Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

 

Men som jeg har skrevet også i andre fora, det ser ut til at hvis en språkfeil blir begått av mange nok gjennom lang nok tid, blir den "opphøyet" til riktig, og vi som har brukt korrekte former og har lært grammatikk og riktig skrivemåte, talemåte også, blir avfeiet som fossiler.

 

Følger vi dette resonnementet til sin endelige konklusjon, er det bare norrønt som gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For å klargjøre litt, så mener jeg at det ideelt sett burde vært slik, men jeg finner ikke støtte for det i reglene. Det samme gjelder «ut og gå» vs. «ut å gå». Førstnevnte er riktig. Hvis vi søker opp begge to på Google, så er det flere treff på den med feil. Det samme gjelder førstnevnte eksempel, men der er forskjellen langt mer ekstrem.

Lenke til kommentar

Fortidsprøva sier og: (Han) ble med og feiret høsten.

 

Det er forresten en feil til i teksten. Den skal skrives: Bli med og feir høsten. Da blir en heller ikke i tvil om at det skal være og: to imperativer bundet sammen av og. Noen ord som ender på "vanskelige" konsonantkombinasjoner, kan ha imperativ på -e. Kan det være det som har smittet over? Eller fra nynorsk, det er enda verre: der kan alle imperativer skrives med -a eller -e. Men jeg syns det er en vederstyggelighet; jeg sier og skriver konsekvent klatr, sykl og smuldr. Klatr er da ikke vanskelig å si, det er bare å si klatre og så stoppe mår en har kommet til r-en?

 

I dansk, og dermed også i dansk-norsk på 1800-tallet, kunne en skrive Børnene drog ut å plukke blomster. Det betydde for å plukke. Den konstruksjonen brukes ikke lenger, men bidrar sikkert til den usikkerheten mange kjenner.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ergrelse over grammatiske skrivefeil? Noen som har reagert på den før?

 

Skrivefeil er ikke grammatikk.

Ikke?

 

Fra ordboka:

skrivefeil m. ortografisk eller annen språklig feil (min uthevelse) som en gjør når en skriver

Et annet poeng er at ikke alle innleggene her er i overensstemmelse med trådtittelen.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Et annet poeng er at ikke alle innleggene her er i overensstemmelse med trådtittelen.

What else is new in the world? :p

 

Ergrelse over grammatiske skrivefeil? Noen som har reagert på den før?

 

Skrivefeil er ikke grammatikk.

Hva er det da?

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Grammatikk omhandler morfologi (orddanning), fonologi (uttale) og syntaks (ordstilling) (og litt mer) i et språk, mens skrivefeil knytter seg til rettskrivingsnormer. Rett nok er normeringen på flere språklige nivå og skrivefeil kan derfor opptre på flere nivå, men det er ikke det samme som at feilene er grammatiske.

 

En grammatisk feil, er for eksempel en bøyningsfeil - å bruke presens heller enn preteritum.

 

 

Men hele greia med å knytte visse typer feil utelukkende til skriving, er jo noe problematisk ettersom man i noen tilfeller ikke kan vite om det er en feil som oppstår bare i skrift, eller om det er en feil noen gjør uavhengig av medium. Dette blir langt mer tydelig om en forholder seg til tekste som er skrevet av folk som ikke har norsk som morsmål.

Lenke til kommentar

 

 

En skrivefeil kan da være ortografisk (staving), typografisk («typo» m.m.), grammatisk (bøying), syntaktisk (ordrekkefølge) ... Æsj, så lenge folk flest ikke skiller mellom noe av dette, så kan man like gjerne kalle det for grammatikk. Likevel fikk du meg til å lure: grammatiske skrivefeil, i motsetning til hva?

Lenke til kommentar

En kan kanskje begå den feilen at en i farten bruker bokstaver hentet fra det kyrilliske alfabetet? Eller hva om en skriver noen bokstaver på hodet, eller har mellomrom inne i et ord? Feil blir det vel også om en skriver en tekst slik at den må leses fra venstre til høyre? Hva om en bare skriver en gigantbokstav per side?

 

Noe av dette kan kanskje være ikke-grammatiske skrivefeil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan kanskje begå den feilen at en i farten bruker bokstaver hentet fra det kyrilliske alfabetet? Eller hva om en skriver noen bokstaver på hodet, eller har mellomrom inne i et ord? Feil blir det vel også om en skriver en tekst slik at den må leses fra venstre til høyre? Hva om en bare skriver en gigantbokstav per side?

 

Noe av dette kan kanskje være ikke-grammatiske skrivefeil?

.aj ,red べまeS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...