Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir så absolutt mening, for det er trolig gjort for å skille disse to ordene.

Ikke helt.

 

Språkrådet.no - Spørsmål og Svar

Vi kan ikke gi noe godt svar på hvorfor kompliment bare er et hankjønnsord i rettskrivningen, men slik har det vært lenge. I 1940 kom førsteutgaven av det som senere er kjent under navnet Tanums store rettskrivningsordbok, og der står bare en kompliment

Også på svensk er kompliment bare et hankjønnsord, og inntil nylig var det slik på dansk også. Nå kan det hete både en kompliment og et kompliment på dansk.

Det er ikke rart folk behandler kompliment som et intetkjønnsord, i og med at svært mange andre ord som ender på -ment er intetkjønnsord.

Lenke til kommentar

Likevel kjenner jeg ikke et eneste menneske som sier "en kompliment". Det er et tydelig eksempel på et skriftlig språk som ikke har hengt med på den språklige utviklingen.

 

Jeg sier en kompliment. Men som jeg har skrevet også i andre fora, det ser ut til at hvis en språkfeil blir begått av mange nok gjennom lang nok tid, blir den "opphøyet" til riktig, og vi som har brukt korrekte former og har lært grammatikk og riktig skrivemåte, talemåte også, blir avfeiet som fossiler.

Endret av hermosa
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Jeg mener at et skriftspråk skal følge det muntlige språkets naturlige utvikling, og ikke ligge igjen som et hinder som skaper forvirrelse.

 

Men på en annen side, så sier jeg "et kjeks" selv. Men det er grunnet dialekta mi. :p

 

Ettersom vi befinner oss på et språkforum, vil jeg opplyse deg om at det heter forvirring, ikke forvirrelse.

Lenke til kommentar

Jeg fikk vondt inni meg av å lese denne posten. Nå kan det hende personen har dysleksi, men likevel grøsser jeg av slikt.

Ja, en veit ikke om en skal le eller gråte. Her har vi en av "er'e så nøye'a"-generasjonen i fri utfoldelse. Hvis du spør han, så veit han godt at det iblant skal brukes store bokstaver. Men hvorfor gjør ikke han forsøk på å bruke dem? Han vil bare se uforstående på deg. Selve tanken at en tekst bør arbeides med for å få den så lettfattelig og utvetydig som råd, uten norskfeil som trekker vekk oppmerksomheten fra det en vil ha fram - den tanken har nok aldri slått han. Han er vel fornøyd bare han får ned det som skal med, og å legge noe mer arbeid i det etter at en er "ferdig", er ham fjernt.

Trolig har skolen en stor del av skylda, fordi den har lagt altfor stor vekt på skriveglede og for lite på kunnskap og å innarbeide gode arbeidsvaner. Det er forstemmende å tenke på at for 50 år siden var den norske skolen fullt på høyde med de beste i verden, mens nå er den... elendig, for å si det som det er. Og dette må den moderne pedagogikken ta "æra" for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så er det for mye arbeid. Men det er helt riktig påpekt.

 

Ved å trykke Shift+2, så får man dette tegnet her: "

For å få de riktige anførselstegnene, må man gjøre følgende:

Alt+174 «

Alt+175 »

Alt+0147 “

Alt+0148 ”

 

Løsningen er enten å endre tastaturstandarden i hele verdenen, eller å endre på reglene.

 

Det samme gjelder for øvrig ellipse som egentlig er et eget tegn (…) og ikke bare tre punktum etter hverandre ...

 

Men i slike tilfeller syns jeg at man må stille spørsmål ved opplegget. Er det faktisk vits?

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk vondt inni meg av å lese denne posten. Nå kan det hende personen har dysleksi, men likevel grøsser jeg av slikt.

Trolig har skolen en stor del av skylda, fordi den har lagt altfor stor vekt på skriveglede og for lite på kunnskap og å innarbeide gode arbeidsvaner.
Dette forstår jeg ikke helt. Jeg elsker å skrive, men grunnen til at jeg får glede ut av det er at jeg KAN det. Jeg er flink til det. Og det gir meg en liten følelse av stolthet. Hadde jeg ikke kunnet skrive rett, tviler jeg på at jeg hadde likt det å skrive så mye som jeg gjør. Så for meg går skriveglede og kunnskaper hånd i hånd. Uten den ene, har jeg heller ikke den andre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den som har skrevet det har forvekslet kompliment og komplement.

 

Et komplement

En kompliment

 

I dette tilfellet skal det være «en kompliment».

 

Det gir så absolutt mening, for det er trolig gjort for å skille disse to ordene.

post-98222-0-52386700-1410343644_thumb.png

Dette er nesten verre. Oversetteren har tydeligvis fått med seg at det skal være hannkjønn, men forveksler likevel «kompliment» og «komplement».

Lenke til kommentar

for meg går skriveglede og kunnskaper hånd i hånd. Uten den ene, har jeg heller ikke den andre.

 

Ein interessant observasjon; du kan sikkert ha rett. Men likevel har nok dette vori og er på mote i pedagogiske krinsar. Helene Uri blir sitert på dette i

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hvor-god-er-du-i-norsk-test-deg-selv/a/23291523/

Men kunnskapsmangel er éin ting, manglande vilje til å kontrollere og arbeide med stoffet er eit minst like stort problem. Korrekturlesaren som er innebygd i den utbreidde nettlesaren Google Chrome, fangar opp dei fleste vanlege skrivefeilane, så påståtte dyslektikarar har dårlege orsakingar i våre dagar.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...