noe gale med velferdsstaten.

Det er ikke dårlige forhold som er det verste. Det kan de fleste takle godt. Det verste er isolasjon fra samfunnet utenfor.

 

Det er så vidt jeg kjenner til ingenting som tyder på at dårlige forhold i fengsel fører til MINDRE kriminalitet. Og da ser jeg ikke poenget.

Sverige begynner å få ganske høy kriminalitet. Selv med luksusfengsler. Svært mange kriminelle i Sverige ser på fengsel som en vits, og mer som en liten betalt ferie. Dette kan vi se fra forumer som diskuterer hvilke fengsler som er de beste. Det er spesielt småkriminalitet som er problematisk, altså banke opp folk, tyveri, slå ned politimenn og lignende. Dette gir et par måneder i et åpent fengsel. Og da kan man søke seg til å kunne sone under sommerferien, og kanskje få seg et sted med en fotballbane og badebrygge.

 

Dårlige forhold teller, spesielt for småkriminalitet fordi de skal bare være inn et par måneder. Og det er de som driver med småkriminalitet som får de beste soningsforholdene. Det er få folk som har lyst til å gå tilbake til amerikanske fengsler.

 

Luksusfengsler er ikke bare mer ineffektivt, men det er dyrere, og det er moralskt forkastelig.

Jeg har heller aldri sagt at gode soningsforhold vil minske kriminaliteten. Jeg sier at det ikke er noe som tyder på at det motsatte vil minske kriminaliten. Dersom vi skal behandle folk dårlig skal det være fordi det vil ha en positiv virkning på det vi ønsker å gjennomføre.

 

Det er min mening, jeg står for den, om noen vil slakte den får de lov til det. Men jeg mener det.

 

Men gode forhold koster penger, det er unødig liksus kastet bort på folk som ikke er snille, mens våre gammle, som har tjent landet i en mannsalder, må ligge å dusjen på et enkeltrom med 3 andre beborere på samme rom. Det henger ikke på greip.

 

Bygg fengslene gode nok, og bruk resten på andre deler av samfundet og borgere som faktisk fortjener det.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye variasjon, skal du studere i en større by i norge må du belage deg på:

1. Høy leie

2. Veldig liten plass

3. Ingen jobb

 

Det er realiteten for de aller fleste studenter i norske storbyer.

Det er fremdeles variabelt. Og etter det jeg har hørt så jobber mange studenter også ved siden av. Andre får også god hjelp av mor og far.

 

 

Bygg fengslene gode nok, og bruk resten på andre deler av samfundet og borgere som faktisk fortjener det.

Det er jo ikke sånn at det ikke finnes penger når regjeringen skal kaste 27 milliarder ut av landet neste år.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Så kan man spørre de som har avtjent verneplikt og sittet i fengsel hva som er best hvis boforholdene i fengsel var bedre enn i militæret... Jeg er rimelig sikker på at de fleste svarer militæret.

Det er nok en grunn til at de forbedrer forholdene i fengsel, sannsynligvis har de funnet ut at det har en positiv effekt.

 

Hva skulle ellers grunnen vært til å forbedre? Få den delen av befolkninga som er lovlydige på nakken?

Jeg skal selv i førstegangstjeneste om ikke lenge, så har tengt litt på dette, soldater har egentlig elendige boforhold i forhold til hva dem burda ha i og med at dem gir et år av sine liv nesten gratis til staten.

 

Militæret:

Antall per per rom: 6-8

Egen dusj: Nei (hørt enkelte nyere leirer har dette)

Egen do: Nei (hørt enkelte nyere leirer har dette)

Privatliv: Nei

 

Fengsel:

Antall pers per rom: 1

Egen dusj: Ja

Egen do: Ja

Privatliv: Ja

 

 

Nei, fengsel er for godt, det er ihvertfal andre som fortjener den luksusen bedre.

Lenke til kommentar

Så løsningen er da å stappe en haug krimenelle i samme rom i 5-10 år uten egen dusj, rom eller plass til noen ting? hva tror du hadde skjedd? Vold. Det er det som hadde skjedd. Folk hadde jo blitt helt gale av å bo i slike forhold tettpakka i flere år uten praktisk talt noe privatliv. I militæret så drar man jo ut i skogen og har mange andre aktiviteter UTENFOR leiren, samt permisjoner hjem..

 

De som sier dette her er luksus har også ganske lav standard for definisjonen av luksus.. Bare fordi de har en TV og et lyst rom betyr ikke at det er luksus. De rommene i bildene ser rimelige minimale ut spør du meg. Dere må huske på at folka er inne på de rommene 24/7 omtrent hele året rundt, og de kan ikke velge å dra andre steder, en TV og noe sport syntes jeg ikke er så big deal i forhold til alt det andre de ikke får gjort. (Er det faktisk SÅÅ gøy å se på TV eller spille badminton hele året at vi ikke unner dem det en gang?!?!)

Endret av coax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...